https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/celnici-vysetruji-myslivce-z-pytlactvi.doma-v-mrazaku-mel-rysa.pry-ho-nasel
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Celníci vyšetřují myslivce z pytláctví. Doma v mrazáku měl rysa. Prý ho našel

13.7.2021 14:57 | PRAHA (Ekolist.cz)
Každý rys má unikátní zbarvení. Fotografie z fotopasti proto umožňuje sledovat výskyt jednotlivých jedinců. Na snímku kocour Luděk.
Každý rys má unikátní zbarvení. Fotografie z fotopasti proto umožňuje sledovat výskyt jednotlivých jedinců. Na snímku kocour Luděk.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Alka Wildlife / MŽP
Celní správa koncem června zabavila při domovní prohlídce na Klatovsku mrtvého rysa. Muž, který chráněnou šelmu uchovával, je v současné době vyšetřován pro podezření z pytláctví této šelmy. O případu informuje dnešní Právo.
 
Muž, který stojí ve vedení místního mysliveckého sdružení, podle informací Práva tvrdí, že rysa našel mrtvého. Jak ale upozorňují ochránci přírody z Hnutí DUHA, i samotné držení a manipulace s tímto chráněným živočichem je bez patřičných výjimek ilegální.

Díky charakteristickým skvrnám se podařilo určit, že zvíře pochází ze Šumavy. Ochranářské sdružení Alka Wildlife má totiž snímky z fotopastí, na kterých zvíře identifikovali.

Podle Miroslava Kutala, experta na velké šelmy Hnutí DUHA, je tento případ souhrnem několika důležitých zlomových bodů v historii ochrany velkých šelem v České republice. Podle něho je jednak důležité, že se stát aktivně snaží věc vyšetřit.

"Zlomovým je také nalezení poměrně průkazných důkazových materiálů v podobě mrtvého rysa, kterého podezřelý ilegálně uchovával," říká dále Kutal. Jak dodává, klíčovým předpokladem k zabavení těla ilegálně uskladněného těla rysa byly důkazy, které zajistil místní občan. "Zákon je bezzubý, pokud ho nikdo nevymáhá. Bez spolupráce veřejnosti a bez celospolečenského odmítnutí pytláctví nebude legislativa, zaručující velkým šelmám zákonnou ochranu, nikdy dostatečná,” míní Kutal.

Pokud by se při vyšetřování prokázalo, že šlo o pytláctví, byl by to podle Kutala historický milník. "Za 21 let aktivit Hnutí DUHA na ochranu velkých šelem ještě žádný případ pytláctví vyřešen nebyl, ačkoliv jich není málo," říká Kutal.

Jen z minulého roku je podle něho znám minimálně jeden případ pytláctví vlka na Kokořínsku, v Beskydech byl pak loni upytlačen rys Olda. Další případ upytlačeného rysa zdokumentovali také dobrovolníci Rysích hlídek v loňském roce při své činnosti v jižních Čechách.

Jak ale dodává Kutal, vyšetřování žádného z těchto případů nevedlo k odhalení pachatele a bylo odloženo. "Navíc případy pytláctví, o nichž se dozvíme, jsou pravděpodobně jen zlomkem z celkového počtu nelegálně ulovených chráněných zvířat. Tento druh environmentální kriminality je tak v Česku dosud silně podceňovaným problémem," tvrdí Kutal.

Na pravděpodobné upytlačení rysa na Šumavě upozornilo Hnutí DUHA celní správu poté, co se na hnutí se svým podezřením obrátil místní občan, který se o programu Hnutí DUHA na ochranu a monitoring rysů dozvěděl z reportáže o telemetrii beskydských rysů. "Kromě kompetentních vyšetřovacích orgánů je základním předpokladem úspěšného potírání pytláctví vzácných druhů zájem a pomoc veřejnosti," říká Kutal.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (26)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Zbyněk Šeděnka

13.7.2021 15:21
Moc by mě zajímalo, na jakém základě celní správa získala souhlas soudu k domovní prohlídce. Že by si někdo pustil pusinku na špacír? Jinak, pokud bylo zvíře upytlačeno, jsem pro, aby si to dotyčný odseděl. A nechápu, jak si mohl dotyčný myslivec myslet, že i uhynulého rysa si může nechat jenom tak. Vždyť i myslivci musí znát zákony. Pamatuji si na případ z Hukvald, kdy si před léty jeden chlápek dovezl z Německa mládě rysa bez patřičných dokladů. Dostal flastr 20 tisíc a rysa mu zabavili.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.7.2021 15:42 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Souhlas soudu byl zjevně odůvodněný, nezdá se Vám? Samosebou ho našel mrtvého, podobně jako v případě toho frajera, co mu přišili furadanem otrávené ptáky. Po dotazu zda uvedený jed vlastní, řekl že jo.. teda ne.. teda neví.
Jak jsem psal i zde už mnohokrát: ne každý myslivec je pytlák, avšak každý pytlák je myslivec
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

13.7.2021 15:49 Reaguje na Jakub Graňák
Já nezpochybňuji odůvodněnost toho soudního povolení. Jenom by mě zajímalo, kdo toho dotyčného myslivce "prásknul". Možná to byl závistivý kolega, kterému vadilo, že to nebude on, kdo si na podlahu nebo na zeď umístí kožešinu z rysa.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.7.2021 16:07 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
To by mě nepřekvapilo. Nicméně znáte to, je povinností každého občana oznámit protiprávní jednání. Asi někdo spojil příjemné s užitečným:-)
Ale třeba měl čip s džípíeskou, ten rys samozřejmě.
Odpovědět
DA

DAG

13.7.2021 18:12 Reaguje na Jakub Graňák
Každý pytlák není myslivec.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.7.2021 19:37 Reaguje na DAG
Doby, kdy chodili po lese pytláci s flintou vbudovanou ve vycházkové holi, jsou už dávno pryč. Zkuste si udělat rešerši tiskových zpráv na toto téma za posledních 20 let, uznáte sám.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.7.2021 19:59 Reaguje na DAG
Drobná "ochutnávka"

Pytláci pocházejí téměř výhradně z řad organizovaných myslivců, jak uvádí mimo jiné J. Novák ve svém článku v Myslivosti 1/2004

https://www.policie.cz/clanek/pytlactvi-877031.aspx
Odpovědět
DA

DAG

13.7.2021 20:08 Reaguje na Jakub Graňák
Já jsem napsal, že každý pytlák není myslivec. Nepsal jsem jaký poměr.
Samozřejmě existují pytláci, kteří nemají myslivecké zkoušky, ale kuši si může koupit každý negramota.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

13.7.2021 20:11 Reaguje na DAG
Proč jenom kuš. Při adekvátních kontaktech si můžete pořídit cokoliv. Klidně i AK47 a nebo třeba dalekonosné dělo.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

14.7.2021 14:44 Reaguje na DAG
Myslím, že slovní spojení téměř výhradně, hovoří samo za sebe a generalizace je tudíž zcela na místě.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.7.2021 15:55 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Típnul bych si, že to vadilo někomu doma, nebo v blízkém okolí - a ze zcela zřejmých důvodů. Jakkoliv mám pcchopení pro zastřelení medvěda či vlka na stř. Slovensku, kde ta regulace je z mého pohledu namístě, rys je ze všech šelem nejméně problémový druh, tudíž zasluhuje plné ochrany. Nenapadá stáda, nerozbíjí majetek (úly), člověka ani teoreticky neohrožuje. Naopak jako nejslabší z velkých šelem bývá často okrádán o kořist a mláďata zabíjena. A pokud rysa "našel", dobře věděl, že by to měl oznámit. Ale věci se seběhly poněkud jinak...
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

13.7.2021 17:40
Kdysi jsem v Brně našel želvu žlutohnědou. Jakmile republika přijala Cites, šla z domu. Na chalupě jsme vylovili motáka z rybníka. Hned jel do Pávova. Tam si ho nechali, protože tam byl už podruhé. ( Špatně srostlé křídlo).
Odpovědět
DA

DAG

13.7.2021 18:14 Reaguje na Michal Ukropec
Entomologové by mohli vyprávět. Ti jsou jednou furt v kryminále.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.7.2021 19:40 Reaguje na DAG
To je zcela jiný příběh, hmyz obecně je determinován existencí prostředí, život jednotlivce v rámci zachování druhu nehraje významnou roli. U velkých savců je tomu opačně.
Odpovědět
DA

DAG

13.7.2021 20:16 Reaguje na Jakub Graňák
Ano je to jiný příběh. Na druhou stranu jestli chlapovi neprokážou, že ho upytlačil, tak je to velmi podobný příběh. Jen chudáci entomologové se stali zločinci účinností zákona, protože mají nějakou tu potvoru ve sbírkách, tak borec musel vědět co dělá.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

14.7.2021 14:54 Reaguje na DAG
Tady se ovšem dostáváme na pole morálky, u entomologie je zákon i dle profesinálních kapacit nicneřešícím blábolem, protože se míjí se svým účelem. Sbírkování hmyzu nemá na výskyt chráněných druhů žádný vliv, je potom postihování entomologů na základě vadného zákona obhajitelné?

Samozřejmě stranou ponechávám ty, kteří sbírají chráněné druhy na kšeft, ti nechť shnijí v lochu.
Odpovědět
DA

DAG

15.7.2021 07:40 Reaguje na Jakub Graňák
Tak to bylo skutečně jen přirovnání. A je zde jen podobnost. Co je naprosto stejné, jsou tresty za vlastnění sto let vycpaného medvěda.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

15.7.2021 10:14 Reaguje na DAG
Ovšem, to je stejně absurdní, jako mnou výše popsané
Odpovědět
kk

karel krasensky

13.7.2021 19:31
Něco ze života.Kdysi jsem seděl v místní hospodě s přiopilým myslivečkem,který se mi pochlubil tímto.Na nějaký kul upevnil železa dal do nich návnadu a natahl.Přiletěl jestřáb,kterámu chvaty ucvakly pařaty a odletěl bez nich.Hrozně se tomu ta vypitá hlava smál.Dodnes mě mrzí,že jsem jej v tu chvílí neposlal na návštěvu zubní ordinace
Odpovědět
kk

karel krasensky

13.7.2021 20:43
Vážení diskutující,nechápu proč tomu myslivci nevěříte,že našel v lese mrtvého rysa.Stane se.Například já jsem našel skleněné oko Jana Žižky z Trocnova,který až po jeho ztraté začal nosit onu legendární černou pásku.Taky mi to nikdo nechce věřit.Dokonce ani tak vzdělání lidé jako jsou lékaři a lekařky na psychiatrii
Odpovědět
os

orb slavík

13.7.2021 21:13
U všech profesí jsou lidé, kteří dělají hanbu svému oboru. Vezměme některé zkorumpované policisty(berdych), soudce(berka), soudní znalce, kteří tvrdí, že Janoušek má těsně před smrtí a on zatím lyžuje v Alpách. Jedni nadávají myslivcům, že jsou hnusní zabijáci zvěře, jiní je osočují, že jsou to strejci, kteří vůbec neloví a zvěř jim dělá škody v lesích a na polích. Určitě bych za ně nedal ruku do ohně, jistě jsou mezi nimi lumpové, vzpomínám na případ, kdy členové mysl.sdružení někde na Kladensku lovili vzácné a chráněné živočichy, které vycpávali a následně prodávali. Do této kategorie nejspíš patří i ten člověk co měl v mrazáku rysa. Přesto jsem přesvědčen, že většina z nich je slušných lidí. Naprosto jisté je, že vymizení tetřevů, koroptví, jeřábků, křepelek,dropů, zajíců a jiných, mají na svědomí úplně jiní lidé.
Odpovědět
MM

Martin Macek

13.7.2021 22:08 Reaguje na orb slavík
Když se dělal mezi myslivci anonymní průzkum, tak deset procent (20 z 200) tázaných tvrdilo, že už někdy střelili rysa. Takže se obávám, že ten přistižený myslivec je jen špičkou ledovce.
Odpovědět
DA

DAG

14.7.2021 07:51 Reaguje na Martin Macek
To co jste napsal nemá žádnou vypovídající hodnotu.
Odpovědět
Hu

Hunter

14.7.2021 09:02 Reaguje na Martin Macek
Jo, to je ten slavný průzkum, co se dělal v Brně na tuším veletrhu silva Regina. Většina si z toho dělala prdel a vesele se přiznávala, že rysa střílí každý rok nejmíň dvakrát. Samozřejmě netušili, jak se to časem obrátí proti nim.
Odpovědět
os

orb slavík

13.7.2021 21:16
U všech profesí jsou lidé, kteří dělají hanbu svému oboru. Vezměme některé zkorumpované policisty(berdych), soudce(berka), soudní znalce, kteří tvrdí, že Janoušek má těsně před smrtí a on zatím lyžuje v Alpách. Jedni nadávají myslivcům, že jsou hnusní zabijáci zvěře, jiní je osočují, že jsou to strejci, kteří vůbec neloví a zvěř jim dělá škody v lesích a na polích. Určitě bych za ně nedal ruku do ohně, jistě jsou mezi nimi lumpové, vzpomínám na případ, kdy členové mysl.sdružení někde na Kladensku lovili vzácné a chráněné živočichy, které vycpávali a následně prodávali. Do této kategorie nejspíš patří i ten člověk co měl v mrazáku rysa. Přesto jsem přesvědčen, že většina z nich je slušných lidí. Naprosto jisté je, že vymizení tetřevů, koroptví, jeřábků, křepelek,dropů, zajíců a jiných, mají na svědomí úplně jiní lidé.
Odpovědět
Sl

Slovan

14.7.2021 09:32
Děkuji dotyčnému, který pomohl dopadnout tohle.... ehm, píp píp. Kéž by se takových případů pytláctví, ať už rysa, vlka či jiného chráněného zvířete podařilo vyšetřit více. “Myslivce” zavřít na pár let do basy + tučnou pokutu.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist