https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/experti-z-cvut-vyvijeji-motocykl-pohaneny-vodikem
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Z jeho výfuku půjde vodní pára. Experti z ČVUT vyvíjejí motocykl poháněný vodíkem

5.6.2024 01:46 | PRAHA (ČTK)
Takto by mohl vypadat budoucí motocykl s pohonem na vodíkové palivové články dle návrhu 1to1design. Prototyp připravený k jízdě bude představen do konce roku 2025.
Takto by mohl vypadat budoucí motocykl s pohonem na vodíkové palivové články dle návrhu 1to1design. Prototyp připravený k jízdě bude představen do konce roku 2025.
Zdroj | ČVÚT
Motocykl poháněný vodíkem, který z výfuku vypouští vodní páru. Takový je cíl projektu Hydrocycle, do kterého se zapojila Fakulta dopravní Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze. Pohon motocyklu staví na palivových článcích, které přeměňují vodík na energii. Projekt má podpořit vývoj vodíkových technologií podle strategie Evropské unie.
 
V současné době může ujet automobil na jeden kilogram vodíku přibližně 100 kilometrů. Podle univerzity je jen otázkou času, než se obdobná technologie objeví u motocyklů.

Cílem je do konce roku 2025 zkonstruovat plně funkční motocykl s vodíkovým pohonem, který bude splňovat přísné evropské normy. Problém je nyní podle zástupců projektu zakomponování systému palivového článku, který přeměňuje vodík na elektrickou energii do konstrukce motocyklu.

Současná výzva je zakomponování systému palivového článku, který přeměňuje vodík na elektrickou energii do konstrukce motocyklu.
Současná výzva je zakomponování systému palivového článku, který přeměňuje vodík na elektrickou energii do konstrukce motocyklu.
Zdroj | ČVÚT

Fakulta ČVUT spolupracuje na všech dílčích krocích, které se týkají konstrukce vozidla. Mezi témata, kterými se vědci z fakulty zabývají nejvíc, patří přesná definice kategorií vozidla jako výkon, dojezd, kapacita a úložných prostor. Mimo jiné vymýšlí, jakým způsobem zakomponovat pohonnou technologii do nosného rámu. Tým fakulty zodpovídá také za jízdní vlastnosti a testování prototypu.

Vodíkový motocykl by podle univerzity měl sloužit jako inspirace pro budoucnost dopravy. Koncept nabízí udržitelnou mobilitu s nulovými emisemi oxidu uhličitého a díky použití elektromotoru přispívá rovněž ke snížení hluku, uvedla škola. Výhodou proti bateriovým druhům je podle ní delší dojezd s kratší dobou tankování.

Mimo ČVUT jsou dalšími partnery projektu společnost 1to1design, ÚJV Řež Fraunhofer IWU a WätaS Wärmetauscher Sachsen GmbH.

Podle údajů Centra dopravního výzkumu se počet registrovaných aut na vodíkové články v prvním pololetí loňského roku zdvojnásobil na 24 vozů. Z toho 20 aut na vodík bylo značky Toyota a čtyři Hyundai. V Praze mělo registraci 18 vozidel, tři v Moravskoslezském kraji, dvě ve Středočeském a jedno v Karlovarském kraji. Vodíkové plnící stanice zatím fungují v Praze a Ostravě.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Anyr

Anyr

6.6.2024 02:57
TOHLE je cesta.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

6.6.2024 07:21
Z výfuku nevychádza vôbec nič, pretože palivový článok vodík nespaľuje ale iba za pomoci katalyzátora premieňa na vodu za vzniku elektriny. Proces prebieha pri teplote 60-80°C.
Odpovědět

vladimír šmídl

6.6.2024 22:41 Reaguje na Vladimir Mertan
Aby vycházela vodní pára, musíme do výfuku přitápět...To asi nebylo míněno vážně.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist