https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/dobijecky-elektromobilu-nebudou-v-uzkych-ulicich-a-pred-pamatkami
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dobíječky elektromobilů nebudou v úzkých ulicích a před památkami

23.3.2020 00:22 | PRAHA (ČTK)
Dobíjecí stanice pro elektromobily nebudou smět být v úzkých ulicích Prahy nebo před památkami a nesmí bránit chodcům v chůzi. / Ilustrační foto
Dobíjecí stanice pro elektromobily nebudou smět být v úzkých ulicích Prahy nebo před památkami a nesmí bránit chodcům v chůzi. / Ilustrační foto
Licence | Volné dílo (public domain)
Dobíjecí stanice pro elektromobily nebudou smět být v úzkých ulicích Prahy nebo před památkami a nesmí bránit chodcům v chůzi. Vyplývá to z dokumentu jejich rozvoje v hlavním městě, který dnes schválili pražští radní. Cílem rozvoje elektromobility je snaha zlepšit životní prostředí. Plán nastiňuje rozvoj do roku 2030. V Praze je nyní asi 200 veřejných dobíječek a další mají soukromé firmy. Majitelé elektromobilů mohou v Praze zdarma odstavit vůz v parkovacích zónách.
 

Vznikat by měly dva druhy dobíjecích stanic, a to podle umístění. První možností je pomalé dobíjení, kdy stanice dokáže přenést výkon do 22 kW. Ty by byly na místech, kde není třeba s dobíjením vozů spěchat. Rychlejší dobíjecí stanice dokáže nabíjet s výkonem vyšším než 22 kW. Takové často obsahují i možnost pomalého dobíjení. "V případě preferovaného rychlého dobíjení je tedy možné počítat přirozeně i s pomalým dobíjením, dokonce i samostatně bez rychlého dobíjení," píše se v dokumentu.

Každá stanice bude splňovat několik základních parametrů. Mezi nimi je mimo jiné, že kolem sebe musí nechat prostor pro chodce a cyklisty alespoň 1,5 metru, nesmí bránit chodcům v průchodu, musí být v souladu s okolním mobiliářem a nesmí znemožnit výsadbu stromů. Zároveň musí být pouze v ulicích širších než 12 metrů a zakázáno bude stavět je před památkami či v jejich okolí.

Plán rozvoje počítá se čtyřmi typy lokalit, a sice takzvaným rostlým městem, což zahrnuje třeba historické centrum, blokovým městem, tedy například Vinohrady či Dejvicemi, rodinnou zástavbou a modernistickým městem, kam spadají například sídliště či nové bytové komplexy. Pro každý ze zmíněných typů města pak doporučuje jinou strukturu dobíjecích stanic.

Vedení města již v minulosti řeklo, že počítá s tím, že bude možné dobíjet auta z lamp veřejného osvětlení. Kvůli tomu bude postupně měnit kabely, které lampy napájejí. Stát podle svých odhadů počítá s tím, že do roku 2030 by v České republice mělo být až 300.000 elektromobilů. Třetina z nich má být v Praze.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JD

Jiří Daneš

23.3.2020 13:36
Výměna kabelů pro pouliční osvětlení, aby bylo možné v Praze nabíjet těch 100 000 elektromobilů, spotřebuje několik tisíc tun mědi, protože pro nabíjení, bud kabely muset být schopné přenášet proudy od 100 A výše a to bez zahřívání, které by znamenalo ztrátu energie. Jsem velmi zvědavý, kolik bude stát jedno nabití na 200 až 300 km jízdy po městě.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

23.3.2020 18:39 Reaguje na Jiří Daneš
Kabely se mají měnit podle původního harmonogramu PRE, Praha jen zaplatí náklady navíc, bo ty kabely jsou trochu jiné. Má to být snad 10 mio. ... nebo 25 ... někdy na začátku roku to schvalovalo zastupitelstvo.
Odpovědět
LB

Lukas B.

24.3.2020 08:54
obecně mám problém s umisťováním zejména lamp veřejného osvětlení (a reklamních poutačů, trakčáků pro tramvaje atakdále) v chodníku. považuji to za naprostou projektantskou zvůli (mám na mysli projektanty elektro a jejich nekoordinace někým se základní orientaci v dopravním inženýrství nebo urbanismu), ve spolupráci s lemplovstvím stavebních úřadů a obecná bezohlednost, kdy je (i při novostavbách!) v intravilánu navržen a realizován obousměrný chodník šířky 1250 mm a doprostřed pic, flákneme lampu, takže zbyde průchod necelý půlmetr po každé straně. což vozíky, kočárky a chodítka do silnice, a je-li to kombinováno s podélným parkováním podél chodníku, tak je to bariéra jak prase. proti tomu je pár nabíječek jen vrchol ledovce
Odpovědět
LB

Lukas B.

24.3.2020 08:58 Reaguje na Lukas B.
pardon, vypadlo mi slovo: ... což žene vozíky...
Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

24.3.2020 09:06
Jak to bude s placením odebrané elektřiny.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist