https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/britsky-architekt-heatherwick-chysta-auto-ktere-bude-za-jizdy-cistit-vzduch
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Britský architekt Heatherwick chystá auto, které bude za jízdy čistit vzduch

1.7.2021 01:56 | LONDÝN (ČTK)
Návrh elektromobilu čistícího vzduch.
Návrh elektromobilu čistícího vzduch.
Britský architekt Thomas Heatherwick se chystá navrhnout auto, které bude konkurovat americkému elektromobilu Tesla a které bude za jízdy čistit vzduch. Kromě toho bude navrženo tak, aby se v něm dalo i spát a jíst. Heatherwicka si za tímto účelem najala čínská automobilka IM Motors, i když architekt auta nikdy nenavrhoval.
 

"Auta nenavrhujeme," odpověděl Heatherwick automobilce, když oslovila jeho londýnské studio s požadavkem, aby pro ni vytvořil návrh elektromobilu. "Právě proto chceme, abyste na tom pracoval," odvětila mu čínská firma.

Výsledkem je vůz Airo, který při jízdě teoreticky může ze vzduchu odstraňovat znečištění. Návrh byl poprvé představen v dubnu na autosalonu v Šanghaji. Společnost IM Motors je zcela nová, vznikla v prosinci loňského roku a stojí za ní čínský internetový obr Alibaba spolu se společnostmi SAIC Motor a Zhangjiang Hi-Tech Group.

Heatherwick, jenž stojí například i za futuristickými návrhy sídel americké společnosti Google v Mountain View a v Londýně, serveru CNBC už dříve řekl, že jeho tým zatím pracuje na technickém projektu. Návrh by měl být připraven k výrobě v roce 2023 a IM Motors plánuje, že v Číně vyrobí těchto aut milion.

Návrh vozidla počítá například s posuvnými dveřmi a nastavitelnými sedadly, která je možné přeměnit na postele nebo s nimi otáčet podle potřeby, když se chce člověk třeba najíst anebo prostor přizpůsobit jako místo pro schůzku s ostatními pasažéry.

Část expertů ale zpochybňuje, zda se tento koncept vůbec někdy může realizovat. Například šéf a spoluzakladatel společnosti Five Stan Boland serveru CNBC řekl, že auto se podle tohoto návrhu vyrobí jen v případě, že firmy, které za projektem stojí, budou ochotny do toho vložit potřebné finance. "Odhaduji to na jednu až tři miliardy dolarů (21,5 až 64,5 miliardy Kč), ale protože automobilka IM má za investora Alibabu, tak možná to bude schůdné," řekl Boland. Jeho firma Five vyvíjí software pro samořízená auta a sídlí v Londýně.

Skepticky projekt hodnotí profesor univerzity v Cardiffu Peter Wells. Airo je podle něj auto, které má jen přilákat pozornost veřejnosti, ale k výrobě nakonec určeno nebude. "Jen ty dveře bude velmi náročné vyrobit za přijatelnou cenu a zřejmě ani pak to auto nebude splňovat příslušné bezpečnostní předpisy," řekl. Podobné rozvržení už podle něj zkoušel Mercedes i některé další automobilky.

Heatherwick tvrdí, že auto by mohlo pomoct s řešením "globálního nedostatku místa", Wells si ale není jist, zda je takový přístup správný. "Tvrdit, že to nějak řeší krizi na trhu bydlení, je naprosto k smíchu," řekl. "Objem prostoru, který přenecháváme autům, už je teď v mnoha městech tím zásadním problémem," dodal.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

1.7.2021 07:15
Zapomněli říct, že auto za jízdy odstraní všechen CO2, který vyprodukovala elektrárna Drax při výrobě elektřiny pro jeho nabití a ještě navíc zasadí podél silnice náhradu za všechny stromy, které tam shořely :D :D :D
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

1.7.2021 08:06
Přehlédl jsem to, nebo v tom článku fakt není způsob pohonu? Pokud to v tom článku není, myslím že jde o zásadní informaci, kterou autor vynechal.
Odpovědět
LB

Lukas B.

1.7.2021 11:55 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
když se na začátku devadesátek začaly tahat do česka ojetiny ze západu, tak mnohé z nich (především americké benzínové mnohalitry mnohaválce) v některých regionech (mostecko, sokolovsko, ostravsko) fakticky fungovaly jako pračky vzduchu, neboť směs plynů vycházející výfukem byla méně jedovaná než směs plynů vstupující do spalovacího motoru sáním.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

1.7.2021 12:25 Reaguje na Lukas B.
Hned po revoluci jel jeden můj kolega do Vídně. Byl šokovaný, když v době, kdy u nás jezdila auta bez katalyzátorů, ve Vídni na ulici plné aut nic nesmrdělo. A to s těmi regiony znám. Bydlím na Ostravsku, kde je člověk zvyklý vidět co dýchá.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist