Dovozci aut vyzvali vládu, aby podpořila nákupy bezemisních vozů
Návrh, kterou svaz poslal předsedovi vlády Andreji Babišovi (ANO), ministryním a ministrům průmyslu a obchodu, financí, dopravy, životního prostředí a místního rozvoje, ale i představitelům hlavních politických stran, nelimituje podporu cenou vozu. To je podle zástupců automobilek spravedlivé pro všechny uživatele a tímto principem zvýhodňuje cenově dostupnější modely. Podle SDA si alespoň částečnou kompenzaci zaslouží všichni uživatelé, kteří jsou v současné fázi rozvoje elektromobility ochotni na ekologický vůz vynaložit více svých peněz a přispět tak ke snížení emisí v dopravě.
"Česká republika patří stářím vozového parku přes 15 let mezi poslední státy v Evropě, lépe jsou na tom i všechny okolní země. To se odráží také v nízké bezpečnosti, vysoké spotřebě paliva a vysokých emisích u nás provozovaných vozidel," uvedl tajemník svazu Josef Pokorný. Odbyt zejména ekologických vozů je v ČR hluboko pod unijním průměrem. Zatímco registrace elektrifikovaných vozů, tedy elektromobilů a dobíjecích hybridů, dosáhl loni v EU 11,4 procenta, Česká republika zaznamenala jen 2,6 procenta a obsadila tak poslední příčky.
V souvislosti s propadem prodeje i výroby během pandemie nemoci covid-19 přistoupila řada vlád k podpoře automobilového odvětví a nákupu nových vozů. Využila této příležitosti i ke zlepšení podmínek pro zavedení ekologických vozidel, omlazení vozového parku a snížení emisí z dopravy, upozornil svaz.
Důvodem pro podporu elektrického pohonu je podle Pokorného jasně stanovený kurz Evropské komise, pokud se jedná o další vývoj emisních limitů pro osobní a lehká užitková vozidla. To se týká i obnovy státních flotil. Podle legislativy platné pro ČR musí do čtyř let státní nákupy vozidel tvořit z jedné třetiny právě vozy na elektřinu nebo vodík.
"Pokud se co nejrychleji nepřipojíme k rozvinutým evropským státům a nepodpoříme rozvoj elektrického pohonu, hrozí nám – při současně chybějící legislativě v oblasti ojetých vozidel – že se z Česka místo výrobního a technologického lídra stane popelnice Evropy," podotkl Pokorný.
Řada států Evropy se také rozhodla ukončit prodej vozů na fosilní paliva. Od roku 2025 zakáže jejich prodej Norsko, v roce 2030 se přidají Německo, Nizozemsko, Spojené království, Irsko, Slovinsko a další. Odborníci proto očekávají, že v mnoha zemích vznikne přetlak výrazně ojetých vozů.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (19)
Jaroslav Řezáč
2.6.2021 14:05smějící se bestie
2.6.2021 17:23 Reaguje na Jaroslav ŘezáčZbyněk Šeděnka
2.6.2021 15:04smějící se bestie
2.6.2021 17:26 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaPavel Hanzl
4.6.2021 09:11 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaTakže ten rozdíl není nic moc a na opotřebení gum a brzd má vliv nulový, někdo jezdí sám a někdo vozí nějaké náklady.
Ovšem benzíňák vypustí během 100 tis. najetých kilometrů možná 10? tisíc kg. CO2 do atmosféry. A o tom se točí, o ničem jiném.
Samozřejmě nabíjet elektroauto fosilní elektřinou je úplná blbost....
Viktor Šedivý
2.6.2021 15:09Takže žádné dotace ze státní kasy, zákaz křížových dotací z výroby aut se spalovacími motory, z prodeje emisních povolenek atp. a hlavně (!!!) na elektřinu používanou k pohonu uvalit spotřební daň jako na benzín.
Pavel Hanzl
4.6.2021 09:11 Reaguje na Viktor ŠedivýViktor Šedivý
2.6.2021 15:17Spíš se začnou vymýšlet různé způsoby, jak auto "repasovat", aby ještě pár let vydrželo. A ceny ojetin vystřelí nahoru, jakou u každé vzácné komodity.
Svatá Prostoto
2.6.2021 15:42Takže přeloženo do normální mluvy ... ti, kteří horko těžko dají do kupy 330 litrů na Fabku (a s mediánem mzdy někde u 36,5 tis. hrubého ani to zas tak easy není) v základu budou přispívat ze svých daní těm, kteří si mohou dovolit dát za auto víc jak dvakrát tolik.
Bolševik, a taky Jánošík:-), tvrdil, že vezme bohatým a dá to chudým. SDA kreativně navrhuje to obrátit:-).
O stavu našich veřejných financí snad ani nemá smysl mluvit.
I když na druhou stranu SDA chápu, je živí prodej právě nových aut, takže kopou za sebe jak jen umí. Akorát bych do toho netahal nějaké vyšší dobro, když jde čistě jen o prachy.
Jiří Daneš
2.6.2021 17:00 Reaguje na Svatá Prostotosmějící se bestie
2.6.2021 17:28 Reaguje na Jiří DanešJiří Daneš
2.6.2021 17:01 Reaguje na Svatá ProstotoRichard Vacek
2.6.2021 17:32Ať stát přispívá 20 tis. Kč tomu, kdo dá sešrotovat auto Euro 0, 1, nebo 2. A 50 tis. za Euro 3. Tím staré plečky zmizí a udělá se pro ovzduší podstatně více.
Jarka O.
2.6.2021 19:48Lukáš Kašpárek
3.6.2021 08:12Pavel Hanzl
7.6.2021 09:30 Reaguje na Lukáš KašpárekJarda Bobr
3.6.2021 10:13Přes proklamovaná technická zlepšení je reálná spotřeba dnešních aut stejná, ne-li horší než byla u aut 20 let starych(fabie ma prakticky stejnou spotrebu jako mel favorit, s oplem s 1,5 l dieslem bez turba na dalnici z čech do francie spotreba 3,9 l/100km).Technicka "vylepšení" sice snižují podíl "škodlivin" ve vyfukovych plynech ale druhym dusledkem je snížená účinnost, vyšší váha a tím vyšší spotřeba.Z trhu zcela zmizela jednoduchá laciná auta na dojíždění do práce, pro nákupy atd.Nutit lidi do obměny auta každych 5 let take příliš ekologické není, používat auto 15 let(s odpovídající péčí) je ekologičtější než vyroba 3 novych aut.
Dle studií zveřejněných na autowebech se firemní hybridy ukázaly být kontraproduktivním řešením -firmy je nakoupili kvuli jinym výhodám(dotace,parkování zdarma,vjezd do uzavřených oblastí,osvobození od dalniční znamky) a v provozu jezdí jen na spalovák ktery musí navíc tahat vahu baterií navíc, takže spotřeba oproti stejnemu konvenčnímu typu je vetší.
Budou volby, při nich by jsme se měli orientovat i podle vztahu politiků k energetice a dopravě.
Pavel Hanzl
7.6.2021 09:28 Reaguje na Jarda BobrPavel Hanzl
7.6.2021 09:39Co jsme to za svoloč?
Mentalita somráků tu převážila, ale tak zdegenerovaní jsme přece v 90. letech nebyli, tenkrát se podnikalo a bojovalo za "dohánění vyspělé EU", kdežto dnes ani ťok. Dnes jsme si nechali nakecat, že EU je nějaká propadlá ekonomika kterou sežerou muslimáci a podobné blbosti, jak je to možný?? Nejsme přece přirozeně tak blbý národ. Já hlavního viníka vidím v hybridní válce.