https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/francouzske-drahy-testuji-vlak-na-hybridni-pohon
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Francouzské dráhy testují vlak na hybridní pohon

11.12.2020 00:56 | PAŘÍŽ (ČTK)
"Cílem bezemisní dopravy je silný inovativní motor. Železnice je už teď způsob přepravy, který tvoří minimum CO2. Brzy ale bude díky hybridnímu (vlaku) TER ještě lepší," uvedla ředitelka výzkumu a inovací SNCF Carole Desnostová. Ilustrační snímek
"Cílem bezemisní dopravy je silný inovativní motor. Železnice je už teď způsob přepravy, který tvoří minimum CO2. Brzy ale bude díky hybridnímu (vlaku) TER ještě lepší," uvedla ředitelka výzkumu a inovací SNCF Carole Desnostová. Ilustrační snímek
Francouzské dráhy SNCF úspěšně dokončily testování prototypu hybridního motoru pro příměstské vlaky TER. Na začátku příštího roku budou systém zkoušet přímo ve vlacích, propojí pohon na elektřinu, naftu a baterie, píše BFM TV. Dráhy tak chtějí o 20 procent snížit spotřebu energie a emisí skleníkových plynů, levnější by měla být i údržba vlaků, píše se v tiskové zprávě SNCF.
 

Hybridizace spočívá v nahrazení poloviny spalovacího motoru systémem uložení energie do lithium-iontových baterií. Do baterií se bude ukládat energie, která vznikne při brzdění. Vlak ji pak využije například při delším čekání ve stanici a klasický motor v tu chvíli nebude muset být zapnutý.

První soupravu Regiolis upraví v továrně Alstom v Reichshoffenu poblíž německých hranic. Další etapou je nasazení vlaku do běžného provozu v roce 2022, kdy se ověří funkčnost a výkon hybridního řešení v reálných podmínkách.

"Cílem bezemisní dopravy je silný inovativní motor. Železnice je už teď způsob přepravy, který tvoří minimum CO2. Brzy ale bude díky hybridnímu (vlaku) TER ještě lepší," uvedla v tiskové zprávě ředitelka výzkumu a inovací SNCF Carole Desnostová.

Na společném projektu se podílela společnost Alstom, francouzské dráhy SNCF a čtyři regiony - Grand-Est, Nová Akvitánie, Okcitánie a Centre-Val-de-Loire.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (17)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LK

Lukáš Kašpárek

11.12.2020 06:45
Ještě by šlo vyhodit ten diesel motor a pokud bude elektrifikovaná železnice, tak pouze využívat energii z brždění nebo jízdy "z kopce" například pomocí akumulátorů...

U železnice je podle mě mnohem lepší rovnou přecházet na elektrifikaci než dělat hybridní mezistupeň. U nás se tratě elektrifikují a to je moc dobře! Ještě je zkapacitnit a změnit způsob výroby energie na minimalizovaní CO2 a je to ideál...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.12.2020 09:02 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Taky to nechápu, co dělá dýzlák na elektrifikované trati? Ten vlak nemá ani sběrače!
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

11.12.2020 09:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Ten dýzlák je tam asi proto, když nebude svítit a foukat, aby se doprava nezastavila. To je jeden z dopadů volání po 100% využití OZE.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

11.12.2020 09:57 Reaguje na Miroslav Vinkler
Až na to že Francie má 75% el. energie z jádra....

http://www.mojeenergie.cz/cz/9529.nejvetsi-podil-elektriny-z-jadra-ma-francie-slovensko-slovinsko

Pane Vinkler... chápu, že potřebujete proti něčemu bojovat, ale prosím bojujte aspoň trochu férově...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.12.2020 11:08 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Taky s tím má stále větší problémy. Elektrárny stárnou, odstávky jsou častější a dražší, víc elektřiny kupuje hlavně z Německa.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

11.12.2020 11:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Šak i proto budou přecházet na model 50/50. Jádro vůči OZE. Tam se dá zajistit zřejmě nejvýhodnější celkové podmínky.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

11.12.2020 11:49 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Nevím co vám vadí , dýzlák je nezávislý na externích zdrojích el. energie a frantíkům to správně sepnulo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.12.2020 11:06 Reaguje na Miroslav Vinkler
Už se někde stalo, že se něco v Evropě zastavilo, když nesvítí a nefouká? Nevím o tom.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

11.12.2020 11:52 Reaguje na Pavel Hanzl
V Evropě zatím ne, i když Němci byli několikrát na pokraji blackoutu a nebýt přenosové soustavy do ČR a PL už bychom psali jinak.
Důsledek přetlaku výroby ele. energie na severu Německa a nemožnosti tuto energii protlačit na jih Německa.
V Kalifornii, která je ujetá stejně už několikrát k mohutným blackoutům došlo,
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.12.2020 11:09 Reaguje na Miroslav Vinkler
To je zase úplný nesmysl. A co když svítí a fouká? Jak dostane elektřinu z drátů do motoru?
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

11.12.2020 11:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Nemá smysl hrát s odpůrci reality tuto zbytečnou hru pane Hanzl. Ten kdo se o realitu dnešní doby seriózně zabývá, tak ví jaké jsou dnes možnosti.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

11.12.2020 12:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Že by to třeba bylo pro to, že část jeho trasy vede vede po trati, která elektrifikovaná není?

To je totiž výhoda nezávislé trakce, víte? Ta vám pod dráty jet může, byť to samozřejmě není úplně to pravé. Stačí ty koleje. Záviská trakce je fajn a když dráty jsou, tak i lepší, o tom žádná, ale u ní si holt jen s kolejemi nevystačíte.

A elektrifikovat všechno je samozřejmě blbost.
Odpovědět
LB

Lukas B.

11.12.2020 14:06 Reaguje na Svatá Prostoto
dýzlelektrické lokomotivy existují už pěknou řádku (desítek) let, kdy motor jede v optimálních otáčkách a spotřeba paliva je podle zátěže motoru. samozřejmě dýzlelektrické lokomotivě přidělat baterii pro špičkový výkon při rozjezdech a stoupáních a mít menší motor s menšími vnitřními odpory na první pohled žádná pitomost není.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

11.12.2020 14:28 Reaguje na Lukas B.
Ovšem "hybridní" zní mnohem lépe, než "dýzlelektrické". Zvláště pro uši Kašpárků a Hanzlů. Kvůli nim to tak, tun novinku, SNCF prezentuje.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.12.2020 20:28 Reaguje na Jiří Daneš
Člověče nešťastná, já fakt nečtu ušima. Vy jste naopak, tak asi ANO.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.12.2020 18:54
Z hlediska ekonomiky provozu na některých tratích je dieselelektrická
lokomotiva s případnou rekuperací do baterií daleko výhodnější, než
trať plně elektrifikovat. Mnohé velké železnice světa ani tratě neelektrifikují a ani o tom neuvažují. Rekuperace do sítě je složitější,
než do baterií, ale ty jsou zase neúměrně drahé a těžké. Alternativou jsou
pak soupravy s více spalovacími motory, které pracují podle potřeby
a s velkým rozsahem výkonů. Takže jejich provoz bývá velmi úsporný.
Ona i ta ekologizace dopravy má své limity a jít cestou elektrifikace
za "každou" cenu může udělat z dopravy žrouta investic a nekonkurenční způsob dopravy. Jinak pro laiky, tak i mnohé naše lokomotivy disponují
pojezdy na baterie a nebo mají hybridní pohon přímo určený třeba k
posunu na halách, kde by vadily zplodiny z naftových motorů. Takže nic
převratného pod sluncem pro odborníky a pouze tak záleží na ekonomice
provozu a spolehlivosti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.12.2020 20:26 Reaguje na Břetislav Machaček
Ideální by bylo tratě kompelt pokrýt panely (třeba i pomocné a odstavné plochy, střechy depa atd.) a lokomotivy by si nabíjely cestou, na zastávkách i v depu. Spotřeba energie nula, zábor půdy panely nula.
Samozřejmě komunikace s přenosovou sítí, přetoky prodávat nedostatečnou kapacitu kupovat. Jak prosté.....
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist