https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/elektrarna-detmarovice-na-karvinsku-prestane-do-dvou-let-vyuzivat-uhli
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Elektrárna Dětmarovice na Karvinsku přestane do dvou let využívat uhlí

7.4.2021 01:35 | DĚTMAROVICE (ČTK)
Tepelná elektrárna Dětmarovice je v provozu od roku 1975 a s výkonem 800 megawattů byla nejvýkonnější elektrárnou spalující černé uhlí v Česku.
Tepelná elektrárna Dětmarovice je v provozu od roku 1975 a s výkonem 800 megawattů byla nejvýkonnější elektrárnou spalující černé uhlí v Česku.
Foto | Hugo Charvát / Ekolist.cz
Elektrárna Dětmarovice na Karvinsku, která je největší klasickou uhelnou elektrárnou na Moravě a ve Slezsku, přestane do dvou let využívat uhlí. Tři uhelné bloky o celkovém výkonu 600 megawattů skupina ČEZ, která elektrárnu provozuje, odstaví na konci roku 2022 nebo nejpozději po topné sezoně 2022/2023. Místo nich vybuduje výkonné kogenerační jednotky, které zajistí kombinovanou výrobu elektřiny a zároveň tepla z plynu, uvedl mluvčí skupiny ČEZ Vladislav Sobol.
 

Výši očekávaných nákladů na vybudování kogeneračních jednotek firma neuvedla. Mluvčí uvedl, že navržené řešení je v souladu se strategií transformace teplárenství vyhlášenou ministerstvem průmyslu a obchodu a vzhledem k finanční náročnosti předpokládá využití připravované provozní a investiční podpory. Počítá se s vybudováním čtyř jednotek o celkovém výkonu kolem 45 megawattů.

Tepelná elektrárna Dětmarovice je v provozu od roku 1975 a s výkonem 800 megawattů byla nejvýkonnější elektrárnou spalující černé uhlí v Česku. Teplem zásobuje především domácnosti a firmy ve městech Bohumín a Orlová.

"Kogenerační jednotka umožňuje společnou výrobu elektřiny a tepla, čímž se její účinnost přeměny energie dostává nad 90 procent. Znamená to finanční úsporu a zároveň vyšší ekologičnost a omezení úniku znečišťujících látek do ovzduší," uvedl Sobol.

Ukončení provozů uhelných bloků ovlivní zaměstnanost v elektrárně, kde nyní pracuje přes 200 lidí. Letos se tam počet pracovních míst sníží asi o desetinu. "Další odchody budou následovat až po ukončení provozu bloků na konci roku 2022 nebo po konci topné sezony v roce 2023. Předpokládám, že v maximální míře využijeme přirozené odchody, například do důchodu, a také že mnozí naši odborníci najdou uplatnění v dalších dceřiných společnostech Skupiny ČEZ," uvedl generální ředitel Elektrárny Dětmarovice Martin Hančar.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (33)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LK

Lukáš Kašpárek

7.4.2021 07:23
Dobrá zpráva!

Uhlí je třeba odstavovat co nejrychleji.... nemá už žádné výhody...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.4.2021 09:22 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Jenže bezhlavé nahrazování plynem není dobrý postup.
Pokud bychom šli do výrazných vodíkových akumulací, tak by to logiku mělo, jenže tohle tvoří závislost na dováženém plynu a ten je často z Ruska. Tady by se možná s výhodou uplatnilo pár SMR reaktorů.....
Odpovědět
ig

7.4.2021 22:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdybychom měli použitelnou vodíkovou akumulaci, tak už jsou tepelné elektrárny dávno odstavené a ponechané svému osudu a kastě sběračů kovů a my jedeme na vodík. To, že to tak není považuji za důkaz, že chybí ještě hodně do praktické použitelnosti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.4.2021 17:40 Reaguje na
Abychom měli použitelnou vodíkovou technologii, tak by se museli soudruzi napřed zamyslet nad něčím jiným, než vlastním obohacováním.
Pak by museli udělat asi tisích kroků, které normální státy už dávno udělaly, protože posledních 8 let neřešily jen tunely soudruha nejvyššího.
Odpovědět
MG

Milan G

7.4.2021 23:03 Reaguje na Pavel Hanzl
....Pokud bychom šli do výrazných vodíkových akumulací...já se omlouvám, ale říct to musím, já se z vás poseru :-)

Kdo šel do výrazných vodíkových akumulací? Vy o tom mluvíte jako kdyby to bylo jako cvrnkání kuliček, prostě ťuk a jedem...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.4.2021 17:36 Reaguje na Milan G
https://oenergetice.cz/plyn/experti-vodik-ma-v-cesku-potencial-v-energetice-nebo-doprave

https://oenergetice.cz/plyn/nel-roku-2025-chceme-stlacit-cenu-zeleneho-vodiku-k-15-usd-kg

https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/spanelska-acciona-a-plug-power-budou-zavadet-vodikove-technologie

Doporučuji tohle číst ale na záchodě, to bude určitě na silný průjem.


Odpovědět
MG

Milan G

9.4.2021 00:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy to tady tapetujete stále dokola opakujícími odkazy, a já také věřim, že máte větší potenciál než tady dokola furt lhát:-)
Bohužel ale žádný z vašich odkazů neříká nic o tom kde jsou ty výrazné vodíkové akumulace.

Tak se zeptám znova, asi po 143, kde jsou ty výrazné vodíkové akumulace?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.4.2021 20:27 Reaguje na Milan G
V těch odkazech, které sem tapetuji. Zatím to dělá jen 70 mil.tun ročně a jsme na začátu rozvoje. Já myslel, že umíte číst.
Odpovědět
kk

karel krasensky

7.4.2021 10:55
Po odstavení uhlí se bude vytapět sušeným velbloudím trusem .ktery bude dopravovan z Mongolska
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

7.4.2021 13:56
Množství exhalací se při stejném výkonu příliš nezmění, účinnost nad 90 % je jen ve způsobu výpočtu, fysikálně je to nesmysl a je tak jen účelovou lží.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.4.2021 17:11 Reaguje na Jiří Daneš
Plyn má polovinu nebo třetinu produkce CO2 (je v něm hodně vodíku) a ostatních jedů má naprosté minimum (síry).
Pokud by využili odpadního tepla k vytápění bytů a v létě nějakých technologií, tak se účinnost vyšplhá asi dost vysoko.
Problémem je, že ho musíme kupovat.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

7.4.2021 18:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Uhlíková intenzita plynu je na 60% té uhelné bez započítání úniků při těžbě a transportu.
I uhelné bloky Dětmarovic slouží pro teplárenský provoz.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.4.2021 20:41 Reaguje na Jaroslav Studnička
Někde píšou 30 - 60% (asi dle kvality uhlí) a bavíme se o elektrárně, ne o transportu.
Moderní jednotka bude asi daleko účinnější a hlavně, pokud se zbráboráme a půjdeme do vodíku, může se plynule přejít na vícevodíkové palivo.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

7.4.2021 21:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, bavíme se o elektrárně. Jenže pokud chcete reálně hodnotit ekologické dopady, musíte to hodnotit komplexně.
Což se ovšem mnohdy v rámci všemožných ekologických proklamací neděje.

S dovolením p. Nováka:
https://ibb.co/y539sBL
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.4.2021 17:46 Reaguje na Jaroslav Studnička
Děje se to pořád a výsledky jsou vždycky diametrálně odlišné.
Ale zemní plyn je přechodové médium a rozvíjí se hlavně jako špičkový zdroj na vyrovnávání OZE.
Pro zemi, která žádné OZE nabuduje, je to skutečně na pytel, jen dobré na vývoz.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

7.4.2021 19:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale tá síra nám teraz chýba. Aspon sa tvrdí, že ochladenie v 50 - 70 rokoch min. storočia spôsobili sírne aeorosoly :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.4.2021 20:38 Reaguje na Vladimir Mertan
Síra skutečně ochlazuje, ale je to horší emitent než CO2, způsobuje kyselé deště atd. atd. tudy cesta nevede.
Tlačit do atmosféry další a další jedy k eliminaci předchozích jedů skutečně NE.
Odpovědět

Viktor Šedivý

7.4.2021 21:57
Místo uhlí pálit plyn a dotace?
Určitě se přitom člověk tolik neušpiní a neunaví. Ale někdo to musí zaplatit :-(
Odpovědět
ms

8.4.2021 02:06
Takže místo 800 MW pojede 45 MW, aby se tedy neušetřilo na emisích i z plynu. Až takhle postupně zavřeme veškerou kapacitu elektřiny z uhlí, rozdáme si ebenové tyče, když nebude foukat či svítit? Bacha po 17. srpnu na limity Hg/BREF, nebudou-li výjimky, dočkáme se třeba už v létě vyteklých mrazáků. Ale bacha na již v Německu zavedené plynové emisní povolenky (25 eur na tunu CO2), které porostou. Podle Timmermanse nemá plyn v EU budoucnost, jen světlé zelené zítřky. Alelujá!
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

8.4.2021 08:08
Tak já to tady shrnu. 14 diskutujících odborníků a co příspěvek to perla. Bylo by vhodné předem napsat, čím se dotyčný vyučil a jak pomáhá u sebe být nezávislý nebo soběstačný. Přeji krásný energetický den. Wenzel Z.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.4.2021 09:24
Kdo neví, kde Dětmarovice jsou, tak ať koukne na mapu. Ekologizace
elektrárny stála neskutečné peníze a samotná elektrárna pálila pouze
odpad z třídění uhlí(proplastek) obsahující více hlušiny, než uhlí.
Za hranicí v Polsku topí lidé uhelnými kaly s trochu větším obsahem
uhlí v odhořívacích kotlících a mimo velká města se tam neplynofikuje.
Exhalace hranice neznají, jakož i energie, kterou možná budeme jednou
nakupovat z jejich uhelných elektráren. Jinak plynofikovat se má i
teplárna v Karviné, elektrárna v Třebovicích a všechny teplárny dosud
fungující na uhlí z Karvinska a Polska. Jsem zvědav, zda bude stačit
na plynofikaci dosavadní plynovod na Ostravsko, pokud na něho přejde
i průmyslová výroba. Obávám se cen časem nedostatkového plynu a taky
následku na kapsy spotřebitelů. Prostě to bude ušlechtilé palivo pro
"ušlechtilé" obyvatele mající tučné konto a zbytek se bude zahřívat
dobrým pocitem, že jsme na rozdíl od sousedů ekologičtí.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

8.4.2021 10:07 Reaguje na Břetislav Machaček
Já doplním, že bloky B3, B4 jako první v republice již v roce 2014 - 2015 prošly denitrifikací s využitím technologie high dust SCR a jsou schopné plnit i nové emisní limity BAT/BREF včetně Hg.
Odpovědět
MG

Milan G

8.4.2021 13:34 Reaguje na Jaroslav Studnička
ty limity pro hg jsou už definitivní? a jsou to limity cz nebo export od parazitů z eu?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

8.4.2021 15:24 Reaguje na Milan G
Ano, emise Hg jsou definitivní, proto většina hnědouhelných elektráren a tepláren žádá o výjimky. Problematika Hg je velmi komplikovaná, emisní hodnoty byly nastaveny špatně a samotné měření je komplikované, protože se bavíme o mikrogramech na Nm3.
Další problém je, že neexistuje univerzální technické řešení na záchyt Hg ve spalinách.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

8.4.2021 15:24 Reaguje na Jaroslav Studnička
Ještě doplním. Ano, nové emisní limity vychází z legislativy EU.
Odpovědět
MG

Milan G

9.4.2021 00:33 Reaguje na Jaroslav Studnička
Díky za info. Emisní limity Hg jsou akorát tak živnou půdou pro různé ekopomatence. Ještě v době kdy to nebylo ofiko, tak si výši těch limitů vycucaly z prstu různé nátlakové ekospolky. Ty hodnoty byly na takové výši, že to uhlí nemuselo ani hořet, stačilo se něj jenom podívat a už to překračovalo maximální hladinu. A už tehdy ČEZ jim říkal ať si dají studený hadr na čelo, protože neexistovala žádná metodika měření, jinými slovy nešly ty emisní hodnoty Hg měřit. Proto jsem se ptal, jestli se to vůbec někam pohnulo.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

9.4.2021 08:24 Reaguje na Milan G
Ano, s emisemi Hg to je celé postavené na hlavu...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.4.2021 17:42 Reaguje na Jaroslav Studnička
Právě o to mi šlo, že i s touto moderní technologií končí
tato elektrárna s uhlím. Přitom jiné žádají o výjimky
a nebo ty zahraniční o ně ani nežádají, protože je mají
od vstupu do EU vyjednány.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

8.4.2021 18:57 Reaguje na Břetislav Machaček
Tak to samozřejmě souhlas, bohužel povolenky se platí za CO2 a tam černé uhlí prohrává.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.4.2021 17:57 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy jste zacyklený ve fosilu a tam dobré řešení už není žádné. Je potřeba dotáhnout uhláky a plyňáky do nějakého rozumného využití a ukončení, ale hlavně napřít síly na OZE (jak to dělají všechny normální státy v EU), především proto, by bylo uhlí čím nahradit.
Mastodont v Dukovanech nás skutečně nevytrhne a to i kdybychom ho fakt postavili (což je dost iluzorní).
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

8.4.2021 18:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Jste jak kolovrátek...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.4.2021 19:42 Reaguje na Jaroslav Studnička
Nejen to. On nemá řešení ani pro to jim obdivované
Německo, až mu nebudou okolní státy lepit výpadky
výkonů těch jeho OZE. Jakákoliv akumulace má své
mantinely a nestaví se na dny, ale hodiny, neboť
ta akumulace je nejen finančně náročná, ale i technicky složitá. Pouze stálé a velké zdroje
zajistí plynulý příkon potřebný pro průmysl.
Pan Hanzl myslí pouze na domácnosti, ale taková
elektrická ocelárenská pec nepočká, až bude
zase foukat a nebo svítit slunce. Když zatuhne,
tak končí a podobně na tom jsou jiné technologie.
Výpadek obyčejné kanalizace skončí zaplavením
měst, domů i bytů splašky a kdo bude určovat,
zda odpojit nemocnici, či čerpadla odpadních
vod, když bude hrozit deficit energie?
Naše závislost na spolehlivé dodávce energie je
obrovská, ale pro snílky není nic nesplnitelné.
Bohužel realizace snů se často nekoná a přichází
probuzení do reality s šokujícím procitnutím,
před kterým realisté stále varují.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.4.2021 20:29 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy máte tu křišťálovou kouli úplně černou a vidíte v ní kulový.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist