Guardian: Británie chystá rozšíření letišť
Následující reakcí vlády se některé aerolinky cítily ohroženy, bezprostředně pak rozšiřováním přistávacích ploch na letišti Stansted, proti kterému stojí také místní nevládní organizace. Příští měsíc se očekává, že ministr dopravy Alistair Darling oznámí, kde na jihovýchodě Anglie vláda uvažuje o umístění až tří nových ranvejí a také, že ministerstvo potvrdí informaci o tom, kde dojde k výstavbě první z nich. Zřejmě se rozhodne o dostavbě třetí přistávací plochy na Heatrow, až dvou ranvejích v Stanstedu a možná o druhé dráze v Gatwicku, i když kvůli předpokládaným problémům nebude stavba ani jedné z nich hotova před rokem 2019.
Vládní úředníci hovořili o tom, že by nevylučovali podporu rozšíření letiště Heatrow, ale musí ji "stoprocentně odmítnout" kvůli snižování znečištění ovzduší na hranici limitů Evropské unie. Došlo by totiž k nedodržení dohod o ochraně životního prostředí, které začnou platit od roku 2010.
Ministerstvo životního prostředí (Defra) prosazuje variantu menšího rozšíření letecké dopravy, nejlépe postavit jen jednu novou dráhu. Jakkoli společnosti leteckých dopravců požadují právní přezkoumání, vypadá to, že o stavbě další dráhy v Stanstedu je rozhodnuto. Společnost BAA, vlastnící celkem sedm britských letišť včetně Heatrow, Gatwick a Stanstedu, tvrdí, že její studie ukazují daleko nižší znečištění, než předpovídá vláda. British Ariways předpokládají, že jeho míra bude nižší než limity Evropské unie. Podle British Airways více emisí škodlivých plynů do ovzduší vypouští silniční doprava než letecká a v případě, že všechny zákony EU o životním prostředí budou přijaty, 118 britských správních obcí nebude schopné jejich podmínkám dostát.
Podle článku Juliette Jowit The Guardian 09. 11. 2003.
reklama