Britský architekt Heatherwick chystá auto, které bude za jízdy čistit vzduch
"Auta nenavrhujeme," odpověděl Heatherwick automobilce, když oslovila jeho londýnské studio s požadavkem, aby pro ni vytvořil návrh elektromobilu. "Právě proto chceme, abyste na tom pracoval," odvětila mu čínská firma.
Výsledkem je vůz Airo, který při jízdě teoreticky může ze vzduchu odstraňovat znečištění. Návrh byl poprvé představen v dubnu na autosalonu v Šanghaji. Společnost IM Motors je zcela nová, vznikla v prosinci loňského roku a stojí za ní čínský internetový obr Alibaba spolu se společnostmi SAIC Motor a Zhangjiang Hi-Tech Group.
Heatherwick, jenž stojí například i za futuristickými návrhy sídel americké společnosti Google v Mountain View a v Londýně, serveru CNBC už dříve řekl, že jeho tým zatím pracuje na technickém projektu. Návrh by měl být připraven k výrobě v roce 2023 a IM Motors plánuje, že v Číně vyrobí těchto aut milion.
Návrh vozidla počítá například s posuvnými dveřmi a nastavitelnými sedadly, která je možné přeměnit na postele nebo s nimi otáčet podle potřeby, když se chce člověk třeba najíst anebo prostor přizpůsobit jako místo pro schůzku s ostatními pasažéry.
Část expertů ale zpochybňuje, zda se tento koncept vůbec někdy může realizovat. Například šéf a spoluzakladatel společnosti Five Stan Boland serveru CNBC řekl, že auto se podle tohoto návrhu vyrobí jen v případě, že firmy, které za projektem stojí, budou ochotny do toho vložit potřebné finance. "Odhaduji to na jednu až tři miliardy dolarů (21,5 až 64,5 miliardy Kč), ale protože automobilka IM má za investora Alibabu, tak možná to bude schůdné," řekl Boland. Jeho firma Five vyvíjí software pro samořízená auta a sídlí v Londýně.
Skepticky projekt hodnotí profesor univerzity v Cardiffu Peter Wells. Airo je podle něj auto, které má jen přilákat pozornost veřejnosti, ale k výrobě nakonec určeno nebude. "Jen ty dveře bude velmi náročné vyrobit za přijatelnou cenu a zřejmě ani pak to auto nebude splňovat příslušné bezpečnostní předpisy," řekl. Podobné rozvržení už podle něj zkoušel Mercedes i některé další automobilky.
Heatherwick tvrdí, že auto by mohlo pomoct s řešením "globálního nedostatku místa", Wells si ale není jist, zda je takový přístup správný. "Tvrdit, že to nějak řeší krizi na trhu bydlení, je naprosto k smíchu," řekl. "Objem prostoru, který přenecháváme autům, už je teď v mnoha městech tím zásadním problémem," dodal.
reklama