https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/francie-laka-obcany-k-jizde-na-kole-boji-se-dopravniho-kolapsu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Francie láká občany k jízdě na kole, bojí se dopravního kolapsu

4.5.2020 00:18 | PAŘÍŽ (ČTK)
Podle francouzské ministryně životního prostředí je 60 % všech cest ve Francii kratší než 5 kilometrů, jízda na kole je proto podle ní skutečným dopravním řešením. / Ilustrační foto
Podle francouzské ministryně životního prostředí je 60 % všech cest ve Francii kratší než 5 kilometrů, jízda na kole je proto podle ní skutečným dopravním řešením. / Ilustrační foto
Foto | _RoScO_ / Flickr
Francie chce motivovat své občany, aby místo do aut častěji usedali při cestách po městě na kolo. Stejně jako další země se obává dopravního kolapsu po uvolnění karanténních opatření. Kvůli nutnosti dodržovat rozestupy od ostatních lidí se totiž podle expertů sníží kapacita veřejné dopravy ve městech o několik desítek procent. Vláda proto navrhla program, v jehož rámci bude mít každý nárok na opravu svého bicyklu do výše 50 eur (1354 korun), napsal zpravodajský server BBC.
 

Vládní program v celkové hodnotě 20 milionů eur (541,8 milionu korun) má také pokrýt výdaje na rozšiřování cyklostezek, vybudování nových stojanů a na školení v jízdě na kole.

Starostka Paříže Anne Hidalgová rovněž nově zakáže vjezd osobním automobilům na jednu z hlavních dopravních tepen v centru města Rue de Rivoli, která vede od náměstí Svornosti kolem muzea Louvre směrem na náměstí Bastilly. Místo jízdních pruhů pro automobily tam vzniknou nové pruhy pro cyklisty, z motorových vozidel tam budou mít povolený vjezd jen taxíky, autobusy a zásobování. Paříž chce rovněž zřídit cyklostezky podél trasy svých třech nejvíce vytížených linek metra. Nové nastavení má trvat po dobu pandemie, pokud se však osvědčí, chce ho starostka ponechat již natrvalo.

Cílem opatření je rovněž udržet emise skleníkových plynů na současné úrovni, která je výrazně nižší oproti období před pandemií covidu-19. Podle ministryně životního prostředí Élisabeth Borneové je 60 procent všech cest ve Francii kratší než pět kilometrů, jízda na kole je proto podle ní "skutečným dopravním řešením".

Vytvoření dalších cyklostezek přitom plánuje i belgická metropole Brusel, kde ve snaze odlehčit veřejné dopravě vznikne na silnicích dalších 40 kilometrů pruhů vyhrazených cyklistům.

Lidem na kole a pěším přidává prostor na ulicích také Milán, který leží v nejhůře zasažené italské oblasti Lombardie. Místní radnice rozšiřuje chodníky a vyzývá obyvatele, aby místo aut využívali skútry. Kapacita milánského metra totiž bude kvůli ochranným opatřením nižší o asi 30 procent.

Například těsné londýnské metro přepraví podle propočtů místních úřadů kvůli nutnosti udržovat dostatečné odstupy od ostatních cestujících jen asi 15 procent původní kapacity. Množí se proto obavy, že po uvolnění omezení pohybu nastane ve městě dopravní kolaps.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist