https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cesky-patent-muze-zmenit-budoucnost-vodikove-dopravy
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Český patent může změnit budoucnost vodíkové dopravy. Díky potřebě menšího množství platiny

20.1.2024 01:05 (ČTK)
Díky českému patentu profesora Vladimíra Matolína z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v Praze, se podařil průlom ve vývoji katalyzátorů pro vodíkové palivové články. Brzy bude při výrobě katalyzátorů stačit až desetkrát menší množství drahé platiny než doposud.
Díky českému patentu profesora Vladimíra Matolína z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v Praze, se podařil průlom ve vývoji katalyzátorů pro vodíkové palivové články. Brzy bude při výrobě katalyzátorů stačit až desetkrát menší množství drahé platiny než doposud.
Díky patentu českého vědce může výroba součástek pro vodíkové elektromobily vyžadovat až desetkrát méně platiny. Vladimír Matolín z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy udělal průlom ve vývoji katalyzátorů palivových článků vodíkových aut, uvedly v tiskové zprávě ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) a Česká vodíková technologická platforma (HYTEP).
 

Palivový článek ve vodíkových automobilech vyrábí z vodíku elektřinu, která vozidlo pohání. Pro jejich výrobu je zásadním kovem platina. Té se ročně na celém světě vytěží okolo pouhých 180 tun, nicméně 90 procent z této produkce pochází ze tří států – Jihoafrické republiky, Ruska a Zimbabwe. V současnosti se na jeden palivový článek pro vodíkový automobil spotřebuje zhruba 20 až 30 gramů platiny, uvádí tisková zpráva.

"Platina je zatím naprosto nepostradatelným kovem pro palivové články," uvedl Matolín. Jeho vědecký tým před několika lety navrhl, sestrojil a patentoval součástku pro palivové články, která potřebuje na elektrodách mnohem méně platiny. V realitě bude snížení v závislosti na podmínkách zhruba pětinásobné, záviset bude na dalším vývoji.

"Kritickým problémem u každé inovace je komercializace. Jedna věc je něco vyrobit v laboratoři, druhá je být schopen vyrábět a to tak, aby vysoké výrobní náklady nepřevýšily úsporu danou snížením obsahu platiny. Oříškem také bývá schopnost vyrábět inovativní produkt v požadovaném velkém množství," řekl Matolín.

Univerzita Karlova, která je majitelem patentu, uzavřela nedávno smlouvu s německou firmou o výrobě prototypu, která ověří možnosti průběžné výroby. Nejmenovaný německý partner by měl následně výrobní zařízení prodávat zájemcům o výrobu katalyzátorů nutných pro palivové články.

V souvislosti s cílem Evropské unie o dekarbonizaci dopravy a přechodu na ekologičtější možnosti se očekává odklon od současných vozidel, které vytváří větší množství emisí. V těžké nákladní dopravě mohou podle platformy hrát větší roli právě vozidla s palivovými články na vodík. Jejich nespornou výhodou je dojezd na delší vzdálenosti nebo fungování při nízkých teplotách, kdy dochází k výrazně menším ztrátám dojezdu v porovnání s bateriovými elektromobily, míní.

"Řada studií predikuje, že cena vodíkových dálkových nákladních vozidel bude k roku 2030 dost možná i levnější než u bateriových protějšků," uvedl analytik HYTEP Jan Sochor.

EU označuje jako jeden z klíčů k dosažení cílů v oblasti klimatu dekarbonizaci dopravy. Za tímto účelem musí odvětví dopravy projít transformací, která si vyžádá devadesátiprocentní snížení emisí skleníkových plynů v srovnání s rokem 1990.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (12)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

20.1.2024 08:05
vodík se nakonec prosadí nad zásuvky. Celý systém dopravy stojí na palivech nádržích zásuvková elektromobilita je víc přání než smysl a rychle zestárne.
Odpovědět
ig

20.1.2024 13:50 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Já věřím ve vodík uložený metodou chemického navázání na uhlíkové řetězce.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.1.2024 08:26 Reaguje na
To by bylo ideální, ale pořád je to příšerně drahé a energeticky náročné.
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

21.1.2024 20:28 Reaguje na Jaroslav Řezáč
https://www.youtube.com/watch?v=RInk2WIHqjI
Odpovědět
va

vaber

20.1.2024 09:16
palivové články, ty se používají v dnešních automobilech na vodík?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

20.1.2024 09:17 Reaguje na vaber
Taky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.1.2024 22:25 Reaguje na vaber
Samozřejmě, snad dominantně. Vodík se dá pálit i v pístovém motoru, ovšem účinnost je bídná, jak u pístovém motoru.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

20.1.2024 09:49
Takže na tom nakonec budou vydělávat hlavně Němci, místo ČR, co !
Odpovědět
ig

20.1.2024 14:25
Ta spotřeba platiny i tak zní dost beznadějně. Jestli se nenajde něco jiného než Pt, tak to nevypadá na nějaký rozmach. A čím míň platiny v článku, tím míň se bude někdo hrnout do recyklace. Každý si ten svůj miligram *) platiny který na něj připadá z celosvětových zásob bude muset pečlivě hlídat.

*) vím, že přeháním, ale ne o moc
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

21.1.2024 10:46 Reaguje na
Té platiny je tam dnes za 20 tisíc Kč a nezmizí.
Odpovědět

vladimír šmídl

21.1.2024 16:32 Reaguje na
Spotřebitelem platiny jsou také všechny fabriky na kyselinu dusičnou,přestože součástí linky jsou záchytné filtry. Platinové kovy jsou součástí katalyzátorů v automobilech se spalovacími motory a bylo by zajímavé, kolik těchto kovů vypadne na povrch silnic během provozu.
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

20.1.2024 15:40
Základní problém vodíku je nízká hustota energie. A to i když je v kapalném stavu. Navíc v tomto případě přibývá ještě problém s kryogenními nádržemi a prací s kapalným vodíkem (vymražování a koncenrování kyslíku v kapalném vodíku, samovolný odpar....). To už je lepší vyrábět z vodíku MeOH a použít palivový článek na methanol. Či přímo spalovat MeOH.
Jo a pár dat:
apalný vodík = 71 g/litr = 14 litrů/kg
benzín = 700 g/litr = 1,43 litrů/kg
JeT A-1 = 804 g/litr = 1,24 litru/kg

energetická hustota:
vodík = 119 MJ/kg = 8,46 MJ/litr
benzín = 44 MJ/kg = 31,2 MJ/litr
MeOH = 21,3 MJ/kg = 16,8 MJ/litr
Jet A-1 = 43.15 MJ/kg (11.99 kWh/kg) = 34,7 MJ/litr (9,6 kWh/litr)
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist