https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/dolni-sasko-nasadilo-do-radneho-provozu-vodikove-vlaky-povazuje-to-za-milnik
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dolní Sasko nasadilo do řádného provozu vodíkové vlaky, považuje to za milník

28.8.2022 01:35 | BERLÍN (ČTK)
Coradia iLint, první vlak na vodíkový pohon.
Coradia iLint, první vlak na vodíkový pohon.
Čtyři roky od spuštění testovací fáze vyjely tento týden v německé spolkové zemi Dolní Sasko do řádného provozu vlaky poháněné vodíkem. Společnost Alstom, která soupravy Coradia iLint vyvinula, zavedení řádného provozu označuje za světovou premiéru. Dolnosaský premiér Stephan Weil prohlásil, že je to historický milník a že spolková země chce být v rozvoji bezemisní dopravy inspirací a vzorem nejen pro celé Německo, ale pro celý svět.
 

"Je to pokrok s nálepkou "Vyrobeno v Dolním Sasku"," řekl Weil. "Vlaky byly vyvinuty v Dolním Sasku, vyrobeny v Dolním Sasku a na objednávku místního dopravního podniku uvedeny do provozu u nás v Dolním Sasku," uvedl. To podle něj přesně odpovídá plánům této spolkové země stát se v Německu jedničkou v odvětví čisté energie.

Soupravy, které Alstom označuje za první svého druhu na světě, mohou na jedno naplnění ujet až 1000 kilometrů, což vystačí na celodenní provoz. Na trati mezi Labem a Vezerou mezi městy Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude do konce roku zcela nahradí stávajících 15 dieselových vlaků. Dopravní podnik předpokládá, že díky tomu ušetří 1,6 milionu litrů dieselu ročně, což by znamenalo 4400 tun oxidu uhličitého.

Na trati zatím jezdí pět vodíkových souprav, zbývajících devět bude uvedeno do provozu do konce roku. Maximální rychlost vlaku činí 140 kilometrů v hodině, na zmíněné trati se ale povolená rychlost pohybuje od 80 do 120 kilometrů v hodině.

Vlak si pro svůj pohon vyrábí elektřinu v palivových článcích, odpadem je vodní pára a vodní kondenzát, takže jízda je bez emisí skleníkových plynů. Produkce vodíku, který je palivem, ale pro tuto konkrétní trať zatím bezemisní není. Použitý vodík je totiž klasifikován jako šedivý, protože vzniká výrobou ze zemního plynu.

"Abychom mohli s provozem plynule začít, používáme teď na začátku takzvaný šedivý vodík. Máme ale velké štěstí, protože ve (městě) Stade máme velké chemické podniky, pro které je vodík odpadní produkt," řekl šéf dopravního podniku evb Christoph Grimm.

V budoucnu je ale plánována výroba zcela čistého, tedy zeleného vodíku. Ten vzniká elektrolýzou vody, kdy se rozdělí molekula vodíku od molekuly kyslíku za využití elektřiny získané z obnovitelných zdrojů.

Na trať mezi Labem a Vezerou vyjely vodíkové vlaky poprvé v roce 2018. Dvojice prototypů tam do začátku roku 2020 bez závad a komplikací najela přes 180 000 kilometrů. Protože se testovací fáze osvědčila, rozhodlo se Dolní Sasko podpořit pravidelný provoz. Projekt má objem přes 93 milionů eur (2,3 miliardy Kč), z nichž 85 milionů eur (2,1 miliardy Kč) převzalo dolnosaské ministerstvo dopravy, spolková vláda pak poskytla 8,4 milionu eur (207 milionů Kč).

"Podporou první flotily vodíkových vlaků na světě, která se sériově vyrábí, zdůrazňuje spolková vláda to, že se Německo chce stát průkopníkem klimaticky neutrálních technologií v osobní dopravě," uvedlo spolkové ministerstvo dopravy. O průkopnictví hovořil i dolnosaský ministr dopravy Bernd Althusmann. "Dolní Sasko jako země inovací jasně ukazuje, že alternativní technologie mohou na železnici nabídnout stejnou úroveň výkonu, a to zcela bez emisí," řekl.

S vlakem Coradia iLint se letos v květnu mohli svézt i cestující v České republice. Předváděcí vlak v několika českých regionech najezdil zhruba 2400 kilometrů. České dráhy s vodíkem v budoucnu počítají, jak je uvedeno v Národním akčním plánu čisté mobility, který před dvěma lety schválila vláda. Vodíkové soupravy by podle něj měly od roku 2030 především na neelektrifikovaných tratích nahradit některé dieselové vlaky.


reklama

 
Aleš Zápotocký
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (28)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

28.8.2022 06:45
No, Dolní Sasko vlastní 40% akcií firmy VW.
Kolik % akcií vlastní ČR ve ŠKODA AUTO ?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

28.8.2022 07:21 Reaguje na smějící se bestie
Pak se můžeme divit, že žijeme z ruky do huby a děláme HDP jak magoři
Odpovědět
DB

Darth Bane

28.8.2022 08:14 Reaguje na Jaroslav Řezáč
No, ale vy jste to takhle chtěli. 40let jste tu budovali třídní aparheid, na hranici s tím německém postavili dělníci rukama ploty z osmnáctého drátu, a z póza hranice mířila ozbrojena pěst dělnické třídy na to Německo raketami s atomovymi hlavicemi. A přivedli jste si ekonomiku k bankrotu. V terminály fázi vedla dělnická třída ten zhovadily třídní boj proti technikem a inženýrů v průmyslu, táže co vás popuzuje???? Takhle jste to přeci chtěli.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

28.8.2022 08:43 Reaguje na Darth Bane
kecy v kleci
32let od " sametu " a je to ještě horší !
Odpovědět
DB

Darth Bane

28.8.2022 09:02 Reaguje na smějící se bestie
Co je ještě horší???? Jestliže se má nějaká zlodejska komunistická svine, například horník hůře, než za komancu, pak je to dobré, ne???
Odpovědět
ss

smějící se bestie

28.8.2022 10:28 Reaguje na Darth Bane
Hůř je proto, že za 32let, není vidět krok směrem ke švýcarské demokracii i jejich kapitalismu. A živnostník/řemeslník, kvalifikovaný dělník, je míň, než kdejakej kancelářskej škrabálek.
Odpovědět
sv

s v

28.8.2022 17:47 Reaguje na smějící se bestie
A co teprve nekvalifikovaná socka a škrabálek bestie.
Odpovědět
DB

Darth Bane

28.8.2022 21:34 Reaguje na smějící se bestie
A jak byste toho chtěl docílit s místním obyvatelstvem???? Jistěže, bolševicky spindira nebo kujebacky meloucharsky zlodej
a dalsi podradny sajrajt je samozřejmě z podstaty méně, než, někdo, kdo je kvalifikovaný. To platí všude ve světě, a spolehněte se, že na západ i východ od CR je ten nekvalifikovanej manuál ještě větší hodnocení, než v CR. Jinak kvalifikovaný dělník je slovní nošení sám o sobě, dělník je z principu nejméně kvalifikovaná profese. Má úplně stejně nablblej bolševické nebo postbolsevickej ucnak, jako prodavačka. Mimochodem, před 14 dny jsem viděl, co dokáží nekvalifikovani dělníci z Pákistánu a Thajska. Namátkou, Palm Jumerijah, nebo Burz Chalifa. Ve srovnání s tímto umí Česká zlodejska nekvalifikovana sajrajt akorát tak vyhrabat nory, a vy máte ještě tu stupidní drzost je nazývat kvalifikovaným.
Odpovědět
DB

Darth Bane

28.8.2022 21:42 Reaguje na smějící se bestie
A vy si myslíte, že ve Švýcarsku je bankovní analytik na stejném levlu, jako špinavá nekvalifikovana manuální lopata???? Zdejší spindirove mají jedno jediný štěstí, že jsou v CR, která je zdeformovana 40 lety budování třídního apartheidu., všude jinde jsou ti, jež nazyvate kancelářskými škrabaky a několik levou jinde, a v případě velkých ekonomik s potenciálem růstu jsou prostě v úplně jiném sociálním světě. To akorat v posraneCR je možné, že bandaska nebo solvina žije ve stejné čtvrti, jako lékař nebo programátor. Zkuste se pořídit po tom, jak je to v tom Svajcu, v GB, v USA, nebo nedej bože v Číně, Indii nebo Brazílii.
Odpovědět
DB

Darth Bane

28.8.2022 09:07 Reaguje na smějící se bestie
Kecy v kleci jsou definovány tak, že je to jakýkoli příspěvek který sem napíše anonymní sajrajt smejici se bestie. Nakonec jste se nemohl na jediný protiargument, takže je zřejmé, že se mnou bezvýhradně souhlasíte.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

29.8.2022 11:57 Reaguje na Darth Bane
Jenže problém je v tom, že ti tzv."lepší" ty "lopaty" ke svému životu potřebují, protože kromě svého oboru jsou kolikrát tak marní, že by si ani čaj neuvařili. Rozumný člověk nezatracuje a nezesměšňuje nikoho jen proto, že nemá vzdělání. Tím není řečeno, že "lopata" u pásu je rovna lékaři nebo analytikovi. Samozřejmě není, ale tím to taky končí. Nic víc a nic míň. A můžu ujistit, že za život jsem poznal dost "lopat" z tzv. intelektuálního prostředí. A posoudit to asi se svou VŠ to můžu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.8.2022 23:05 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Čleověče nešťastná, Němci od války budovali kapitalismus a zbohatli, my komunismus a zbankrotovali jsme. Tak čemu se čemu?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

29.8.2022 15:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Nezačít Němci válku, neměli jsme 40 let bolšány u vesla.
Odpovědět
DB

Darth Bane

29.8.2022 16:51 Reaguje na Svatá Prostoto
Je zvláštní, že bolsani se dostali k veslu po demokratických volbách akorát v CSR. Jinde ne. Takže ono to asi bude jinak, že.
Odpovědět
DB

Darth Bane

28.8.2022 21:45 Reaguje na smějící se bestie
Já jsem včera jel z Hamburgu a navigace mne vyplivla zrovna u té automobilky ve Wolfsburgu. Tam teprve ta A39 pokračovala až na A2.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

28.8.2022 08:58
Možná, že jsem šťoura, ale kde berou ten ekologický vodík, když všude startujou uhelný elektrárny.
Odpovědět
EN

Emil Novák

28.8.2022 11:20 Reaguje na Petr Blažek
Je to v článku: "Produkce vodíku, který je palivem, ale pro tuto konkrétní trať zatím bezemisní není. Použitý vodík je totiž klasifikován jako šedivý, protože vzniká výrobou ze zemního plynu."
Odpovědět
DB

Darth Bane

28.8.2022 21:48 Reaguje na Emil Novák
Cak je to platný, i v dolním Sasku tenhle vlak bude muset čekat, než projede vlak s uhlím.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

28.8.2022 09:01
Vodíkový vlak ? A kde je vyčíslení nákladů na pořízení, provoz a údržbu a jeho porovnání se stávající technikou ??
Pokud není porovnání , potom mohu představit i vlak , který bude jezdit na stlačený vzduch nebo natahovací klíček a jásat kolik t CO2 jsem ušetřil.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.8.2022 17:29 Reaguje na Miroslav Vinkler
Proč to nemají Němci zkusit. Ekonomie se posléze ukáže.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

28.8.2022 17:42 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ekonomie musí být na začátku každého projektu. Když si jdete půjčit do banky tak musíte mít nějakou ekonomickou rozvahu.
U státních zakázek to evidentně neplatí. Tam stačí říci, že z výfuku poteče voda a to stačí. Že výroba vodíku z plynu a jeho následné využití je jak ekonomický tak ekologický ( za současných technologií) nesmysl- tak to už se ekologům nehodí do krámu , tak už to raději nerozvádějí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.8.2022 23:07 Reaguje na Petr Blažek
Kdybyste uměl číst, tak v článku píšou, že vodík dodává nějaká chemička, pro které je to odpad.
Odpovědět
EN

Emil Novák

28.8.2022 23:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Vodík není "odpad" ale cenná surovina v řadě průmyslových procesů, ať už v článku píšou cokoliv. To je stejné jako třeba tvrdit, že benzín je "odpad" po rafinaci ropy.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

28.8.2022 19:35 Reaguje na Miroslav Vinkler
Přesně to mi napadlo ihned po přečtení,plané ekologické kecy a mimo rychlosti a dojezdu(ale ten bude určitě rozdílný v létš a zimě) žádné technické podrobnosti.Ekonomika provozu taky žádná.Vodík píšou že je vlastně v tomto případě odpadní produkt, ale náklady na zpracování a uskladnění. V jaké formě ho vozí s sebou?
Tak samozrejme najdu si to jinde ale tohle čistá propaganda.
Odpovědět
DB

Darth Bane

28.8.2022 21:51 Reaguje na Jaroslav Bobr
Caaaaak je to všechno platný, Zelení v Německu tento týden rozhodli, že před všemi vlaky s pasažéry, tento nevyjímaje, budou mít přednost vlaky s uhlím.....samozřejmě zeleným 😀😃🙂🙃😊
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

28.8.2022 19:43 Reaguje na Miroslav Vinkler
Trochu více zde https://www.technickytydenik.cz/rubriky/archiv/coradia-ilint-prvni-vodikovy-vlak-v-pravidelnem-provozu_52594.html
Odpovědět
DB

Darth Bane

28.8.2022 21:44
SIM, SIM A budou ty vodikovy vlaky jezdit i s tím uhlím, když už budou mít přednost????
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.8.2022 10:08
Výlet zvláštní školy do ZOO a koupě vstupenek slovy: NECHCI SLEVU ZADARMO!
Tak nějak vypadá dnešní zelená ekonomika. Někoho obrat o zisky a neziskovým
to nacpat do bezedného chřtánu. Výsledkem je EKOvlak jezdící na vodík z plynu. Co tak jezdit rovnou na ten plyn bez ztrát při přeměně na vodík?
Príma pokus za cizí peníze jako ty paroplynky na drahý plyn a zavření
funkčních jaderek. Ideologie vítězí nad ekonomikou a společnost žene do
krize nevídaných rozměrů. Najednou mají před osobáky přednost vlaky s
uhlím a spalování hnědého sajrajtu před jádrem. To opravdu vymysleli
Zelení a a ekologové? Já bych to spíše tipoval na ropáky a majitele
dolů a uhelných elektráren. A nebo je to jedna parta navzájem si hrající
do not? Já tobě dotace na činnost a ty mi přihraješ kšeft při těžbě
sajrajtu a při jeho spalování! Bingo: To bude asi ta pravda o které se
nemluví hlasitě, ale pouze potichu diskutuje mezi obyčejnými lidmi.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist