Česko zaostává v rozvoji vodíkové mobility, firmy vyzvaly stát k větší podpoře
V současné době jsou v Česku zprovozněny tři plnící stanice na vodík. První byla otevřena předloni v Ostravě, druhá letos v Praze na Barrandově a třetí v tomto týdnu ve skladu Čepra v Mstěticích u Prahy. Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora Zdroj | Toyota
Česko zaostává v rozvoji vodíkové mobility. V zemi jsou dosud tři plnící stanice na vodík, oproti tomu například v sousedním Německu jich je více než 100 a rychle přibývají další. Podle výrobců a distributorů vodíku a vozidel stát nemá propracovanou strategii pro využití vodíků v dopravě i hospodářství. Zástupci čtyř nadnárodních firem, které společně vytvořily Iniciativu vodíkové mobility, proto vyzvali vládu k aktivní podpoře rozvoje vodíkové infrastruktury v zemi, například podporou výstavby plnících stanic nebo úpravami legislativy.
V současné době jsou v Česku zprovozněny tři plnící stanice na vodík. První byla otevřena předloni v Ostravě, druhá letos v Praze na Barrandově a třetí v tomto týdnu ve skladu Čepra v Mstěticích u Prahy. V řadě zemí je ovšem rozvoj výrazně rychlejší. V roce 2022 bylo po celém světě otevřeno 130 vodíkových stanic. Celosvětově bylo na konci loňského roku ve světě v provozu více než 800 stanic, z toho přibližně třetina v Evropě.
Podle výrobců a distributorů je využití vodíku ve světě na vzestupu. Upozornili, že EU do roku 2030 počítá s výrobou deseti milionů tun obnovitelného vodíku a stejným množstvím dovezeného vodíku z nečlenských zemí. "Česko ale v tomto ohledu zaspalo a je načase, aby i Česká republika měla jasnou, detailní a dlouhodobou koncepci pro zdroj a použití vodíku, podpořila vodíkovou technologii pobídkami, zasadila se o rozvoj vodíkové infrastruktury, a podpořila tím využití vodíku v dopravě," řekl ředitel společnosti Toyota a Lexus v ČR Martin Peleška.
V reakci na to vznikla zmíněná iniciativa, v níž jsou nadnárodní společnosti Alstom, Toyota, Orlen Unipetrol a Air Products. Firmy nyní v otevřeném dopisu vyzvaly vládu k aktivní podpoře rychlého rozvoje vodíkové mobility v ČR. Vymezily v něm cíle, které by podle nich mělo Česko v následujících pěti až deseti letech zvládnout. Kromě výstavby 50 plnicích stanic, které by při vhodné lokalizaci zajistily bezemisní provoz zhruba 50.000 osobních automobilů, 500 autobusů, 500 nákladních automobilů a 50 vlaků, zmiňují například nutné legislativní úpravy, podporu výzkumu a vývoje, čerpání dotací z EU či zařazení vodíku do energetického mixu ČR. Firmy zároveň uzavřely memorandum, v němž se zavázaly k spolupráci v lokálních projektech a nabídly spolupráci i státu.
"Je nezbytné vytvořit potřebné podmínky a podporu pro rozvoj výroby obnovitelného vodíku, pro budování vodíkové infrastruktury a pro napojení Česka na evropskou tranzitní síti," řekl člen představenstva Orlen Unipetrol Maciej Romanów.
Vozy na vodíkové palivové články jsou v podstatě elektromobily, které elektrickou energii nezískávají z baterií, ale z reakce vodíku a kyslíku. Jediným odpadem je přitom čistá voda. Podle odhadu ministra dopravy Martina Kupky (ODS) by v roce 2030 mohlo v ČR jezdit až 50.000 aut na vodíkový pohon. Další možné využití vodíků v dopravě je na železnici.
reklama
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (26)
Stát je odvozen od slova starat se?
Odpovědět
Má význam podporovat něco, co může být docela pravděpodobně slepou uličkou? Budeme tím lepší čím více a intenzivněji budeme podporovat slepé uličky? Není lepší počkat, až jak se to vyvrbí?
Odpovědět
Tento stát už podporuje tolik "slepých uliček", které ne že nikam nevedou, ale dokonce obyvatelstvu této země škodí. Ke zrušení dotací těmto darmožroutům, co nic neprodukují, se stávající pol. reprezentace nemá, jelikož je to z části její volební elektorát. Využití přebytků el.energie z FVE bude nutné řešit a konverze na vodík je jednou z variant. Vodíková mobilita u vlaků, nákl. aut a autobusů smysl dává u os. aut to zůstane doménou vyšších tříd - náročnější technologie i materiál něco stojí.
Odpovědět
Ve vládnám úsporném balíčku dělají dotace asi 55 miliard, to není málo. Otázkou je, jestli jej opozice nezablokuje, bo právě ona je nejvíc těží.
Odpovědět
Až budou ty přebytky, tak je řešme!
Odpovědět
V normálních zemích už OZE musí vypínat, bo šaliny je moc. A to je škoda, tam mudrují, co s tím.
Odpovědět
V "normálních zemích" se energetika nedělá stylem že se něco postaví a pak "tam mudrují, co s tím".
Odpovědět
Počkejte si až po Petru Pavlovi to převezme knihovník Bartoš nebo Tomio Okamura. Ani komunista ani klaus. Problém je ve vzdělání a nabídnutí alternativy za ropu a elektro !!!!!
Odpovědět
To můžeme čekat ne Věky Věkův Ámen a mezitím zbankrotujeme totálně.
Vodík je jediné velkoobjemové médium na uložení přetoků z OZE, takže to rozhodně slepá ulička není. A čekat na Zázrak Boží se nevyplácí.
Odpovědět
Copak máme nějaké přetoky z OZE, aby bylo rentabilní kvůli nim budovat elektrolyzér? Až to nastane a bude to aspoň trochu rentabilní ve srovnání s jinými mezemisními technologiemi, ať se to rozjede. Nic proti tomu.
Toto je ale umělé vyvolávání Božího zázraku.
Odpovědět
Tohle jede přece v normálních zemích výrazně svižněji, než u nás. A množící se OZE a výrazně rostoucí výkon potřebu akumulace silně zvyšuje.
Odpovědět
Vy jste fakt zmatkař! Tady se píše o Česku.
Odpovědět
Já píšu o normálních zemích, jako kontrastu k nám. Já vím, ten text, to je makačka, co?
Odpovědět
Stejně jako za dob RVHP , v Moskvě se rozhodlo , co je pro ČSSR nejlepší a agilní soudruzi , typicky Bilak , Indra,Husák..., se mohli přetrhnout, aby Kremlu vyhověli.
Ta paralela s dneškem Kreml/Brusel a národní eurohujeři všech politických odstínů, slěpe plnící pokyny potrhlé EK, je zázrečně podobná.
Vyhozené peníze, ekomagoři v Bruselu a loupení dotací v € různými šíbry v různých projektech , o nic jiného nejde.
Kdo chce zbohatnout ,a´t jde do projektu , riziko nulové , vývar předem zajištěn.
Odpovědět
Já vím, že ve vašem světě naopak energii nepotřebujete (stačí plácat hubou), ale žádný Brusel nám nic nediktuje, k tomu nás vyzvaly 4 velké firmy - předpokládám, že soukromé.
Odpovědět
"Zatímco celý svět řeší dekarbonizaci, maličké Česko se stále ještě tváří, že se ho to vlastně vůbec netýká. Jenže názor, že snižování skleníkových plynů je jen další výmysl politiků, který je potřeba ignorovat, je pro nás hodně nebezpečný. Dekarbonizaci totiž v současnosti tlačí hlavně významné světové společnosti, které pohánějí globální ekonomiku. A kdo do rozjíždějícího se vlaku rychle nenastoupí, ten se dalšího spoje už nemusí dočkat."
https://oenergetice.cz/nazory/muzeme-stat-v-dekarbonizaci-stranou-a-chceme-to-vubec
Odpovědět
Ta podpora je co? Dotovat výstavbu, dotovat provoz, dotovat prodej aut na
vodík? A nepůjde to i bez dotací? Pokud ne, tak je to žumpa na peníze a pouze hloupý hospodář hází peníze do žumpy v době, když má kasu v sakra srabu!
Odpovědět
Dotovat včely, dotovat myslivce, dotovat machačkovy slepice ... to jsi ještě zapomněl zmínit machačku. Každopádně oceňuji, že kritizuješ burešem zavedenou dotačně zlodějskou politiku, která se teď naštěstí omezuje.
Odpovědět
Já se bez dotací včel obejdu, myslivec nejsem a slepice
v malochovech nikdo nedotuje. Plácáš hlouposti anonyme,
protože dotace tu jsou od plyšáku, kdy ještě Babiš nebyl
v politice. Prostě hlupák píše hlouposti a protože se
stydí, tak pouze pod značkou sv. Ubohé a hloupé !
Odpovědět
Takovou míru sebekritiky bych od tebe hloupý, ubohý a anonymní machačku nečekal. A oceňuji, že chceš zrušit všechny nesmyslné dotace, ze kterých čerpá především tvůj zlodějský guru agent bureš. Ovšem tvoje fantasmagorie na téma "dotace od plyšáku" ukazuje, že tvoje označení se jako hlupáka bylo více než správné. Realita je samozřejmě taková, že ekonomika ČR z tržní na dotační zdegenerovala po roce 2014. Evidentně ani netušíš, že tu první vodíkovou stanici v ČR dotuje anonistický Moravskoslezský kraj.
Odpovědět
Česko rovněž zaostává ve výstavbě přílivových elektráren. Je to proto, že v tom oproti řadě zemí nemáme žádnou konkurenční výhodu a jednalo by se o marnotratné utrácení.
Tuším, že u zeleného vodíku se jedná o něco podobného.
Odpovědět
U přílivových elektráren to nevím (ale nějaké možná naše firmy staví) ale v solárech patříme mezi světovou špičku, (firma Solek), ovšem staví je hlavně v Chile, v jižná Evropě a dnes i v Polsku.
Odpovědět
Máme tady špičkové oddělení .... kde brousíme špičky kramlí... a těmi se spojí dřevěné trámy
Odpovědět
Vodíková technologie je jednou z možnosti jak ukládat energii, ale k své složitosti (H2) má nejmenší molekulu a projde i kovem, vidím použití jen v stacionárních nebo velkých velkých strojích, jinak to dopadne jako Apollo 13.. Technologie může časem se posunout, ale molekula zůstane stále nejmenší...
Jsou i jiné prvky např. Sodík, ale ten není nějak populární .. asi ti co tlačí nesmysly politickou silou mají omezené znalosti.
Vodík do aut ne, železnice jde snadno elektrifikovat, Křižík to dělal už za CK ..(z válečných důvodů lze mít omezené množství hybridních lokomotiv (diesel/elektro) atd... ). Autobusy řešit jako hybridy a natahat ve městech vedení v normě trolejbus..
Odpovědět
Má sice nejmenší molekulu, ale projdem kovem jen při obrovském tlaku. Navíc se vyvíjí syntetická paliva na bázi vodíku na vázaném na uhlík, tam ten problém není. Zkouší se čpavek atd. atd. Sodík asi není energetická surovina, spíš nositel, ne?
Odpovědět
"Syntetická paliva na bázi vodíku na vázaném na uhlík" mají zase jiné problémy, např. že energetická náročnost jejich výroby je ještě podstatně vyšší a tím jsou i podstatně dražší, stejně jako "zelený" "čpavek atd. atd". Navíc spalováním syntetických paliv na bázi uhlíku pořád dochází k emisím CO2, kterým se přece snažíme zabránit.
Cokoliv syntetického není energetická surovina ale "nositel".
Odpovědět
|
|