EU chce usnadnit život řidičům aut na alternativní pohon, plnicích stanic má být víc
Řidiči, kteří chtějí využívat alternativní paliva, budou do konce desetiletí v EU jednodušší život. Nové evropské předpisy by měly zajistit, že budou mít k dispozici dostatečně rozvinutou infrastrukturu.
Směrnice o zavedení infrastruktury pro alternativní paliva například určuje počty plnicích stanic na stlačený zemní plyn (CNG), zkapalněný zemní plyn (LNG) a vodík i pravidla pro nabíjecí stanice pro elektromobily.
Například vzdálenost mezi CNG stanicemi na hlavních evropských komunikacích by měla být do konce roku 2020 maximálně 150 kilometrů, LNG stanice by mezi sebou neměly mít víc než 400 km.
Tento měsíc se na tom během svého posledního plenárního zasedání shodli europoslanci. Směrnici, kterou Evropská komise připravila na začátku minulého roku, schválili v úterý (15. dubna) výraznou většinou 622 hlasů (29 europoslanců bylo proti).
Nerovnoměrná síť
Členské země teď musí během dvou let připravit plány, ve kterých stanoví konkrétní počty stanic a způsoby, jak rozvoj infrastruktury pro čistá paliva podporovat.
Například v případě CNG nebude mít Česko problém požadavky směrnice splnit. V současné době je v České republice více než 50 veřejných plnicích stanic a do konce roku by jich mohlo být asi dvakrát tolik.
Problém nebudou mít ani státy jako je Německo (915 CNG stanic), Itálie (960), Rakousko a Holandsko (180), Švédsko (195) a další.
Jinde ale tolik stanic nemají, a právě kvůli nerovnoměrné síti se Evropská komise rozhodla připravit novou směrnici. Je to i součást strategie, jak do roku 2050 dosáhnout snížení emisí CO2 z dopravy o 60 % oproti roku 1990.
Finance na výzkum a inovace a rozvoj související infrastruktury mají plynout například z rámcového programu Horizont 2020, zejména prostřednictvím specifické společenské výzvy Inteligentní, ekologická a integrovaná doprava.
Tento článek je převzat ze serveru EurActive.cz. Jeho další šíření je možné pouze se souhlasem vydavatele EU-Media.
reklama