Do práce na kole, pěšky či poklusem vyrázilo téměř 16000 lidí
Věděli jste, že 95 % rakovinotvorných prachových částic a 70 % oxidů dusíku v pražském ovzduší nemá na svědomí průmysl, ale automobilový provoz? Kromě smogu přispívá i hlukem a denně ucpává městskou dopravu – to všechno ale trápí města i po celé republice. Spolek Auto*Mat proto přišel s výzvou, jak lidem ve městech ulevit. Vybízí občany, aby zkusili na měsíc nechat auto doma a do práce či školy jezdili „na vlastní pohon“. A to nejen kvůli životnímu prostředí, ale také kvůli sobě. I krátký pravidelný pohyb totiž podle lékařů dělá divy.
Do výzvy Do práce na kole, tentokrát s mottem „Zachraň město!” se zapojilo 30 měst z celé ČR a celkově 15 965 soutěžících. V Praze 5 000 účastníků, v Brně 2 500 a v Olomouci 1 000. Následují Plzeň a Pardubice (necelých 800 soutěžících).
„Kampaní chceme ukázat, že zájem o městskou cyklistiku tu evidentně je. I když nám někteří politici občas alibisticky tvrdí, že např. Praha nebyla postavená pro kola. My si naopak myslíme, že právě kola do měst patří a často představují i ten nejefektivnější dopravní prostředek,“ říká Lenka Myšáková, manažerka kampaně.
A čí zaměstnanci tedy jezdí do práce na vlastní pohon nejvíce? Letos vede ČSOB s 324 účastníky, následovaná jihlavským Bosch Diesel (265) a Robert Bosch České Budějovice (241). K předloňskému cyklozaměstnavateli roku, otrokovickému Continental Barum, bude běhat nebo jezdit na kole 195 lidí. Pro zajímavost - z pražského magistrátu se zapojilo 119 soutěžících, z Akademie věd 86 a z České televize 72.
Během května se bude tradičně soutěžit v kategoriích: pravidelnost týmů, výkonnost jednotlivců, kreativita a také běžci-chodci. Oceněný bude i cyklozaměstnavatel roku, který nejlépe motivuje své zaměstnance k udržitelné mobilitě (loni vyhrála společnost E&Y).
Novinkou letošního ročníku je přidružená soutěž Do školy na kole, která má vést studenty středních a vysokých škol po celé republice k přemýšlení o dopadech dopravy na naše města. Do akce se zapojili mladí cyklisté, chodci a běžci z 24 škol.
Tvářemi letošního ročníku jsou divadelníci ze souboru VOSTO5, kteří vystupují i v letošním videospotu. Ke kampani se připojila i populární bloggerka Weef, která láká na kolo především mladé a ekologicky smýšlející lidi.
Více na www.dopracenakole.cz a facebook.com.
reklama