https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/pavla-benettova-otevreny-dopis-ministrovi-a-legislativni-rade-vlady-ohledne-celorocniho-lovu-zvere-do-dvou-let
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pavla Benettová: Otevřený dopis ministrovi a legislativní radě vlády ohledně celoročního lovu zvěře do dvou let

6.3.2025
Zdroj | Stop sečení srnčat
Vážený pane ministře,

Ministerstvo zemědělství na žádost konkrétních subjektů prodloužilo výjimku v dobách lovu a povolilo odstřel spárkaté zvěře první věkové skupiny, do dvou let věku.

 
Obracíme se na Vás s naléhavou žádostí o změnu vyhlášky č. 245/2002 Sb, která umožňuje lov spárkaté, býložravé zvěře, (laní, srn, daněl a muflonek) ve věku do dvou let, tedy do 36 měsíců věku, po celý rok. Tato možnost lovu se netýká pouze kolouchů, srnčat, daňčat a muflončat, ale i již pohlavně dospělých samic (laní, srn, daněl a muflonek), které v období kladení mláďat (květen, červen) dovršují věk dva roky a jsou těsně před porodem, nebo již porodily.

Většina samic po dovršení 12 měsíců života přichází do říje a je před dosažením věku dvou let, březí, jak je uvedeno v odborné literatuře. Odstřelem samice (laňky, čiplenky, danělky a muflonky) je zabit zároveň i plod, který je v tomto období již zcela vyvinutý. Respektive, po vyvržení ulovené samice je následně vyjmutý živý plod ponechán samovolnému udušení.

Dalším zásadním problémem je, že ani odborník z praxe není schopen na dálku a při nočním lovu rozlišit, zda je samice do dvou let březí, či nikoliv, natož lovec při praktickém lovu, který má na obeznání dotyčného kusu omezený čas,vzhledem k terénním a přírodním podmínkám.

Ministerstvo zemědělství sice uvádí, že toto je pouze možnost, nikoliv povinnost.

Je ale více než zřejmý předpoklad, že subjekty, které si prodloužení této výjimky vyžádaly, jej nebudou využívat jen jako možnost, nýbrž jako standartní způsob lovu, protože co není zakázané, je vlastně povolené a legální, i přesto, že jde o nemorální a zavrženíhodný způsob redukce spárkaté zvěře. Zejména, když zákon o veterinární péči přímo zakazuje porážku březích plemenic. Rozpory se zákonem na ochranu zákona proti týrání jsou zřejmé.

Nikdo zpětně nesleduje věkovou strukturu lovené zvěře!

Zdroj | Stop sečení srnčat

Pro Váš přehled uvádíme porovnání doby lovu samic spárkaté zvěře s ostatními sousedními státy:

Slovensko: dospělé laně od 1.8 – 31.12, dospělé srny od 1.9 – 31.12, dospělé daněly od 1.8 – 31.12, dále je možné od 1.4 lovit mladé jednoleté laňky a danělky, které v dubnu mají 10 měsíců a v červnu rok.

Německo - Sasko: dospělé laně a daněly od 1.8 – 31.1, dospělé srny 1.9 – 31.1, dále je možné lovit mladé laňky a danělky od 1.5 – 30.6, ty mají 11 až 12 měsíců.

Rakousko - Štýrsko: dospělé laně 1.7 – 31.12, dospělé daněly 1.8 – 31.12, dospělé srny 1.9 – 31.12. Mladé laňky 15.5 – 31.12 (věk cca 11 měsíců), mladé danělky 1.5 – 31.12 (věk 10 měsíců) mladé srny 1.5 – 31.12 (věk 10 měsíců)

Sousední státy (Rakousko, Německo, Slovensko) považují za mladé samice ty, které jsou ve věku 10 – 15 měsíců a nejsou ještě zapojené do reprodukčního procesu, v tomto věku je také mohou lovit. Starší samice již považují za dospělé a ty loví podle standartní doby lovu dané země. Lov mladých jedinců realizují pouze v srnčatech, kolouších a daňčatech.

Rozdíl v definici mladé samičí zvěře v ČR a sousedních zemích je tento: v České republice je věk mladé samičí zvěře brán od 10 měsíců do 23,99 měsíců. V sousedních zemích (Rakousko, Německo, Slovensko) je věk mladé samičí zvěře brán od 10 měsíců – 15 měsíců. V žádném ze sousedních států není umožněno lovit samice spárkaté zvěře v pokročilém stupni březosti. Jen Česká republika si toto neetické a kruté prvenství hodlá uchovat.

Žijeme v civilizované společnosti, která v posledních letech potírá jakýkoliv náznak týrání zvířat. Je vůbec možné, že Vláda ČR pod taktovkou Ministerstva zemědělství schválila výjimku, která umožňuje a zcela legalizuje lov březích samic, i s tím vědomím, že vyvíjející plod čeká trýznivé udušení? Výjimka ukončí svou platnost 31. 3. 2025 a dále se čeká na její prodloužení do dalších let.

Vážený pane ministře, na základě výše uvedeného požadujeme návrat k tradičním dobám lovu, které respektovaly biologické aspekty zvěře, případně je zde možnost pro odbornou debatu ohledně možnosti lovu samčí zvěře, avšak s bezpodmínečným zákazem lovu samic.

PhDr. Pavla Benettová, PhD., předsedkyně spolku STOP SEČENÍ SRNČAT, z. s.
Ing. Daniel Černý – odborný lesní hospodář, člen ČMMJ
Radek Podhorecký, člen OMR OMS Příbram, Myslivci pro přírodu

Tímto dopisem se připojujeme k tiskové zprávě ČMMJ ze dne 25. února 2025


reklama

foto - Benettová Pavla
Pavla Benettová
Autorka je předsedkyně spolku STOP sečení srnčat, z. s.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (25)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JS

Jarek Schindler

6.3.2025 07:07
Bez diskuze, to jde pouze podepsat.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

6.3.2025 15:36
Vážená paní předsedkyně. O tom právě je ekologismus. Vybíjení zvěře včetně uvedeného způsobu. Humanisté také oslavují a podporují Islámsko - Palestinská zvěrstva na Izraelcích a křesťanech. Inu nová doba.
Odpovědět
Ra

Radek

7.3.2025 14:47
Cituji : Dalším zásadním problémem je, že ani odborník z praxe není schopen na dálku a při nočním lovu rozlišit, zda je samice do dvou let březí, či nikoliv, natož lovec při praktickém lovu, který má na obeznání dotyčného kusu omezený čas,vzhledem k terénním a přírodním podmínkám.

V první řadě je potřeba zakázat lov spárkaté zvěře za použití nočních zaměřovaču , noktovizoru a dalších prostředků , určených k lovu v noci !

K lovci při praktickém lovu a obeznání zvěře , pokud tomu dá dostatek času a neloví na první obeznání , jednoznačně jde poznat srnče , kolouch , danče nebo muflonče , nejlépe to jde poznat dokud nemá matka dalšího potomka , po kladení už to jde poznat obtížně .

Vyhláška potřebuje upravit a to na celoroční lov , spárkaté zvěře do věku 12 měsíců , tento věk jde určit přesně (k čemu je dobrý lov 3kg srnčat ). Je potřeba důsledná kontrola toho co se loví , stačí odevzdávat sáňky z ulovené zvěře !

Plně souhlasím , lov březích samic je podle veterinárního zákona týrání , jen je zvláštní že to nikomu nevadí u lovu černé zvěře .
Odpovědět
Ra

Radek

7.3.2025 14:50 Reaguje na Radek
správně mělo být , (k čemu je dobrý lov 5kg srnčat v prosinci , jen proto aby se splnil plán lovu )
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.3.2025 16:12 Reaguje na Radek
Njn, VŠ bachyňská:-)... Určitě dobře víte, že díky nedozírným kukupláním, zimnímu příkrmu a bezsněžným zimám je z prasete polo/domestikované "poly"estrické zvíře. S jeho pověstnou plodností (4-10 selat) je příkladem úspěšného druhu. Lov prasat (a jiné škodné) by měl být prioritou každého správného myslivce.

Jenže realita je dnes na řadě míst poněkud jiná, bachyně jsou zašetřeovány/hájeny, a to i ty, u nich byla odlovena všechna selata!! Výsledkem jsou "přeorané" louky, pole i les. A jelikož lov prasat myslivce plně vytěžuje, nezbývá jim čas věnovat se jiným druhům v honitbě, tj zejména lovu lišek, kun apod.

Takže ano, i u černé je třeba dbát na dobré obeznání kusu a mysliveckou etiku, avšak přílišná adorace "rytířů" je v rozporu s někdejším přístupem, kdy prasata byli myslivci schopni eradikovat během krátké doby (cca 20 let). A to nejen u nás, ale ve velké části Evropy. Bez noktovizorů, puškohledů a kvalitních kulovnic. P.S. Jakožto pamětník časů bez prasat bych nevěřil, jak se poměry zcela otočí - bez koroptví, semo tamo zajoch, u jiných dříve běžných druhů je to podobné. Je mi líto, ale na "pohádky o zlatém prasátku" mě nikdo nenachytá. Něco jiného je to u vysoké spárkaté, tam jsou uvedené připomínky zcela pochopitelné.
Odpovědět
Ra

Radek

7.3.2025 20:05 Reaguje na Karel Zvářal
Takže u vysoké a ostatní spárkaté je zákon na týrání zvířat v podobě ochrany matky jako nositelky života a u prasat ta ochrana podle vás není na místě a je plně v pořádku že se loví plné bachyně a po vyvržení hynou selata trýznivou smrtí udušením , tak to jsem od vás nečekal . Ale každý má právo na názor , i já :-)

Stejně tak každý z myslivecké veřejnosti ví že na prodloužení vyhlášky č. 245/2002 Sb, která umožňuje lov spárkaté, býložravé zvěře, (laní, srn, daněl a muflonek) ve věku do dvou let, tedy do 36 měsíců věku, po celý rok. Tlačí lesy české republiky , tam se loví v noci za pomoci noktovizorů srnčí zvěř , tak zvaně na potkání , takže vše . Dělají to profesionální lovci ( z myslivci nemají nic společného ) placení jako zaměstnanci LČR a za každý ulovený kus dostanou k platu ještě 500kč odměnu . Plus nějaký sedlák který má pocit že musí všechnu spárkatou zlikvidovat , protože je to pro něj zvěř přemnožená . Jenže kromě těchto excesů tu vyhlášku také uplatnují při lovu poctiví myslivci , kteří právě v této době loví srnčata , jednak je to za denních podmínek v této době přesně poznat (jde rozeznat i pohlaví ) a druhák už to dává smysl trošku i ekonomicky . Ano chce tomu dát potřebný čas a mít dobré sklo a znát honitbu a zvěř v ní ! Jenže na tyhle myslivce prostě sere pes .

Takže za mě Zakázat lov spárkaté zvěře v noci a povolit lov do věku jednoho roku po celý rok .
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.3.2025 21:27 Reaguje na Radek
Aha, no a... myslím, že každý z těch "mlčících čumilů" se v některé z těch dvou množin ne/lovců najde. Argumentovat možností celoroční březosti lze do chvíle, než máte hradit vysoké škody a vysvětlovat svou ne/způsobilost.

Etika je fajn, někdy je však potřeba přimhouřit oko:-)
Odpovědět
Ra

Radek

8.3.2025 08:02 Reaguje na Karel Zvářal
Pro neznalou veřejnost .

V ČR se loví veškerá zvěř černá celoročně . Za tuto změnu může hnutí duha a jim podobní ochranáři . Díky nim se loví dospělé březí bachyně ! My že jsme vyspělé společnost ?
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

9.3.2025 17:58 Reaguje na Radek
Dobrý. Akorát se na to neumíte podívat tak nějak třídně a ideologicky. Podívejte se na ekologisty. Těm to nedělá žádný problém.
Odpovědět
Ra

Radek

9.3.2025 23:12 Reaguje na Michal Ukropec
Jak má Vlk špatně oháňku tak hned spustí kvikot , tak tyhle už znám . Tam ti zase chtějí hájit Lišku , prý v době kdy má liščata . Další skupina a nebo jsou to pořád ti samí , už se v tom ztrácím ale těm vadí lov spárkaté do dvou let , prý ti špatní toho zneužívají a loví březí srny, laně ,daněly a muflonky . Inu , každý má kus pravdy . Ale ani jednomu jedinému z těch všech ochranářů , ochránců a milovníků přírody ,PhDr , PhD, Ing , nevím jaká všelijaká písmena mají před jmény , někteří z nich dokonce za jmény , asi to budou vzdělaní lidé . Ani jednomu , jedinému z nich nevadí že nemá dobu hájení dospělá bachyně a to je to co rozum obyčejného dřevorubce nebere a přitom by zrovna tato doba hájení pomohla z řešením , škod , nemocí , sporů ….není to škoda .
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

10.3.2025 15:06 Reaguje na Radek
Z ekologistického hlediska se musí střílet zejména vedoucí bachyně aby se rozbila sociální struktura rudlu. Proto i stát vyplácí vyšší zástřelné za vedoucí bachyni. S ekologismem na věčné časy a nikdy jinak!
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

8.3.2025 09:03 Reaguje na Radek
Nemohu souhlasit. Lov srnčat by měl proběhnout a tedy většina srnčat by se měla ulovit v měsících říjen a listopad. Položím vám tu otázku jinak. " K čemu jsou dobrá v prosinci 5 kg. srnčata?". On právě ten správný lov srnčat a srn je základem zdravé, kvalitní populace srnčí zvěře. Nezlobte se ale 5 kg srnče nemá v prosinci v chovu co dělat.
Odpovědět
Ra

Radek

8.3.2025 09:52 Reaguje na Jarek Schindler
Já vám rozumím a souhlasím .

Je to o pořádku , organizaci lovu v honitbě , to víme oba . Pak nemohou být v honitbě 12 kg srny a 5kg srnčata . A ano , doháním to co jsem měl udělat do konce listopadu .

Vy jste popsal ideální stav , v kolika honitbách to tak je ? v procentech podle vás .
Odpovědět
Ra

Radek

8.3.2025 10:28 Reaguje na Radek
Zeptám se také , jaká rozloha honitby by měla být aby to bylo ideální , jak organizovat správný průběrný lov tam kde sousedi neloví ……raději nebudu dál pokračovat
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

13.3.2025 16:05 Reaguje na Radek
Samozřejmě vyšší než nižší. Aby obsahovala klidová místa i pastevní plochy. Aby jakýkoliv negatívní tlak na jednu část nebyl tlakem na celou honitbu atd. Počítat s tím při plánování výše lovu či navyšovat lov podle situace. Nebylo by od věci zaměřit se lovem právě na oblast kolem hranice s takovou honitbou.
Odpovědět
Ra

Radek

14.3.2025 07:49 Reaguje na Jarek Schindler
Ono by nebylo od věci kdyby se ČMMJ zaměřila na plánování lovu a jeho kontrolu , vytvořila vyhlášku tu pak přilepila k nějakému zákonu . Na místo vytváření doby lovu lišky a zákazu norování . Myslivost potřebuje silnou organizaci , jinak to vyhrají sedláci ,těm o přírodu ani zvěř nejde .
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

14.3.2025 10:07 Reaguje na Radek
Čmmj nemá žádné páky, prostředky kterými by mohla jakkoliv ovlivňovat plánování či komtrolu lovu. Nemá žádný vliv na tvorbu a pronájem honiteb. Ano, měla by se zaměřit na vlastní znění zákonů a vyhlášek a ty prosazovat.
Odpovědět
Ra

Radek

14.3.2025 15:19 Reaguje na Jarek Schindler
Čmmj zvoní umíráček . Bojím se co bude z myslivostí , myslivci by se měli dát do hromady
Odpovědět
Ra

Radek

14.3.2025 19:43 Reaguje na Jarek Schindler
Darmožrouti z podobných hnutí jako je duha to mají jednoduché , pár fotek trošku přibarvená realita lovu a už tečou finance na další zhovadilost , typu liška v době starosti o mladě má právo na dobu hájení . Zatím co bachyně v době starostí o mláďata to právo díky těmto darmožroutům nemá .
Máte řešení , jak tu zvůli lidí co parazitují na polopravdách a upravené reality zastavit ? Jde to vůbec v době kdy si někteří myslí že papkají maso které nemělo kožich a očička ? kdy se nikdy nestaral o něco živého aby to potom s láskou zabil a snědl , jde někomu tak jalovému vůbec něco takového vysvětlit aby to pochopil ?
Odpovědět
JK

Jiří Kraif

10.3.2025 08:02
Milá Pavlo a kolektive, díky, že se snažíte zvrátit toto neetické zvěrstvo, s Vaším článkem souhlasím, jen bych zrušil i výjimku na lov jelení, dančí, srnčí, mufloní s pomocí termovizí a podobných zařízení v noci. U nás ani jednu z těchto výjimek nepraktikujeme, ale myslím, že to s mysliveckou etikou také moc nekoresponduje, alespoň u mne ne. Pak jde jen o popravu...
Odpovědět
PB

Pavla Benettová

10.3.2025 11:53 Reaguje na Jiří Kraif
Děkujeme, ano, máte pravdu, je toho více, i ty plné bachyňky, lovy termovizí, atd. Snažíme se alespoň po malých krocích, odpor druhé strany je veliký.
Odpovědět
Ra

Radek

10.3.2025 15:12 Reaguje na Pavla Benettová
Dobrý den paní Benettová , vaše snaha je úctyhodná , já nejsem pro ti vám . Jen to vidím v širších souvislostech z praxe , v každé honitbě je myslivost jiná , myslím lesní , polní , smíšenou honitbu . Hranice , pole/ les , režijní , pronajatá, spolková , obecní , rozloha ...hrazení a výše škod , zastoupení vlastníků co se plně podílí na výkonu práva myslivosti .

Uvedu jeden příklad , jak se chcete dohodnou z vlastníkem , který loví dospělé bachyně v souladu se zákonem ( má škody na polnostech , pořídil termovizi..... to je ten lepší příklad , kdy se vlastník zapojil )v jeho očích snižuje stavy zvěře a všichni co jako první loví přírust ,pak loňský až jako poslední ty velké kusy , to podle něj dělají špatně …..

Ty příklady kdy sousední státy považují za mladé samice ty, které jsou ve věku 10 – 15 měsíců a nejsou ještě zapojené do reprodukčního procesu, v tomto věku je také mohou lovit. Starší samice již považují za dospělé a ty loví podle standartní doby lovu dané země. Lov mladých jedinců realizují pouze v srnčatech, kolouších a daňčatech. Jsou použitelné i u nás , jen se musí důkladně kontrolovat co se loví , stačí předkládat sáňky ulovené zvěře .

Ministr Výborný vás nevyslyší, on se také nezajímal o způsob života černé zvěře , takže to vidí podobně jako ten sedlák co si pořídil termovizi .

Odpovědět
JS

Jarek Schindler

12.3.2025 17:09 Reaguje na Pavla Benettová
Snažit se je potřeba. Lišky a vlci budou mít alespoň co žrát.
Odpovědět
LB

Lukas B.

11.3.2025 18:07
tak mi teda vysvětlete:
je myslivost hospodářská činnost udržující stavy zvěře na přiměřený výši? nebo nějaká eugenická snaha přelstít Darwina a vyselektovat jelena s parohama jak žebřiňák? nebo zájmová činnost, srovnatelná s pinkáním volejbalu nebo cyklistikou?
když si tohle ujasníme, můžeme se bavit dál. jinak budeme v pozici sportovního cyklisty kritizujícího pošťáka na elektrokole.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

12.3.2025 17:20 Reaguje na Lukas B.
Pokud o myslivosti nic nevíte tak vám těžko někdo něco vysvětlí. Přečtěte si pár odborných knih ( ne moudra ochranářů z Duhy a spol.) Potom možná zjistíte že myslivost se s tím jit si zapinkat srovnávat tak nějak nedá. No a bavit se dál je asi zbytečné do doby než přijdete na to, že sportovní cyklista nemá důvod kritizovat pošťáka na elektrokole. On s ním snad bude ten pošťák závodit?
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist