https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/hlinsko-planuje-novy-rybnik-ochranari-se-obavaji-o-biotop-blatenskeho-potoka
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Hlinsko plánuje nový rybník, ochranáři se obávají o biotop Blatenského potoka

15.1.2026 11:14 | HLINSKO (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Město Hlinsko na Chrudimsku chce obnovit projekt, který vznikl před více než 20 lety. U tří Ratajských rybníků chce vybudovat čtvrtý. Ochranářům se záměr nelíbí, proto ho bude obtížné prosadit. Radnice má hotový projekt. ČTK to řekl starosta Miroslav Krčil (Hlinsko s podporou SOCDEM a 3PK).
 
"Rybník by měl plnit dvě funkce, zadržovat vodu v krajině a sloužit jako protipovodňové opatření. Vzniknout má na toku, který se vlévá do Chrudimky v místní části Blatno. Při posledních povodních v září 2024 byl potok jedním z největších problémů v Hlinsku," řekl starosta.

Pro výstavbu asi tříhektarového rybníku s hloubkou okolo šesti metrů má podle Krčila město dostatečné argumenty, které snad zástupce CHKO přesvědčí. Město připravuje stavební povolení. Když ho získá společně s dotací, do výstavby za více než 20 milionů korun se radnice pustí, dodal Krčil.

Stavbu rybníka řešila radnice už před více než 20 lety, ale záměr neuskutečnila. Pro ochranáře je to projekt, který může poškodit biotop Blatenského potoka i jeho okolí. "V místě, kde je plánovaný rybník, potok dostal přirozený charakter, žijí tam ryby. Pokud se tam udělá průtočný rybník, vzniknou migrační bariéry pro ryby. A protože rybník má být velký, zničí se poměrně dobrý biotop vlhkých olšových luhů a vlhkých pcháčových luhů s modráskem bahenním, což je evropsky chráněný druh," řekla Petra Doležalová ze Správy CHKO Žďárské vrchy.

Podle Doležalové by se spíš měly upnout síly na tři Ratajské rybníky, které už v lokalitě jsou a které jsou přírodní památkou a evropsky významnou lokalitou. Nejsou v dobrém stavu a potřebovaly by obnovit, uvedla. "Hráze jsou ve špatném technickém stavu, není to podle bezpečnostních norem, nemají bezpečnostní přelivy, jaké by měly mít," řekla Doležalová.

O rybníky, které mají v souhrnu přes 11 hektarů, se starají hlinečtí rybáři. Produkují tam odhadem 500 kilogramů ryb jednou za dva roky. Chovají tam kapry, štiky nebo líny. Na větší investice nemají peníze. Dotační podmínky státu nejsou příznivé, řekl hospodář Per Matyášek. "Standardní údržbu děláme, když projde velká voda, o hráze se staráme. Jsou provozuschopné. Rybníky jsou chovné a pravidelně je vypouštíme, tím dochází k přirozené údržbě dna. Na investice si musíme vydělat, to ochranáři nechápou," řekl Matyášek.

Rybáři jsou zastánci nového rybníka. Podle hospodáře je rybářství ochranou přírody stále víc omezované. "Když přišly předloni přívalové deště, hnala tam voda, že jsem autem nemohl dojet na Ratajské rybníky, šla mi voda přes kapotu. Blatenský potok je degradovaný meliorací, která tam proběhla v 70. letech. Tam byl krásný potok, který meandroval. Dnes je to narovnaný kanál, to není nic unikátního," řekl hospodář.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (25)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

15.1.2026 12:00
Rybník bude nový biotop, uvědomují si to ti vyznavači zeleného náboženství,
no !
Odpovědět
su

15.1.2026 13:44 Reaguje na smějící se bestie
Jo? A bude pro život volně žijícíh rostlin a živočichů lepší biotop než ten potok? Kladou si vůbec tuto otázku vyznavači ekonomického náboženství?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

15.1.2026 14:40 Reaguje na
Již vzhledem k tomu co si můžete v článku přečíst by měl být rybník tím lepším biotopem. nebo vy tam snad nečtete, že : Blatenský potok je degradovaný meliorací, která tam proběhla v 70. letech......dnes je to narovnaný kanál, to není nic unikátního". A ano, přesně kvůli tomuto přístupu nikdo nechce další chráněná území. Nikdo nechce nechat ochranáře žvanit do svých životů a své práce.
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

15.1.2026 15:50 Reaguje na Jarek Schindler
vážně nikdo nechce další chráněná území ?? tak to je drsný
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

15.1.2026 18:21 Reaguje na Robert Jirman
Pomiňte upřesním to.Pod pojmem "nikdo" vidím ty rozumné. Jsem si vědom toho, že zelení šílenci by nejraději vše oplotili a člověka vykázali z celé přírody.
Odpovědět
su

15.1.2026 21:06 Reaguje na Jarek Schindler
No už aby to bylo - člověk je nemoc Země, kterou je třeba vyléčit.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.1.2026 16:04
Ještě že Rožmberkové s Krčínem a Netolickým nezažili tyto "ochranáře" a postavili ta kvanta rybníku v bývalých "cenných bažinách", jak by je dnes ochranáři nazvali a chránili. Krédem ekologistů je nicnedělání a pouhé pozorování, jak se vše děje samo, včetně lidské práce, která jim nevoní
a pouze ji kritizují. Jsou to potížisté a "vyléčí" je pouze odstřižení
od dotací a takzvané "vyhladovění". Budou muset začít pracovat a možná
se jim t zalíbí a už u práce zůstanou.
Odpovědět
MK

Michal Krátký

15.1.2026 17:49 Reaguje na Břetislav Machaček
každý nový rybník je také z dotací, to nevadí? Neboť žádný rybník se dnes nemá šanci z jakékoliv produkce sám zaplatit. Pokud byste žil z rybniční produkce, brzy taky vyhladovíte.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

15.1.2026 18:24 Reaguje na Michal Krátký
Tak pořád je lepší dávat dotace "na něco", v tomto případě na rybník, než na nic.
Odpovědět
MK

Michal Krátký

15.1.2026 18:41 Reaguje na Jarek Schindler
Umělá zaměstanost, hladové zdi? Ne každý rybník něčemu prospívá, často spíše škodí...lepší je starat se o ty co již existují
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

15.1.2026 19:48 Reaguje na Michal Krátký
Pokládám za vhodněuší dotaci vložit do úpravy rybníků tak, aby sloužily i jako bezpečné poldry a částečně revitalizovat tok potoka, jde-li. Revitalizace proběhla např. kousek - u Trhové Kamenice.
Odpovědět
DH

David Horák

15.1.2026 20:09 Reaguje na Slavomil Vinkler
Tak ono soustava Ratajské rybníky i díky letnímu stavu vody při povodni 2024 trochu pomohla, ale rybníky jsou mělké a hlavně je velká část vody obtéka a nemá tudíž žádnou regulaci před vtokem do Chrudimky....v tomto by rybník s hloubkou 6m vybudovaný pod všemi soutoky myslím pomohl nejvíc.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.1.2026 10:06 Reaguje na Michal Krátký
Mohou to být ale dotace soukromé, kdy si chce fanda postavit
na svém za své rybník a přesto mu to zakážou ti, co mu na to
nadali ani korunu. Je to případ z vedlejší vesnice, když mu
kvůli nějakým bylinám na jeho zamokřené louce tu stavbu
zakázali. Přestal tak louku udržovat a nebude trvat dlouho
a už nebude co chránit. Byl ochoten rybník vybudovat pouze
na části pozemku a druhou nechat v původním stavu, což bylo
ochranářům málo a zarazili stavbu úplně.
Odpovědět
JM

Jiří Mach

17.1.2026 17:54 Reaguje na Břetislav Machaček
..další, co jen tlumočí zhoubné názory SPD a Motoristů....opravdu každá vaše věta je tak hloupá....o ochraně přírody nevíte zřejmě taky nic...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.1.2026 18:28 Reaguje na Jiří Mach
Chápu "potrefené husy", že nechtějí slyšet pravdu a přijít
o svá teplá místečka a státní dotace. Mimochodem zkuste být
konkrétní v čem nemám pravdu. Děkuji za odpověď a nedělejte
mrtvého brouka jako p. Michalisko a p.Malík, když mají dát
konkrétní odpověď na moji otázku! Takové ochranáře, kteří
nediskutují s oponenty považuji za sebestředné aktivisty
hlásající jedinou pravdu bez důkazů.
Odpovědět
DH

David Horák

15.1.2026 19:58
Tak snad se realizace rybníka podaří dotáhnout. K potoku jsem v 90kách jako dítě sídliště chodil, tenkrát tam i v létě tekla voda.....dnes je to po většinu roku spíš než potok hýřící životem kanál odvádějící dešťovou vodu...když už teda občas zaprší. Pokud tam jsou ryby, je to proto že je tam rybáři nasadí ( myšleno plůdek pstruha obecného ve velikosti několika mm, větší ryba tam prakticky nemá šancí dlouhodobě přežít....když už má to štěstí, že si najde tůňku, kde i v létě zůstane pár cm vody, postara se o ně vydra a další rybožravý predátoři ). Od mala jsem byl vedený k ochraně přírody, ale dnes je potřeba reagovat na měnící se klima a najit vyrovnaná řešení......extrémní ochrana toho co už tam dávno není nás a hlavně přírodu nikam neposunou.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.1.2026 08:30 Reaguje na David Horák
V potoku není voda? Rybníky pro standardní provoz nenadlepšují ale naopak omezují průtok pod sebou a to zejména odparem. Je to rozdíl proti přehradě, která má povinný minimální průtok, rybník ne. Žádný majitel rybníka nepustí vodu kvůli potoku, aby mu chcíply jeho ryby. Vždyť píši, že je daleko rozumější stávající rybníky upravit na polo-poldry než zvýšit rozlehlost hladin a tím podstatně odpar. U Trhové kamenice se to docela povedlo, včetně zachování pěkných rybničních a mokřadních biotopů.
Odpovědět
DH

David Horák

16.1.2026 09:22 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ano v potoku v létě není.... a to myslím Blatenský potok, který protéká mimo rybníky a s odtokem z rybníků se potkáva u mostku ( pokud jste místní, jistě víte ). Nejsem odborník na odpařování vody v krajině, ale mám za to, že se tato voda v atmosféře ochlazuje, kondenzuje a vrací se v podobě deště, čímž se dokončuje vodní cyklus. Pokud chcete mít fungující vodní společenství ( potok, řeku, rybník.. ) bez vody to prostě nejde. Kdyby nebyla Hamerská přehrada, Chrudimka je v létě bez vody.....i když se pouší jen 70-100 l/s, je to nekolikanásobně víc, než by teklo z pramenů. Předpokládám, že je lepší dešťovou vodu udržet v krajině ( což 3ha rybník s hloubkou 6m určitě zajistí ) než ji nechat behěm pár dní odtéct a pak naříkat, že nám chybí. Z vyprávění starších vím, že dřív byl každý přítok ( vlásečnice ) Chrudimky plný ryb, dnes je migrace prakticky nemožná kvůli suchým úsekům. A pokud jde o Ratajské rybníky....horní byl postaven a sloužil jako náhon na mlýn, prostřední a spodní postavili rybáři vlastníma rukama za účelem chovu ryb....ne pro experimenty ochranářu....tím netvrdím, že se rybáři a ochranáři nemohou vzájemně doplňovat a fungovat pospolu.....jen to chce nebláznit a přemýšlet.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.1.2026 16:17 Reaguje na David Horák
Nežijme v iluzi, že před činností člověka bylo v přírodě vše ideální.
On to pouze nikdo nesledoval a nezapisoval. Zkusme se podívat třeba
tam, kde na to má ještě člověk minimální vliv. I tam jsou toky, které tečou pořád a toky cyklicky vysychající. V dnešní době je dobré sledovat a zkoumat, proč v potoce kdysi stále tekoucím teče
nyní voda pouze cyklicky. Ono to nemusí být rybníkem, ale pramen
toku a nebo jeho zvodeň může být nadměrně odvodňována doslova
"neviditelným čerpáním" vody z podloží. Pramenná oblast toku
může zasahovat velmi daleko a spolu s povrchovým tokem teče
i tok podzemní kopírující povrchový tok. Pokud čerpám a nebo
jiným způsobem odvodním ten tok podzemní, tak vysychá i ten
povrchový. Mnohdy ani netušíme, kde se ta voda ztrácí. U nás
na Karvinsku se voda z mnoha toků ztrácí průsaky do dolů a
odtamtud je čerpána, ale do jiných toků a jinde. Pokud dojde
na zaplavení těchto dolů po ukončení těžby, tak možná dojde
na obnovu pramenišť mnoha nyní vysychajících toků. Není ale
jisté zda všech, protože vodní režim je narušen propojením
pod obrovskou plochou krajiny. Takové čerpání pitné vody
může vysušit prameny desítky kilometrů vzdálené a lidé pak
z neznalosti viní rybníkáře a zemědělce v blízkém okolí.
Hydrologové to umí zjistit a spočítat, kde je příčina
vysycháni pramenů, ale i oni se mohou a nebo chtějí mýlit,
aby zakryli negativa čerpání spodních vod. Člověk by z
nitra země měl odebírat pouze vodu vytékající ze země bez
lidského přičinění a ke svému nadstandardu by měl užívat
pouze přívalové srážky zachycené do nádrží a nikoliv ani
ty normální potřebné k napájení spodních vod. Toto vše
dnes lidstvo narušuje a taky se to už projevuje. Leckde
vyčerpali podzemní jezera a půda se propadá do prázdných
prostor. Jinde se POUZE půda sesychá a deformuje se její
horní vrstva. Po novém nasycení se pak sesouvá a bobtná.
Při těchto změnách praskají stavby vyžadující stálou
hladinu spodních vod a nikoliv jejich kolísání. Lidé si
to mnohdy dělají i sami, když chtějí mít suchý sklep a pak
zjistí, že jim praskají zdi. Bodejž by ne, když se změnil
tlak na základy změnou hladiny vody. Závěrem pouze to, že
sucha bývaly i kdysi a píšou o tom kroniky, že třeba Vltava
byla v Praze smrdutým potokem a vyschly pražské kašny, nebo
že šlo Labe v Děčíně přebrodit bez sundání kalhot. Naopak
pak z historie známe povodně, které strhly Juditin most
a zbouraly 2 pilíře Karlova mostu. A nebylo to vinou CO2
a lidmi zaviněné klimatické změny. To, že přišlo období
těchto častých změn může být člověkem zaviněno, ale taky
to může mít jiné důvody, které se stávaly v historii taky.
Jinak o vodě vám povím tolik, že mému dědovi vyschla studna
po čerpání vody z pískovny vzdálené 300 metrů. Když z ní
odebrali do panelárny metr vody, tak dědovi o metr klesla
hladina ve studni a to už poklesla o dva metry předtím,
když z pískovny prokopali odtok, aby nemuseli těžit z vody.
Na stejném prameništi se tak hladiny srovnávaly jak ve studni,
tak v pískovně. O 300 metrů dál už bylo u sousedů prameniště
jiné a tam bylo vody dost o mnoho výše, než u dědy.
Odpovědět

Jan Šimůnek

17.1.2026 10:21
Kdykoli se něco užitečného má dělat, nebo dokonce dělá, ochranáři ječí. Je třeba udělat takové zákony, aby mohli akorát ječet a nic jiného. A řada "chráněných" území by se měla zrušit.
Odpovědět
DH

David Horák

17.1.2026 12:03 Reaguje na Jan Šimůnek
Ona příroda se musí chránit, ale souhlasím že občas je to těžce za hranou. Hlavním argumentem ochranaru proti rybniku je migrace ryb a modrasek baheni nebo jak se to zvíře jmenuje. Potok dávno není migracni a pokud už tam nějaké ryby z Chrudimky vyjedou, jde o jednotky kusů ve spodní části a postarají se o ně predátoři ( taktéž vysazovani ochranci). Škoda že se ochranáři nestaraji lépe o samotnou Chrudimku, která byla za poslední roky několikrát otravena a mnohokrát znecistena. Ty tisíce rybek ( predevsim mrenek mramorovanych), které jsme sbírali po otrave od čističky pod Vítanov neprojedou Blatenskym potokem za stovky let. Pokud jde o motýla, nedokážu posoudit jestli je schopen popoletnout o kousek dál nebo stranou a nebo trochu proti proudu kde jsou chráněna území Ratajske rybníky.....ale myslím že by to mohl zvládnout.
Odpovědět
JM

Jiří Mach

17.1.2026 17:50 Reaguje na Jan Šimůnek
To je tak hloupý komentář, který potvrzuje, že o ochraně přírody i jejím fungování asi opravdu nic nevíte a jen prskáte (předpokládá, že jste voličem SPD nebo Motoristů, úplně jejich rétorika)
Odpovědět

Jan Šimůnek

19.1.2026 11:10
Pane Vinklere, ono je to trochu složitější, protože většina rybníků nejsou betonové nádrže, takže z nich voda prosakuje, a spíš vodoteče pod sebou sytí (a naopak pojímají přívaly). Navíc přispívají k rosám, mlhám a dalším spíš žádoucím jevům.
Odpovědět
DH

David Horák

19.1.2026 12:24 Reaguje na Jan Šimůnek
Naprosty souhlas, předpokládám že pokud má mit tento projekt šanci na úspěch, musí být zakomponovani do krajiny šetrné.....následně budou převažovat pozitivní přínosy jak píšete.
Odpovědět

Jan Šimůnek

19.1.2026 11:25
Pane Machu, problém spočívá v tom, že jednak přibývá počet lidí, majících s ochranou přírody, ať už státní, nebo "nevládní", negativní zkušenosti. A informace o takových aktivitách "ochrany přírody" jsou dostupnější než dříve, což je zásluhou i lidí, politicky orientovaných spíš jako ti Motoristé či SPD.
Asi nejvíc otevřela lidem oči devastace šumavských (pra)lesů zelenými chovateli kůrovce. Od té doby mají zelení jen asi to jedno procento voličské přízně. Jistěže jsou konfliktní i blokády obchvatů, dálničních úseků i dalších veřejně prospěšných staveb.
V případě blokování dálničního obchvatu Plzně zelenými jsou k dispozici i velmi seriózní odhady, kolik mrtvých ta blokáda zavinila.
Zelení aktivisté např. dodnes blokují některé protipovodňové stavby, naprojektované po katastrofální povodni v roce 1997. Něco sice již stojí, ale bez oněch blokovaných částí to nebude mít ochranný potenciál podle projektu (protože to nebude funkční jako celek). I na loňské povodni na severu Moravy se mj. podepsalo dlouhodobé blokování výstavby přehrady Nové Heřminovy zelenými aktivisty.
Takže se opravdu nedivte, že strany s "antizelenými" prvky programu mají takovou voličskou přízeň, že se dostaly do parlamentu, a pokud nedojde k radikální změně chování zelených, tak mají zajištěnu i podporu v budoucích volbách.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist