Česko a Slovensko na summitu EU upozornily na problémy automobilového průmyslu
"Evropská rada připomíná naléhavou potřebu zintenzivnit kolektivní úsilí o zajištění průmyslové obnovy, modernizace a dekarbonizace Evropy technologicky neutrálním způsobem," stojí ve schválených závěrech summitu. "V této souvislosti zdůrazňuje, že zvláštní pozornost by měla být věnována tradičním průmyslovým odvětvím, zejména automobilovému, lodnímu a leteckému průmyslu, jakož i energeticky náročným odvětvím, jako je ocel a kovy, chemikálie, cement, sklo a keramika a celulóza a papír, aby zůstaly odolné a konkurenceschopné na globálním trhu a v náročném geopolitickém prostředí," dodává text, na kterém se shodlo 27 lídrů.
Evropská komise, Evropský parlament a Rada EU, která zastupuje členské státy, se před třemi lety dohodly, že se od roku 2035 přestanou v unii prodávat auta se spalovacími motory. Součástí dohody byla klauzule, že unijní exekutiva v roce 2026 přezkoumá, zde je dohoda v současné podobě dosažitelná s ohledem na situaci na trhu, vývoj nových technologií, ale i ekonomické dopady. Komise před měsícem informovala, že přesune revizi již na konec letošního roku.
Automobilový průmysl, základní kámen evropské ekonomiky, zaměstnává přímo či nepřímo přes 13 milionů lidí a přispívá přibližně sedmi procenty k HDP Evropské unie.
V souvislosti s klimatickými ambicemi EU se v Česku v posledních dnech debatovalo zejména o systému emisních povolenek ETS2. Evropská komise se rozhodla posílit předvídatelnost a cenovou stabilitu tohoto systému a tento týden v úterý navrhla několik mechanismů, které podle komisaře pro klima Wopkeho Hoekstry reagují na obavy členských států, včetně Česka. Český ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) krok komise uvítal a ocenil, že unijní exekutiva vyslyšela český požadavek na úpravu systému a představila konkrétní návrh změny legislativy. První místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček, který se po českých parlamentních volbách účastní jednání dosud opozičního hnutí s dalšími opozičními stranami o zformování nové vlády, už naopak oznámení unijní exekutivy označil za debakl.
V závěrech summitu se k ETS2 objevil pouze jeden odstavec uvádějící, že "Evropská rada bere na vědomí záměr Evropské komise navrhnout opatření k usnadnění vstupu ETS2 v platnost a vyzývá komisi, aby předložila revizi prováděcího rámce ETS2, včetně všech relevantních aspektů".
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (9)
Jan Šimůnek
24.10.2025 13:45smějící se bestie
24.10.2025 14:28pepa knotek
24.10.2025 16:48smějící se bestie
24.10.2025 18:47 Reaguje na pepa knotekjenom by musela začít na tom pracovat V4, pokud možno okamžitě.
Petr Elias
24.10.2025 20:04 Reaguje na pepa knotekHonza Honza
25.10.2025 09:04Pro norm. člověka je mnohem lepší univerzálnější hybrid: hybrid nemůže mít motůrek z generátoru, jak taky bylo v diskuzích, musí mít funkční normální spalovací motor. Úspora hybridu je v tom, že předražená baterie (bez dotace přesahuje dnešní cenu celého auta!) je menší, váha vozidla je menší a výkon nahrazuje mnohem efektivnější spalovací motor.
Podle mě je nejlepší plug in hybrid s možností dobíjení baterie (ideálně z vlastní FV) s menším nájezdem na baterii (50-100 km), ale i s funkcí seriového hybridu, kdy spalovací motor je sice výkonný, větší, ale slouží jen k nabíjení baterie- jede si jen ve svých optimálních otáčkách, nepřetěžuje se, baterie se optimálně dobíjí.
Mělo-li by takovéto auto výdrž 20 let a jeho cena by byla přiměřená, bylo by lepší než auto s norm. spalovacím motorem. Jezdili bychom za korunu / km, v létě zcela zdarma, šetřila by se jak baterie tak spalov. motor a nehrozilo by, že nedojedeme, protože není nabíječka.
A záchrana našich automobilek se spalov. motory by byla reálná.
Vladimir Mertan
25.10.2025 21:23 Reaguje na Honza HonzaJan Šimůnek
25.10.2025 12:11Ten hybrid by měl význam někde v centrech opravdu na tom špatně jsoucích měst, v tom smyslu, že by se do té špatné zóny (a také z ní) jelo na elektriku, a dál se jelo na benzín.
IMHO, kdyby do vsi, kde máme chalupu, přijely v pátek večer ty desítky chalupářů, co tu jsou, a všichni dali nabíjet auto (jedno, zda hybrid nebo elektromobil), tak by nastala tma, protože by shořelo buď trafo, nebo pojistky u něj.
Honza Honza
26.10.2025 09:22 Reaguje na Jan Šimůnek- drahé opravy spalov. motoru se v seriovém elektroautě snižují, protože spalovací motor jede jen v opt. otáčkách- jeho výdrž může být klidně 0,5 mil km
- drahá baterie která těžko vydrží 20 let, by mohla být vyměnitelná, menší. Nejdůležitější pro výdrž baterie je správné dobíjení. Při správném dobíjení stávající startovací baterie vydrží klidně 10 let, při nesprávném- moderní auta kvůli spotřebě nabíjení nesmyslně odpojují a baterie je stále málo nabita, vydrží klidně jen 2 roky.
Závěr je následující: rodina by potřebovala auta dvě- elektro a spalovák, jenže je to finanční zátěž, pro 2 auta už nejsou parkoviště, nadměrné odpady z recyklace atd atd, pro přírodu nevhodné řešení.

Česko v Bruselu opět prosazovalo zrušení zákazu spalovacích motorů v EU od 2035
Handelsblatt: Brusel se chystá prolomit zákaz prodeje aut se spalovacími motory
Ředitelství silnic pokračuje v přípravě přeložky I/9 na Českolipsku, doplní podmínky ekologů