Děti by měly lézt po stromech i pracovat s nožem, přesvědčuje kampaň lesních školek
"Chceme ukázat, že když jsme venku, tak se tam můžeme cítit bezpečně. I když máme v rukou ostré nástroje jako jsou nože, když se děti rozhodnou, že polezou na stromy, nebo když se potřebujeme ohřát u ohně," uvedla Valkounová v pražské lesní školce Hvězdy v lese. Ta má zázemí na Bílé hoře, nedaleko obory Hvězda, většinu dne však děti tráví v přírodě.
"Současná pandemická situace vyhnala hodně rodin a dětí ven. A přijde nám, že tuto zkušenost, kterou známe z lesních školek - jak být připraven a jak si užít i ty řekněme, potenciálně rizikové situace, můžeme předat dál," uvedla ke kampani. "Takže budeme během tohoto měsíce na sociálních sítí a formou různých článků a rozhovorů předávat toto naše know-how, jak obrazem - jak to vypadá, když jsou děti venku a pracují s tím rizikem - tak i tím, co máme my jako dospělí připraveno. Mám na mysli například pravidla, která máme s dětmi domluvená," dodala.
Takzvané "přínosné riziko" zažívají podle ní děti v lesní školce po celý rok. "Schválně používáme takový, až provokativní, název, protože věříme, že právě seznámení se s rizikem je něco, co potřebují pro svůj život," míní.
V Česku je podle informací ALMŠ 140 lesních školek. Například v Německu jich podle dat organizace funguje dva a půl tisíce.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (4)
Zbyněk Šeděnka
4.5.2021 13:07Břetislav Machaček
4.5.2021 17:40naučí děti ve školkách obyčejných. Problém je potom to, že sice umí lozit
po stromech a plynně anglicky, ale neumí česky myslet, nebo ho bude učitelka ZŠ učit teprve základní hygieně. Znám učitelky z mateřinek
i ZŠ a poslouchat jejich diskusi je poučné. Ta na ZŠ předpokládá, že to
dítě absolvující MŠ si před jídlem umyje ruce, že se přezouvá a že umí
vyslovovat správně a plynně. A nejsou to jen školky, ale i výchova
rodičů, kteří mají priority nastaveny různě. My taky chodili do školky
pod střechu a do tepla se spoustou hraček, her i předškolního učení.
Mnohé ze sociálně slabších rodin se naučily ve školce právě té hygieně,
základům chování, výslovnosti atd. Odpoledne jsme lezli po stromech, hřáli se u těch ohníčků, pomáhali doma při chovu zvířat a pěstování ovoce a zeleniny. Chápu, že si to někdo přeje jako náplň ve školce, ale neviděl bych to jako jediný směr školství. Jedna věc je povinná náplň předškolní výchovy a druhá věc nástavba.
To samé by mělo být ve školách všech stupňů, aby ten základ ovládali
všichni. Mi dnes vadí "ujetí" rodiče, kteří dětem nalajnují život už
od kolébky a směřují je k vyjímečnosti. Můžou u nich toho dosáhnou,
ale nevím, zda je to často přání dítěte a nebo pouze rodičů. Beru
nasměřovat, ale nenutit. Silné osobnosti to unesou, ale slabší to
trvale poznamená. Připadá mi to jako výcvik služebního psa a pokud
se nedaří, tak ale psa lze někomu na rozdíl od dítěte podarovat a
pořídit si nadanějšího k výcviku. Mého kamaráda otec kdysi cepoval,
nutil ho mýt se ledovou vodou, třikrát denně cvičit pod dozorem a
ještě ho sám trénoval. S námi se stýkal pouze ve škole a volný
čas trávil pouze tréninkem a pod dozorem. Kluk to s odporem snášel,
jako dospělý ihned rodiče opustil (emigroval) a ve "svobodném" světě
si začal užívat zakázaného ovoce( údajně propadl drogám).Nakonec se
někde ztratil a nikdo ani neví kdy a jak. Toto je jeden z negativních příkladů vyčlenění dítěte z většinového kolektivu a vnucení představ rodičů. Proto tvrdím vždy jediné a to, že důležitý je kolektiv v okolí
bydliště(ne nějaké výběrové školy pro VIP)a když už, tak alespoň mu
umožnit svobodně trávit volný čas. Nasměřovat někam ano, ale nenutit.
Vžijme se do dítěte a konejme tak, jako bychom chtěli žít jako dítě.
Václav Kain
4.5.2021 18:49Lesní školka je hlídání dětí paníma, které by jinak byly bez práce. Lidi by si měli uvědomit, že pak dítě stejně nastupuje do normální školy, lesní školy neexistují. Naštěstí.