Dolní Sasko nasadilo do řádného provozu vodíkové vlaky, považuje to za milník
"Je to pokrok s nálepkou "Vyrobeno v Dolním Sasku"," řekl Weil. "Vlaky byly vyvinuty v Dolním Sasku, vyrobeny v Dolním Sasku a na objednávku místního dopravního podniku uvedeny do provozu u nás v Dolním Sasku," uvedl. To podle něj přesně odpovídá plánům této spolkové země stát se v Německu jedničkou v odvětví čisté energie.
Soupravy, které Alstom označuje za první svého druhu na světě, mohou na jedno naplnění ujet až 1000 kilometrů, což vystačí na celodenní provoz. Na trati mezi Labem a Vezerou mezi městy Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude do konce roku zcela nahradí stávajících 15 dieselových vlaků. Dopravní podnik předpokládá, že díky tomu ušetří 1,6 milionu litrů dieselu ročně, což by znamenalo 4400 tun oxidu uhličitého.
Na trati zatím jezdí pět vodíkových souprav, zbývajících devět bude uvedeno do provozu do konce roku. Maximální rychlost vlaku činí 140 kilometrů v hodině, na zmíněné trati se ale povolená rychlost pohybuje od 80 do 120 kilometrů v hodině.
Vlak si pro svůj pohon vyrábí elektřinu v palivových článcích, odpadem je vodní pára a vodní kondenzát, takže jízda je bez emisí skleníkových plynů. Produkce vodíku, který je palivem, ale pro tuto konkrétní trať zatím bezemisní není. Použitý vodík je totiž klasifikován jako šedivý, protože vzniká výrobou ze zemního plynu.
"Abychom mohli s provozem plynule začít, používáme teď na začátku takzvaný šedivý vodík. Máme ale velké štěstí, protože ve (městě) Stade máme velké chemické podniky, pro které je vodík odpadní produkt," řekl šéf dopravního podniku evb Christoph Grimm.
V budoucnu je ale plánována výroba zcela čistého, tedy zeleného vodíku. Ten vzniká elektrolýzou vody, kdy se rozdělí molekula vodíku od molekuly kyslíku za využití elektřiny získané z obnovitelných zdrojů.
Na trať mezi Labem a Vezerou vyjely vodíkové vlaky poprvé v roce 2018. Dvojice prototypů tam do začátku roku 2020 bez závad a komplikací najela přes 180 000 kilometrů. Protože se testovací fáze osvědčila, rozhodlo se Dolní Sasko podpořit pravidelný provoz. Projekt má objem přes 93 milionů eur (2,3 miliardy Kč), z nichž 85 milionů eur (2,1 miliardy Kč) převzalo dolnosaské ministerstvo dopravy, spolková vláda pak poskytla 8,4 milionu eur (207 milionů Kč).
"Podporou první flotily vodíkových vlaků na světě, která se sériově vyrábí, zdůrazňuje spolková vláda to, že se Německo chce stát průkopníkem klimaticky neutrálních technologií v osobní dopravě," uvedlo spolkové ministerstvo dopravy. O průkopnictví hovořil i dolnosaský ministr dopravy Bernd Althusmann. "Dolní Sasko jako země inovací jasně ukazuje, že alternativní technologie mohou na železnici nabídnout stejnou úroveň výkonu, a to zcela bez emisí," řekl.
S vlakem Coradia iLint se letos v květnu mohli svézt i cestující v České republice. Předváděcí vlak v několika českých regionech najezdil zhruba 2400 kilometrů. České dráhy s vodíkem v budoucnu počítají, jak je uvedeno v Národním akčním plánu čisté mobility, který před dvěma lety schválila vláda. Vodíkové soupravy by podle něj měly od roku 2030 především na neelektrifikovaných tratích nahradit některé dieselové vlaky.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (28)
smějící se bestie
28.8.2022 06:45Kolik % akcií vlastní ČR ve ŠKODA AUTO ?
Jaroslav Řezáč
28.8.2022 07:21 Reaguje na smějící se bestieDarth Bane
28.8.2022 08:14 Reaguje na Jaroslav Řezáčsmějící se bestie
28.8.2022 08:43 Reaguje na Darth Bane32let od " sametu " a je to ještě horší !
Darth Bane
28.8.2022 09:02 Reaguje na smějící se bestiesmějící se bestie
28.8.2022 10:28 Reaguje na Darth Banes v
28.8.2022 17:47 Reaguje na smějící se bestieDarth Bane
28.8.2022 21:34 Reaguje na smějící se bestiea dalsi podradny sajrajt je samozřejmě z podstaty méně, než, někdo, kdo je kvalifikovaný. To platí všude ve světě, a spolehněte se, že na západ i východ od CR je ten nekvalifikovanej manuál ještě větší hodnocení, než v CR. Jinak kvalifikovaný dělník je slovní nošení sám o sobě, dělník je z principu nejméně kvalifikovaná profese. Má úplně stejně nablblej bolševické nebo postbolsevickej ucnak, jako prodavačka. Mimochodem, před 14 dny jsem viděl, co dokáží nekvalifikovani dělníci z Pákistánu a Thajska. Namátkou, Palm Jumerijah, nebo Burz Chalifa. Ve srovnání s tímto umí Česká zlodejska nekvalifikovana sajrajt akorát tak vyhrabat nory, a vy máte ještě tu stupidní drzost je nazývat kvalifikovaným.
Darth Bane
28.8.2022 21:42 Reaguje na smějící se bestieDarth Bane
28.8.2022 09:07 Reaguje na smějící se bestiepavel peregrin
29.8.2022 11:57 Reaguje na Darth BanePavel Hanzl
28.8.2022 23:05 Reaguje na Jaroslav ŘezáčSvatá Prostoto
29.8.2022 15:19 Reaguje na Pavel HanzlDarth Bane
29.8.2022 16:51 Reaguje na Svatá ProstotoDarth Bane
28.8.2022 21:45 Reaguje na smějící se bestiePetr Blažek
28.8.2022 08:58Emil Novák
28.8.2022 11:20 Reaguje na Petr BlažekDarth Bane
28.8.2022 21:48 Reaguje na Emil NovákMiroslav Vinkler
28.8.2022 09:01Pokud není porovnání , potom mohu představit i vlak , který bude jezdit na stlačený vzduch nebo natahovací klíček a jásat kolik t CO2 jsem ušetřil.
Slavomil Vinkler
28.8.2022 17:29 Reaguje na Miroslav VinklerPetr Blažek
28.8.2022 17:42 Reaguje na Slavomil VinklerU státních zakázek to evidentně neplatí. Tam stačí říci, že z výfuku poteče voda a to stačí. Že výroba vodíku z plynu a jeho následné využití je jak ekonomický tak ekologický ( za současných technologií) nesmysl- tak to už se ekologům nehodí do krámu , tak už to raději nerozvádějí.
Pavel Hanzl
28.8.2022 23:07 Reaguje na Petr BlažekEmil Novák
28.8.2022 23:21 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Bobr
28.8.2022 19:35 Reaguje na Miroslav VinklerTak samozrejme najdu si to jinde ale tohle čistá propaganda.
Darth Bane
28.8.2022 21:51 Reaguje na Jaroslav BobrJaroslav Bobr
28.8.2022 19:43 Reaguje na Miroslav VinklerDarth Bane
28.8.2022 21:44Břetislav Machaček
29.8.2022 10:08Tak nějak vypadá dnešní zelená ekonomika. Někoho obrat o zisky a neziskovým
to nacpat do bezedného chřtánu. Výsledkem je EKOvlak jezdící na vodík z plynu. Co tak jezdit rovnou na ten plyn bez ztrát při přeměně na vodík?
Príma pokus za cizí peníze jako ty paroplynky na drahý plyn a zavření
funkčních jaderek. Ideologie vítězí nad ekonomikou a společnost žene do
krize nevídaných rozměrů. Najednou mají před osobáky přednost vlaky s
uhlím a spalování hnědého sajrajtu před jádrem. To opravdu vymysleli
Zelení a a ekologové? Já bych to spíše tipoval na ropáky a majitele
dolů a uhelných elektráren. A nebo je to jedna parta navzájem si hrající
do not? Já tobě dotace na činnost a ty mi přihraješ kšeft při těžbě
sajrajtu a při jeho spalování! Bingo: To bude asi ta pravda o které se
nemluví hlasitě, ale pouze potichu diskutuje mezi obyčejnými lidmi.