Evropská komise urychlí revizi zákazu spalovacích motorů, uvedla Reuters
Podle představitelů automobilek cíle EU pro snižování automobilových emisí oxidu uhličitého, včetně plánu na dosažení nulových emisí u osobních a dodávkových vozů do roku 2035, už nejsou splnitelné a je zapotřebí je přehodnotit.
"Evropský plán transformace automobilového průmyslu musí překročit hranice idealismu a připustit současnou průmyslovou a geopolitickou realitu. Splnění přísných cílů pro emise osobních a dodávkových automobilů pro roky 2030 a 2035 zkrátka není v dnešním světě proveditelné," uvedli letos v srpnu v dopise adresovaném von der Leyenové šéf Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) Ola Källenius a šéf Evropského sdružení dodavatelů automobilového průmyslu (CLEPA) Matthias Zink.
Mluvčí Evropské komise Anna-Kaisa Itkonenová uvedla, že v souvislosti s revizí začaly již v červenci veřejné konzultace. "Potrvají do 10. října," dodala s tím, že poté budou následovat další kroky, jako například hodnocení dopadů legislativy.
Evropská komise, Evropský parlament a Rada EU, která zastupuje členské státy, se před třemi lety dohodly, že se od roku 2035 přestanou v unii prodávat auta se spalovacími motory. Součástí dohody byla klauzule, že unijní exekutiva v roce 2026 přezkoumá, jestli je dohoda v současné podobě dosažitelná s ohledem na situaci na trhu, vývoj nových technologií, ale i ekonomické dopady.
Automobilový průmysl, základní kámen evropské ekonomiky, zaměstnává přímo či nepřímo přes 13 milionů lidí a přispívá přibližně sedmi procenty k HDP Evropské unie.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (13)
Jan Šimůnek
12.9.2025 19:421. EK neměla pravomoci do těchto věcí zasahovat
2. Žádná EK, potažmo EU, neexistovala
Pavel Hanzl
12.9.2025 21:43 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
13.9.2025 10:40EU není garantem naší bezpečnosti, spíš dělá pravý opak. Např. omezováním našeho průmyslu, a tedy i schopnosti vyrobit zbraně a další prostředky na naši případnou obranu. Uvědomte si, že až do brexitu v ní byly všechny státy, které podepsaly Mnichov.
Garantem naší bezpečnosti je, pokud vůbec někdo, jedině NATO, viz onen článek 5. Je ovšem otázka (viz výroky vedoucích US politiků), zda budou ochotni onen článek aktivovat v souvislosti s napadením států, které nesdílejí s USA jejich základní hodnoty, tj. svobodu a demokracii. (A jsme zase u té EU, která za tímto jevem stojí.)
Pavel Hanzl
14.9.2025 11:45 Reaguje na Jan ŠimůnekRichard Vacek
13.9.2025 16:50Vlastně parní stroj žádné zákazy nepotřeboval. Jak je to možné a proč dnes Brusel cítí potřebu jít formou zákazů?
Pavel Hanzl
14.9.2025 11:46 Reaguje na Richard VacekRichard Vacek
14.9.2025 11:52 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
14.9.2025 17:10 Reaguje na Richard VacekRadek Čuda
15.9.2025 13:03 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.9.2025 10:38 Reaguje na Radek ČudaRadek Čuda
16.9.2025 15:34 Reaguje na Pavel HanzlPlus psát v tomto kontextu o národní katastrofě je píčovina už tak nějak z podstaty.

Česko v Bruselu opět prosazovalo zrušení zákazu spalovacích motorů v EU od 2035
Handelsblatt: Brusel se chystá prolomit zákaz prodeje aut se spalovacími motory
Ředitelství silnic pokračuje v přípravě přeložky I/9 na Českolipsku, doplní podmínky ekologů