https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/dyje-se-prodlouzi-o-vice-nez-kilometr-vodohospodari-pripoji-odstavena-ramena
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dyje se prodlouží o více než kilometr, vodohospodáři připojí odstavená ramena

2.9.2025 02:02 (ČTK)
Řeka Dyje se mezi Břeclaví a soutokem s Moravou prodlouží o více než kilometr, vodohospodáři k toku připojí dříve odstavená ramena. Jde o dvě ramena na českém území, třetí vodohospodáři napojí v místech, kde řeka tvoří státní hranici s Rakouskem. Povodí Moravy o tom informovalo na webu. Napojením odstavených ramen řece Dyji chtějí vodohospodáři zabránit jejich vysychání a úhynu vodních živočichů. Zároveň se zpomalí odtok vody z krajiny a zmírní se tak dopady sucha.
 
Dyji se v 70. a 80. letech minulého století nevyhnulo tehdy obvyklé napřimování toku. V krajině však zkrácený tok nežádoucím způsobem urychluje odtok vody.

"Hlavním cílem tohoto projektu je prodloužení řeky Dyje o 1,1 kilometru a zavedení revitalizačních opatření na dalším, 1,6 km dlouhém, úseku řeky na hranici s Rakouskem," uvedl David Veselý z Povodí Moravy, který v projektu zastupuje českého správce toku.

Dvě nevyužívaná ramena s označením D20 a D21 se propojí s Dyjí na českém území v lokalitě Pohansko. Rameno D20 se napojí na řeku na obou svých koncích, Dyje tak bude protékat pouze napojeným ramenem. Rameno označené D21 vodohospodáři napojí jen na jeho dolním konci a bude fungovat jako slepé říční rameno. Třetí rameno s označením D13 se oboustranně napojí na Dyji v místech, kde řeka tvoří státní hranici s Rakouskem.

"Hranice vede středem řeky Dyje a změna jejího toku by tedy znamenala i změnu státní hranice. Do původního koryta tak bude vložen jen rozdělovací objekt, rozdělení průtoku vedení státní hranice neovlivní. Stávající koryto řeky bude tedy zachováno a bude podporována jeho samovolná revitalizace. I tak ale bude převážná část průtoku nasměrována do napojeného ramene," doplnil Veselý.

Napojení dvou ramen na Pohansku je spolufinancováno z Národního plánu obnovy a vyjde na 13,2 milionu korun. Napojení třetího ramene bude spolufinancováno z programu Interreg AT-CZ, na kterém se podílí rakouská společnost pro správu toků viadonau a český správce toku Povodí Moravy, a vyjde na 15,7 milionu korun. Stavební práce začaly v polovině srpna a hotovo by mělo být v lednu příštího roku.

Návrat odstavených ramen řece Dyji není první akcí na tomto úseku. Vodohospodáři už dříve napojili nejdříve tři a pak další čtyři ramena. "Aktuální etapa navazuje na předchozí rozsáhlou přeshraniční spolupráci. Spolu se současným projektem bude dokončena komplexní revitalizace na celkem 22 kilometrů dlouhém úseku řeky Dyje," uvedl generální ředitel Povodí Moravy David Fína.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (18)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

2.9.2025 07:14
Každá další vodní plocha v dnešní době, je více než potřebná.
Odpovědět
PF

Petr Filippov

2.9.2025 07:49
Tak hlavně, to napřimování se tady dělalo až hodně pozdě, protože to je na hranici s Rakouskem. Snad začátkem 90. let. Nemělo se to vůbec dělat.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

2.9.2025 09:56 Reaguje na Petr Filippov
Kde jste v té době byl a proč jste tomu nezabránil?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

2.9.2025 13:24 Reaguje na Petr Filippov
Ne, ne, v devadesákách určitě ne. To jsem pracoval na MÚ Břeclav a známý na OÚ Břeclav se už tehdy snažil ta ramena spojit s hlavním tokem. Sehnal peníze, ale "vidle mu do toho hodil" stavební úřad, který požadoval, aby se k tomu vyjádřili i majitelé pozemků na rakouské straně.
Odpovědět
PF

Petr Filippov

2.9.2025 21:25 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Tak kdy to bylo, 80 léta? Ono tam došlo ke změně hranice s Rakouskem, to až někdy kolem roku 2001, kdy byla hranice původně středem meandrujícího toku. Předělala se do napřímeného toku.
Odpovědět
PF

Petr Filippov

2.9.2025 21:25 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Tak kdy to bylo, 80 léta? Ono tam došlo ke změně hranice s Rakouskem, to až někdy kolem roku 2001, kdy byla hranice původně středem meandrujícího toku. Předělala se do napřímeného toku.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

2.9.2025 10:47
Jak bude využito to napřímené koryto? To také může skýtat zajímavé možnosti tím, kde se přehradí. Zda dole, nahoře nebo někde mezi.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

2.9.2025 11:16
Poněkud kontraproduktivní, obojživelníci ocení stojatou vodu. Slepé zde neznamená totéž co mrtvé. Ale "žábami se to všude jen hemží", tak proč ne, že...
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

2.9.2025 12:07 Reaguje na Karel Zvářal
ty kecy o těch obojživelnících, to je tam jen pro veřejnost. Povodí jde hlavně o zachování vody v krajině.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

2.9.2025 13:26 Reaguje na Karel Zvářal
Tam všude je dost tůní ale i u toku je hodně všelijakých zátočin.
Odpovědět

Jan Šimůnek

2.9.2025 14:28
Tohle je ideální téma na místní referendum.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.9.2025 10:22
Přirozenost hraničních toků je něco podobného jako dát volnou ruku řece v
zastavěné a obhospodařované krajině. Vždy to naráží na dohodu se sousedy
kolem toku, zda přistoupí na proměnlivou hranici a zničení polí, luk,
komunikací a někdy i staveb. Žiji v příhraničí s Polskem a hranici zde
tvoří řeky Odra a Olše. U Odry došlo k dohodě v oblasti Hraničních
meandrů, ale u Olše se neměnnost hranice středem toku udržuje. Je to
o prioritách okolních obcí a zemědělců, zda obětují břehotvorným
procesům řek svá pole, louky a lesy. Pokud nesouhlasí, tak má řeka
smůlu a teče tak jak ji to lidé nalajnovali. Slepá ramena jsou ale
cennější pouze zaplavována cyklicky při povodních a nikoliv stále
průtočná, když za sucha ubírají hlavnímu toku část vody. Z Meandrů
znám místo, kde se tok dělí na dvě ramena a za sucha je jedno z nich
pastí pro ryby, které nakonec skončí v žaludcích predátorů a nebo
mrchožroutů. Mi dnes připadá, že se vytváří vše právě pro jejich
nakrmení a nic pro záchranu jejich kořisti. I plytké rybí přechody
jsou doslova prostřeným stolem pro predátory, kteří je mají jako
snadné loviště s jistým úlovkem táhnoucích ryb. Taktéž změna byť
zkanalizované hluboké řeky na zpřírodněný plytký a široký tok je
tím prostřeným stolem. Pokud byli predátoři předmětem lovu, tak se
nepředváděli alespoň ve dne a báli se lovit v otevřené krajině.
Lovili skrytě a ta pro kořist kritická místa nenavštěvovali. Je
smutné vidět mělčiny přirozeného toku za sucha na suchu drancované
volavkami s perspektivou absence té drobotiny v toku. Nezapomenu
na dobu s minimem predátorů s daleko větším znečištěním toku, než
nyní, když stačilo ponořit čeřen a na na dvě ponoření mít dvacet
hrouzků, ježdíků a okounů. Dnes tam mohu čeřen máčet celý den a
odcházím s prázdnou. Kolem ale loví morčáci, kormoráni, volavky
a v noci vydry.
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.9.2025 19:09 Reaguje na Břetislav Machaček
Souhlasím s Vámi a p. Zvářalem, taky nevidím v budování meandrů jen pozitiva z důvodů změlčení, prohřívání a sedimentace. Ta slepá ramena by mohla sloužit jako průlehy v případě záplav, dala by se evt. prohloubit, prodloužit, a to by stačilo. Další dost drahý projekt, kde význam je s otazníky.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

3.9.2025 21:02 Reaguje na Jarka O.
Kolik úsilí stálo tok řeky napřímit a přitom ZACHOVAT vodu v krajině? Teď za velké peníze ničíme biotop obojživellníkům, kde na ně volavky a čápi nedosáhnou (kvůli velké hloubce). Za pár týdnů tu bude článeček, jak někde vybudovali mělké tůně alias krmítka pro výše jmenované. Prostě pravá neví, co dělá levá... Přitom ta ramena krásně zapadaly do krajiny... škoda peněz a slov...
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.9.2025 22:32 Reaguje na Karel Zvářal
Ano, to je přesně. Mi to připomíná jiný drahý projekt zvlhčování vlhké louky a vlhkého rašeliniště, které znám, a sice tím nejprimitivnějším způsobem, i kdyz by se dala udelat uzitečnější opatření. Tyhle projekty slouží k ujišťování se o vlastní důležitosti, vyznam pro přírodu je pramalý..
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.9.2025 10:22 Reaguje na Karel Zvářal
U napřímených toků je dobré budovat prahování
pomocí jezů, kde se pak střídají hloubky a i ty
mělčiny k rozmnožování ryb a hlavně na jezech
dochází k okysličování vody i za sucha, kdy je
okysličená voda alespoň v podjezí. Vidím to na
Olši za sucha, když už v ní tečou pouze údajně
vyčištěné vody, že pod jezy se zdržují hlavně
matečné ryby, aby přežily predační tlak při
nízkém průtoku. I rybáři mají dle rybářského
řádu zákaz lovit ryby v místech shromáždění ryb
při nízkém stavu vody, ale to pro predátory
neplatí. Těm nastávají hody a čím je vody méně,
tím větší. Pod jezem to snad ale zvládne pouze
vydra, ale na volavku tam je hluboko a pro
morčáky silná turbulence vody ve které neloví
stejně, jako kormoráni. Podjezí tak je záchrana
pro alespoň matečné ryby, když už nepřežije
potěr. Navíc naše řeky plné těch nedočištěných
splašek se už od silného okysličování na jezech
neobejdou a v meandrech vidím jak ze dna stoupají
bublinky metanu z usazeného bahna. Odtamtud ryby
naopak putují do proudu a nebo do podjezí. Ano
meandry a pomalu tekoucí úseky slouží k vyhnití
těch sajrajtů, ale za cenu okrádání vody o kyslík,
který pak chybí všemu živému. Viděl někdy někdo
hynout ryby na nedostatek kyslíku v prudce tekoucí
řece? Já spíše v pomalu tekoucí s téměř stojatou vodou v meandrech, které tok řeky zpomalují. Ta mantra zasaku platí i pro nadjezí, kde se do okolí zasakuje voda taky a nemusí to bát pouze meandr.
Jako pstruhaři jsme chovné potoky hrázkovali pomocí
kamenných jízků a klád napříč tokem. Co jízek to
pstroužek a pak zákaz ochranářů to dělat. Dnes
po vysazení se nemají pstroužci kam schovat před
volavkami a ty už tam dávno vylovily i střevle
a vranky. Po týdnu od vysazení tam mají hody
a zbytek roku to jsou mrtvé potoky. Bože můj
jak dobře to fungovalo, než začali "chránit"
přírodu v oboru vystudovaní idioti.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

6.9.2025 18:54 Reaguje na Břetislav Machaček
Psal jsem o biotopu pro OBOJŽIVELNÍKY. Proti predátorům postačí do tůní porazit strom, kde se ryby ukryjí do větví. Vydra i kormoráni tam neradi.
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.9.2025 10:27
MMCH, měl by být proveden i archeologický průzkum. Někde v té oblasti (neví se přesně kde) zastavil český kníže proud vojska kočovných Maďarů, většinu pobil a dokonce zajal jednoho z jejich vůdců. Druhý proud byl za účasti českého expedičního sboru zastaven na Lechu, podobnou drsnou porážkou.
Čili by bylo dobré, než se tam něco na mnoho let zatopí, vyloučit možnost, že bitevní pole zasahovalo až tam. Alespoň to projet georadarem na hromadné hroby apod.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist