https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/evropska-komise-chce-pokracovat-v-klimatickem-planu-pres-tlak-na-zpomaleni
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Evropská komise chce pokračovat v klimatickém plánu přes tlak na zpomalení

9.4.2020 00:20 | MADRID/ŘÍM (ČTK)
Zástupci Evropské komise v minulých dnech opakovaně ujistili, že bez ohledu na možné krátké zpoždění způsobené současným omezením práce unijní exekutivy nehodlají v zavádění desítek kroků spojených se zeleným plánem polevit. / Ilustrační foto
Zástupci Evropské komise v minulých dnech opakovaně ujistili, že bez ohledu na možné krátké zpoždění způsobené současným omezením práce unijní exekutivy nehodlají v zavádění desítek kroků spojených se zeleným plánem polevit. / Ilustrační foto
Foto | Jai79 / Pixabay
Evropská komise (EK) hodlá nadále prosazovat rychlý přechod k ekologicky odpovědnému hospodářství navzdory tlaku části států či průmyslových lobby, které volají po odkladu plnění klimatických cílů kvůli koronavirové krizi. Priority plánu známého jako Zelená dohoda pro Evropu chce předsedkyně EK Ursula von der Leyenová zohlednit v chystaném návrhu příštího sedmiletého rozpočtu EU a Brusel plánuje do podzimu představit analýzu dopadů dalšího zpřísnění emisních limitů. Někteří experti tvrdí, že současný útlum ekonomiky spojený s šetrnějším provozem může být pro zelený plán dobrým stimulem.
 

Vládní politici několika zemí zejména střední a východní Evropy včetně Česka ovšem dali v minulých týdnech najevo, že komise by měla klimatické plány odložit stranou a věnovat úsilí záchraně ekonomik ohrožených současným výpadkem. Státy, které se obávají velkých nákladů na dekarbonizaci svého průmyslu, chtějí nyní směřovat všechny dostupné finance na pomoc odvětvím zasaženým pandemií.

Na Brusel tlačí i některé průmyslové lobby, zejména aerolinky, které očekávají hluboké ztráty kvůli letovým omezením a nezájmu pasažérů. Letecké společnosti se obávají toho, že jim hojení ran ztíží plánované zavedení daní z leteckého paliva.

Zástupci EK však v minulých dnech opakovaně ujistili, že bez ohledu na možné krátké zpoždění způsobené současným omezením práce unijní exekutivy nehodlají v zavádění desítek kroků spojených se zeleným plánem polevit.

"Pokračujeme v práci na tom, abychom do září předložili analýzou dopadů vybavený plán na přísnější omezení emisí skleníkových plynů k roku 2030 o 50 až 55 procent proti hodnotám z roku 1990, na čemž komise trvá," oznámil minulý týden místopředseda EK odpovědný za zelenou dohodu Frans Timmermans. V současnosti platí pro země EU závazek čtyřicetiprocentního snížení a některé státy tvrdí, že budou mít s jeho zpřísněním problém. Otázkou je navíc podle jejich diplomatů například to, jak chce EK v analýze vyčíslit dopad nových limitů na hrubý domácí produkt, když není jasné, v jakých hodnotách se jeho výše po pandemii bude pohybovat.

Podle von der Leyenové bude základem pro oživení unijních ekonomik příští víceletý rozpočet, jehož nový návrh chce Brusel představit v řádu týdnů. Investice, které by měl rozpočet obsahující přibližně bilion eur (28 bilionů korun) unijním zemím pro období po odeznění pandemie zajistit, budou podle šéfky komise splňovat kritérium "trvalé udržitelnosti". Budou tedy v souladu se zelenou dohodou.

Podle některých expertů nemusejí mít současná vynucená omezení pouze negativní dopad na ekonomiky a mohou cestu směrem k ekologičtější Evropě urychlit. Bývalý klimatický úředník EK nyní působící na univerzitě ve Florencii Jos Debelke podle listu Financial Times uvedl, že může krize "přinést změnu našich návyků", například v trvalém snížení leteckého provozu a s ním souvisejících emisí. Aerolinky se skutečně obávají, že poptávka po letech se ještě dlouho po pandemii nepřiblíží k předkrizové úrovni a od činitelů v Bruselu zaznívají pochybnosti, zda se na trhu může udržet dosavadní množství společností.

"Poptávka (po ekologických krocích) již existuje a může růst ještě rychleji, než se původně čekalo. Pokud se například prokáže, že znečišťující mikročástice pomáhají šířit koronavirus vzduchem, bude potřeba omezení škodlivin z dopravy, energetiky, průmyslových podniků, zemědělství a tepláren ještě naléhavější," napsala zase s odkazem na nedávnou studii italských vědců o vlivu znečištění vzduchu na šíření viru Annika Hedbergová z think tanku European Policy Centre.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Petr Kupec
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

9.4.2020 02:49
Prostě záchrana planety je víc, než záchrana lidí. A to bych ještě mohl dát tu záchranu planety do uvozovek, protože se o žádnou záchranu planety nejedná.
Odpovědět

Jan Šimůnek

9.4.2020 07:49
Ukazuje to naprostou odtrženost EK od reality. Publicista Ondřej Neff včera konstatoval, že to pravděpodobně povede k zániku EU a nad touto představou hořce lamentoval. Já si myslím totéž, ale na rozdíl od něj to chápu jako něco navýsost pozitivního.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.4.2020 09:24
A co podle vás bude dál se „zelenou politikou“ Evropské unie?

/Ondřej Neff/

Zelený úděl byl před vypuknutím pandemie oficiální doktrínou. Vnímám ho jako časovanou minu, která teď tiká pod celým evropským společenstvím. Zatím se o něm mlčí, ale to nepotrvá navěky. Čekám, že ti zelení se oklepou a začnou trvat na všech těch nesmyslných omezeních ohledně klimatických změn atd. Budou zase buzerovat automobilky, jakou mají mít auta spotřebu, a vnucovat jim elektromobilitu poháněnou větrníky. Pokud na troskách evropské ekonomiky budou zase prosazovat všechny tyhle nesmysly, tak je s EU definitivně amen.
Odpovědět
MG

Milan G

9.4.2020 09:31
"Poptávka (po ekologických krocích) již existuje a může růst ještě rychleji, než se původně čekalo. Pokud se například prokáže, že znečišťující mikročástice pomáhají šířit koronavirus vzduchem, bude potřeba omezení škodlivin z dopravy, energetiky, průmyslových podniků, zemědělství a tepláren ještě naléhavější," napsala zase s odkazem na nedávnou studii italských vědců o vlivu znečištění vzduchu na šíření viru Annika Hedbergová z think tanku European Policy Centre.
Jestli tohle všechno prosadí tak se opravdu vracíme na stromy.
Odpovědět

Jan Šimůnek

9.4.2020 10:21 Reaguje na Milan G
Pochopitelně, co tvrdí ta paní bude spíš nesmysl (tyhle částice jsou docela agresívní a virus na nich aktivní nejspíš nezůstane, nebo alespoň ne na všech). Látky ekvivalentní sazím dokáží zabít i bakterie.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

9.4.2020 11:04 Reaguje na Milan G
Nejhorší jsou mikročástice z přírody, z polí. A naopak mikročástice z chemiček jsou prospěšné, neboť na ně nabalený virus dezinfikují a chrání nás takto před nákazou. Možná by EU měla zvážit zákaz odsíření uhelných elektráren, neboť kyselé deště mohou pomoci s plošnou dezinfekcí.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist