https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/fakta-o-elektromobilech-baterie-jsou-klicovou-soucasti-prim-v-jejich-vyrobe-hraje-cina
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Fakta o elektromobilech: Baterie jsou klíčovou součástí, prim v jejich výrobě hraje Čína

17.8.2021 01:58 | PRAHA (ČTK)
Expandovat v oblasti výroby baterií hodlají také evropští výrobci.
Expandovat v oblasti výroby baterií hodlají také evropští výrobci.
Elektromobilita je jedním z hlavních trendů, který aktuálně hýbe automobilovým průmyslem. Zatímco ještě před několika lety elektromobily představovaly zajímavou a také nepříliš rozšířenou alternativu k vozům s konvenčním pohonem, v současnosti v nich značná část automobilek vidí jednu z možných cest budoucnosti automobilové dopravy. V loňském roce překonal počet elektromobilů ve světě hranici deseti milionů, podle serveru ekovozy.cz jich bylo ke konci letošního června v ČR registrováno přes 8500. Přinášíme výběr informací o bateriích pro elektromobily:
 
Mezi hlavní výhody vozů s elektrickým pohonem patří levnější a ekologičtější provoz, jednodušší motor i úspora v oblasti servisu a údržby. Automobilky k produkci elektromobilů nutí především zpřísňující se požadavky EU na emise CO2, které už nelze splnit výrobou konvenčních aut. Evropská komise letos v červenci v rámci přelomového klimatického balíčku navrhla, aby nové vozy od roku 2035 nemohly produkovat žádné emise oxidu uhličitého. Unijní exekutiva také chce výrazně podpořit prodej elektromobilů, pro něž by měly členské země budovat podstatně více dobíjecích stanic. Plán musí nejprve schválit členské státy a Evropský parlament, což může podle unijních činitelů i kvůli očekávaným námitkám části automobilové lobby trvat až několik let.

Budoucí orientaci pouze na elektrické modely už potvrdilo i několik evropských značek. Přechod k ryze elektrickým autům oznámila v poslední době například automobilka Jaguar Land Rover, a to do roku 2025, nebo švédské Volvo, které má v plánu této mety dosáhnout o pět let později. Cílem největší evropské automobilky Volkswagen je do roku 2025 překonat Teslu a stát se největším výrobcem elektrických aut na světě. Do roku 2035 hodlá německé automobilka v Evropě přestat prodávat auta se spalovacím motorem. Francouzská automobilka Renault chce, aby plně na elektřinu do roku 2030 jezdilo 90 procent jejích hlavních modelů. Expandovat v oblasti elektromobilů bude také automobilka Škoda Auto, která plánuje do roku 2030 prodávat v Evropě 50 až 70 procent elektromobilů a která kvůli tomu chystá nejméně tři další čistě elektrické modely vedle už v současnosti vyráběného sportovně-užitkového vozu (SUV) Enyaq.

Důležitým faktorem ovlivňujícím dojezd elektromobilu je kapacita baterie, která se pohybuje v rozmezí od 16 kWh u těch nejmenších elektromobilů až po 100 kWh u luxusního sedanu Tesla Model S.
Důležitým faktorem ovlivňujícím dojezd elektromobilu je kapacita baterie, která se pohybuje v rozmezí od 16 kWh u těch nejmenších elektromobilů až po 100 kWh u luxusního sedanu Tesla Model S.

Klíčovou součástí každého elektromobilu je baterie, nejpoužívanější jsou v současnosti lithium-iontové akumulátory. K jejich výhodám patří relativně vysoká hustota energie (kolem 200 Wh/kilogram), vysoká dobíjecí účinnost i dlouhá životnost, která se odhaduje minimálně na deset let. Dojezd u těchto typů baterií činí v současnosti zhruba 300 až 500 kilometrů. Důležitým faktorem ovlivňujícím dojezd elektromobilu je kapacita baterie, která se pohybuje v rozmezí od 16 kWh u těch nejmenších elektromobilů až po 100 kWh u luxusního sedanu Tesla Model S.

K nevýhodám lithium-iontových baterií patří jejich vysoká hmotnost, která u větších modelů elektromobilů přesahuje i 500 kilogramů. Velmi nákladnou záležitostí je potom výměna samotné baterie, která většinou dosahuje i více než poloviny ceny nového vozu. Například u modelu Audi e-tron Sportback stojí nová baterie zhruba milion korun, samotný vůz se prodává za cenu přesahující 1,8 milionu korun. Baterie pro menší elektromobil Citroën ë-C4 je za částku více než 530.000 korun, což je zhruba 66 procent ceny nového vozu. Většina automobilek však nabízí výměnu pouze jednotlivých modulů, ze kterých jsou baterie sestaveny, což celý proces zlevňuje.

K výrobě baterií do elektromobilů se využívá lithium, které je považováno za kov budoucnosti, jeho těžba však představuje určitou ekologickou zátěž. V České republice jsou podle odhadů asi tři procenta světových zdrojů lithia - naprostá většina na Cínovci a malé množství ve Slavkovském lese. Ložisko u Cínovce je největší v Evropě. Podle studie Evropské federace pro dopravu a životní prostředí by více než pětina lithia a také přes 60 procent kobaltu potřebného k výrobě baterie mohla v roce 2035 pocházet z recyklace.

Jedním z hlavních úkolů světových automobilek i výrobců baterií je nyní uspokojit rostoucí poptávku po bateriích pro elektromobily a připravit se tak na očekávaný masivnější rozvoj těchto aut. Prim v produkci baterií hraje Čína, kde budou podle odhadů do roku 2025 mít továrny na baterie maximální výrobní kapacitu zhruba 1,1 terawatthodiny za rok, což je téměř dvojnásobek kapacity zbytku světa.

Klíčovou součástí každého elektromobilu je baterie, nejpoužívanější jsou v současnosti lithium-iontové akumulátory.
Klíčovou součástí každého elektromobilu je baterie, nejpoužívanější jsou v současnosti lithium-iontové akumulátory.

Expandovat v oblasti výroby baterií hodlají také evropští výrobci. První evropskou továrnu na výrobu baterií do elektromobilů otevřela jihokorejská firma Samsung v květnu 2018 v maďarském Gödu. Koncern Volkswagen, jehož součástí je i česká automobilka Škoda Auto, letos v březnu oznámil, že plánuje mít do roku 2030 v Evropě šest továren na baterie. Firma uvedla, že jedna z nich by mohla být v Česku. Stát zastoupený ministerstvem průmyslu a obchodu a společnost ČEZ dnes uzavřely memorandum o podpoře projektu továrny na baterie pro elektromobily v Česku, takzvané gigafactory. Očekávaná investice přes 50 miliard korun přinese podle ministra průmyslu a dopravy Karla Havlíčka (za ANO) minimálně 2300 pracovních míst.

Švédský výrobce lithium-iontových baterií Northvolt letos v březnu oznámil, že získal od Volkswagenu na příštích deset let zakázku za více než 14 miliard USD (přes 303 miliard Kč). Northvolt poznamenal, že prodá Volkswagenu podíl v jejich společném podniku Northvolt Zwei, zatímco Volkswagen zvýší svůj podíl v Northvoltu. Cílem Northvoltu je do roku 2030 mít na evropském trhu s bateriemi pro elektrická auta 25procentní podíl.

Automobilová skupina Stellantis nyní staví dva velké závody na výrobu baterií ve Francii a v Německu a měla by také hrát klíčovou roli v projektu, který počítá s vybudováním továrny v Itálii, kde má do roku 2030 dosáhnout roční výroby akumulátorů s úhrnnou kapacitou 37 gigawatthodin.

Mílovými kroky kupředu jde i samotný vývoj baterií. Budoucnost by mohly představovat takzvané solid-state baterie, tedy baterie s pevným elektrolytem. Jejich energetická hustota dosahuje až 900 Wh/kilogram, což by prodloužilo dojezd elektromobilů až na 800 kilometrů. Zároveň jsou tyto typy baterií, které vyvíjí například Samsung, zhruba o polovinu lehčí než běžné lithium-iontové baterie. K nevýhodám těchto baterií patří kratší životní cyklus. Americká firma Sion Power zase vyvíjí nové Li-Metal (lithium-kovové) baterie, které by měly mít energickou hustotu přesahující 400 Wh/kilogram a hmotnost okolo 200 kilogramů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (58)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VK

Václav Kain

17.8.2021 06:45
Jednou větou.Je to šílenství které nebude mít dlouhého trvání,ale bude to neskutečně drahé.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.8.2021 13:05 Reaguje na Václav Kain
Naše civilizace byla postavena na energii z fosilního uhlíku a jelo to celé na dluh. A ten musíme dnes platit i s úroky, čím dřív a masivněji do tohu půjdeme, tím to bude ve finále levnější.
Bude to drahé tak jako tak, ale nicnedělání by nám přišlo až fatálně drahé, tj. přišli bychom o všechno.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

17.8.2021 13:56 Reaguje na Pavel Hanzl
P5edt9m jela na3e spole4nost na pazourky na dluh a žádný pazourkový dluh se nesplácel. Velmi dlouho jela i na práci koňů a opět se žádný dluh nesplácel. Pak jsme jeli i na energii dřeva - a podívejte se dnes - žádný dluh nevznikl, nic se nesplácá, dřava je tolik, že se neví co s ním a "ekologové" ho doporučují prohnat komínem. I pazourků máme kolik chceme a nikdo o ně nemá zájem. I koňů můžeme mít milióny - a nikdo je nechce.
Vždy dříve se přecházelo na další zdroje bez dotací a bez extra zdanění konkurujících zdrojů. Tak proč si myslíte, že právě teď by to mělo být jinak?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.8.2021 14:58 Reaguje na Richard Vacek
protože to nové náboženství zelené menšiny a papalášů v Bruseli - bohužel
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.8.2021 17:41 Reaguje na smějící se bestie
Úplná blbost, to není fakt možný...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.8.2021 17:40 Reaguje na Richard Vacek
Ten ďábel je skrytý v pojmu "fosilní uhlík".
Nikdy dříve člověk (ani jiný tvor) nevypouštěl do atmosféry takové hekatomby jakéhokoliv plynu ukrytém milióny let pod zemí.
A jak na sviňu je to tvrdý skleníkový plyn, který se neodbourává.
To je klíč k celému problému.
Odpovědět
JH

Jan Hladil

19.8.2021 13:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Běžte si zopakovat základní školu a počty vemte důkladně...
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.8.2021 07:29
Začátek je reklama jak " vyšitá ".

Tak za minimálně 20let, lze tomu věřit. Zatím stále slepá ulička.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.8.2021 08:31 Reaguje na smějící se bestie
Slepá ulička je taková, která má konec.
Vy ale vůbec žádný konec nevidíte, takže je to nesmysl.

Dá se odhadnout, že se budou vyvíjet hlavně baterie, ale taky jiné čisté pohony. Třeba vodíkové a může se stát, že časem vytlačí baterie úplně. Jenže to neznamená slepou uličku, stejně jako parní stroje nebo dýzly.
Odpovědět
JK

Jaroslav Kořínek

17.8.2021 09:42 Reaguje na Pavel Hanzl
A to si stále opakujte - časem vytlačí - To to co se děje nyní, direktivní nařizování a zakazování to právě povede né k vývoji, ale opět ke zvýhodňování jednoho směru.
Kolik již funguje vysokých pecí na vodík - kolik jich vytlačilo stávajících ?
Jednoduše máme naplánováno - do r. toho a toho nastane to a to - to je přece přesný opak toho o čem mluvíte.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.8.2021 10:21 Reaguje na Jaroslav Kořínek
Asi tak.
E-mobilita je fajn, vodík by mohl být fajn a kdo ví co dalšího také.
Co ale není fajn je to cpát lidem hlava nehlava a používat při tom způsoby, které jsou bez nadsázky prasácké.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.8.2021 12:54 Reaguje na Jaroslav Kořínek
Problém prostě je, že nemáme čas. Normálně by nové technologie překonaly ty staré fosilní, doba kamenná taky neskončila proto, že by došlo kamení.

Pokud nepochopíte, že jsme v těžkém časovém presu a musíme za prakticky každou cenu zablokovat spalování fosilního uhlíku, tak nebudete vůbec rozumnět všem nařízením a dle vás buzeracím.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.8.2021 14:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Jdeš příkladem, spolu se všemi, jež vyznáváš ?
Odpovědět
JK

Jaroslav Kořínek

17.8.2021 15:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Nedávno v ČT měl obsáhlý rozhovor klimatolog - vysvětlil co vše se má udělat, aby se teplota do roku 50 zvýšila jen o 1,5 stupně - A na poslední konkrétní otázku redaktorky jestli to pomůže odpověděl - NE.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.8.2021 17:44 Reaguje na Jaroslav Kořínek
Jistě, to je jen level jedna, ve druhém se musí snížit o třetinu už současná hladina CO2 o řádově 100ppm.
Pak se skutečně oteplování zastaví, pokud ovšem do té doby nepřekročíme bod zvratu.
Ta pravděpodobnost je ale minimální.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.8.2021 15:48 Reaguje na Pavel Hanzl
No, že to pochopíme my tady v Eropě, to ... teda i kdyby jo a navíc podle vašich představ ... v celosvětovém měřítku stejně tak nějak prd znamená.

Rozvojový svět ... včetně Čongů a Ivanů ... zvládne vyprodukovat podstatně víc emisí, než my zvládneme utlumit.
Odpovědět
JK

Jaroslav Kořínek

17.8.2021 16:43 Reaguje na Svatá Prostoto
Tady přece dávno nejde o žádný rozvojový Svět.
Ale o to, že z Evropy se stává skansen - všechnu energeticky náročnější výrobu a nejen ji vytlačili do Asie ( ne kvůli laciné pracovní síle ).
Pokud přerušíte dopravní trasu z Asie a Austrálie ( viz. Suez ) zastavíte průmyslovou výrobu v Evropě.
A nejen průmyslovou - letos mi spadla brada když suvenýr ( magnetka z Omiše ) měla na rubu nálepku vyrobeno v Číně.
Jak tedy máme my v Evropě ( jak Vy píšete ) pochopit, že uhlí do oceláren dovážíme z Austrálie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.8.2021 17:48 Reaguje na Svatá Prostoto
Právě čongové sice čadí z uhláků nejvíc, ale už i jim se připaluje krupon a snaží se to stahovat.
Pokud Evropa chce někoho kádrovat, musí sama stahovat emise nejrychleji, jinak se jí všichni vysmějí. U Ivana je to horší, tam je ropáctví národní vlastnost, ale oni toho zase tolik nezničí.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.8.2021 10:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Stahujeme z celého světa nejrychleji, takže o to bych se fakt nebál. A než se ustahoval k nebytí, tak bych spíš počkal co ti ostatní ... zatím žádná sláva.

Navíc jak pan Kořínek správně píše, my tady z velké míry stahujeme proto, že jsme energeticky náročnější výroby z Evropy vytěsnili, takže u nás to máme hezký, ale ten bordel se ve značné míře jen přesunul.

A jako bonus se k tomu stáváme silně závislými na zbytku světa.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.8.2021 10:15 Reaguje na Pavel Hanzl
píši ZATÍM
Odpovědět
VS

Va Shek

17.8.2021 08:37
Budoucnost je tu.

Pouze ropné lobby a populisti využívající elektro auta jako terč proti EU budou ještě nějaký čas získávat body u lidí kteří nostalgicky vzpomínají na časy mladí a motorismu.
Odpovědět

Viktor Šedivý

17.8.2021 10:09 Reaguje na Va Shek
Elektromobily jsou směr postrádající sebemenší schopnost přežití. Kdyby nebylo masivního tlaku shora, dotací a zvýhodňování a hlavně plánovaných zákazů, jezdilo by pár elektrovozítek u pošty nebo podobných městských "popojížděcích" služeb a to by bylo vše.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.8.2021 10:16 Reaguje na Viktor Šedivý
Tak jest !
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.8.2021 10:24 Reaguje na Viktor Šedivý
Já bych to zase tak nepodceňoval, v podstatě celá pravidelná městská mobilita by byla v e-módu fajn. Taxíky, rozvážka zboží, zajišťování služeb a podobně.

Průser nastává, když se z e-mobility někdo dělá univerzální řešení nebo nějaký svatý grál. Což je bohužel přesně náš (EU) případ.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.8.2021 13:02 Reaguje na Svatá Prostoto
Omyl. To je součást demagogie nám nakecávat, že Eu z toho dělá svatý grál.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.8.2021 15:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale ho..o demagogie.

Podmínky pro automobily se spalovacími motory se neustále zpřísňují, navíc je do nich povinně cpe kde co, o co spousta lidí vůbec nestojí. To je prostě fakt, vy ekvivalent té vaší staré blbuvzdorné Fabky taky už nekoupíte.

A oproti tomu se cpou peníze ... daňových poplatníků do e-mobility, která je ale kvůli svým nákladům pro značnou část obyvatel minimálně střední a východní Evropy cenově nedostupná.

Takže ti kdo nemají míč na auto se budou skládat na toho, kdo ho má (nebo na firmu, která mu jej dá jako služební), aby ho měl o pár desíte/stovek tisíc levnější.

Ok, možná to není grál, ale jen obyčejný výjeb:-))).
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.8.2021 15:57 Reaguje na Svatá Prostoto
Ostatně ... koukněte se do Norska ... e-golf tam stojí míň, než TSI v základu. Takže tam e-mobilita jede.

Ale proč ten e-Golf stojí míň? Teď se Hanzl ukažte:-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.8.2021 17:52 Reaguje na Svatá Prostoto
Moderní Evropa není stavěna pro šupáky z Východu, kteří nemají na nic jiného, než otřískaného dýzla.
Ale když si vezmete, že za benzítn dáte ročně 30 - 40 tisíc, (kdo víc jezdí tak klidně stovku, )pak výměny olejů atd. tak to elauto se časem dobře vyrentuje hlavně proto, že cena jde pořád dolů, kdežto dýzlů nahoru.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.8.2021 18:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Jaké el. auto máte vy šupáku z Východu?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.8.2021 10:25 Reaguje na Jaroslav Studnička
Má 14 let starou Fabku a sází na to, že díky svému pokročilému věku se mu nerozpadne dřív (nebo mu ji nezakáží:-), než mu papíry uzemní doktor:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.8.2021 18:02 Reaguje na Svatá Prostoto
Mám skoro nového Nissana NOTE, letos má 13 let a funguje zcela v pohodě.
Jako ekolog si nic nového pořizovat nebudu (nejekologičtěšjší auto je takové, které nikdo nevyrobil), jezdím jen když fakt potřebuji a jinak jezdím na kole.
Být mladší, šel bych do fve a elauta a to ze zištných důvodů, za chvíli se z cen všeho poondíme.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.8.2021 13:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to buď nevíte co máte vlastně v garáži, nebo jste tuhle normálně kecal.

Jinak čistě věcně, NOTE je neskutečně hnusné auto ... měla ho dcera sousedů ... ale jinak je fajn. A buďte rád, že jej máte, ten vám ještě dlouho dobře poslouží. Taky je to vlastně nafouklá Micra, jenže ta je k tomu ještě hezká:-).

Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.8.2021 10:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Kua drát, kdy vidíte ty e-auta, jejichž cena jde furt dolů??? Bo já nikde.

Jinak s tou cenou nabíjení, zejména pokud nenabíjíte doma, to je čím dál méně hitparáda. A někde na sídlišti se doma nabíjí, a bude nabíjet, dost blbě.
Odpovědět
VS

Va Shek

18.8.2021 17:42 Reaguje na Svatá Prostoto
Srovnej si nabídku EV v roce 2015 a dnešní.
Pak uvidíš.
Chápu, že je jednoduší v diskuzích nadávat než se o věc zajímat, ale opravdu je to správná cesta?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.8.2021 14:12 Reaguje na Va Shek
Srovnávat nabídku je nesmysl, smysl má porovnávat cenu vozidel v jednotlivých segmentech.

Nikdo netvrdí, že těch nízkoemisních vozidel není na trhu výrazně více. Co ale tvrdím ... a zrovna tady je to občas i můj chleba ... je, že přes rozšiřující se nabídku nedochází ke zvýšení dostupnosti těchto vozidel. Prakticky všechno, co se jen trochu podobá autu stojí +3/4 mega, valná většina je +1 mega.

ID.3 stojí 900 t, plug-in Golf je taky za 900 litrů, Leaf 800 t, plug-in Prius taky skoro 1 mio ... všechno vozy nižší střední třídy a v základu. Tak kde máte ten pokles cen???

Takže ještě jednou ... nabídka modelů se zvyšuje, užitné vlastnosti se lepší, ceny zůstávají pro drtivou většinu našich občanů zcela mimo jejich možnosti.

Odpovědět
VS

Va Shek

20.8.2021 16:56 Reaguje na Svatá Prostoto
A teď malá úvaha.
Máte produkt (zde EV) u kterého máte malé výrobní kapacity a trh vše co vyrobíte okamžitě vykoupí.
Půjdete s cenou dolů?
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.8.2021 13:18 Reaguje na Svatá Prostoto
to samozřejmě. elektrické ještěrky se úspěšně používají ve skladech několik desítek let.

bateriová elektromobilita rozhodně má smysl pro to, co má pravidelný nájezd mnoho desítek kilometrů každý den a tím pádem velký roční nájezd bez požadavku na nepravidelnou dlouhou a pohotovou jízdu. taxíky, zásobování v rámci města, pojížďky sociálních služeb, rozvoz pošty a podobně, cesta ze suburbu do města do práce (malé levné druhé auto v rodině - tedy až bude levné). podobně tramvaje a trolejbusy pod trakcí a krátké úseky bez trakce (třeba nebudeme dál zasírat historická centra měst hnusnými dráty). do jisté míry by to dávalo smysl i u železnice a krátké úvraťové jízdy lokálkou z elektrifikované stanice.

pro nepravidelné "pracovní" auto nebo pro rodinu v modu dvakrát do týdne na nákup a o víkendu k babičce, v létě do chorvatska a v zimě do kitzbühelu to smysl nedává.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.8.2021 15:58 Reaguje na Lukas B.
Nikdy jsem neřekl nic jiného:-).

On Hanzl ví proč má, to co má;-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.8.2021 17:55 Reaguje na Lukas B.
Jistě, elektrika není tak univerzální jak dýzl, to je jasný a nikdo to taky netvrdí.

Jen ropáci vždycky prohlásí "všichni tvrdí, jak je elketrika to jediné svaté....a pak si tu vlastní pitomost zkritizují. Normálka.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.8.2021 10:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jste zase vysadil medikaci?

Co furt prudíte s nějakým "dýzlem"? Zrovna dýzl tlačila v Evropě věrchuška před cca 15 lety všem jak o život a výsledkem bylo, že se to montovalo pomalu i do sekaček na trávu a skůtrů.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

17.8.2021 11:28
Malý postřeh z Velké Británie :

„Pokud by bylo každé naftové nebo benzínové auto ve Velké Británii nahrazeno elektrickou verzí (EV), během našeho života nevypustíme 324 milionům tun CO2, což má tržní hodnotu 15,7 miliardy liber. Daňový poplatník by však musel vyčlenit 82,1 miliardy GBP pouze na dotace EV - nemluvě o dodatečných nákladech, jako je financování stovek tisíc nabíjecích míst pro EV. “

Jinými slovy , každý špás něco stojí a v případě elektromobility jsou to doslova astronomické částky, které chtíc nechtíc mají zaplatit občané ze svých kapes. I pro pana Hanzla -- ušetřím 15,7 miliardy liber , ale musím za to zaplatit 82,1 miliardy GBP.
Doslova okopírovaný postup z Povídek Šimka a Grosmana - nechci tu slevu zadarmo.
Odpovědět
VS

Va Shek

17.8.2021 12:25 Reaguje na Miroslav Vinkler
Vaše úvaha má zásadní chybu.
Nepředpokládá pokles ceny ev a tím odpadnuti nutnosti případných dotaci.

Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

17.8.2021 14:27 Reaguje na Va Shek
V Dánsku, Německu a Kalifornii je nejvyšší podíl OZE na výrobě elektřiny a také nejvyšší koncové ceny pro zákazníky. Co s tím ?

Ale zpátky k EV -- započteme-li veškeré externality tak EV je pro životní prostředí výrazně horší než spalovací motory.

A dotace obecně - pominu-li dotace do neziskové sféry - neznamenají nic jiného než popírání tržních pravidel.
Na tom ostatně bylo založeno socialistické hospodaření, přerozdělování vybraných prostředků na předem vybrané činnosti.
Jak to dopadlo si snad budeme ještě pamatovat.
Odpovědět
VS

Va Shek

17.8.2021 15:09 Reaguje na Miroslav Vinkler
Tak znova.
Vaše původní příspěvek má zásadní chybu v tom, že neuvažuje se snížením ceny ev.
Snížení ceny přijde ať už berem historická data a nebo prohlášení automobilek.
Ostatně sériová výroba ev se stále spíše rozjíždí.

Teď k tomu druhému. Snažíte se naznačí, že ev je pro životní prostředí horší než spalovací motor. Máte k tomu nějaké odkazy?

Jak už jsem psal v jiném příspěvku. Téma ev je vybráno populisty jako jedno z témat k rozdělování společnosti a k neoprávněně kritice EU.
Představa Evropy která není závislá na ropě se jistě někomu nelíbí. Každý ať si sám odpoví kdo to asi může být.

Kdo alespoň trochu sleduje krátkou moderní éru ev musí žásnou jak rychle klesá jejich cena a jak rychle stoupá užitná hodnota. O tom, že tento trend bude pokračovat jsou zřejmě přesvědčene všechny automobilky světa a proto do ev mohutné investují.
A opět, je to glabalni trend, ne nic o čem by rozhodovala EU.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.8.2021 16:05 Reaguje na Va Shek
"Kdo alespoň trochu sleduje krátkou moderní éru ev musí žásnou jak rychle klesá jejich cena ...".

Fakt, jo? Povídejte a přehánějte.

Ideálně včetně nějakých příkladů.

Jo, a e-CitiGo neberu, bo to jednak není auto, jednak je už minulostí, a to co chystá Dacia je podle parametrů spíše neštěstí na kolech, než auto.

Parametry se lepší, to ano, ale cena okolo jednoho mega je furt spodní hranice, na které se začíná ... platí jak pro e-mobily, tak plug-in "háčka".

Aby bylo jasno ... zrovna Golf, nebo klidně Oktávka, plug-in hybridu by se mi velmi hodila, bo by to pro mne bylo 2v1. Je tam taková drobnost. O začíná na cca 800 t, G na 900 t.
Odpovědět
VS

Va Shek

17.8.2021 20:41 Reaguje na Svatá Prostoto
Odpověď jste si dal vlastně sám a je to dobře.

Před 10 lety nebyl na trhu ev automobil schopný ujet 500km na jedno nabití. Nebylo to prostě technický možné.
Dnes je na trhu několik takových vozů a stojí porovnatelne jako stejně výkonné spalovací vozy.

Ev jsou ale stále hi-tech zboží a jako u všech ostatních věcí je trh obsazování od horních pater.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.8.2021 10:40 Reaguje na Va Shek
Jistě ... ve vyšším segmentu se ty cenové rozdíly a užitná hodnota blíží. To se nikdo nehádá.

Jenže to je pro drtivou většinu lidí tak nějak úplně na pikaču.
A v nejrozšířenějších segmentech, od střední třídy dolů (a samozřejmě s vyloučením prémiových značek) se žádný pokles nekoná a ceny nízkoemisních vozidel jsou skutečně dramaticky vyšší.

A o tom je řeč.

BTW ... těch 500 km na jedno nabití v reáném provozu zas ta moc e-aut nedá, tuhle byl na iDNES článek o cestě do Chorvatska tím e-zázrakem ze Škodovky, k nabíječce fakt co 500 km zajíždět nemohli ani omylem. A to ta sranda stojí 1,5 mio.
Odpovědět
VS

Va Shek

18.8.2021 17:54 Reaguje na Svatá Prostoto
Tak odpovím i zde. S ohledem na to, že tu uvádíte článek o dojezdu EV od Skody mám otázku jak moc se vyznáte v problematice EV?

Před 10 nebylo prakticky technicky možné vyrobit EV s udávaným dojezdem 500km (už vůbec ne s reálným).
Dnes je na trhu několik EV jejiž udávaný i reálný dojezd přesahuje 600km.
To je k dojezdu.
Teď cena. Porovnejte si Nissan Leaf z roku 2011 a dnešní. O třídu větší auto, dvojnásobný dojezd a nižší cena. Tesla S to samé.
K tomu se vztahuje i zbytek vašeho příspěvku.
EV jsou stále Hi-tech zboží a stejně jako u jiného zboží se nejdříve nabízejí u těch nejvyšších a nejdražších modelů.
Je to tak ve všech případech - zavedl se snad Airbag a nebo ABS první v základních a nebo top vozech?
Představa, že automobilky z ničeho začnou u nejlevnějších aut je naivní.
Proč jste se k této myšlence upnul?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.8.2021 14:23 Reaguje na Va Shek
Už jsem odpověděl výše, i s příklady.

Poslední dva odstavce klidně podepíšu. A pokud by byl segment e-mobility ponechán volnému vývoji, tak by to bylo úplně v pohodě. Jenže to není, na jedné straně jsme svědky neustálé restrikce automobilů se spalovacím motorem, na druhé pak nejrůznějšímu zvýhodňování e-mobilů ... a to za situace, kdy e-mobily jsou pro většinu lidí nedostupné. Pokud to bude pokračovat, tak ti, co mají výrazně nadprůměrné příjmy budou auto mít, ti ostatní budou mít nakonec prd (to, nač mají se nebude smět prodávat a nebude ani prakticky možno provozovat). A jako bonus budou z daní cálovat nejrůznější dotace té první skupině.

A to se bavím čistě o sociálně-ekonomické stránce věci a pomíjím stránku užitnou, kdy prostě jsou a budou uživatelé, kteří budou potřebovat/preferovat dlouhé cesty ... a tam je to furt s e-mobily nic moc cestování (ale ok, zde beru, že plug-in hybridy jsou řešením).
Odpovědět
VS

Va Shek

20.8.2021 16:53 Reaguje na Svatá Prostoto
Znova, před 10 lety nebylo technicky možné vyrobit EV s dojezdem 500km. Dnes EV s tímto dojezdem stojí stejně (nebo skoro stejně) jako spalovací auto stejné kategorie.

To je obrovský posun za tak krátkou dobu. Zástupci evropských automobilek prohlašují, že se v krátké době dostanou s cenou za kWh baterie hluboko pod 100dolarů.
Ty Ev co dnes znáte jsou mnohdy uplně první generace EV pro výrobce. Každé další EV bude díky vývoji a rostoucím vyrobeným počtům levnější.
Proto výrobci neprotestují proti limitům na emise atd. Vědí že EV je budoucnost kterou když nezachytí (a prostor pro dohnání technologické ztráty dávají zmiňované dotace) budou převálcované novou konkurencí viz vývoj a dotace např v Číně.
Představa, že EV bude stát stále stejně nedokážu pochopit. Je to proti všem zákonům trhu logiky atd.
Opět mám z vašeho příspěvku pocit, že je opsán z nějakého troll webu. Jsou to vase myslenky a úvahy a nebo jste je někde četl?

Znova, před 10 lety nebylo technicky možné vyrobit EV s dojezdem 500km. Dnes EV s tímto dojezdem stojí stejně (nebo skoro stejně) jako spalovací auto stejné kategorie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.8.2021 18:01 Reaguje na Va Shek
No právě, vy jste to trefil, já to tu vykládám pořád.
Ruské demagogie mají hlavní účel rozhádat, znevěrohodnit celu EU, rozeštvat všechny se všemi a udělat ze všech pitomce.
A právě ropácké názory jsou taky potřeba k ochraně ropných společností, celý Green deal se mužikům silně nelíbí.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.8.2021 19:02 Reaguje na Va Shek
Proč by měla cena el. aut klesat?
Elektromobilita má politicky a ekonomicky protlačovanou cestu a bez tržního prostředí a konkurence cena dolu nepůjde.
Odpovědět
VS

Va Shek

17.8.2021 20:11 Reaguje na Jaroslav Studnička
Je tu několik důvodů.
První, cena ev za posledních deset let klesala a klesá dal.
Druhá, rozjíždí se velkoseriova vyroba.
Třetí, mluví o tom několik šéfů velkých automobilek.
Čtvrtá, klesá cena baterií.
Pata, rozjíždí se příprava velkých výrobních závodu na baterie.
Šestá, zvetsuje se konkurence.
Atd.
Dotace do tržního soupeření automobilek nevstupuji. Výše dotace není vázaná na výrobce.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.8.2021 10:42 Reaguje na Va Shek
"První, cena ev za posledních deset let klesala a klesá dal."

Už zase ... už konečně dodáte nějaké konkrétní příklady?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.8.2021 18:05 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pořád omíláte nesmyslnou tezi, že elauto je emisně horší, než moderní dýzl.
To je pravda pouze tehdy, když se NABÍJÍ UHELNOU ELEKTŘINOU!!!

Pokud máte víc, jak polovinu z OZE, už je čistší. To fakt nepochopíte??
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.8.2021 13:01 Reaguje na Miroslav Vinkler
Vaše úvaha má zásadní chybu.
Nepočítáte jak vždycky s tím, PROČ se to celé dělá.
Doporučil jste mi, abych si prolistoval 6. zprávu IPCC a sám jste ji neviděl ani z rychlíku.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.8.2021 15:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Jak to zatím vypadá, tak hlavně proto, aby si někteří " namastili kapsy ".

Ne ve prospěch společnosti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.8.2021 17:57 Reaguje na smějící se bestie
Totální pitomost jak dycky. Jakou kapsu máte na mysli? Určitě to není nějakého ropného magnáta nebo uhlobarona, že?
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist