https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cile-eu-pro-snizovani-emisi-podle-zastupcu-automobiloveho-prumyslu-nelze-splnit
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Cíle EU pro snižování emisí podle zástupců automobilového průmyslu nelze splnit

27.8.2025 19:06 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Cíle Evropské unie pro snižování automobilových emisí oxidu uhličitého, včetně plánu na dosažení nulových emisí u osobních a dodávkových vozů do roku 2035, už nejsou splnitelné a je zapotřebí je přehodnotit. V dopise adresovaném předsedkyni Evropské komise (EK) Ursule von der Leyenové to uvedli šéf Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) Ola Källenius a šéf Evropského sdružení dodavatelů automobilového průmyslu (CLEPA) Matthias Zink. Dodali ale, že výrobci aut a jejich dodavatelé jsou odhodláni pomoci EU ke splnění plánu na dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050.
 
"Evropský plán transformace automobilového průmyslu musí překročit hranice idealismu a připustit současnou průmyslovou a geopolitickou realitu. Splnění přísných cílů pro emise osobních a dodávkových automobilů pro roky 2030 a 2035 zkrátka není v dnešním světě proveditelné," píše se v dopise.

Předsedkyně EK by měla 12. září s vedoucími představiteli evropského automobilového průmyslu jednat o budoucnosti odvětví, které čelí mimo jiné konkurenci ze strany čínských výrobců elektromobilů a nyní také americkým clům, píše agentura Reuters.

Källenius a Zink v dopise poukázali na závislost evropského automobilového průmyslu na bateriích z Asie, nedostatečnou infrastrukturu pro dobíjení elektromobilů, vyšší výrobní náklady a rovněž na americká cla. "Současnou cestu snižování emisí oxidu uhličitého v silniční dopravě je zapotřebí přehodnotit, aby bylo zajištěno splnění klimatických cílů EU a zabezpečení konkurenceschopnosti evropského průmyslu," píše se v dopise.

Källenius je zároveň šéfem německé firmy na výrobu luxusních automobilů Mercedes-Benz, zatímco Zink stojí v čele německého podniku Schaeffler, který je dodavatelem automobilových součástek.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Dorian Černý

Dorian Černý

28.8.2025 02:41
Tak ať vyrábí pračky no
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.8.2025 08:48
To se přece vědělo už předem.
Odpovědět

Radek Čuda

2.9.2025 12:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Předem se to sice vědělo, ale říkat se to jaksi ... no, ne že nesmělo, ale nehodilo.

A zrovna představitelé těch nej automobilek patřili mezi ty nej Jasánky.
Odpovědět

Jan Šimůnek

28.8.2025 15:08
Problém je, že elektromobil v našem energetickém mixu vygeneruje zhruba tolik CO2 jako auto (úplně nový je skoro paritní, ale po pár stovkách najetých km nebo pár měsících - může klidně i jen stát v garáži - se jeho efektivita drsně zhorší). Výpočet je banální, za mých mladých let by to měl zvládnout deváťák a možná i osmák.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.9.2025 21:45 Reaguje na Jan Šimůnek
Nevím, jestli je výpočet banální, ale je zcela jistě mylný.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist