https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cesi-zalujici-vw-kvuli-dieselgate-ani-po-sesti-letech-neziskali-odskodneni
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Češi žalující VW kvůli dieselgate ani po šesti letech nezískali odškodnění

17.9.2021 01:10 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | SMG / Shutterstock
Čeští majitelé vozů koncernu VW dotčených aférou dieselgate se ani šest let po vypuknutí skandálu nedočkali odškodnění, o které automobilku žalují. K žalobám na koncern se v ČR připojilo kolem 9000 poškozených. Celkem bylo v Česku prodáno 160.000 aut s podvodným softwarem obcházejícím homologační měření emisí. Vyplývá to z aktuálních informací společnosti Dieselgate, která zastupuje asi 2000 poškozených, dalších 7000 sdružuje firma Safe Diesel.
 

Poškození z Česka žalují koncern VW o odškodné v celkové výši dvě miliardy korun. Podle dřívějších vyjádření automobilek jsou auta v pořádku a nepředstavují pro své majitele žádné nebezpečí. "V České republice, která v kauze dieselgate nárokuje přes dvě miliardy korun, nebylo dosud, šest let od vypuknutí skandálu, vyplaceno žádné odškodnění. Volkswagen má u nás díky Škodě Auto silnou pozici a celý koncern se tak tváří, že nikdo poškozen nebyl. Tato strategie mu, bohužel, prochází u politiků i velké části veřejnosti," uvedl dnes jednatel společnosti Dieselgate Martin Kodýdek, který o kauze napsal knihu pod názvem "Právník".

Podle Davida Kuboně z advokátní kanceláře KLB Legal, která zastupuje klienty společnosti Dieselgate, dochází v České republice ke zbytečnému a umělému protahování sporu. "V prosinci rozhodl Soudní dvůr Evropské unie ve prospěch poškozených majitelů vozů. Podle něj je instalovaný software pro kontrolu emisí nelegální. České soudy by měly být v souladu s tímto rozhodnutím, což nám dává jistou šanci na spravedlivé odškodnění,“ uvedl. Ve prospěch poškozených podle něj již rozhodly soudy v Itálii nebo v Nizozemsku. V příštím roce má kauzu znovu otevřít belgický soud.

Emisní aféra automobilky Volkswagen, pro kterou se vžil název "dieselgate“, vypukla v září 2015. Americká agentura pro životní prostředí odhalila, že německý koncern, pod který spadají značky VW, Audi, Seat a Škoda, montoval do dieselových motorů s označením EA 189 TDI podvodný software. Ten dokázal falšovat výsledky emisních testů na ekologicky velmi přívětivé hodnoty. Od roku 2008, kdy začal koncern tyto vozy nabízet na trh, jich prodal 11 miliónů, z toho půl miliónu v USA.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

17.9.2021 17:07
Já bych stanovil jako podmínku získání odškodnění nahrání nezávadného firmware do řj spojeného se snížením výkonu o třetinu a zvýšením spotřeby o 25 %. Tato úprava by byla zapsaná v technickém průkazu a u koho by byl zjištěný původní výkon auta, byl by mu za nedovolené přečipování odebrán TP, odškodnění by musel vrátit a ještě by dostal flastr za podvod.
Odpovědět

Viktor Šedivý

17.9.2021 22:37
Žádný podvod to nebyl. Zákon požadoval, aby se automobil při testu choval určitým způsobem. To se skutečně dělo.
-
Že je to celé šaškárna a realita je jinde? To je ale úplně jiný problém, výrobce požadavky zákona splnil. Provozovatel vozidla pak neutrpěl žádnou škodu ba naopak, mohl to vzít jako léčbu naivních představ o účelnosti nesmyslných zákonů ;-)
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist