Evropané by měli jezdit na kole stejně často jako Dáni - a pak se podaří snížit emise z dopravy
Studie porovnávala produkci emisí skleníkových plynů u osobních aut, autobusů, elektrokol a klasických kol. Podle studie vychází, že pokud by lidé na svých cestách na bicyklu najezdili okolo 2,6 km za den, vedlo by to ke splnění zhruba čtvrtiny závazku EU na snížení emisí. „A kdyby na kole ujeli trasu dlouhou pět kilometrů, byl by cíl splněn z poloviny,“ říká autor studie Benoit Blondel z Evropské cyklistické federace.
Podle něho má cyklistická doprava velký potenciál snížit emise skleníkových plynů z dopravy. Když se započítá výroba kola, jeho údržba a výroba paliva, totiž jídla pro cyklistu, je tento způsob dopravy desetinásobně šetrnější co se týče produkce emisí než jízda osobním automobilem.
Autoři studie se odvolávají i na nedávné zjištění Evropské agentury pro životní prostředí, podle kterého ani stále se zlepšující technologie a zvyšující se efektivita ve spotřebě paliv nepovede k tomu, aby Unie splnila svůj cíl.
Federace ve své studii dále zjistila, že elektrokola, přestože potřebují elektrickou energii, jsou co do emisí skleníkových plynů srovnatelná s obyčejným kolem. Elektrokolo totiž umožňuje běžnému člověku ujet o polovinu delší trasu a může se tak stát vhodnou náhradou pro jízdu autem skoro ve 40 % jízd.
K dalšímu snižování emisí může cyklistická doprava přispět, pokud je funkční systém půjčoven kol nebo možnost sdílení kol.
V roce 2050 by emise skleníkových plynů z dopravy neměly přesáhnout 308 milionů tun. Přepočteno na hlavu, na jednoho člověka vychází 588 kg emisí na rok. Vztaženo na konkrétní vzdálenost, kterou by si směl jednotlivec dovolit ujet, by to vycházelo následovně. Při jízdě autem by svůj pomyslný limit vyčerpal už po dvou tisících kilometrech. Při jízdě autobusem by ujel skoro šest tisíc kilometrů. Cyklista by mohl najezdit 28 tisíc kilometrů.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Až bude na naší krajině nejvyšší převýšení - 17. 12. 2011 - Rostislav AdamNo, pokud člověk nemusí jet v provozu, tak může mít jinší problémy, než neslušnost některých automobilistů. Nicméně opravdu daleko větší problém jsou právě automobilisté, kteří si zabírají i ten prostor, který jim není určen. S kopci se dá něco dělat, třeba si zvolit vhodné kolo. Sám jsem si svůj stroj zvolil s ohledem na podmínky, kterými jsem mínil jezdit(a dosud jezdím). Další možnost, jak vyřešit problém kopcovitosti je zvolit vhodnou trasu, on je přece jen výrazný rozdíl, když se od Vltavy do Bohnic člověk dostane po panelovce(krpál), kolem Salabky(tak zhruba střed), nebo Bohnickým údolím či Libní a Kobylisama(mírné stoupání).Co se týká sprchy, je dobrá, ale není to nutnost. Sám tohoto nepoužívám a nestává se mi, že by lidi odvraceli nos, často si ani nevšimnou, že jsem přijel na kole, pokud mne nevidí si kolo uvazovat, nebo pokud mne neznají. Kolo může sloužit i jako sportovní nářadí, ale slouží především k cestě z bodu A do bodu B. |