Brazílie potopila v Atlantiku svou bývalou letadlovou loď s tunami azbestu
"Brazilské námořnictvo postupovalo bezpečně a s potřebnou technickou dovedností," uvedlo námořnictvo v prohlášení. Letadlovou loď armáda kontrolovaně potopila v pátek v oblasti zhruba 350 kilometrů od brazilských břehů. Moře je v těchto místech hluboké kolem 5000 metrů. Podle námořnictva je místo dostatečně vzdálené od chráněných oblastí, takže ekologické dopady potopení lodi by měly být omezené.
Letadlovou loď dlouhou 266 metrů koupila Brazílie v roce 2000 od francouzského námořnictva, kde pod jménem Foch sloužila skoro čtyři desetiletí. Loď byla nasazena mimo jiné při občanské válce Libanonu, ve válce v Perském zálivu či při operacích NATO v Kosovu v roce 1999. Při službě v brazilském námořnictvu však loď postihly dva rozsáhlé požáry. Kvůli vysokým nákladům na opravu a modernizaci se brazilské námořnictvo nakonec rozhodlo v roce 2017 loď vyřadit ze služby.
Loď pak několik let zůstala zakotvená v přístavu a v roce 2021 ji odkoupila turecká firma Sök Denizcilik, která ji chtěla rozebrat na šrot. Přesun lodi do Turecka začal v červnu loňského roku. Když bylo plavidlo u Gibraltaru, zakázaly mu turecké úřady vplout do svých vod. Kvůli velkému množství toxických látek loď označily za ekologickou hrozbu. Podle brazilských úřadů obsahuje 9,6 tuny azbestu a stovky tun dalších nebezpečných látek.
Proti potopení lodi protestovali ekologové, kteří jej označili za "zločin proti životnímu prostředí". Nesouhlasila s ním ani brazilská ministryně životního prostředí Marina Silvaová. Státní zástupci však ve středu neuspěli se svým požadavkem, aby soud námořnictvu potopení letadlové lodi zakázal. Soudce uvedl, že vzhledem k poškozenému trupu hrozilo samovolné potopení lodi, které by způsobilo mnohem větší škody než kontrolované potopení.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (5)
Michal Ukropec
4.2.2023 21:44Břetislav Machaček
5.2.2023 10:02sajrajty, ale o tom je podivné ticho po pěšině. Potopení válečných lodí
dnes schvalují politicky aktivní ekologisté a někteří nad tím dokonce
jásají. Ono zbavit se levně problémů je zájem každého podnikatele i
státu. Vyvážíme odpady, vojenský" šrot" s krátkou bojovou životností, podřadné a použité zboží atd. Jednou to zdůvodníme recyklací, pak zase pomocí vojenskou a humanitární, ale vždy je to finančně výhodné, než
nákladná recyklace a likvidace doma. Jiní lodě potopí a ani to nikam
neroztrubují. Ač se mi to nelíbí, tak to alespoň zveřejnili a snad
i zbavili sajrajtů, které se mohou uvolnit do vody. Mokrý azbest se ale
asi z té hloubky nikdy k hladině a na pevninu, kde by ho rozfoukal vítr
nedostane. Kabrňákem je ale starý Eternit, ze kterého se asbest uvolňuje
i mrazem a větrem. Vrůstá do něho mech a s jeho zbytky putuje po okolí.
Ono o čem člověk neví, tak nad tím ani nepřemýšlí a nestresují ho různé
"katastrofické" informace. Při opravách lokomotiv, kde se jako tepelná
izolace a těsnění používal azbest, se chlapi dožili i 80 let a to ještě
kouřili a dýchali zplodiny hoření paliv a maziv. Pouze netušili s jakým
sajrajtem pracují a nezabil je stres! Ono nejhorší je umřít strachem !
vladimír šmídl
6.2.2023 13:21Chci vidět, co bude jezdit na železnici, až někdo objeví, že každá elektrická lokomotiva má zhášecí komory ve vn části s asbestem. Může to taky znamenat zrušení elektrických rozvoden, kde je ho pochopitelně víc.