https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/evropska-komise-urychli-revizi-zakazu-spalovacich-motoru-uvedla-reuters
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Evropská komise urychlí revizi zákazu spalovacích motorů, uvedla Reuters

12.9.2025 18:54 | BRUSEL (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Evropská komise přesune revizi záměru zakázat v roce 2035 výrobu aut se spalovacími motory už na konec letošního roku, napsala agentura Reuters s odvoláním na unijní zdroje. Revize byla původně plánována až na rok 2026. Právě dnes proběhlo v Bruselu již třetí jednání v rámci strategického dialogu o budoucnosti evropského automobilového průmyslu, kterého se zúčastnila šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová a vedoucí představitelé automobilek.
 
Podle bruselského serveru Politico byl ústředním tématem setkání právě osud sporného zákazu spalovacích motorů. Uspíšení revize žádaly již dříve některé členské státy, včetně České republiky.

Podle představitelů automobilek cíle EU pro snižování automobilových emisí oxidu uhličitého, včetně plánu na dosažení nulových emisí u osobních a dodávkových vozů do roku 2035, už nejsou splnitelné a je zapotřebí je přehodnotit.

"Evropský plán transformace automobilového průmyslu musí překročit hranice idealismu a připustit současnou průmyslovou a geopolitickou realitu. Splnění přísných cílů pro emise osobních a dodávkových automobilů pro roky 2030 a 2035 zkrátka není v dnešním světě proveditelné," uvedli letos v srpnu v dopise adresovaném von der Leyenové šéf Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) Ola Källenius a šéf Evropského sdružení dodavatelů automobilového průmyslu (CLEPA) Matthias Zink.

Mluvčí Evropské komise Anna-Kaisa Itkonenová uvedla, že v souvislosti s revizí začaly již v červenci veřejné konzultace. "Potrvají do 10. října," dodala s tím, že poté budou následovat další kroky, jako například hodnocení dopadů legislativy.

Evropská komise, Evropský parlament a Rada EU, která zastupuje členské státy, se před třemi lety dohodly, že se od roku 2035 přestanou v unii prodávat auta se spalovacími motory. Součástí dohody byla klauzule, že unijní exekutiva v roce 2026 přezkoumá, jestli je dohoda v současné podobě dosažitelná s ohledem na situaci na trhu, vývoj nových technologií, ale i ekonomické dopady.

Automobilový průmysl, základní kámen evropské ekonomiky, zaměstnává přímo či nepřímo přes 13 milionů lidí a přispívá přibližně sedmi procenty k HDP Evropské unie.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (13)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

12.9.2025 19:42
Ideální by byl ovšem stav, kdy by
1. EK neměla pravomoci do těchto věcí zasahovat
2. Žádná EK, potažmo EU, neexistovala
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.9.2025 21:43 Reaguje na Jan Šimůnek
A u nás by vládl Putin a naši chlapi by rukovali na jatka na Ukrajinu do první linie. Děkuji, už jsem blul.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

12.9.2025 22:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak běž ještě jednou, minimálně.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

12.9.2025 22:06 Reaguje na Jan Šimůnek
1*!
Odpovědět

Jan Šimůnek

13.9.2025 10:40
to Pavel Hanzl 12.9.2025 21:43
EU není garantem naší bezpečnosti, spíš dělá pravý opak. Např. omezováním našeho průmyslu, a tedy i schopnosti vyrobit zbraně a další prostředky na naši případnou obranu. Uvědomte si, že až do brexitu v ní byly všechny státy, které podepsaly Mnichov.
Garantem naší bezpečnosti je, pokud vůbec někdo, jedině NATO, viz onen článek 5. Je ovšem otázka (viz výroky vedoucích US politiků), zda budou ochotni onen článek aktivovat v souvislosti s napadením států, které nesdílejí s USA jejich základní hodnoty, tj. svobodu a demokracii. (A jsme zase u té EU, která za tímto jevem stojí.)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.9.2025 11:45 Reaguje na Jan Šimůnek
Naše výroba zbraní se ud začátku války ztrojnásobila a patříme mezi 15 největších výrobců zbraní na světě. A zbytek je taky nesmysl, jako dycky.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

13.9.2025 16:50
EU snad zakáže spalovací motory stejně jako se dříve zakázaly koňské povozy aby mohla nastoupit pára.
Vlastně parní stroj žádné zákazy nepotřeboval. Jak je to možné a proč dnes Brusel cítí potřebu jít formou zákazů?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.9.2025 11:46 Reaguje na Richard Vacek
Bo nám klimatická tragédie už drtí palce. Objev, že? To byste nikdy nečeka!!!
Odpovědět
RV

Richard Vacek

14.9.2025 11:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Víte, o kolik méně vám klimatická krize přestane drtit palce, pokud EU zakáže spalovací motory?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.9.2025 17:10 Reaguje na Richard Vacek
A víte, o kolik se přiblížíme národní katastrofě, když vy půjdete volit dezoláty? A kolik, když to udělá 60% voličů?
Odpovědět

Radek Čuda

15.9.2025 13:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak si kua vyberte, plácáte tu o národu ... jen teda nějak nevím o kterém, bo ono jich tu je tak nějak povícero;-))) ... nebo o klimatu?

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.9.2025 10:38 Reaguje na Radek Čuda
Používám příměry. Klima je jasné, národ je politický, ne etnický. Polojaponec i čobol se hlásí k národu Českému, ale zrazují ho, další "národovci" to samé. Ještě vyhrocenější je to na Slovači.
Odpovědět

Radek Čuda

16.9.2025 15:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Když slyším spojení politický národ, tak se mi otvírá kudla v kapse, bo je to totální chujovina, kterou vymyslel nějaký líný lempl, kterému se nechtělo psát občané státu XY. S tím jděte někam.

Plus psát v tomto kontextu o národní katastrofě je píčovina už tak nějak z podstaty.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist