Češi preferují klasická auta, nákup elektromobilu zvažuje desetina
16.10.2020 00:43 | PRAHA
( ČTK)
Jednotlivce odrazuje od nákupu elektrického auta především vysoká kupní cena, která je u elektromobilů v průměru dvakrát vyšší než u klasických aut. Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Češi preferují spíše konvenční auta, koupi elektromobilu plánuje nebo zvažuje desetina motoristů a firem. Ostatní odrazuje především vysoká pořizovací cena, krátký dojezd a nedostatek dobíjecích stanic. Vyplývá to z průzkumu Centra pro dopravní výzkum, který má ČTK k dispozici. Podle statistik je v Česku registrováno z celkového počtu 8,1 milionu aut zhruba 3000 aut na elektrické pohon.
Elektrická auta podle průzkumu zajímají zhruba 27 procent řidičů, přes čtyři procenta s nimi mají přímé zkušenosti. O koupi takového vozu však přemýšlí nebo je rozhodnuto pouze zhruba desetina motoristů. Podobné výsledky průzkum vykázal i u firem, když 89 procent z nich o nákupu ani neuvažuje. Překvapením podle autorů průzkumu je, že zájem o elektromobily často roste s věkem.
Jednotlivce odrazuje od nákupu elektrického auta především vysoká kupní cena, která je u elektromobilů v průměru dvakrát vyšší než u klasických aut. Jako důvod ji uvedlo více než 80 procent respondentů. U firem stejný důvod uvedlo přes 35 procent dotázaných. Kolem 55 procent motoristů vadil u elektromobilů i krátký dojezd a nedostatek dobíjecích stanic. Dalším často uváděným argumentem proti nákupu elektrického auta byla slabá životnost baterie.
Pro zájemce o elektromobily jsou naopak hlavním lákadlem nízké provozní náklady, což uvedla více než polovina motoristů a také velká část firem, a také nulové emise. Roli pro ně hraje také rychlý technologický pokrok a atraktivní image těchto vozů.
Průzkum se zaměřil také na možnosti, které by mohly názor většiny motoristů k elektromobilům změnit. Nejčastěji šlo o dotace na nákup, které by se pohybovaly často k polovině kupní ceny. Přesvědčit by řidiče mohlo i zvýhodněné povinné ručení, daňové úlevy, bezplatné užívání dálnice či parkování, vyplynulo z průzkumu.
Rozšíření vozů s elektrickým motorem je jednou z priorit českého Národního akčního plánu čisté mobility. Právě elektrická auta jsou pro stát prioritou v rámci zvyšování ekologizace dopravy, do roku 2030 chce jejich počet rozšířit na stovky tisíc, v případě pozitivního vývoje až na půl milionu.
reklama
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (20)
Elektromobil je prostě hračka pro multimilionáře. Pro normálního člověka, který potřebuje auto k jízdě odněkud někam, a nejlépe s nákladem, je prakticky nepoužitelné.
Druhá věc je, že spoustě lidí u nás, na rozdíl od hlupáků v zahraničí, dochází, že jakmile bude těch elektromobilů víc a budou i nějaké restrikce na normální auta, tak se nabíjení podraží minimálně na úroveň čepování benzínu nebo nafty.
Odpovědět
Kupodivu naopak, e-mobil je velmi vhodná věc primárně pro městskou logistiku ... tedy poskakování po městě nízkou rychlostí, kdy vám na směnu stačí i ten relativně krátký dojezd a přes noc to v pohodě nabijete bez potřeby rychlonabíjení. Navíc tento rozvážkový způsob jízdy je pro spalovací motor neštěstí, pro diesel to platí dvojnásob a ani ten benzín z toho nemá radost. Konec konců, není náhodou, že první masivnější využití e-mobilů měla na svědomí německá pošta.
Jiná věc je to cpát každému a všude, to je samozřejmě zhovadilost nej kalibru.
Odpovědět
Jenže to zpravidla znamená 2 auta v rodině, jedno na ježdění a jedno jako "nakupovací taška s kolečkama". A je otázka, zda se v takovém režimu elektromobil vůbec někdy zaplatí (v porovnání s autem).
Odpovědět
golfový vozík a ještěrka ve skladu. tam už elektromobil vítězil dávno. malý nájezd, poposkakování, prostoje, emise smradu a hluku je rozumné realizovat jinde.
pro všechnu podobnou dopravu samozřejmě elektromobil smysl má. typicky rozvážky a poposkakovačky po městě - pošta, donáška jídla, zásobování obchodů a podobně.
podobně by měla smysl ta nákupní taška na kolečkách, čili druhé auto do rodiny na poskakování. ale to by musela být ke koupi za cenu srovnatelnou s nákupní taškou benzínovou (do dejmetomu nová do 300 tisíc), případně ojetá za zlomek této ceny (dejmetomu za 60-100 tisíc včetně prvního servisu je možno pořídit bezpečnou a funkční ojetinu).
Odpovědět
Nepište nic o cenách ojetin. Ty vzrostou podle sdružení prodejců o 10 - 20 procent, protože lidé, zase podle nich, nebudou kupovat nová auta a tak vzroste poptávka po ojetinách, podle ekonomického zákona o tržním hospodářství, musí tudíž vzrůst ceny těch ojetin, jinak by to blufování (nebo blafování či spíše blábolení?) ekonomů bylo hrubě porušováno. Prostě jen "našlo díru na trhu", to Sdružení prodejců ojetin, a zatoužilo udělat lidem díru v peněženkách. Prostě, ojetiny nekupujte, aspoň nějaký čas.
Odpovědět
proč bych o tom nic nepsal?
prostě cena ojetin (protože nová auta se vyrábí eko-pitomá) roste, a ojetina bude mnohem lepší než elektromobil, i když bude stát o pár desítek procent víc.
nejchytřejší věc, co mohl drobný investor před rokem udělat, bylo koupit suzuki jimny za zhruba 400 tisíc (šikovný jednoduchý automobil beznadějně zastaralé koncepce, s rámovým podvozkem a atmosférickým benzínovým motorem, který nesplňuje nesmyslné eko regule), zaparkovat jej do stodoly a zakrýt plachtou, a teď jej prodat za dvojnásobek. že já hlupák jsem jej nekoupil!
Odpovědět
mimochodem, trh s ojetými elektromobily. to bude samozřejmě průser, protože baterie, která tvoří polovinu ceny vozu, bude náhradní díl k výměně.
Odpovědět
To by se vám fakt nepovedlo. Neprodal byste ho ani za čtvrtinu.....
Odpovědět
Byla myšlena samozřejmě komerční logistika, kdy se díky intenzivnímu využití e-vehiklu stihne v reálné době uplatnit jeho úspora provozních nákladů.
Pro osobní využití je to už kus od kusu a každý si musí rozmyslet, zda by to zrovna pro něj mělo smysl.
Odpovědět
Elon Musk uvádí na trh baterie, která vydrží milión kilometrů za cenu 100 dolarů za kWh.
To je magická hranice, kde se láme cena benzíňáku a alektroauta. Pokud to bude v fungovat, ceny se srovnají a pak prakticky nebude žádný důvod kupovat dýzl nebo benzín.
Odpovědět
"Pokud to bude fungovat" A může se ukázat, že to bude fungovat jen za určitých, krajně nepravděpodobných okolností.
Odpovědět
To se přece pozná okamžitě, když prototyp vyjede na testovací okruh.
Pokud nenastanou ty "krajně nepravděpodobné okolnosti", tak to fungovat nebude.
Tuhle fázi mají konstruktéři přece už hóódně dáávno za sebou.
Odpovědět
Trolejbusy jsou v provozu už od třicátých let minulého století a měly dokonce leckde nabíjecí akumulátory na přejzd míst, kde nebylo vhodné troleje instalovat. Takže, nic nového pod sluncem.
Odpovědět
Je to tak, v mém případě měla být Tesla třetí auto do rodiny, na pojížďky po Praze (akcelerace se hodí...), ale pak jsem si udělal kalkulaci, řekl jsem si "blbnu" a sešlo z toho :-)
Odpovědět
Pokud budu hodnotit elektrické auto podle mých požadavků: dojezd-pro mé potřeby z 99% dostatečný, doba nabíjení- dostačující, cena- astronomická, životnost- vzhledem k ceně baterií nedostatečná. Pokud cenu vyřeší dotace je to jen umělé řešení jednoho ze dvou zásadních problémů, přitom si myslím že dotace je jen forma jak ušetříte peníze v jedné kapse aby jste je vytáhly z jiné a nebo z kapsy někoho jiného což mi nepřipadá moc férové. Mám čistě amatérský názor ať ty prachy cpou do výzkumu a vymyslí (pokud to lze) baterie které budou mít smysluplný poměr cena/životnost. Pokud to vymyslet nejde, tak je eauro jako páteř mobility nesmysl.
Odpovědět
Atraktivní image elektromobilů?
To chce docela slušný žaludek, pokládat parazitismus za atraktivní.
Odpovědět
Kamarád od kamaráda koupil do firmy Teslu. Tahá s ní vozík a vozí zákazníkům nějaké zboží. Velmi si to pochvaluje, protože cena je srovnatelná se silným autem, a jezdí prakticky zadarmo, fakturuje samozřejmě plnou cenu. Musí mít vygůglované nabíjecí místě, ve firmě nabíjí ze střešní fve.
Má jen jeden problém. Až to pochopí většina, bude problém s nabíjením na cestě.
Odpovědět
Pokud se podaří přimět populaci k přechodu na elektromobily, tak bude jejich provoz podstatně dražší než provoz aut na benzín. Teď jsou šíleně dotované od výroby až po nabíjení a údržbu.
Odpovědět
Nikdo z diskutujícch neřešil jeden základní problém elektromobilů - nabíjení na sídlištích. Už nyní je problém večer najít místo k parkování i v menších městech mezi 20-30 tisíci obyvateli....A k tomu chtějí budovat nabíječky...Budou stavět podzemní prakoviště? Těžko, na to peníze nebudou...
Odpovědět
Já bych elektromobil nechtěl. Nepřijde mi zas o tolik ekologičtější . Náročná výroba, dobíjení - elektřina se také musí někde brát atd. atd. Zlaté auto na naftu. Natankuju kdekoliv, má malou spotřebu a jede dobře. Navíc na něj bez problému seženu náhradní díly, které si sám vyměním a také jsem k němu sehnal vystřelovací klíč z https://www.auto-klic24.cz/ , takže si nemůžu na nic stěžovat.
Odpovědět
|
|