https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/evropska-komise-navrhuje-ze-po-roce-2035-umozni-prodej-aut-na-synteticka-paliva
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Evropská komise navrhuje, že po roce 2035 umožní prodej aut na syntetická paliva

22.3.2023 01:42 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Evropská komise (EK) navrhuje, že po roce 2035 umožní prodej nových osobních aut se spalovacími motory, ale jen v případě, že budou využívat pouze syntetická paliva. Informovala o tom agentura Reuters. Ta se odvolává na dokument, který nastiňuje návrhy komise německému ministerstvu dopravy. Německo patří spolu s Českou republikou mezi členské země Evropské unie, které pro auta na syntetická paliva prosazují výjimku ze zákazu prodeje nových osobních aut se spalovacími motory po roce 2035.
 

Podle nových návrhů komise by prodej aut na syntetická paliva mohl být povolen, pokud budou tato auta disponovat technologií, která jim zabrání využívat jiná paliva, píše Reuters. Syntetická paliva, v češtině někdy označovaná jako e-paliva, se vyrábějí chemickou cestou, nikoliv z ropy. Jejich spalování produkuje výrazně čistší emise a vhodný výrobní proces z nich dělá uhlíkově neutrální palivo.

Členské země EU začátkem března kvůli výhradám některých států odložily konečné schválení normy, která má od roku 2035 výrazně prodražit emise z automobilové dopravy, a prakticky tím znemožnit prodej nových aut se spalovacím motorem. Ministr dopravy Martin Kupka prohlásil, že Česká republika zákaz prodeje nových osobních aut se spalovacími motory nepodpoří, pokud nebude možné v autech využívat syntetická paliva.

Česká republika zároveň patří k nejhlasitějším odpůrcům nové emisní normy Euro 7, jejíž parametry by Praha chtěla změnit. Člen představenstva automobilky Škoda Auto pro prodej a marketing Martin Jahn řekl, že v případě zavedení normy Euro 7 bude podnik muset zavřít jednu výrobní halu a o práci přímo u automobilky přijde 3000 lidí.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (8)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

22.3.2023 05:56
„Sjednocená Evropa je klasickým utopickým projektem, pomníkem marnivosti intelektuálů, programem, jehož nevyhnutelným údělem je krach.“

Tato slova napsala v roce 2002 ve své knize Umění vládnout někdejší britská premiérka Margaret Thatcherová
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.3.2023 07:42 Reaguje na Miroslav Vinkler
To je od ní hezké, ale zrovna Angláni se přesvědčili, že bez EU mají výrazné problémy a dnes by většina hlasovala pro členství. A právě po brexitu utichly hlasy ve všech zemích, požadující vystoupení z EU, i když je Rusko mohutně podporuje.
Váš svět naopak zcela logicky argumentuje paradůkazy, u kterých se už prokázalo, že jsou nesmyslné.
Odpovědět

Radek Čuda

23.3.2023 15:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Není nad to dát sem příklad jedné, té nejvíce extrémní možnosti, a o těch dalších, mnohem více racionálních, taktně pomlčet. Přitom se stačí se podívat trochu na sever ...

"Pokud Evropa má být silná, musí zůstat rozmanitým společenstvím národních států, tvrdí Morawiecki."

https://www.echo24.cz/a/HC7dc/komentar-smigol-morawiecki-polsko-predstavy-o-evrope-vudcovstvi-eu

Pro zvídavější a trpělivější lze doporučit například toto ... https://www.youtube.com/@RyszardLegutkoOfficial

Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

22.3.2023 12:49
Myslím, že to nakonec dopadne tak, že ta auta budou moci jezdit i na syntetická paliva a jejich cena bude po 2035 díky daňové manipulaci o trochu nižší než ropných paliv.

V opačném případě by si nikdo nové auto se spalovacím motorem nekupoval a stará auta by se do nekonečna (třeba do roku 2070) opravovala.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

22.3.2023 13:36 Reaguje na Jiří Svoboda
Na Kubě vydržela auta i v komunismu asi 70 let.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.3.2023 07:49 Reaguje na Jiří Svoboda
Zcela normálně se bude jezdit na elektriku, ceny jdou stále dolů.
Nové elektrické VW Polo má stát 600, což je srovnatelné s dýzlem a baterie vydrží životnost auta. Navíc provoz je podstatně levnější. U nás bude problém spíš s elektřinou.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

22.3.2023 18:19
Celý spor o spalovací motory v roce 2035 je o h..... Vždyť stejně tou dobou budou muset vyrábět nějaké palivo pro zemědělské a stavební stroje, kamiony, letadla a lodě. Tak proč proboha se dohadují nad spalovacími motory nějakých osobáků.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.3.2023 07:46 Reaguje na Petr Blažek
Taky mám ten pocit.Syntetická paliva mají jednu brutální nevýhodu: spotřebují na svoji výrobu asi 5 tolik elektřiny, než samy obsahují. Systém bateriový má ztráty minimální, i elektromotor má účinnost asi 90%, zatímco pístový spalovák 35%.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist