https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cesko-a-slovensko-na-summitu-eu-upozornily-na-problemy-automobiloveho-prumyslu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Česko a Slovensko na summitu EU upozornily na problémy automobilového průmyslu

24.10.2025 11:25 | BRUSEL (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | zhuzhu / Depositphotos
Prezidenti a premiéři členských zemí Evropské unie v Bruselu ukončili debatu o konkurenceschopnosti a zároveň o klimatických cílech EU, Česko a Slovensko podle diplomatických zdrojů upozorňovaly mimo jiné na problémy, kterým čelí automobilový průmysl. Debata se vedla zejména kolem sporného zákazu prodeje aut se spalovacími motory v roce 2035, který kritizuje několik členů EU. Nyní unijní lídry čeká ještě debata o situaci na Blízkém východě a následně se opět vrátí k tématu takzvané reparační půjčky pro Ukrajinu.
 
Bratislava podle bruselského serveru Politico během diskuze uvedla, že zákaz spalovacích motorů v roce 2035 není pro evropské automobilky realistickým cílem. Český premiér Petr Fiala podle zdrojů ČTK uvítal, že by Evropská komise měla do konce roku předložit reformu předpisu, který nařizuje prodej vozidel s nulovými emisemi od roku 2035.

"Evropská rada připomíná naléhavou potřebu zintenzivnit kolektivní úsilí o zajištění průmyslové obnovy, modernizace a dekarbonizace Evropy technologicky neutrálním způsobem," stojí ve schválených závěrech summitu. "V této souvislosti zdůrazňuje, že zvláštní pozornost by měla být věnována tradičním průmyslovým odvětvím, zejména automobilovému, lodnímu a leteckému průmyslu, jakož i energeticky náročným odvětvím, jako je ocel a kovy, chemikálie, cement, sklo a keramika a celulóza a papír, aby zůstaly odolné a konkurenceschopné na globálním trhu a v náročném geopolitickém prostředí," dodává text, na kterém se shodlo 27 lídrů.

Evropská komise, Evropský parlament a Rada EU, která zastupuje členské státy, se před třemi lety dohodly, že se od roku 2035 přestanou v unii prodávat auta se spalovacími motory. Součástí dohody byla klauzule, že unijní exekutiva v roce 2026 přezkoumá, zde je dohoda v současné podobě dosažitelná s ohledem na situaci na trhu, vývoj nových technologií, ale i ekonomické dopady. Komise před měsícem informovala, že přesune revizi již na konec letošního roku.

Automobilový průmysl, základní kámen evropské ekonomiky, zaměstnává přímo či nepřímo přes 13 milionů lidí a přispívá přibližně sedmi procenty k HDP Evropské unie.

V souvislosti s klimatickými ambicemi EU se v Česku v posledních dnech debatovalo zejména o systému emisních povolenek ETS2. Evropská komise se rozhodla posílit předvídatelnost a cenovou stabilitu tohoto systému a tento týden v úterý navrhla několik mechanismů, které podle komisaře pro klima Wopkeho Hoekstry reagují na obavy členských států, včetně Česka. Český ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) krok komise uvítal a ocenil, že unijní exekutiva vyslyšela český požadavek na úpravu systému a představila konkrétní návrh změny legislativy. První místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček, který se po českých parlamentních volbách účastní jednání dosud opozičního hnutí s dalšími opozičními stranami o zformování nové vlády, už naopak oznámení unijní exekutivy označil za debakl.

V závěrech summitu se k ETS2 objevil pouze jeden odstavec uvádějící, že "Evropská rada bere na vědomí záměr Evropské komise navrhnout opatření k usnadnění vstupu ETS2 v platnost a vyzývá komisi, aby předložila revizi prováděcího rámce ETS2, včetně všech relevantních aspektů".


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (9)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

24.10.2025 13:45
Tohle je obecný problém tak heterogenního spolku, jakým je EU. Průmyslových států, jichž se to celé týká, je v EU menšina. Ostatní státy mohou klidně vozit turisty volskými potahy.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

24.10.2025 14:28
A k tomu je nutné připomenout,že oba jmenované státy jsou vlastně jenom montovny v v tomto oboru průmyslu/TATRA je výjimka potvrzující pravidlo !
Odpovědět
pk

pepa knotek

24.10.2025 16:48
Amerika, Asie i Afrika si budou vyrábět auta jaká potřebují a co se bude dít v chalifátech kdesi na západě Asie nikoho trápit nebude. Střední a východní Evropa má ještě šanci tomu uniknout.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

24.10.2025 18:47 Reaguje na pepa knotek
Asi tak,
jenom by musela začít na tom pracovat V4, pokud možno okamžitě.
Odpovědět
PE

Petr Elias

24.10.2025 20:04 Reaguje na pepa knotek
Daleko větší chalifát bude dřív na opačné straně. :D V rusácku a jeho guberniích už teď mají muslimové větší podíl než v EU a za chvíli v rusácku budou mít většinu. :D :D Kam pak kluci utečete před tou zlou EU? :D
Odpovědět
HH

Honza Honza

25.10.2025 09:04
Problémy automobilového průmyslu právě způsobilo revoluční nadšení z elektroaut: údajně záchrana klimatu ( ve skutečnosti naprosto minimální, zcela marginální, protože rozhodující jsou pohony letadel, lodí, veřejné dopravy, ev. veřejné správy, podnikatelů, ne obyčejného člověka s nájezdem 5 tis km ročně), ve skutečnosti předražený výrobek s životností na pár let- ideální pro obohacení firem, vidle do toho ale hodila Čína, která vyrábí levně kvalitní auta a je po zisku, po výhodě, náhle i po záchraně lidstva před oteplením.

Pro norm. člověka je mnohem lepší univerzálnější hybrid: hybrid nemůže mít motůrek z generátoru, jak taky bylo v diskuzích, musí mít funkční normální spalovací motor. Úspora hybridu je v tom, že předražená baterie (bez dotace přesahuje dnešní cenu celého auta!) je menší, váha vozidla je menší a výkon nahrazuje mnohem efektivnější spalovací motor.
Podle mě je nejlepší plug in hybrid s možností dobíjení baterie (ideálně z vlastní FV) s menším nájezdem na baterii (50-100 km), ale i s funkcí seriového hybridu, kdy spalovací motor je sice výkonný, větší, ale slouží jen k nabíjení baterie- jede si jen ve svých optimálních otáčkách, nepřetěžuje se, baterie se optimálně dobíjí.
Mělo-li by takovéto auto výdrž 20 let a jeho cena by byla přiměřená, bylo by lepší než auto s norm. spalovacím motorem. Jezdili bychom za korunu / km, v létě zcela zdarma, šetřila by se jak baterie tak spalov. motor a nehrozilo by, že nedojedeme, protože není nabíječka.
A záchrana našich automobilek se spalov. motory by byla reálná.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

25.10.2025 21:23 Reaguje na Honza Honza
Problémy narobili nezmyselné emisné limity. Tie pokazili motory tak, ž e dlho nevydržia a sú aj zbytočne zložité. Okrem toho sa uprednostnuje priame vstrekovanie benzínu, takže aj LPG musí byť drahší a zložitejší systém. Samotné elektroautá sa postupne zlepšujú a napriek tomu že boli administratívne nanútené, tak sa postupne presadzujú, alebo presadia. Hybrid je zbytočne zložitý a kombinuje síce výhody oboch systémov, ale zároven sú tu aj nevýhody a drahé opravy benzínového motoru a k tomu aj degradujú pomerne malé batérie. A ešte aj musí ísť na emisnú kontrolu. Ešte asi pred rokom som bol skôr fanúšikom spalovákov, ale teraz vidím aj diskutujem s ľudmi čo elektroautá majú a sú spokojní. Momentálne by sa dalo povedať tak, že kto chce jazdiť kratšie trasy a má rodinný dom je mu lepšie elektroauto a obyvatelovi paneláku je lepší hybrid alebo spalovák.
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.10.2025 12:11
to Honza Honza 25.10.2025 09:04
Ten hybrid by měl význam někde v centrech opravdu na tom špatně jsoucích měst, v tom smyslu, že by se do té špatné zóny (a také z ní) jelo na elektriku, a dál se jelo na benzín.
IMHO, kdyby do vsi, kde máme chalupu, přijely v pátek večer ty desítky chalupářů, co tu jsou, a všichni dali nabíjet auto (jedno, zda hybrid nebo elektromobil), tak by nastala tma, protože by shořelo buď trafo, nebo pojistky u něj.
Odpovědět
HH

Honza Honza

26.10.2025 09:22 Reaguje na Jan Šimůnek
K oběma názorům: p. Mertan, Šimůnek: právě že oba máte pravdu. Prostě žádná verze není optimální, budoucnost je jistě v elektroautě, zatím ale pro čisté elektroauto nejsou podmínky.
- drahé opravy spalov. motoru se v seriovém elektroautě snižují, protože spalovací motor jede jen v opt. otáčkách- jeho výdrž může být klidně 0,5 mil km
- drahá baterie která těžko vydrží 20 let, by mohla být vyměnitelná, menší. Nejdůležitější pro výdrž baterie je správné dobíjení. Při správném dobíjení stávající startovací baterie vydrží klidně 10 let, při nesprávném- moderní auta kvůli spotřebě nabíjení nesmyslně odpojují a baterie je stále málo nabita, vydrží klidně jen 2 roky.

Závěr je následující: rodina by potřebovala auta dvě- elektro a spalovák, jenže je to finanční zátěž, pro 2 auta už nejsou parkoviště, nadměrné odpady z recyklace atd atd, pro přírodu nevhodné řešení.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist