https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cesko-zaostava-v-podilu-prodavanych-elektrickych-aut-uvadi-studie-pwc
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Česko zaostává v podílu prodávaných elektrických aut, uvádí studie PwC

16.8.2021 16:00 | PRAHA (ČTK)
V Česku se prodeje čistě elektrických aut meziročně téměř nezměnily a v 1. pololetí se prodalo přes 1200 bateriových aut, což je jedno auto ze sta.
V Česku se prodeje čistě elektrických aut meziročně téměř nezměnily a v 1. pololetí se prodalo přes 1200 bateriových aut, což je jedno auto ze sta.
Česko stále významně zaostává v počtu nově registrovaných elektromobilů a hybridů. Zatímco v západní Evropě, USA, Číně a Japonsku je podíl těchto vozů na prodejích nových aut 18 procent, v Česku je to okolo 11 procent. Vyplývá to ze studie PwC Strategy & Electric Vehicles Sales.
 

Po loňském částečném útlumu způsobeném koronavirem zaznamenávají nejvýznamnější světové trhy pro elektromobilitu, tedy deset západoevropských zemí, USA, Čína a Japonsko, prudký nárůst. Počet nových registrací těchto vozů dosáhl v letošním prvním pololetí 4,53 milionu, což je meziročně o 128 procent více. Elektromobilita bude podle PwC i díky regulacím a dotacím hrát stále silnější roli a za pět let bude po světě jezdit skoro 50 milionů aut s hybridním či elektrickým motorem.

V Česku se prodeje čistě elektrických aut meziročně téměř nezměnily a v 1. pololetí se prodalo přes 1200 bateriových aut, což je jedno auto ze sta. "V České republice chybí ze strany státu jakákoli podpora i osvěta. Celkově je cítit skepse k podpoře udržitelnosti jako takové. Překážkou jsou samozřejmě vysoké ceny elektromobilů i nedostatečná infrastruktura," uvedl expert PwC na autoprůmysl Pavel Štefek.

Zatímco v Evropě stále tvoří největší část bateriových aut hybridní vozy, v absolutních počtech i rychlosti růstu je tahounem čistě elektrických aut Čína. Každé desáté nově prodané auto v Číně je čistě elektrické a čínský trh tak ovládá 59 procent celkové produkce čistě elektrických aut. V Evropě dosahují desetiprocentního podílu Německo, Nizozemsko, Švédsko či Rakousko.

Přes rychlý růst Evropa za Čínou zaostává i v rozvoji nabíjecích míst. Zatímco v Evropě jich je 285 000, z toho jen 38 000 vysokorychlostních s výkonností přes 22 kWh, v Číně jich je 725.000, z toho téměř polovina vysokokapacitních. Na jedno vysokokapacitní dobíjecí místo tak v Číně připadá 16 aut, v Evropě je to 49 aut.

"Právě nedostatečný počet dobíjecích míst je zatím největší překážkou ještě rychlejšího rozvoje elektromobility nejen v Evropě, ale i v USA. Zároveň i přesto, že automobilky představují nové elektrické modely a jen na letošek je ohlášeno na dvě desítky premiér z dílen velkých etablovaných značek, výběr je v porovnání s klasickými auty stále omezený," dodal Štefek.

Tradičně zaostalejší je v rozvoji elektromobility americký trh. V USA prodeje hybridních a elektrických motorů v 1. pololetí tvořily jen sedm procent ze všech prodejů. To může změnit dlouho očekávaný elektrický model Fordu F-150, nejprodávanějšího amerického auta. Ten přijde na trh v příštím roce, v rámci předprodeje bylo zarezervováno 100 000 aut během tří týdnů.

Podle PwC by na konci letošního roku mělo po celém světě jezdit asi 15,5 milionů hybridních a elektrických aut.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SP

Svatá Prostoto

16.8.2021 16:41
Když se podívám na ceny nízkoemisních a na průměrný plat v našich luzích a hájích, tak mne po přečtení titulku napadne jen nebožky babičky oblíbené ... to by němej neřekl, kdyby mu přes hubu dali.
Odpovědět

Jirka Černý

16.8.2021 17:26 Reaguje na Svatá Prostoto
Přesně tak.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

16.8.2021 16:52
Podobné nářky tu zněly i při nástupu spalovacích motorů. A stejně jako dnes i tehdy teprve pořádné dotace na nákup smradotřasu se spalovacím motorem a vysoká daň na oves a buková polena vedly k ústupu koňů a parních strojů.
Odpovědět

Jirka Černý

16.8.2021 18:54 Reaguje na Richard Vacek
Spalovací motor porazil koňský potah a parní stroj tím že byl lepší a dával větší ekonomický smysl, autíčko na baterky je v aktuální podobě ekonomický nesmysl, proto ty dotace a umělecké zvýhodňování.
Odpovědět
ig

16.8.2021 21:03 Reaguje na Richard Vacek
👍
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.8.2021 16:57
Což je dobře, že zaostává.

Zvlášť když jsou elektromobily vnucovány. Zatím není o co stát, o tuto předraženou slepou uličku.
Odpovědět
ig

16.8.2021 18:44
Ježíšmarjá, co budeme dělat?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.8.2021 10:39 Reaguje na
Půjdeme si říct o vyšší plat:-))).
Odpovědět
FN

František Novák

17.8.2021 15:01
Dokud budou elektra za takovou cenu, jako jsou, tak prostě spalováky neporazí. Uvidí se, jak se trh promění za pár let, kdy elektra a hybridy spadnou do bazarových prodejů. Navíc automobilky na ně nechtějí moc poskytnout slevy, takže připadají v úvahu jen dotace. Možná na www.slevovykupon.net by mohli něco dát. Takovou dvacetiprocentní slevičku na Teslu 3 bych si nechal líbit. :D
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.8.2021 16:18 Reaguje na František Novák
Tam kde si to lidé nechají líbit, tak porazí.

Bo jim ty spalovací auta prostě přímo či nepřímo zakáží, resp. učiní nedostupnými.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist