https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cop29-schvalila-dohodu-o-zahajeni-globalnich-obchodu-s-uhlikovymi-povolenkami
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

COP29 schválila dohodu o zahájení globálních obchodů s uhlíkovými povolenkami

24.11.2024 14:02 | BAKU (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Účastníci konference OSN o změně klimatu COP29 se dohodli na pravidlech globálního trhu pro nákup a prodej uhlíkových povolenek. Podle zastánců obchodu s povolenkami to přinese miliardy dolarů pro nové projekty na pomoc v boji proti globálnímu oteplování, uvedla agentura Reuters. Dohoda, která byla uzavřena zhruba deset let po zahájení mezinárodních rozhovorů o vytvoření globálního trhu, se netýká hlavní otázky financování opatření v oblasti klimatu. Je však zatím jediným významnějším bodem, na kterém se členové konference dokázali shodnout. Mnoho delegátů po jejím schválení tleskalo.
 
Uhlíkové povolenky, nazývané také uhlíkové kredity, se vytvářejí prostřednictvím projektů jako výsadba stromů nebo výstavba větrných elektráren v chudších zemích. Ty za každou tunu emisí, které sníží nebo odčerpají z atmosféry, obdrží jednu povolenku. Jiné země a společnosti, které budou vypouštět vyšší množství skleníkových plynů, mohou pak tyto kredity nakupovat, což jim pomůže k dosažení jejich klimatických cílů.

Již na začátku dvoutýdenní konference se podařilo dojednat dohodu, která umožní, aby centralizovaný systém obchodování podporovaný OSN začal fungovat příští rok. Poté strávili vyjednavači většinu času v Ázerbájdžánu tím, že se snažili doladit podrobnosti samostatného dvoustranného systému, který by zemím umožnil přímé obchodování. Dohoda se týká hlavně toho jak zajistit důvěryhodnost systému, aby mohl spolehlivě vést ke snižování emisí skleníkových plynů. Mezi detaily, které bylo třeba upřesnit, patřila struktura registru pro sledování kreditů a také otázka, kolik informací by měly země sdílet o svých obchodech.

Bilaterální obchodování s uhlíkovými kredity začalo již v lednu, kdy Švýcarsko koupilo kredity od Thajska. Také desítky dalších zemí již uzavřely dohody o převodu těchto kreditů. Obchody však zatím byly jen omezené a nalezení rovnováhy mezi jasným souborem pravidel, které zajistí integritu a transparentnost a zároveň neomezí schopnost zemí účastnit se obchodů, by mělo vést k oživení obchodů.

Podnikatelská skupina IETA, která propaguje rozšíření obchodování s uhlíkovými povolenkami, uvedla, že trh podporovaný OSN by mohl mít do roku 2030 hodnotu 250 miliard USD (6,1 bilionu Kč) ročně a mohl by kompenzovat dalších pět miliard tun emisí oxidu uhličitého ročně.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (40)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JS

Jiří Svoboda

24.11.2024 17:48
Myslím, že toto je správná cesta, jak docílit globální uhlíkové neutrality - ovšem jen na papíře. Domnívám se, že i po jejím dosažení bude konce CO2 v atmosféře vesele růst.

Je zjevné, že politici musejí vykazovat proklimatické snahy (uspokojit voliče), ale dělat to tak, aby fosilníkům moc neublížili. To je zjevně implicitní demokraticky nezměnitelná vlastnost politiky.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

25.11.2024 07:56 Reaguje na Jiří Svoboda
Naprostý souhlas , papír snese vše !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.11.2024 09:09 Reaguje na Jiří Svoboda
Tohle je přece ta vaše globální uhlíková daň, ne? Že je to neswmysl, ví každý. Kdo bude platit emisní povolenky z ropy, které Rusko prodá Indii nebo Číně?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

25.11.2024 11:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Zkuste, prosím, začít i používat hlavu. To je něco zcela jiného. Takové srovnání je od vás velmi sprosté.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.11.2024 19:47 Reaguje na Jiří Svoboda
Zkuste to vysvětlit, já to nechápu.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

26.11.2024 09:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Globální uhlíkovou daň z těžby fosilních paliv + dividendu snad chápete.

Tyto kredity jsou od toho, aby někdo nějakým, možná i švindlem, získal poukázky a nemusel za emise CO2 platit. Každopádně je to krok, jak "obhájit" těžbu fosilních paliv a vyvázat se z placení za jejich spalování. Proto to na COPu tak lehce prošlo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.11.2024 11:40 Reaguje na Jiří Svoboda
Ty poukázky (emisní povolenky) se kupují, je to to samé, jako uhlíkobá daň. Kde zas vidíte ten švindl?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

26.11.2024 16:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale tady jde o kredity, což jsou povolenky získané jinak než nákupem.

Přečtěte si poslední odstavec. Ten systém je děravý jak řešeto a administrativně nezvládnutelný. Kdo bude rozhodovat, za co se kredity budou dávat? Celé je to o tom, aby se "chránilo" klima a na spalování fosilních paliv se nemuselo sahat. To se přece musí ropákovi Hanzlovi líbit!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.11.2024 19:48 Reaguje na Jiří Svoboda
Kredity získáte výsadbou stromů nebo jinými eko počiny. Pořád to samé, jako to zaplatit. Vy všude vidíte švindl a podvod, vy jste profi šmelinář?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

27.11.2024 11:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Vlastní výsadba stromů ani stavba větrné elektrárny žádný CO2 z atmosféry neodsaje.

Ať dostávají kredity lesy, které prokáží, že z nich vytěžené dřevo je zpracováno a dlouhodobě (alespoň na 100 let) uloženo a že ten les je po těžbě obnoven.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2024 08:46 Reaguje na Jiří Svoboda
Les je celý postaven ze vzdušného uhlíku a než dožije, budeme mít už jiné starosti. A větřák přímo vyrábí čistou elektřinu.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

27.11.2024 10:11 Reaguje na Jiří Svoboda
Samozřejmě, že množství CO2 v atmosféře bude i nadále vesele růst. Musí! Ještě by lidstvo mohlo samým sebeuspokojením usnout na vavřínech a polevit ve vedení boje proti tomu uhlíku a jeho stopě. Jak by k tomu pak přišly ty zástupy varujících vědců, nadnárodní byznys, chudinky povolenky na burze, nebo chudí příjemci stamiliardových darů, těžce vydřených na mezinárodních konferencích?
Odpovědět
va

vaber

25.11.2024 08:36
Tak, někdo zasadí strom a dostane povolenku a druhý ji koupí ,aby mohl vypouštět.
Jen to ukazuje jaká je dnešní společnost, nezajímá ji životní prostředí, důležitější jsou kšefty, o ty na konferenci šlo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.11.2024 09:13 Reaguje na vaber
Omyl. Tahle společnost je založená na penězích a kšeft je nové božstvo. Žádné ideály nemůžou masově projít, pokud nejsou ekonomicky výhodné. Podívejte se na elmobilitu i fve. Ta se prosazuje jen tam, kde to ekonomicky vychází a fve jede všude, bo je cennově výhodná. To samé emisní povolenky, jenže tam se obávám, že jsou napytel.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

25.11.2024 11:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Fve je cenově výhodná jen pro její majitele a to díky obrovské dotační podpoře mnoha způsoby, na kterou doplácí celá společnost. To se nedá nazvat, že to ekonomicky vychází.
Odpovědět

Radek Čuda

25.11.2024 14:11 Reaguje na Jiří Svoboda
A s tou elmobilitou to je bez dotací, resp. butálním zdaněním ICE vozidel hodně podobné.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.11.2024 19:44 Reaguje na Jiří Svoboda
Fve vychází velmi dobře i bez dotací. Pokud si el. spotřebujete sami, prodej za kačku se fakt nevyplatí. A k tomu je to taky stavěné. Montáž na střechách je dražší, zvláště ve vyšších patrech a ve špatné dostupnosti, ale pořád to vychází, odpis kolem 10. let. Pokud získáte dotaci, máte to zapusinu.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

26.11.2024 09:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Problém je, že ta elektřina z FVE má v průměru tržní hodnotu cca 1 Kč ale lidé ji v létě i v zimě nakupují třeba za 6. Přitom v létě by měla stát 3 Kč a v zimě 10 Kč. Pak by ta ekonomika FVE byla někde úplně jinde.

Kdo má FVE platí za přebudování sítí a zálohování mnohem méně než lidé bez FVE. Přitom kvůli FVE je to třeba dělat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.11.2024 11:55 Reaguje na Jiří Svoboda
Vy to máte nějak naopak. Je celkem fuk, kolik stojí silovka, domácnost platí 2x tolik za přenosovou síť. A domáci fve ji nezatěžuje a tím neplatí, nezatěžuje centrální zdroje. V normálních zemích odběr elektřiny ze sítě (a možná i u nás) klesá, i když spotřeba silně stoupá. A to je snad účel celého, ne? Na co budovat mastodontní jaderky, když si každý vyrobí el. doma? Samozřejmě většina jde ze sítě, ale kolik se ušetří?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

26.11.2024 12:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy v tom máte Hanzle zase pěkný chaos.

- Domácnosti neplatí 2x tolik za přenosovou síť.
- Domácí FVE zatěžuje centrální zdroje.
- Sám jste si odpověděl "většina jde ze sítě", tak že je nutné pro skutečnou dekarbonizaci budovat mastodontní jaderky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.11.2024 19:51 Reaguje na Jaroslav Studnička
Pořád to samé furt dokola, vás to fakt baví?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

26.11.2024 20:15 Reaguje na Pavel Hanzl
U vás žádná změna, neustálé bláboly a lži.

U mě žádná změna, vyvrací vašich lží a blábolů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.11.2024 09:41 Reaguje na Jaroslav Studnička
Cena silovky base load je asi 2.40 kč/kWh, cena pro domácnost průměr je asi 8,-.
Domácí fve vyrobí asi 2/3 spotřeby objektu, takže kupuje - zatěžuje centrál - jen třetinově. Takže není nutno stavět mastodonty, je potřeba získat zimní zdroje (vítr) a hlavně akumulace a cenové stimuly a zálohy na těch pár dní v roce, kdy nesvítí a nefučí.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

27.11.2024 11:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak že místo vaší dojmologie k faktům.

Domácnosti neplatí 2x tolik za přenosovou síť.
Poplatek určuje každoročně ERÚ, viz https://eru.gov.cz/eru-zverejnil-regulovane-ceny-elektriny-plynu-na-rok-2024.
Cena za distribuci elektřiny pro tento rok je pod 2000 Kč/MWh.

Domácí FVE sice do jisté míry šetří palivo centrálních zdrojů, ale nešetří centrální zdroje.

Zimní zdroje nejsou vítr, akumulace není zdroj.
Zálohy na těch pár dní v roce je pouze váš výmysl a nesmysl lehce vyvratitelný na webech jako Energy-charts, Eletricity Maps, apod.
Odpovědět

Radek Čuda

27.11.2024 12:42 Reaguje na Jaroslav Studnička
Jsou chvíle, kdy je mi Hanzla skoro i líto ... ale jen skoro a i to hodně rychle přejde;-).
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

27.11.2024 13:09 Reaguje na Radek Čuda
Ano, z jeho dalším příspěvkem ta lítost rychle přejde :-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2024 09:17 Reaguje na Jaroslav Studnička
Jo. A průměrná cena pro domácnost je asi 8 kaček.
Odpovědět
va

vaber

26.11.2024 09:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Nejdřív byl na světě kšeft a teprve potom přišly peníze. Konference byla o kšeftování a rozšíření kšeftování po celé planetě, ne o čistější planetě.
FVE a el auta nejsou ekonomicky výhodná nikde, právě proto ,že se musí dotovat a ty dotace někdo musí platit . Může to být výhodné jen pro toho kdo tu dotace shrábne ,ale společnost to musí zaplatit.
Povolenky jsou špatné jako celá tato společnost ,kdo má peníze může všechno i třeba vypouštět špínu. Za peníze lze koupit vše.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

26.11.2024 09:34 Reaguje na vaber
Ano, za peníze lze koupit vše.

Tak tak pro fungování peněz udělejme takový systém, aby opravdu motivoval k ochraně planety, byl co nejspravedlivější, byrokraticky jednoduchý, nebyl děravý a nejednotný, nešel obcházet, na druhé straně aby při dodržování pravidel nikoho nekriminalizoval.

To, co dnes vidíme, je vršení paskvilů na velkou hromadu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.11.2024 12:03 Reaguje na Jiří Svoboda
Tak ho teda navrhněte. Dostanete Nobelovu cenu, ale nesmí to být celoplanetární uhlíková daň.
Já vím, byla by skutečně ideální a já bych ji bral všema deseti. Jenže se na ni půl světa vymastí totálně. Nebe je stavěné pro anděly a člověk by tam nepřežil.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

27.11.2024 11:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Něco pouze takhle od boku trdošíjně odmítat (byť to považuji za to nejlepší) a nepomáhat myšlenku rozvíjet (postupovat konstruktivně), to je projev pohodlného mozku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2024 09:05 Reaguje na Jiří Svoboda
Muhehehhe voni sou hlava!! Tak já mám jet do Kremlu za Putinem a vysvětlovat mu, že má zaplatit raketu za nějaký výmysl prohnilého Západu, jo?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.11.2024 12:10 Reaguje na vaber
Proč si pořád myslíte, že se někdo balíkuje na těch dotacích? To mi hlava nebere. Za ty dotace se přece vyrábí ty nové hi-technologie, které jsou prostě výrobně daleko dražší, než ropné rumplováky.
Proč nebečíte, že se někdo balíkuje na ropě, která se čerpá hotová ze země (pokud neteče sama), a prodává se za 100 baků za barel? Jak gigantický vejvar je přece tohle!!! A to vám nevadí? A že |Rusko za to vyrobí tolik strojů na zabíjení lidí, že může vybít celou planetu? To je OK?
Odpovědět
va

vaber

27.11.2024 09:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Já neříkal ,že se někdo balíkuje. Sám jsem si postavil FVE se čtyřmi panely 1600W a mám ji na hraní ,samozřejmě bez dotací a kdybych se rozepisoval, jak jsem se ptal na dotaci na ohřev vody pro stařešiny za korunu a odpovědi které jsem dostal, třeba od Státního fondu životního prostředí, nebo od firmy co to dělá ,bylo by to smutné.
Kdo vyrábí nejvíc zbraní ,má největší výzkum a nejvíce tajných oblastí ,dělá nejzrůdnější výzkumy, které jsou tak hnusné a proto tajné.
Až bude tento svět pohlížet na vojáky ,armády,tajné služby, tajné výzkumy, jako na zrůdy a zrůdnost, bude lépe. Zatím nám říkají ,že to jsou hrdinové, Naprostá lež a oblbování plebsu ,který tomu věří.
Vše to má jeden smysl ,chránit režim ,ne nějakou svobodu pro lidi.
Odpovědět
va

vaber

27.11.2024 09:46 Reaguje na vaber
Na ropě se balíkují ,ale nedostávají peníze od státu. Na FVE dostávají peníze od státu a to je ten rozdíl a ještě se někteří nabalíkovali,protože stát jim zaručoval ochranu investice.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2024 09:15 Reaguje na vaber
Svět je ještě celkem normální, většina lidí žije v nějaké normální společnosti a hodně přímo v demokracii.
Protože je světový policajt nejsilnější a nejvíc zbrojí a je ochoten zasahovat proti velkým gaunerům. Jenže dnes vyrostli vůbec nejhorší gauneři z totalitních států a policajt je na to sám.
Dovedete si představit, že svět by ovládalo Ruso a Čína? Zcela příšerná představa.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

26.11.2024 15:16
Snad to zůstane tak, jak to bylo vždy. Tedy globální uhlíkové odpustky budou dobrovolně platit věřící a nevěřících se to týkat nebude. Věřící se dostanou do zeleného ráje a nevěřící skončí v klimatickém pekle.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.11.2024 19:53 Reaguje na Richard Vacek
A celé to pojede za potlesku ropáků proti zdi. Normálka, většina lidské populace to není schopna pochopit, tož půjdeme všichni.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

27.11.2024 06:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Chytří věřící mohou stát na nárožích a varovat, že konec světa se blíží a že se máme dát na pokání. Popřípadě mohou putovat od dveří ke dveřím a nabízet lidem literaturu, která je přivede na správnou cestu. Plátek by se mohl jmenovat "Strážná věž - uhlíkově neutrální verze".
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.11.2024 09:07 Reaguje na Richard Vacek
Ti nám ale svoji víru nevnucují zákony a nařízeními
a stačí je pozvat domů a říci jim, že jste z Marsu.
Kouknou po sobě, odejdou a zapíšou si: "Už tam
nechodit je to blázen". Kamaráda takto navštívily
dokonce dvě mladé ženy přesvědčit ho o víře.
Tak je pozval do ložnice a ať si hodí korunou,
která ho přesvědčí prvá. Utekly a ani se ho
nesnažily z ničeho obvinit. Ten už má od nich
pokoj taky.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist