Guardian: Aerolinky se obávají daně z leteckého paliva
Ochránci životního prostředí tvrdí, že daň z leteckého paliva (kerosenu), které jako jediné z hlavních paliv žádné dani nepodléhá, měla být zavedena už dávno a že přijetí této daně je zároveň jediným způsobem, jak by Evropě mohla svitnout naděje na snížení karbonových emisí. Na únorovém setkání ministrů financí států G7 v Londýně se Německo, Francie a ostatní evropské země přiklonily k uvalení daně na kerosen, letecký petrolej. Tento způsob zvýšení příjmu měl směřovat k větší pomoci nejchudším zemím světa.
Mluvčí společnosti EasyJet sdělil, že pokud by byl zrušen paušální poplatek na jednotlivé cestující, pak v zásadě nemají k uvalení daně na letecké palivo námitky. „Pokud chtějí udělat něco pro životní prostředí, dobrá. Ale jestli tuto daň pouze připočítají k celkové sumě, kterou již platíme, pak se bude celé odvětví zlobit.“ řekl mluvčí. „Ceny pohonných hmot jsou už teď neuvěřitelně vysoké a nikdo žádné peníze nevydělává. Dodatečná daň by třetinu evropských aerolinek vyřadila ze hry během jednoho roku.“ Britský ministr financí Gordon Brown na setkání sdělil, že bude připraven tento krok zvažovat. Státní finanční správa dlouho připouštěla stav, kdy letecké palivo dani nepodléhá, zatímco spotřební daň z benzínu dosahuje za jeden litr téměř 80 % ceny na benzínových pumpách.
Společnost British Airways (BA) také odmítla návrh uvalení daně z kerosenu s tím, že zisk již za poslední čtvrtletí roku 2004 klesl na polovinu v důsledku rekordně vysokých cen ropy. „V současné době se účastníme příprav emisního obchodního plánu britské vlády a domníváme se, že problém emisí způsobených leteckými palivy by měl být zahrnut v emisním obchodním plánu Evropské unie od roku 2008,“ sdělila mluvčí BA. „Daň z leteckého benzínu vytváří odvětví dodatečné náklady, ale nepřináší žádnou motivaci ke zlepšení životního prostředí.“
Ochránci životního prostředí byli návrhem potěšeni. „Jediným důvodem, proč jsou nízkorozpočtové lety vůbec možné, je skutečnost, že letecký průmysl je nedostatečně zdaněn. A to je z části způsobeno i tím, že dani nepodléhá palivo,“ řekl Tony Bosworth z Přátel země. Zdanění leteckého paliva by bylo dobrým začátkem, pokud by to země s řešením poškozeného životního prostředí spojeného se spalováním uhlíkových paliv myslely vážně, dodal Bosworth. Pobídl také politiky, aby výrazně zvýšili leteckou daňovou povinnost jako prozatímní opatření, dokud nebude zavedena rozšířená daň z paliva.
Německý ministr financí Hans Eichel řekl v únoru deníku Guardian, že kerosenovou daň navrhne na setkání G7, čímž uspokojí požadavek svých koaličních partnerů - Strany zelených. Finance z daní by se měly použít pro podporu zemí v subsaharské Africe. Jeho myšlenku podpořila Francie. Lucemburský premiér Jean-Claude Juncker, který předsedá měsíčním zasedáním evropských ministrů financí a hospodářství (Ecofinu) řekl, že tato otázka bude určitě na programu příštího jednání. „V tomto směru vynaložíme tlak a jsme připraveni jednat nezávisle na USA,“ připustil tak, že Washington proti tomuto plánu vystoupil. Juncker předpokládá, že pokud by Evropa takovouto daň přijala, ostatní země po celém světě budou pod značným tlakem toto opatření také přijmout.
Ministři financí 25 členských zemí Evropské unie však 14. května zavrhli spotřební daň z leteckých pohonných hmot i přirážku k letenkám. Ministři se přiklonili k návrhu, aby zákazníci leteckých společností měli možnost zaplatit dobrovolný příspěvek, ve výši nejméně jednoho nebo dvou eur.
Podle článku Ashleyho Seagera The Guardian 07. 02. 2005.
reklama