https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/ceskomoravska-myslivecka-jednota-myslivci-jsou-proti-celorocnimu-lovu-zvere-do-dvou-let
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Českomoravská myslivecká jednota: Myslivci jsou proti celoročnímu lovu zvěře do dvou let

26.2.2025
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Českomoravská myslivecká jednota
Českomoravská myslivecká jednota odmítá prodloužení platnosti vyhlášky č.245/2002 Sb., která se týká doby lovu jednotlivých druhů zvěře spárkaté a o bližších podmínkách provádění lovu, ve znění pozdějších předpisů. Celoroční lov zvěře do dvou let věku není žádoucí a z hlediska etiky hospodaření se zvěří jde o neakceptovatelný návrh. Pokud se stanoví hájení lišky v době březosti, nedává logiku, aby nebyla hájená i spárkatá zvěř.
 

Českomoravská myslivecká jednota navrhla Ministerstvu zemědělství ČR zapracovat do připravované vyhlášky zákaz lovu lišky v době březosti a vyvádění mláďat, což předkladatel této legislativní normy schválil. V případě, že bude stanovena vyhláškou doba hájení lišky v době březosti a odchovu mladých liščat, je nutno se zamyslet nad nesmyslným povolením celoročního odlovu většiny druhů spárkaté zvěře do dvou let věku.

„Při povolení celoročního odlovu docházelo od roku 2019 k odstřelu vysoce březích samic, popřípadě byly loveny samice vodící čerstvě vykladené potomky,“ komentuje Jiří Janota, předseda ČMMJ.

Nelze přijmout argument Ministerstva zemědělství ČR, že záleží na každém uživateli honitby, jak se k této možnosti postaví. Na jedné straně se Ministerstvo zemědělství ČR přiklání k zákazu lovu lišky v době březosti a vyvádění mláďat, na straně druhé povoluje celoroční lov březích samic a usmrcování matek starajících se o čerstvě narozené kolouchy.

Ministerstvo zemědělství deklarovalo v roce 2019, kdy předložilo návrh vyhlášky, že jde o mimořádný krok, kdy po přechodnou dobu budou rozšířeny doby lovu hlavních druhů spárkaté zvěře v ČR, a to způsobem nerespektujícím základní životní podmínky těchto druhů zvěře co se týče žádoucí doby hájení.


reklama

Českomoravská myslivecká jednota

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (68)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

26.2.2025 09:09
Zvěř se krmí na cizím. Majitelé lesa i polí si stěžují na přezvěření. No propachtovali honitbu a myslivci neřeší představu počtů podle majitelů. Neměli by myslivci vystřílet zvěř podle požadavků majitelů? A pak by nebyly stížnosti a potřeba lovit mimo normální dobu lovu.
Odpovědět
VP

Vít Pátek

26.2.2025 13:50 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ne.
Výkon práva myslivosti včetně stanovení počtů zvěře (minimálních, "normovaných", konkrétních plánovaných v dané honitbě) není výhradním právem majitelů pozemků tvořících honitbu. Minimum (spolu s obecným veřejným zájmem na existenci zvěře) stanoví zákon (jehož ústavnost už "prošla testem" a je stvrzena i judikátem ÚS) a i plánované stavy jsou předmětem právě zmíněného "propachtování" (nájemní smlouvy).
Dokud nejde o porušení nájemní smlouvy (např. nedodržením plánovaných stavů), může/mohou si majitel/é"představovat" co chce/chtějí. Než nájemní smlouva skončí, má/mají k dispozici ustanovení o škodách zvěří. Pak může/mohou buď (v mezích zákona) myslivecky hospodařit sami, nebo se (opět v mezích zákona) dohodnout na jiných parametrech smlouvy se stejným nebo jiným nájemcem.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

26.2.2025 14:39 Reaguje na Vít Pátek
No jistě proto jsou takové lobistické tlaky na změnu zákona. Rigidní dodržování zákonů je nejlepší stávka, ale kam vede?
Odpovědět
VP

Vít Pátek

5.3.2025 13:01 Reaguje na Slavomil Vinkler
"Rigidní" je bezobsažný přívlastek, pokud nejde o špatný zákon, který si např. vnitřně protiřečí, nebo neslouží předkladatelem deklarovanému účelu.
Tak špatně na tom současný platný ZoM ani zdaleka není. Kdyby se jím všichni dotčení, zejména i vlastníci a uživatelé pozemků, ale také např. státní správa, řídili, spousta údajně jím způsobených problémů by vůbec nevznikala.
Jedním z velkých omylů současnosti je představa, že problémy plynoucí z nedodržování legislativy se mají hned v prvním kroku řešit jejími změnami či rozšiřováním, aniž by se napřed řešila otázka proč, jak a kdo ji nedodržuje.
A pokud jde o současné "lobbistické tlaky" na změnu ZoM, ty jsou ve skutečnosti, dokonce i deklarovaně, vedeny úzkými zájmovými skupinami s hlavním cílem "všechna práva uživatelům pozemků" (a ne/fungování všeho ostatního nás nezajímá).
Odpovědět
Ra

Radek

6.3.2025 08:00 Reaguje na Vít Pátek
Ano , v novele ZOM jde pouze o likvidaci myslivosti v ČR . Předání práva lovu vlastníkům , ale o jaké vlastníky to jde ? jsou to ti co se myslivosti zabývají a nemají problémy z hospodařením jak lesním tak zemědělským tak i mysliveckým , ne o takové vlastníky nejde . Ti by rádi pár změn v oblasti mysliveckého hospodaření a ty nepotřebují změnu zákona .

V navrhované novele ZOM jde o vlastníky kteří chtějí právo lovu navázat k vlastnickým právům k půdě , o myslivost a hospodaření se zvěří jim nejde . Pro ně je volně žijící zvěř škodící a jde jim pouze o snížení stavů a k tomu jsou ochotni lovit spárkatou zvěř za pomoci noktovizorů , jak tohle svinstvo můžou podporovat tak zvaní ochránci rozum nebere .
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

26.2.2025 17:05 Reaguje na Slavomil Vinkler
Myslivost má nějakou svou nezpochybnitelnou etiku.Úvodní foto je odporné a viděl jsem toto nejednou při zabití zvířat autem.A zvěř na pozemku není majetkem majitele pozemku,pokud nejde o oboru.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

26.2.2025 18:02 Reaguje na Emil Bernardy
No není, ale pokud mu působí škody, tak to majitele popuzuje. Třeba když prasata sežerou do zbla 20ha kukuřice, ale chytře ponechají okraje asi 5 m široké. A nic se nestne s odstřelem.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

27.2.2025 07:57 Reaguje na Slavomil Vinkler
Na fotu není bachyně s mládětem.Černá ,to je jiná kategorie,ale stejně střílet březí i bachyně je špatně.
Odpovědět
Pája Žížala

Pája Žížala

28.2.2025 00:13 Reaguje na Emil Bernardy
K tomu, patrně daňčeti, se nevyjadřuji. Tak je to jasné. Co se týká plných - "březích" bachyní, tak tam to nejde vždy rozeznat na 100%, resp poznat to jde jen v závěru březosti, a to jen pouze u velmi četných vrhů. A dobu chrutí (jednotnou říji) už tak třicet let tato zvěř NEDODRŽUJE, tedy některá z bachyň bude vždy březí v kdykoliv průběhu celého roku. A běžně mají bachyně TŘI vrhy za rok, každé čtyři měsíce. A první vrh v roce věku, v tom věku nejsou ještě ani přezubené. Takže chcete u černé snížit stavy, ale přitom by jste dělal opatření pro jejich navýšení? To je dobré...
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

28.2.2025 07:29 Reaguje na Pája Žížala
Je fakt,že při svých velmi častých vandrech narazíme na černou tak jednou za pět let,jsou hodně opatrní,ale papíry na myslivce někde mám,ale k trampování je nepotřebuji.Asi máte pravdu.Znal jsem a znám pár kusů chovanmých v zajetí.Vždy ze selátka vyrostlo nebezpečné zvíře za ocelovou sítí a končilo to olovem.
Odpovědět
Ra

Radek

28.2.2025 08:08 Reaguje na Pája Žížala
Černá zvěř metá 2x ročné víckrát to nejde , nastudujte si dobu březosti . Dokud měla černá dospělá zvěř dobu lovu a to od1.8 do 15.1 . bylo chrutí jednou ročně . Zrušením doby lovu dospělé zvěře a povolením nočních vidění , termovizí , začali lovit lidé kteří za normálních okolností černou ani neuvidí a lovili velké kusy , tím došlo k rozbit hierarchieí , díky tomu je chrutí 2x ročné .Doba kdy máme 2x ročně chrutí je 10 možná 15 let , v žádném případě se nejedná o dobu 30 let . Černá zvěř žije v tlupách a ty vodí dospělé silný bachyně , ty určují dobu chrutí , to za normálního stavu bývá začátkem ledna !
Špatná rozhodnutí konec doby hajení dospělých kusu , povolení lovu termovizním zaměřovačem vedlo k nárustu černé zvěře .
PS: v říjnu probíhá jelení říje :-)
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

28.2.2025 08:15 Reaguje na Radek
Nastudoval.115.Je to má práce. :D))))
Odpovědět
Ra

Radek

28.2.2025 08:27 Reaguje na Radek
Z lovem bachyní začali sedláci (mnozí si zkoušku z myslivosti koupili ) , protože neznají způsob života černé zvěře a mysleli si vlastně do dnes si to někteří myslí , že lovem bachyní sníží početní stavy , opak je bohužel pravdou . Tak jak to tady pořád do kola píšeme . Nejsmutnější na tom je že si to myslí i pan ministr zemědělství Výborný , ani ten si dodnes nenaštudoval jak žije černá zvěř .
Odpovědět
Ra

Radek

28.2.2025 09:25 Reaguje na Radek
Takže pokud chceme snižovat počty černé zvěře musíme prvně ulovit všechny selata a lončačky a až potom DOSPĚLOU BACHYNI !!!!!! jedině tak dosáhneme snížení počtu . Už by to mohl někdo vysvětlit i panu ministrovi Výbornému .
Odpovědět
RP

Radim Polášek

28.2.2025 20:15 Reaguje na Radek
Nemá to být náhodou pouze ulovením vedoucí bachyně? Vedoucí bachyně, co jsem pochopil, určuje chrutí i u ostatních bachyní, ale opačně to nefunguje.
Takže když lovec bude střílet ostatní bachyně a vedoucí bachyni nechá, tak ta by měla stále zabraňovat chrutí u celé tlupy?
A nejde náhodou při trošku delším pozorování tlupy poznat vedoucí bachyni podle jejího chování a tak ji nezastřelit? Třeba i v noc v termovizi?
Odpovědět
Ra

Radek

28.2.2025 20:36 Reaguje na Radim Polášek
Je to tak ,vodící bachyně je dospělé silné prase a jde do chrutí JEDNOU ROČNĚ , v prosinci – lednu ! Když ale takové bachyně v populaci černé zvěře chybí , v takovém případě jde do chrutí sele bachynka při dosažení tělesné hmotnosti 30 kg a kaneček ji oplodní . Je to protože není v tlupě dospělá bachyně ( vodící ) ta by jí to nedovolila , ptóze je to právě ona která dobu chrutí v tlupě určuje . Už jste to pochopil ?

Pokud chceme snižovat stavy černé je potřeba dřív než se uloví ta vodící dospělá bachyně nejprve ulovit všechny loňské a selata.
Odpovědět
Ra

Radek

28.2.2025 20:46 Reaguje na Radek
když byla doba lovu dospělé černé zvěře od 1.8. do 15.1 lovili jsme selata a pokud už měla bachyně poslední sele a nechtěli jsme ji ulovit , tak jsme jí to sele nechali a po 15 lednu když přišla tak si ji nemohl nezkušený myslivec splést z loňským kanečkem . Ten už v té době začínal chodit sám …..a mohlo by se stát že by si ji spletl z lončákem a ulovil by ji ….proto aby se to nestalo , jsme ji nechali to poslední sele .
Odpovědět
RP

Radim Polášek

2.3.2025 12:13 Reaguje na Radek
Jestli to je na mě, já jsem to pochopil. Ale ptám se, jestli se dá ta vodicí bachyně v lese na číhané po nějakém kratším pozorování tlupy nějak spolehlivě poznat. Ať už třeba v noci při běžném pozorování nebo noktovizorem.
Jestli stačí v praxi pro neznalce trochu toho zaškolení u stolu a potom zdržení se rány hned na první dobrou a pár minutek toho pozorování tlupy, aby střelec spolehlivě odlišil vedoucí bachyni a nestřílel ji.
Nebpo jestli to z posedu nejde poznat a střelec to pozná až u střeleného kusu?
Neboli jestli je dosažitelné dnešními střelci plošně zamezit odstřelování vodicích bachyní coby největšího kusu? Nebo jestli to bude vyžadovat zvlášť nadané a drahým zařízením vybavené jedince neboli bude nutné "přerazit" zvýšené rozmnožování prasat výrazně vyšší intenzitou odstřelů?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

2.3.2025 14:19 Reaguje na Radim Polášek
Pokusím se vám to trochu zjednodušit. Rodiná tlupa s jednou vedoucí vodící bachyní jednou , dvěma lončačkami a selaty je snad jasná. Tam kde se dají do jedné tlupy dvě tři vodící bachyně tu vedoucí asi jen tak nerozlišíte. Taky proč? Dnes je to velká tlupa, zítra mohou již být všechny ty velké bachyně solo. Pokud se budou dávat dohromady tak to může být výsledek tlaku vlků. Takže pokud nechcete střelit tu vedoucí nestřílejte velké. V té tlupě je vždy i něco menšího a určitě se nespletete. Až tam nebude to "menší" tak pak už je asi jedno co střelíte.
Odpovědět
Ra

Radek

2.3.2025 16:44 Reaguje na Jarek Schindler
Přesně tak , stačí lovit ty menší kusy , až tam žádný menší není tak je jedno co ulovíte , pokud má jít o snížení kusů . Sedlákovi který ale neví jak to funguje a má celoroční povolení lovu dospělé černé zvěře , mu nestojí nic v cestě v tom aby lovil jen ty nejsilnější kusy a nezabrání v tom nikdo , protože mu to zákon dovoluje !! To že tím naopak početní stavy navyšuje neví a není ani ochotný se o tom bavit . Myslím že jsme vám to vysvětlili dostatečně ?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

28.2.2025 10:07 Reaguje na Pája Žížala
Nezdá se vám, že hodně přeháníte. Jak by ta bychyně ty tři vrhy asi tak mohla stihnout? Doba březosti je snad pořád +-115 dní. No a proč nemáme nyní u divočáků jednotnou dobu chrutí? Kdo asi tak dřív určoval tu dobu chrutí? Proč jdou v dnešní době do chrutí ty selata a rozhodující není věk ale váha? Většina dospělých bachyní má chrutí pořád +- konec listopadu až leden a do dalšího chrutí nepujdou dříve než za rok.
Odpovědět
JV

Josef Valenta

2.3.2025 21:30 Reaguje na Slavomil Vinkler
I ten majitel pozemků se rád podívá na pěkné to lesní zvířátko, pokud jich se po okolí nepotuluje moc,les má šanci se normálně zmlazovat, procesí daňků netrhá neustále oplutek,pole nejsou více méně spasena, řidiči se nebojí že srazí zvíře,autobus nebude mít zpoždění protože cestující museli vyhánět že silnice daňky,a ráno se čtvrt hodiny nečeká až přez silnici přejde stádo daňků. Jde jen o to mít v krajině rozumné stavy zvěře a neplést si volnou krajinu s chovnou oborou. Krajina musí uživit nejen zvěř ale i lidi v ní hospodařící ať to jsou majitelé lesů či sedláci,v krajině by měl být i prostor i pro jiná zvířata např.hrabave.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

26.2.2025 09:54
Plný souhlas, každá zvěř si zaslouží dobu hájení. Stát a jeho orgány nahrávají bouchalům a tím pošlapávají veškeré morální principy... Pochopil bych kdyby nastala nezvladatelná nákazová situace, ale v době kdy je relativní klid a pro lov mám celou řadu jiných možnosti, tak lovit březí samice považuji za trestuhodné (mnohdy jdou přímo do kafilerie). Jednou nás všechny Pán Bůh za takové hospodaření potrestá.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

26.2.2025 10:48 Reaguje na Jaroslav Vozáb
No každá ?
A jak chtějí likvidovat černou zvěř i mnohé přemnožené predátory, no !
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

26.2.2025 10:50 Reaguje na smějící se bestie
Nestačí číst jen nadpisy, resp. první řádek.

..."Pochopil bych, kdyby nastala nezvladatelná nákazová situace,..."
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

26.2.2025 11:18 Reaguje na smějící se bestie
Ad 1 nevím, že by na severu kde je nákaza AMP byl za rok uloven jediný pozitivní kus..., Nevím proč by by se měla ulovit laň a týdenní mládě jen pro statistiku odlovu holé. Máme k dispozici zbraně a optiku, že by ji nám vojáci před 25 lety záviděli... To můžeme nechat klidně posekat srnčata při senosečích a nehrát si na pokrytce.
Dobu hájení má např. straka, kuna atd...
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

26.2.2025 11:44 Reaguje na Jaroslav Vozáb
Na Ministerstvu jsou prostě morální a etičtí hajzlové.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

26.2.2025 17:06 Reaguje na Jaroslav Vozáb
AMP je otázka času.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

27.2.2025 10:18 Reaguje na Emil Bernardy
Podle toho jak to vypadá v "okolí" tak máte asi pravdu. Jde o to jestli se to bude šířit postupně plošně nebo budou vyskakovat jednotlivá ohniska o 100 km dál.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

28.2.2025 07:35 Reaguje na Jarek Schindler
Chodí mě hlášení,ale sem se to nevejde....je to všude,
Období 1. – 19. 1. 2025,(Bosna a Hercegovina, Itálie, Moldavsko, Rumunsko a Ukrajina). Z hlediska velikosti se jednalo o tři velkochovy (1x Ukrajina – 6844 ks, 1x Rumunsko – 1269 ks a 1x Itálie – 730 ks domácích).

V ostatních případech se jednalo o malé chovy do 50 ks prasat domácích. Dále bylo v Evropě hlášeno 739 pozitivních případů AMP u prasat divokých.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

28.2.2025 12:06 Reaguje na Emil Bernardy
Ty případy AMP u divočáků mě zajímají. Nějaký chronologický sled šíření a cesty kudy se šíří. Kdy se třeba objevilo to ohnisko v Belgii? Jestli se z Polska do Německa AMP šířil i jinudy něž přes oblast Cottbus-Zhořelec. Jestli se v Itálii vyskytuje i jinde než v oblasti Toscansko, Liguria, Piemont. Atd.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

28.2.2025 13:48 Reaguje na Jarek Schindler
Uf,mně to chodí mailem ze SVS , asi na stránkách OIE,epizootologie.Zkuste tu : https://www.woah.org/en/home/
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

28.2.2025 17:26 Reaguje na Emil Bernardy
Děkuji. Podívám se.
Odpovědět
Ra

Radek

28.2.2025 22:21 Reaguje na Emil Bernardy
Na těch stránkách je článek o boji Namibie jak jsou tam odhodláni bojovat proti lidské vzteklině , je to z roku 2023 . ČMMJ dnes obhajuje dobu hájení lišky …. Velmi zajímavý web .
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.3.2025 09:52 Reaguje na Radek
.... aktuální situace AMP také,mapa poslední OCT 2024,tabulky s výskytem chodí úřední cestou , ale jde vždy jen o zjištěná onemocnění.Na zlínsku před lety byl po nějaké době nalazen pozitivní kadaver staršího data.Nebylo to úplně tak jak jsme si mysleli.Aktuální výskyt AMP můžete vidě tna mapce na https://www.woah.org/app/uploads/2025/01/asf-report-60.pdf
Odpovědět
Ra

Radek

1.3.2025 18:32 Reaguje na Emil Bernardy
Narovnat způsob lovu černé , to by mělo pomoct ze snížením stavů . Na místo utrácení za policejní akce , dát peníze na prevenci v podnicích , dopravci . Je to asi jen otázka času . Ten web je plný informací :-)))
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

2.3.2025 08:11 Reaguje na Radek
Budeme normálně žít s AMP jako odjakživa s KMP a ACh/klasický m,or a Aujeszkyho ch.... Jsme schopni ulevit srnčí od střečků a hlístic,ale "ochránci" ze to není EKO,tak toto je v zadnici.
Odpovědět
Ra

Radek

2.3.2025 08:24 Reaguje na Emil Bernardy
Ano , u nás se politikaří , zvěři na místo dostupné pomoci ubližuje ….je to jak říkáte.
Jenže ochranářům stačí jeden průser a mají pro veřejnost argument který myslivci napravují jen těžko :-((
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

26.2.2025 16:58 Reaguje na Jaroslav Vozáb
Neřekl bych, že lov březích samic či všeobecně celoroční lov zvěře do dvou let věku se děje u mysliveckých spolků ve společenstevních honitbách či pronajatých honitbách od Lčr. Řekl bych, že je to spíš věcí honiteb řízených MŽP ( viz Šumava) či režijních honiteb Lčr či církví. Tedy honiteb kde je takový lov podporován a motivován zástřelným. Peníze jsou potřeba pořád a nesmrdí. No a hlavně se to schová za tvrzení jak je všude vše přemnoženo.
Ta nezvladatelná nákazová situace se většinou neobjeví jen tak. Většinou si na ni zaděláváme právě v době kdy je relatívní klid. Tady to bude díky hájení lišky. Nejde přitom o těch 75 % honiteb kde se na jaře či v létě stejně liška neloví ale o těch 25 % honiteb kde se ještě snaží chovat a hospodařit s drobnou.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

26.2.2025 12:50
Vyhláška byla přijata a zavedena za osvícené vlády ANO a ČSSD a platí od roku 2019. Tehdy s nimi ČMMJ vesele spolupracovala a souhlasila s požadavkem ekologických a humanitních organizací.
Odpovědět
Ra

Radek

26.2.2025 19:18
Hájení lišky je nesmysl .

K době lovu do věku dvou let , u černé zvěře díky rozbití hierarchie tlup , černá je reprodukce schopná při dosažení tělesné váhy 40kg , při dnešní uživě vodí sele selata v prvním roce života a v dalších letech 2x ročně ( sele a lončák se loví celoročně ) . Srnčí je pohlavně dospělé v 16 měsících života , takže nemůže ve dvou letech vodit srnče . Daněly se naopak aktivně účastní říje již ve druhém kalendářním roce ,stejně tak u laně jelena evropského pohlavně dospívají v polovině druhého roku a silné muflonky mohou vodit v prvním roce . Tak že by stačilo upravit vyhlášku a důsledné kontrolovat lov . Samozřejmě ji uplatnit tam kde je to potřeba . Myslím že je to krok správným směrem a hlavně k tomu aby byl další návrh ZOM lepší , v tom starém návrhu ZOM se zvěř dělila pouze na druhy .
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

26.2.2025 22:52 Reaguje na Radek
Už se uvádí 30 kg. V průběhu druhého roku života sice srnčí nevodí ale může být již plná. Takže vlastně ihned po dosažení druhého roku života může rodít první srnče.
Odpovědět
Ra

Radek

27.2.2025 07:55 Reaguje na Jarek Schindler
Pokud je srnčí pohlavně dospělá v 16 mesících , tak jde do říje při dosažení druhého roku života , ( zaleží to na době kladení ) možná to počítám špatně . Zrovna tady jdou díky vyhlášce lovit srnčata další rok v dubnu , to už májí váhu a jsou pořád u srn , takže to jde 100procentně poznat ! Po kladení srnčat je srny odeženou a už to pozná málo kdo a tam se pak dělají ty chyby při lovu .

U černé máte pravdu je to při dosažení váhy 30 kg a je to přímo katastrofa !

Najednou ČMMJ souhlasí z dobou hájení lišky (zadělává na další katastrofu ) U vyhlášky kterou stejně prodlouží , má šanci na její upravení a tam je rázný nesouhlas . Potom se divíme že se předkládají novely ZOM ve kterých se zvěř dělí pouze na druhy . Zrovna ted si myslím že by měli jednat o co nejlepší novelu ZOM , využít toho že se ten paskvíl nedostal do prvního čtení .
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

27.2.2025 07:59 Reaguje na Radek
Co je při dosažená 30ti kg váhy ???
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

27.2.2025 08:12 Reaguje na Emil Bernardy
Vzniká trpasličí poddruh/rasa. Aspoň s tím nebude tolik práce při manipulaci:-)
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

27.2.2025 09:18 Reaguje na Karel Zvářal
Vy s tím snad nějakou práci máte?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

27.2.2025 09:32 Reaguje na Jarek Schindler
Co zase lezete, ****e? To znám tolikrát z doslechu, jaká je to fuška tahat lončáka ze žleba, že vím o čem to je.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

27.2.2025 10:12 Reaguje na Karel Zvářal
Tak hlavně že to znáte z doslechu. Vy asi většinu toho co zde hlásáte znáte z televize či " doslechu", že. Jedna paní povídala a je to. Lidová slovesnost je věc. A těch pohádek co se díky doslechu mezi lidmi traduje.
Odpovědět
Ra

Radek

27.2.2025 10:41 Reaguje na Karel Zvářal
Tak mi připadá že sedíte u počítače a bavíte se povídáním o něčem o čem prd víte , pane Zvářal . Myslím že je to škoda .
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

27.2.2025 10:49 Reaguje na Radek
Mně třeba stačilo, že jste oba neznali články o výrovi z časáku (natož pamatovali jméno autora)... Takže mě laskavě nechte na pokoji, chtěli mě vzít do dvou MS ("vykašli se na ptáky a poď k nám"), jako honec jsem získal dobrý přehled. A jinak např. Polďa má u kazatelny rumpál, to si ale dovolí málokdo. A důchodci s bolavými zády vědí, vcogo.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

27.2.2025 12:15 Reaguje na Karel Zvářal
O jakých článcích to zase nyní trapně mluvíte. Řekl bych, že informací o výru jsem napsal podstatně víc než vy. No ale pokud míníte pokračovat..... Ten váš článek z Myslivosti o zániku kolonie racků u Olomouce, co jste tam dal na závěr je také perla. Někdy se divím co vše jsou schopni v Myslivosti otisknout. Vím například že na konci minulého století byl racek převeden z rodu Larus do rodu Chroicocephalus. Ovšem nevím kdo kromě vás o Chroicocephalus ridibundus bude mluví jako o racku obecném. Já zatím vždy slyšel pouze o racku chechtavém. Atd. Těch polopravd a vašich nesmyslných závěrů se tam samozřejmě najde víc.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

27.2.2025 10:54 Reaguje na Radek
Starý comp jsem vyhodil v r.10, škoda. Tam jsem měl mail od IK, kde počenost probíráme. On mi nedokáže, že jsem výry neslyšel (30-40x) /neviděl (1x- zcela náhodně - úžasný zážitek), já mu to nemám dnes též jak dokázat. Ale snaží se dobře, jen netuší, s kým má tu čest. Je to troll...
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

27.2.2025 12:20 Reaguje na Karel Zvářal
Tak ten troll na rozdíl od vás ví. Že e-mail není vázaný na ten který comp. ale na e-mailovou adresů. A tu snad s každým počítačem neměníte. Takže pokud jste ten mail nesmazal tak tam pořád je a vy se jím můžete klidně pochlubit. Těším se, že se od vás dovím zas něco nového.
Odpovědět
Ra

Radek

27.2.2025 08:25 Reaguje na Emil Bernardy
při této váze je sele bachynka schopna oplodnění
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

27.2.2025 09:16 Reaguje na Emil Bernardy
Ano, jak napsal pan Radek. Váha při jejimž dosažení je sele schopno chrutí a tím i reprodukce. A jediné co tomu seleti ( bachyňce) v tom zabrání je ta velká vodící bachyně. Takže pokud chceme snižovat stavy černé je potřeba dřív než se uloví ta vodící velká bychyně nejprve ulovit všechny lončačky a selata.
Odpovědět
Ra

Radek

27.2.2025 09:19 Reaguje na Jarek Schindler
je to přesně tak , popsal jste to velmi srzumitelně , děkuji .
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

27.2.2025 09:22 Reaguje na Radek
Není zač.
Odpovědět
Ra

Radek

27.2.2025 09:16 Reaguje na Emil Bernardy
Už nevím v kterém roce se zrušilo hájení dospělé zvěře černé ale kvuli tomu špatnému rozhodnutí došlo k rozbití Hierarchie tlup . Černá zvěř žije v tlupách a ty vodí bachyně a ty také určují dobu chrutí , to je za normálních okolností jednou ročně ! Protože dospělé bachyně v tlupách chybí a sele bachyňka je schopno reprodukce při dosažení váhy 30 kg , při dnešní uživě (pěstování energetických plodin ) dosáhne tuto váhu v prvním roce života a jde hned do chrutí . Ve druhém roce života nám jde do chrutí 2x ročně , takže máme černé zvěře 2x tolik oproti dřívější době , kdy byla doba lovu dospělých prasat od 1.8 do 15.1 . Lépe vám to bohužel nenapíšu .
Odpovědět
Ra

Radek

27.2.2025 08:30 Reaguje na Radek
Také je to doba kdy určíme přesně vek , takže je to o důsledné kontrole lovu .
Odpovědět
Ra

Radek

27.2.2025 08:32 Reaguje na Radek
to určení věku patří k panu Jareku Schindlerovi
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

27.2.2025 09:06 Reaguje na Radek
U srnčí zvěře zapomínáte na utajenou ( latentní) březost kdy se vývoj vajíčka až do konce podzimu (prosince) zastaví. U srn neoplozených během letní říje dochází v průběhu prosince k tzv. náhradní říji. Ta se týká z jakéhokoliv důvodu neoplozených srn a právě těch čiplenek, které kvůli pohlavní nevyspělosti neříjely v normálním termínu řije. Při náhradní říji se začne plod potom vyvíjet bezprostředně po oplodnění. Tedy již bez fáze utajené březosti a tak všechny srny nakonec rodí srnčata přibližně ve stejnou dobu.
Samozřejmě, nemyslím si že hájit lišku je dobrý nápad. Má vedení Čmmj vůbec mandát tohle navrhovat nebo s tím souhlasit? Na druhou stranu vlastní myslivecká verze ZOM by nebyla vůbec na škodu.
Odpovědět
Ra

Radek

27.2.2025 09:31 Reaguje na Jarek Schindler
Ano latentní březost jsem opomenul a tak jak to popisujete to i je . Nic to ale nemění na lovu srnčat v mysliveckém roce , které jdou od čiplenek poznat a už mají váhu , zatím co v době kdy se lovili do konce prosince mají sotva 5 kg .

ČMMJ by mělo této doby využit a sestavit svoji novelu ZOM která by zohlednila potřeby zvěře , dnešní možnosti lovu a dala možnost se dohodnout z vlastníky .
Proč ohajují dubu hájení lišky ví jen oni .
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

27.2.2025 10:27 Reaguje na Radek
Tak lovit srnčata, dančata, kolouchy v řijnu, listopadu či prosinci je nutností. Bez toho se neobejdete. Ta doba lovu u nich byla vždy. Svinstvo je lovit je celý rok. Tedy i v lednu , únoru, březnu.
Odpovědět
Ra

Radek

27.2.2025 10:38 Reaguje na Jarek Schindler
Na tom se neshodneme , tohle pomohlo lesním honitbám , v jarní době jsou paseky bez buřeně a lov srnčat dává smysl , ne jen plnění plánu lovu ale i ekonomicky . Spolky které plán lovu plní mě dají za pravdu .
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

27.2.2025 12:30 Reaguje na Radek
Ano, neshodnem se. Já si myslím, že spárkatá zvěř by měla mít v době nouze klid. V zimním i předjarním období se srnčata pořád sdržují u srn a srnčí se pořád drží většinou ještě v tlupách. Lov tedy stresuje nejen tu plnou srnu ale celou tlupu. S tou termovizí a nočním lovem souhlasím.
Odpovědět
Ra

Radek

27.2.2025 12:57 Reaguje na Jarek Schindler
Souhlas z lovem v tlupě srnčat ….. ale lesní srnčí , je v naprostém pořádku , to už by zbylo platit akorát nájem a škody a dohadování o plnění lovu . Dnes když se loví v noci z termovizí …… . Tlak na prostor veřejnosti , kdy není problém za večerní čekanou potkat 5 lidí se psem na vycházce a další sportovce na kolech , motorkách , běžkaři , houbaři ……. Klid v honitbě ano , naprostý souhlas ! Ale opravdu klid , to je další téma do novely ZOM
Odpovědět
Ra

Radek

27.2.2025 11:14 Reaguje na Jarek Schindler
SVIŃSTVEM bych si dovolil nazvat lov srnčí zvěře v noci , za pomoci termovizního zaměřovače !

Celoroční lov srnčat , řádně obeznaných je normální lov bez kterého se v dnešní době neobejdeme.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

2.3.2025 12:03
Článek je k věci, protože osvětluje, zvláště tady na ekolistu, že nestačí jednoduchá černobílá pravda:
zelení mužíci s puškami špatní, bééééé
ekologičtí aktivisti dobří, béééé
ale že na tu problematiku je potřeba i nastudovat nějaké myslivecké znalosti.
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist