ČSAD Liberec testuje nový autobus s hybridním pohonem
"Budeme ten autobus testovat mezi Libercem a Českým Dubem a to oběma směry, jak přes Ještěd, tak přes Hodkovice nad Mohelkou, abychom změřili reálnou spotřebu v horském prostředí a na dálnici. Také ho chceme v nějaké dny nasadit na Frýdlantsko a chceme ho otestovat i mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou a simulovat běžný městský provoz, protože na této lince by vliv té technologie měl být asi největší," doplnil Bobek. Firma podle něj navíc využívá stejné autobusy se standardními dieselovými motory, a je tak možné je porovnat.
Od běžných autobusů stejné značky se ten hybridní neliší, jen na střeše má uložené kondenzátory, do nichž se ukládá energie, která vzniká při brzdění vozu. Autobus ji pak využívá na zastávkách, když řidič odbavuje cestující, motor se automaticky vypne. "Snižujeme i emise, protože v zastávkách neběží naftový motor na prázdno a při rozjezdu může dát naftový motor méně nafty, protože mu pomáhá elektromotor," řekl provozní ředitel Martin Liška, který dnes usedl za volant hybridního autobusu.
"Jsem rád, že si můžeme v praxi vyzkoušet takto úsporné vozidlo. Liberecký kraj se kromě neustálého zlepšování komfortu pro cestující snaží v dopravě nalézat i způsoby, jak co nejvíce snížit náklady na provoz. Hybridní vozidla nám mohou v tomto ohledu ukázat správný směr. Navíc podobný typ vozidel pomáhá snižovat emise, což je téma, které bude postupem času čím dál víc rezonovat ve společnosti a o němž budeme intenzivně diskutovat," řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).
V minulosti dopravce testoval i autobus s elektrickým pohonem, šlo o prototyp, který se v náročných podmínkách Libereckého kraje neosvědčil. Kraj vůz nasadil v Jizerských horách na linku kolem přehrady Souš. Podle Bobka je využití elektrobusů výhodné v městské dopravě, kde se jezdí takzvaně kolem komína, nedokáže si ale představit, jak nákladné by bylo vybudovat infrastrukturu pro elektrobusy v regionální dopravě, tam vidí prostor spíš právě pro využití hybridních pohonů.
ČSAD Liberec patří Libereckému kraji, který sám nebo prostřednictvím své firmy Autobusy LK vlastní více než 99 procent akcií společnosti, zbytek patří 11 městům a obcím Liberecka. Dopravce zajišťuje regionální autobusovou dopravu na Liberecku a od prosince 2021 také na sousedním Českolipsku. Na konci loňského roku zaměstnávala firma 240 lidí. Díky rozšíření se výnosy společnosti zvýšily loni více než dvojnásobně na 424 milionů korun.
Hospodaření krajského dopravce skončilo loni ziskem 13,5 milionu korun, když o rok dříve vykázala firma ztrátu bezmála 15 milionů korun. Hlavním důvodem byly ale masivní investice spojené s převzetím dopravy na Českolipsku. Podnik tehdy pořídil 72 nových či zánovních autobusů za 176 milionů korun, dalších 22 vozů za 45 milionů korun nakoupil v loňském roce. "Díky tomu patří náš vozový park k nejmladším v republice," dodal Bobek.
reklama