https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/pavla-benettova-pane-ministre-co-s-tim-udelate
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pavla Benettová: Pane ministře, co s tím uděláte?

30.5.2025
Srnčí máma na kraji louky.
Srnčí máma na kraji louky.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Pavla Benettová
Opět se opakují každoroční tragické výjevy na lukách, jako například ten před třemi dny: na čerstvě posekané louce stojí srna, která nechápe, co se stalo. Olizuje rozsekané tělíčko svého mláděte. Snaží se ho oživit, snaží se ho přimět, aby vstalo. Nad smutnou srnčí mámou krouží krkavci…
 
Člověk je v těchto chvílích naprosto bezmocný, přitom kolikrát stačí tak málo, zvednout telefon a nahlásit sečení, svolat lidi a udělat alespoň něco pro ochranu těch bezbranných a před sekačkami naprosto bezmocných tvorečků...

Každoroční konfrontace s podobnými výjevy člověka hluboce zasahuje. Nechápe, jak je možné, že ti, kteří mají možnost to ovlivnit, toto nevidí, nevnímají.

Zasečené srnče.
Zasečené srnče.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Pavla Benettová

Pane ministře, co s tím, prosím, uděláte?

Jak zajistíte plnění zákonné povinnosti ze strany zemědělců? Jak opravdu jsou ke hlášení sečí ze strany MZe motivováni? Jste tomu nápomocen? Jak jsou podpořeni myslivci, aby dosáhli na koupi dronu s termovizí pro ochranu všeho živého na loukách? Jistě víte, že nejde jenom o srnčata. Pod sekačkami končí zajíčata, ježci, snůšky ohrožené drobné pernaté a hnízda drobných pěvců. Termodrony objeví téměř vše. Jde snad o hodně, nikoliv jen senáž a dotace. Jde o tisíce drobných, ale neméně důležitých životů.

Ochraně zvěře nenahrává ani aktuální vyhláška ministerstva zemědělství o dobách lovu. Podle ní je možné lovit z spárkatou zvěř do dvou let věku celoročně, v praxi to znamená, že je skutečně možné střílet i malá srnčata. Tento fakt je naprosto demotivující pro mnoho myslivců, na které jsou ze strany ministerstva, ze strany státních a soukromých vlastníků lesů vyvíjené tlaky na zásadní snižování stavu spárkaté zvěře. A když se do toho ještě vloží radikální ochranářská hnutí, která nezřídka nabádají veřejnost k porušování zákonné povinnosti, je hotovo. Výzvy typu: „lidi, neblázněte, nezachraňujte ta srnčata před sekačkami!“ plní sociální sítě.

Pane ministře, co s tím uděláte?


reklama

foto - Benettová Pavla
Pavla Benettová
Autorka je předsedkyně spolku STOP sečení srnčat, z. s.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (83)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

30.5.2025 07:40
Zvěř je přece šíleně přemnožená.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

30.5.2025 23:49 Reaguje na Slavomil Vinkler
A co ji regulovat humánně ?
Odpovědět
AI

Animoid II

1.6.2025 16:06 Reaguje na Slavomil Vinkler
A hlavně, co s tím má ministr? Co je to za bolševický blábol?
Existuje přece spousta zákonů, které takové usmrcování zakazují a řeší hospodaření se zvěří. Tak dámo nejdřív hněte tou shnilou pr...lí a přečtěte si zákon o myslivosti, o ochraně zvířet proti týrání a o ochraně přírody a krajiny...

Odpovědět
JS

Jarek Schindler

5.6.2025 22:14 Reaguje na Animoid II
Samozřejmě. § 10 říká něco o tom že by vlastníci, popřípadě nájemci honebních pozemků měli oznámit s předstihem uživateli honitby dobu a místo provádění zemědělských prací v noční době, kosení pícnin a použití chemických přípravků na ochranu rostlin,
Provozovatelé mechanizačních prostředků na kosení pícnin mají používat účinných plašičů zvěře, a pokud je to možné, provádět sklizňové práce tak, aby zvěř byla vytlačována od středu sklízeného pozemku k jeho okraji.
To bylo znění zákona. Jaká je ale skutečnost? Zemědělci na to povětšině z vysoka ..... No a pokud by měli být malé honitby kde si ten zemědělec bude sám sobě pánem tak jak to asi bude vypadat? No a to je již pro toho ministra podmět k zamyšlení..
Odpovědět
VP

Vít Prokop

30.5.2025 07:48
Není přece normální, aby se mi na louce páslo 40 kusů srnčího :/
Odpovědět
ss

smějící se bestie

30.5.2025 09:31 Reaguje na Vít Prokop
1*
Odpovědět
DA

DAG

3.6.2025 09:58 Reaguje na Vít Prokop
Jak velká je ta louka a ve kterém období se tam páslo?
Odpovědět
TP

Tomáš Pilík

3.6.2025 16:30 Reaguje na Vít Prokop
Tím naznačujete, že je v pořádku rozsekat srnčata sekačkami?
Odpovědět
MK

Michal Krátký

4.6.2025 15:25 Reaguje na Tomáš Pilík
není, ale je v lidských silách je vyhnat? ani zemědědělec není rád, že mu skončí mrtvoly v senáži
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

5.6.2025 22:17 Reaguje na Michal Krátký
Tak jsou a to dokonce v zákoně nějaké postupy a neřízení. Bohužel ani ty se nedodržují a přitom v lidských silách na 100% jsou.
Odpovědět
Plha z Kojčic

Plha z Kojčic

30.5.2025 08:03
Sůdruh miňistěr s tím pochopitelně nic dělat nebude, poňáč on je politik a navíc křesťan, takže mu to pámbu vodpustí.
Odpovědět
sv

s v

30.5.2025 20:06 Reaguje na Plha z Kojčic
ANo, sůdruh plha. Sůdruh ministěr měl ty zelený věčně ožralý opice, díky nimž je srnčí zvěř přemnožená, u novely mysliveckého zákona skrouhnout u huby podstatně více.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

30.5.2025 08:59
Naaranžovaná hlava s kusem krku zvířete, ležící na čisté posekané, již vadnoucí trávě, bez známek potřísnění krví. Zbytek těla byl tou sekačkou za jízdy jistě zpracován na klobásy, proto na trávě chybí. To, jako vážně, paní předsedkyně?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

30.5.2025 09:32 Reaguje na Tonda Selektoda
1**
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

30.5.2025 10:41 Reaguje na Tonda Selektoda
taky mě to napadlo
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

30.5.2025 16:46 Reaguje na Michal Uhrovič
To, že někdo zvedne hlavu a vyfotí ji trochu jinde přece neznamená, že to srnče nezabila sekačka.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

31.5.2025 11:49 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ano, s tou hlavou bylo před focením manipulováno. A stejně tak dobře, mohla být ta fotka pořízena třeba i před několika lety. Ale zveřejňovat tu fotografii právě v době sečí, a dokonce tím atakovat ministra ve svém článku, a to pár měsíců před volbami, to již zavání účelovou manipulací s veřejným míněním.
Odpovědět
DA

DAG

3.6.2025 10:07 Reaguje na Tonda Selektoda
Co to je za blábol? Za prvé, jaký význam má jestli je hlava vyfocená jinde a jak je stará? Za druhé: Pochybujete snad , že to udělala sekačka? Víte jak fungují sekačky? Že přesouvají hmotu do jednoho řádku? Je naprosto běžné, že se najde jen část srnčete, zajíce bez dalších částí nebo barvy. A věřte, že jsem přeseknutých srnčat viděl hodně. Jednou jsem našel na řádku mléko z žaludku a srnče až o dva metry dál. Podle Vás naprosto nelogické, a to proto, že nevíte jak vypadá přesečené srnče.
Odpovědět
AI

Animoid II

1.6.2025 16:09 Reaguje na Tonda Selektoda
1*
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

30.5.2025 09:52
Vážená paní, život už je takový, mohla bych Vám na oplátku poslat fotografie roztrhaných ovcí a koz, které zústávají na pastvinách po útocích vlků. Na Vaši otázku bych Vám odpověděla je to potrava pro ty Vaše chráněné takzvané mrchožrouty Vlky. Ale pokud Vám to tak vadí můžete si vyřídit dotaci na ohradníkové sítě a postavit je kolem luk a travních potostů, které jsou určeny k seči. Stejně nemáte nic užitečného na práci a pohyb Vám příjde k duhu.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

30.5.2025 10:13 Reaguje na Alena Lyskova
1***
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

30.5.2025 10:42 Reaguje na Alena Lyskova
tolik nenávisti v jednom příspěvku
Jde vidět, že u nás raději lidé jdou proti sobě než aby šlo společnou cestou.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

30.5.2025 10:44 Reaguje na Alena Lyskova
Paní autorka naopak je velmi pohledná ap ohybu má dost. Jak jste na tom Vy?
https://servizioitaliano.eu/uvod/kontakt-kdo-jsem/

I když s autorkou moc neoushlasím, Váš příspěvek ukazuje problém v naší společsnoti.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

30.5.2025 12:06 Reaguje na Michal Uhrovič
ono jde spíš o to, že to je výlev emocí z toho, jak to šikovně naaranžovali soudě podle příspěvků, takže to není nic jiného, než tematický větrák, který spíš upozorňuje než přináší něco smysluplného, takový výstřel do tmy, který stejně rychle zhasl.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

30.5.2025 12:40 Reaguje na Jaroslav Řezáč
ano, vypadá to tak. Proto je třeba urážet autorku a její postavu?
Mnoho jiných diskutérů to napsalo úplně normálně a bez urážek druhých.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

30.5.2025 12:38 Reaguje na Alena Lyskova
Zkoušla jste fáborky na laně, prej to funguje v USA i v Rusku
https://www.novinky.cz/clanek/veda-skoly-faborky-na-lane-odradi-vlky-od-utoku-na-stado-vyzkumnici-je-sleduji-pomoci-obojku-40523232
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.5.2025 15:54 Reaguje na Alena Lyskova
V oblastech, kde žijí vlči, prakticky neexistuje prasečí mor.
Odpovědět
TP

Tomáš Pilík

3.6.2025 16:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Třeba Polsko, Slovensko, Německo, Pobaltské státy, atd., že?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

5.6.2025 22:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Kde jste na tu pitomost přišel. Odkud se k nám ten AMP asi tak šíří? Je to přesně naopak a AMP se šíří ze zemí kde nebyl výskyt vlků historicky přerušen.
Odpovědět
sv

s v

30.5.2025 20:10 Reaguje na Alena Lyskova
To jsem netušil, že situaci s přemnoženými srnci dospěla až tak daleko, že strhávají ovce a kozy.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

30.5.2025 23:51 Reaguje na Alena Lyskova
Nesmysl. Nejde zadrátovat všechny louky. Ty pak budeš první kritizovat, že není průchod krajinou.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

1.6.2025 09:37 Reaguje na Alena Lyskova
1***
Odpovědět
AI

Animoid II

1.6.2025 16:11 Reaguje na Alena Lyskova
1****
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

30.5.2025 10:46
Myslím, že je mnohem více problémů v naší krajině než pár posečených srnčat.
A řešit by to neměl ministr, ale ten, kdo to seče a kdo v krajině hospodaří
Odpovědět
TP

Tomáš Pilík

3.6.2025 16:36 Reaguje na Michal Uhrovič
Podle jakých dat se domníváte, že se jedná o ,,pár" srnčat?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

5.6.2025 22:27 Reaguje na Michal Uhrovič
Částečné řešení je v zákoně. Dodržuje se to? Dodržují to ti vaši co sečou? No a těch pár se počítá v desitkách tisíc.
Odpovědět
Ra

Radek

30.5.2025 11:00
Dobrý den paní Benettová , vše je v zákoně .

To že ho nedodržují a nehlásí senoseč je pouze o mezilidských vztazích v dané oblasti , lokalitě . Pokud má majitel pocit že je zvěř přemnožená , nemá k přírodě životu v ní vztah , je mu jedno kolik zaseče nebo nezaseče zvěře , zajímá ho pouze jeho podnikání . Jsou místa kde to funguje , vše je pouze o lidech a domluvě . Toto nevyřeší žádný zákon ani ministr . Apelujte na majitele , hospodáře v dané lokalitě , máte fotky jistě víte kdo to je
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

30.5.2025 11:02 Reaguje na Radek
1****
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

30.5.2025 11:21 Reaguje na Radek
Víte,ono to srnče ze sekačky vidět moc není,neuteče.... no tak se stane potravou pro další.Nahlášení senoseče?Sekat se musí podle počasí.Komu hlásit?nechápu.
Odpovědět
Ra

Radek

30.5.2025 11:41 Reaguje na Emil Bernardy
Víte já to vím .
Hlásí se senoseč místním myslivcům a ti se potom snaží plašit srny večer před senosečí tak aby odvedli z cílené lokality srnčata a nebo vynášeí myslivci srnčata z louky ven . Ta druhá varianta je diskutabilní .
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

30.5.2025 13:36 Reaguje na Radek
Asi to tak nejde.Místnímu myslivci se stane,že při sekání usmrtí srnče...
Odpovědět
Ra

Radek

30.5.2025 13:49 Reaguje na Emil Bernardy
Myslím že není nikdo kdo sekal kdy louku aby se mu to nestalo . Nám se osvědčilo roznést v lokalitě kolem 2 hodiny ranní před senosečí rádia , na žánru nezáleží .-)) ale dost srn to zradí a srnčata odvedou jinam . Dron je za mě nesmysl , je doba kdy se to všude propaguje článek je dost možná reklamou .
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

30.5.2025 15:08 Reaguje na Radek
Nejde o louku,ale o pole vojtěšky.Stroj obsluhuje myslivec a snaží se.Články že za volantem sekačky sedí Herodesové mě pobuřuje.
Odpovědět
Ra

Radek

30.5.2025 15:15 Reaguje na Emil Bernardy
Pole , louka není to jedno a to samé . z dalším se obraťte na paní Benettovou .
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

30.5.2025 15:48 Reaguje na Radek
Aha. Nepochopil hned. :D))))
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

5.6.2025 22:33 Reaguje na Emil Bernardy
Pokud nemáte na stroji nějaké čidlo které by upozornilo obsluhu na něco živého tak se můžete snažit jak chcete a stejně to bude houby platné. No a pokud vás pobuřují některé články na toto téma tak se nejprve třeba podívejte kde a jak se začína sekat. A nejde pouze o nějaké vyjímky.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

30.5.2025 19:00 Reaguje na Radek
No, někde psali, že je účinné několik dní před sečením louku či pole pokropit kraje kejdou z prasečáku.
Odpovědět
Ra

Radek

30.5.2025 21:58 Reaguje na Slavomil Vinkler
Nic co uděláte několik dnů předem nemůže fungovat , protože si na to zvěř zvykne . chce to cca 6 hodin před senosečí , to je dostatečně dlouhá doba na to aby srny odvedly srnčata jinam . Srnčí je tak zvané odkládací zvíře , je sice skoro hned po narození schopné pohybu ale srna je odloží na místě a tam se vrací ho kojit , je to strategie proti predátorům jenže na to doplácí při senosečích , příroda jim velí zustat na místě a neutíkat .
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

31.5.2025 06:45 Reaguje na Radek
:D))))
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

1.6.2025 08:36 Reaguje na Radek
No to já vše vím.
Prase je právě přirozený a intenzivní predátor mláďat a srnčí to ví. Já tuto metodu nezkoušel, ale připadá mi logická.
Odpovědět
DA

DAG

3.6.2025 10:10 Reaguje na Slavomil Vinkler
To by měly krávy fakt radost ;)
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

5.6.2025 22:36 Reaguje na Slavomil Vinkler
Budete asi hlava otevřená a je možná škoda . že se ke svým nápadům hrdě nehlásíte a svoji zásluhu na takovém inovatívním postupu bagatelizujete slovy: někde psali.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

30.5.2025 11:39 Reaguje na Radek
Zřejmě se vytvořily rozpory mezi mysliveckým sdružením a zemědělci a jsou tedy ve při. Obvyklé je, že zemědělec i myslivec jedno jsou.
Odpovědět
Ra

Radek

30.5.2025 11:44 Reaguje na Slavomil Vinkler
V ideálním případě tomu tak je , bohužel ne všude .
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

30.5.2025 23:52 Reaguje na Radek
Nechť nehlášení stát trestá. Zavést hlášení sečí přes jednotný systém, nenahlásí, dotyčný pozemek vypadává pro daný rok z dotací.
Odpovědět
Ra

Radek

31.5.2025 08:06 Reaguje na Jindřich Štěpánek
V dnešní době jde spíše o to aby měla srna to srnče kam odvést . Sekačky mají záběr 9 m a jezdí po polích rychlostí 15 km v hodině a za jeden den posečou klidně 100 ha . Pokud budeme vytvářet zákony co pouze přikazují tak se nedomluvíme nikdy . Tam kde je snaha jde domluvit vše , je to o lidech .
Odpovědět
Walter Bitterlich

Walter Bitterlich

31.5.2025 17:16 Reaguje na Radek
Naprostý souhlas levá neví co dělá pravá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.5.2025 15:52
Budeme zachraňovat srnčata a pak budeme bečet nad sežranými lesy přemnoženou srnčí zvěří. Trochu to nechápu.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

30.5.2025 18:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Srnčí ubývá, jsou skoro jen staré kusy, mladé sežerou divočáci.
Odpovědět
MK

Michal Krátký

31.5.2025 17:19 Reaguje na Slavomil Vinkler
srnčí ubývá, dobrý vtip
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.6.2025 13:50 Reaguje na Slavomil Vinkler
Divočák je sice rychlý jak průjem, ale dohnat mladou srnku? Tolik sexu naráz?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.6.2025 16:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Divočáci nejenže kypří půdu na louce, ale jakmile zavětří pach srnčete, zbystří a jdou po něm. Je to zachyceno i na kameře (cca 10 y. zpět). Byla dvě blízko sebe, za jedním se pustil takovým tryskem, že byl schopen ho dohnat. Jenom se zavlnila tráva a scéna byla u konce. 1:0 pro kance...
Odpovědět
Ra

Radek

1.6.2025 17:16 Reaguje na Karel Zvářal
https://www.facebook.com/100042048776023/videos/803903729646078

Mají na to , o tom není pochyb ale jednoznačné to nikdy není .
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.6.2025 17:29 Reaguje na Radek
Inu, jak s oblibou říkám - biovysavač. V okamžité rychlosti se vyrovná i srně, ale nemá vytrvalost. A zastánců má víc, že by mi nestačily všechny prsty:-/ P.S. To byli jistě ti frustrovaní chudáci z rozbitých tlup:-)
Odpovědět
Ra

Radek

1.6.2025 17:49 Reaguje na Karel Zvářal
Já zastávám biodiverzitu se vším všudy . Pouze jsem vyvrátil vaše tvrzení o rychlosti a likvidaci srnčí zvěře černou zvěří . PS : to bylo jistě to srnčí co nezasekli zemědělci při senoseči :-))
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.6.2025 18:45 Reaguje na Radek
Vyvrátil?-) Potvrdil! Biodiverzita určitě, 1 liška na 500ha, stejně u biovysavače - a jsme si kvit!
Odpovědět
Ra

Radek

1.6.2025 19:20 Reaguje na Karel Zvářal
To závisí na uživě životního prostředí ! :-)) jen díky myslivcům a jejich práci pro společnost se to drží na rozumných počtech !

Co se lišek týká , těch bude brzy 500 kusů na 500 ha nebojte se ! musíte z dotazy na Duhu jim podobné ekologisty :-))) možná si myslí že narostou a budou se živit prasaty , netuším snad proto je hájí ?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.6.2025 19:40 Reaguje na Radek
Takže si nemáte navzájem co vyčítat.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

2.6.2025 05:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Zase trolíte. Nepíšu o staré srně, ale o tom malém kolouchovi, co leží v louce. Ten neuteče ani sekačce, natožpak divočákovi, co je několikrát rychlejší než sekačka.
Odpovědět
Ra

Radek

3.6.2025 10:09 Reaguje na Slavomil Vinkler
https://www.facebook.com/100042048776023/videos/803903729646078

Odpovědět
TP

Tomáš Pilík

3.6.2025 16:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Od kdy se může teritoriálně žijící živočich přemnožit?
Odpovědět
RP

Radim Polášek

1.6.2025 09:47
Aktivistka místo sedění u monitoru počítače a psaní takových článků by měla zvednout p... a jít ty srnčata rovnou chránit.
Házet to na myslivce je nesmysl, myslivci jsou z 99 % zájmové organizace, to znamená, že v době, kdy se seče a kdy je třeba ty zvířata chránit, tak pracují, někde ve fabrice nebo nějaké instituci. Myslivost, aniž by ohrozili své zaměstnání a tím své živobytí, mohou provozovat jen po práci, obvykle k večeru a jen pár hodin. Protože podle pracovních řádů jsou povinni chodit do práce připravení a odpočatí neboli jsou povinni využít dobu mezi prací k spánku a řádnému odpočinku.
Takže někdy časně ráno těsně před sekáním mají čas chránit ty zvířata pouze lidi, co nepracují, například aktivisti. Nebo lidi, co jsou na to rovnou najmuti jako na svou práci a zaplacení.
Tak mě napadá, dneska by to mohli být mladí brigádníci. Změnou pracovních předpisů mohou pracovat už od 14 let a chránit ty zvířata před sekačkou by pro ně mohla být vhodná brigáda. Ovšem musel by jim někdo zaplatit.
Odpovědět
PB

Pavla Benettová

2.6.2025 18:06 Reaguje na Radim Polášek
Milý pane, po loukách už běhám 12 let a srnčat jsem zachránila spolu s dalšími dobrovolníky nespočet. A právě proto, že vidíme, co se na těch loukách děje, apelujeme již mnoho let na politiky, aby to řešili, protože jsou to masakry mnoha druhů.... a Vy? co děláte Vy? Taky si berete volno z práce jak to jde a jste od rána od 4.30 na louce jako skoro denně já?
Odpovědět
AI

Animoid II

1.6.2025 15:59
Ministr Výborný tam posílá vlastní pracovníky zvMZe, ti srnčata sbírají a nosí na kraj pozemku, ale nemusel by, pole přece někomu patří, na zvěř si dělají nárok myslivci. Co to je za bolševický nesmysl, že ministr odpovídá za lenost, bezohlednost a nezodpovědnost vlastníků pozemků a honiteb? To jim má s prominutím chodit utírat ano?
Odpovědět
FB

František Balco

1.6.2025 18:29
Ten by měl dělat to a ten zas tohle. Takže proč je tu ten bordel?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.6.2025 11:10
Povím vám zkušenost včelaře s hlášením postřiků zemědělci. Prvý rok povinnosti hlásit včelařům postřiky mnozí dodrželi, ale vzhledem k realizaci to nemělo smysl. Když vám pět zemědělců nahlásí, že budou postřikovat postupně 1,2,3,4 a pátého, tak co udělat se včelami?
Mít je pět dnů zavřené a nebo riskovat, že se postřikované plodině
vyhnou? A nebo měli hlášený postřik, který se kvůli počasí nekonal
a náhradní postřik provedli druhý den bez nahlášení. Dnes upozornění
už nikdo neposílá a žijeme jako včelaři v blažené nevědomosti. No
a jak máme úhyn, tak pátráme po okolí, kde se postřikovalo, čím a
kdy. Z louky lze zvěř ještě vyhnat, ale vysvětlete včelám, že
nemají létat na postříkané plodiny. Bohužel s intenzifikací všech
lidských činností dochází stále více k odklonu od přírody a taky
ke všem negativním jevům s tím souvisejícím. Eliminovat je lze,
ale odstranit všechny nikoliv. Ono kosí se taky podle počasí
a srnčata z porostu odstraníte, ale seč se nekoná. Koná se za
dva dny a můžete je odstraňovat znovu. Ono dnes jde o to, že
mají větší klid uprostřed louky, než v lese a časem bude ještě
hůře, když budou utíkat před vlky. Kamarádovi už třetím rokem
klade srna srnčata za plotem v plantáži vánočních stromků a taky
je tam odkládá. Kolem za ploty pobíhají psi, ale tam mají klid
a bezpečí. Zvěř se bude stěhovat z přírody před vlky blíže k
lidem a za ní i ti vlci, jak už to dělají u ovcí. Chovatelé už
přemisťují z pastvin svých deset ovcí k domům uprostřed vesnic
a krmí je trávou pokosenou na pastvinách. No a vlci courají v
noci mezi domy hledajíc oblíbenou ovčí kořist. Je to normální
chování predátora a nebo se i oni přizpůsobují životu v dnes
silně zastavěné krajině postrádající přírodní podmínky pro život
zvěře a jejich predátorů? Proč se mermomocí někteří chtějí vracet
do doby před stovkami let, ale nechtějí se vzdát cest, železnic,
letadel, vlaků, oplocených domů, tratí a dálnic? To už není ta
krajina jako kdysi a už taková nikdy nebude, kdy sedlák s kosou
srnče, či zajíčka pouze kolem okosil, nechal ho v ostrůvku trávy
a dokosil to druhý den. Můj děda nechával ty ostrůvky s hnízdy
koroptví a bažantů až do vysezení mláďat, ale u srn a zajíců
to stačilo do druhého dne ráno. To už byli odložení jinde a mohlo
se kosení dokončit. Dnes to už je pouze nostalgická vzpomínka, kdy
se pracovalo ručně, tiše a s ohledem na zvěř. Lidé na to měli čas
a taky k tomu měli vůli. Mimochodem sedlák vedle už kosil pole
koňskou sekačkou s žací lištou a ač byl sedlák s právem lovit na
svých pozemcích(selské honitby), tak mu bylo fuk, že zabil při
kosení zajíčka, srnče, či zničil vajíčka ptáků. Jeho totiž už ta
pole živila, ale děda měl pole jako přilepšení ke mzdě v hutích (kovozemědělec) a tak nespěchal a počkal, až v noci srna srnče
odvede a nebo až bažantí slepice vysedí bažantíky.
Toto se už ale nikdy nevrátí a snít o návratu o stovky let nazpět
je nezlobte se na mne ekologistická idiocie.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.6.2025 07:17 Reaguje na Břetislav Machaček
:-))) parní lokomotivy nahradily elektrické,ne koněspřežné.Co tak deelektrifikovat venkov?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.6.2025 09:59 Reaguje na Emil Bernardy
Někteří idioti by si to možná přáli, neboť nepoznali nikdy
ani tu dřinu na parní lokomotivě. Začínal jsem kdysi u ČSD
ještě jako topič pod dozorem, ale už jsem nedospěl ke zkoušce z kotelního zákona potřebného pro topiče. Byl jsem rád, že jsem pod dozorem odtopil jen pár směn, kdy jsem pod
kotel naházel za 12 hodin i 30 centů podřadného uhlí.
Kvalitním se šetřilo a toho nekvalitního bylo potřeba 2x
tolik. Představy některých ekologistů o návratu zpět jsou pouze o tom, že si nic takového nikdy nezkusili v praxi.
Mí rodiče ještě za poorání pole koňmi jednotili sedlákovi
řepu tři dny, až si soused pořídil traktor a pole dědovi
pooral za pár korun bez jednocení sedlákovy řepy. Kosili
jsme pšenici a oves kosami a po prvé sklizni kombajnem už
to nikoho ani nenapadlo. Kdo dřinu poznal, tak se k ní už
vracet nechce a nebo jako já pouze rekreačně. A to už taky
orám a kypřím zahradu elektrickou frézou a používám i ty
sekačky, ale pouze až už tráva odkvete. Mnozí ani neznají
co je mít na rukou mozoly a svaly, které mají pouze na jazyku a prstech od bušení do klávesnice. Já ty negativa
chápu jako daň za pohodlí a vyšší efektivitu práce a pouze
tvrdím to, že leccos se dá při snaze řešit. Ne ovšem vše
a to je právě ta daň. Už pár dnů mi hází počasí do práce
na zahradě vidle a pak zase nastane doba dohánění restů.
To zemědělci dobře znají, že se kosí podle počasí a ne podle
toho, zda někdo stačil vyhnat z louky srnčata a že taky postřikují, ač včelaři nemohou zavřít včely v úlech. Ono
zavírat ve vedrech mohutná včelstva na celý den je jejich zmar i při plně zasíťovaných dnech a tak nezbývá, než to
risknout, že poletí jinam. Risk je zisk a nebo v pysk!
Tak to bylo, je a bude a ty nářky aktivistů už moc ani
nevnímám, protože to má k praxi sakra daleko. Mimochodem
kamarád myslivec mne před léty poprosil o pomoc při tom
vyhánění zvěře z porostu jetele před kosením, protože
ostatní myslivci byli buď v práci, či marod. V poledne
mu oznámili kosení druhý den ráno, my pole prošli a to
kosení zhatila porucha sekačky. Po opravě kosili za dva
dny, ale bez vyhnání zvířat a jedno srnče padlo taky.
Nikdo nemůže předpokládat poruchu a plánovat si směny
podle dnů kosení k vyhánění zvěře snad mimo aktivistů,
kteří nepracují někde u pásu a mohou jít z kanceláře
kdy se jim zachce. I to jsou důvody, proč se to nedělá!
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

4.6.2025 12:46 Reaguje na Břetislav Machaček
Dnes příliš mnoho lidí netuší,co je to práce,odpovědnost.
Odpovědět
KM

Karel Marel

4.6.2025 18:02
Co by s tím měl zrovna tenhle ministr dělat? Srnčí je fatálně přemnožené...
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

5.6.2025 22:47 Reaguje na Karel Marel
Co to je fatální přemnožení?
Odpovědět
KM

Karel Marel

4.6.2025 18:06
To už je zase okurková sezóna? Jsem si ani nestihl všimnout...
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

10.6.2025 07:10
Tanky pomáhají přežívat ohroženým druhům. Jejich pojezdy vytváří ideální prostředí pro vzácné rostliny, motýly, kobylky i ptáky
22.5.2025 ....
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist