https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/horko-mrazy-boure-zaplavy-a-sucho-byly-i-pred-francouzskou-revoluci
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Horko, mrazy, bouře, záplavy a sucho byly i před francouzskou revolucí

8.11.2021 02:01 | PAŘÍŽ (ČTK)
Souvislost klimatické a politické nestability se stává naléhavým studijním oborem. Významná studie z roku 2013, která srovnala klimatické údaje s významnými historickými konflikty, ukázala, že klimatické změny a společenské bouře navzájem souvisí.
Souvislost klimatické a politické nestability se stává naléhavým studijním oborem. Významná studie z roku 2013, která srovnala klimatické údaje s významnými historickými konflikty, ukázala, že klimatické změny a společenské bouře navzájem souvisí.
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | L’Histoire par l’image / Wikimedia Commons
Střídání sucha, záplav a neúrody vyvolává společenský chaos. Dlouhodobé klimatické změny přivodily úpadek a zánik dosud vzkvétajících společností jako římská říše. Nejlepším příkladem střetu klimatických změn a politického zmatku však je podle časopisu Time období kolem francouzské revoluce z roku 1789.
 

Na severní polokouli začalo ve 13. století dlouhodobé období ochlazování známé jako malá doba ledová. Nešlo o souvislé období, nýbrž o intervaly prudkého sestupu teplot v jinak stabilním teplém počasí. V severním Atlantiku jeden takový sestup zaznamenali kolem roku 1770, což mělo rychlý dopad na lodní provoz, dopravu a zemědělství. Roku 1775 vedla několikaletá neúroda a nedostatek obilí ve Francii k nepokojům. Události označované jako válka o mouku předznamenaly to, co Francii teprve čekalo.

Roku 1783 vybuchla islandská sopka Laki. Za osm měsíců její aktivity se uvolnilo do atmosféry 120 milionů tun oxidu siřičitého, jen občas mraky prosvitlo krvavě zbarvené slunce. Tato událost vedla k úmrtí lidí a úhynu zvířat a radikálně změnila poměry v atmosféře, což mělo za následek nestálost klimatu v 80. letech 18. století. Po dlouhém chladu nastalo v roce 1783 mimořádně horké léto. Přineslo prudké bouře s kroupami tak velkými, že zabíjely zvířata. Následovala stejně intenzivní zima s velkými mrazy následovaná teplým jarem, v němž sníh a led rychle roztály a přišly záplavy.

To se opakovalo v následujících letech, jež ničila obyvatele Francie, plenila úrodu, zabíjela dobytek a vytvářela koloběh hladu, chudoby, strachu a utrpení. Pozdější americký prezident John Adams, který projel Francii v roce 1785, napsal: "Ta země je hromada popele, trávu skoro nevidíte, obilí je málo a len zničený. Upřímně ty lidi lituji a nic nenasvědčuje, že se počasí zlepší."

Tuto situaci umocnila finanční krize ze 70. a 80. let. Finance ve francouzském království nebyly nikdy dobře spravovány, bohaté aristokratické rodiny nemusely platit daně. Ministři krále Ludvíka XVI. sice zavedli reformy, jež ale narazily na odpor privilegovaných, kteří odmítli nové daně, dokud král nenabídne politické ústupky. Obě strany zůstaly neústupné a krize nevyřešená.

Všechny tyto jevy - klimatický tlak, finanční nestabilita a politický konflikt - se střetly v letech 1788 a 1789. Velké sucho z jara 1788 zničilo úrodu základních plodin, 13. července 1788 Francie zažila nejprudší krupobití ve své historii, které zničilo pole i vinice. Ceny obilí prudce vzrostly a rodiny, jež dříve dávaly na obživu půlku svých příjmů, teď potřebovaly 90 procent rozpočtu, aby přežily. To eliminovalo zájem o jiné zboží a už tak ohrožená ekonomika spadla do recese. Tisíce dělníků ve městech přišly o práci.

V době velmi špatné úrody v roce 1788 se vystupňoval konflikt elitářů kolem finanční, ekonomické a politické reformy. Občané, kteří měli za sebou několik let stresu a obav, byli připraveni nechat absolutní monarchii zaplatit za to, že se o lidi nestará. Král pod množstvím argumentů v národním shromáždění nakonec ustoupil a koncem roku 1788 svolal na jaro generální stavy - tedy sněm šlechty, duchovenstva a třetího stavu.

Když to oznamoval, zažívala Francie nejhorší zimu za téměř sto let. Tehdejší americký zástupce ve Francii Thomas Jefferson napsal: "Nastala nebývalá zima, veškerá práce venku byla zakázaná a chudí bez platu samozřejmě neměli chléb ani otop." Zima trvala do konce dubna 1789 a hrabě Mirabeau na jihu Francie napsal, že přišla naprostá pohroma. "Všude jsem nacházel lidi, jež zabila zima a hlad, nebyla mouka, mlýny zamrzly."

Když se v květnu sešly stavy, měli Francouzi za sebou dlouhé roky nekonečných klimatických zvratů a jaro ani léto 1789 nepřinesly úlevu, protože na úrodu se teprve čekalo. Pařížané byli připraveni povstat. Měsíce politického patu ve Versailles se rozťaly v červenci, kdy se pařížskými ulicemi nesly pověsti o spiknutí a rozvášnění lidé se vrhli na Bastilu.

Francouzská revoluce je mimořádně varovný příběh. Teď se ví, že tehdejší klimatický chaos byl výsledkem přírodních změn, zatímco současné oteplování je důsledek lidské činnosti. A pokud to nebudeme rychle řešit, ještě se to zhorší. Souvislost klimatické a politické nestability se stává naléhavým studijním oborem. Významná studie z roku 2013, která srovnala klimatické údaje s významnými historickými konflikty, ukázala, že klimatické změny a společenské bouře navzájem souvisí. "Vliv klimatických změn na společnost je zásadní," stojí v ní. Autoři varují, že sociální dopad oteplování se bude týkat zemí s vysokými i nízkými příjmy.

K francouzské revoluci nevedly výhradně klimatické výkyvy. Rozvrátily ale její ekonomiku, destabilizovaly sociální řád a vystresovaly obyvatelstvo. Rozhodujícím faktorem, který vedl k revoluci, byl narušený politický systém neschopný a neochotný zabývat se situací. My máme ve své moci zmírnit ekologické důsledky klimatické změny, ale omezit emise škodlivých plynů nebo přejít k zelené energii stačit nebude. Musíme zajistit, aby byly politické struktury schopné reagovat na nevyhnutelné sociální krize způsobené globálním oteplováním, byly pružné a odolaly budoucím bouřím.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (88)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

8.11.2021 07:32
když se to "správně" sejde, dějou se věci
Odpovědět
va

vaber

8.11.2021 08:26
Horko, mrazy, bouře, záplavy a sucho byly, to přece nikdo nepopírá, lokální extrémy počasí jsou bezvýznamné i když nějaký odborník může tvrdit ,že způsobily francouzskou revoluci,
jde o oteplování celé planety a je celkem jedno co to způsobilo ,člověk nebo jsou jiné příčiny,
oteplování planety je jisté a popírat jej může jen ignorant ,důkaz jsou ubývající ledovce,
kam až růst teploty půjde, o tom je možné spekulovat,
těm co říkají ,že bylo horko a byly doby ledové, říkám já,že v historii planety se staly i velké katastrofy a vymřelo mnoho druhů ,
já věřím na vyspělou kulturu která na planetě kdysi dávno existovala a byla prakticky zničena,
historie není zárukou, že se nic nestane ,naopak
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2021 11:25 Reaguje na vaber
Pokud nic neuděláme (a ropáci brzdí, co jde) do konce století se oteplí o minimálně +5°C a to je zcela jasně konečná.
Odpovědět
JO

Jarka O.

8.11.2021 08:48
Tenhle příběh je opravdu poučný a pravdivý. Ale krom vystresovaných občanů, kteří tím stresem žijí kždý den, by ho měli číst hlavně politici a měl by být hlavním proslovem na jejich současném sletu. Jinak dopadnem špatně. Skoro to ale vypadá, jakoby vystresovaní občani světové politiky nevzrušovali.
Odpovědět

Jirka Černý

8.11.2021 10:22 Reaguje na Jarka O.
Ano, politiky to nevzrušuje a naopak zvesela přitápějí pod kotlem kde to už silně vře.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2021 11:22 Reaguje na Jirka Černý
Hluboký omyl, politiky to vzrušuje, jenže ropáci z nich dělají gaunery a pokrytce.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2021 11:21 Reaguje na Jarka O.
Právě proto, že ta situace je velice vážná a extrémně složitá, se politici slézají a hledají řešení.
Jenže ropáci do všeho hážou vidle, každé řešení zhyenizují a prokritizují a NIKDY nenavrhli jakékoliv řešení vlastní.
Rozeštvávalí lidi, lžou o "zájmech oteplovací lobby" a podobných blbostech a sabotují naprost všechno z principu.
K tomu se přidávají totalitní Čína a Rusko, které má všechno na háku.
To je pak fakt dost těžký něco pořádného udělat (ne ožvanit, to je jednoduchý), to zvládne i bába.
Odpovědět
MS

Martin Svárovský

8.11.2021 16:42 Reaguje na Pavel Hanzl
No a co teda prosazujete Vy za reseni :-) OZE? :-) Bez toho, ze neumime energii ulozit je k nicemu. Nejvetsi bateriova uloziste sveta jsou zatim spise k smichu a ekologie trpi ;-) Vodik je hudba budoucnosti - mozna. Nebo taky ani to ne. Ale reseni je potreba ted. A to existuje jen a pouze aktualne jedno. Jaderna energetika (ano s OZE jako doplnkem - taky mozna). A tuhle vizi smetla ta vase zelena revoluce ze stolu. Jine technicke reseni aktualne neexistuje. Tak pak je otazka kdo je tu vic ropak. Jestli ja (byt vlastnik nekolika spalovaku), ktery jezdim 95pct jizd elektrifikovanou zeleznici... a nebo Vy. Kvuli nazorum jako Vy zastavate uz diesely obsazuji elektrifikovane trate.... takze o vidlich bych radeji pomlcel. Pak je tezke neco delat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2021 17:00 Reaguje na Martin Svárovský
Já jsem pro řešení, které vymudrovali snad nejlepší odborníci celého světa a které je shrnuto v Green dealu.
Samozřejmě je základem velmi rychlé sražené emisí CO2, bez tohe je všechno ostaní k ničemu.
Samozřejmě se tam vyskytuje dost problematické járo, ale vývoj vede k jeho uznání jak v taxonometrii, tak i v Německu.
Jenže jádro je na výstavbu děsivě pomalé a nám už klima drtí palce. Proto je potřeba maximálně investovat do OZE a syntetického paliva, které nahradí letecký kerosin i dýzl.
Odpovědět
MS

Martin Svárovský

8.11.2021 19:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Vzhledem k tomu, ze moc nefunguje tak to zase az tak odbornici asi nejsou ;-) Vse se da totiz pomerne dobre spocitat. Rovnez vlastnosti jednotlivejch zdroju jsou dobre zname. Snazit se postavit stabilni sit na vetrne energii muze jen magor...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2021 20:51 Reaguje na Martin Svárovský
Co vám zase nefunguje??
Odpovědět
MS

Martin Svárovský

8.11.2021 23:14 Reaguje na Pavel Hanzl
To uz si ze me delate srandu? Nectete noviny?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2021 15:48 Reaguje na Martin Svárovský
Ptám se, co vám nefunguje. Ani na tak jednoduchou otázku nejste schopen odpovědět?
Odpovědět
MS

Martin Svárovský

9.11.2021 19:06 Reaguje na Pavel Hanzl
OK, fakta v par vetach. Nebudu je rozepisovat najdete si sam. Vse je bezne dostupne v mediich: Evropa dovazi uhelnou neodsirenou energii z balkanu - min 15pct, v nemecku startuji uhelne elektrarny jako nahrada za vypadek vetrniku, britanie startuje uhelky ze stejneho duvodu navic jsou v riti nebot jim vyhorel jeden ze dvou kabelu po ktere tahaji od Frantiku energii z Jadra, tusim ze Norsko ma problem - neni voda pro hydroelektrarny,Svedsko po odstaveni jadra ma zavazne problemy se stabilitou site - pozadavek v statni televizi na setreni s energii behem dne, USA - v zime bez energie po te co se spolehli na OZE, ostavovani elektrickych vlaku v Britanii po zvyseni cen nedostatkove energie. To je jen tak co me napada. Zda se vam, ze je toho rozesraneho malo a ma se v tom stejnym tempem pokracovat???
Odpovědět
MS

Martin Svárovský

9.11.2021 19:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Dale Vam doporucim si ted v aktualnim obdobi projet vesnice v CR. Mam srovani za nekolik poslednich let. Pred cca 5 lety vyrazne opadl smog v podzimnich mesich jak lide prechazeli na cistsci energie (elektrika , plyn atd). Projedte si vesnice dnes. Letosek je tezky rozdil a je videt, ze lide topi co jim prijde pod ruku. Tohle je to co proste nefunguje.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2021 17:04 Reaguje na Martin Svárovský
Samozřejmě je problém uložit energii, ale tolik OZE ještě nemáme a nestabilitu OZE se dá vykrývat záložními zdroji (i když plynovými) přečerpávačkami, bateriemi, někde i setrvačníky atd. atd. už se rozjíždí masivní elektrolyzéry na vodík. Taky automatická cenová regulace to řeší.
Odpovědět
MS

Martin Svárovský

8.11.2021 19:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Precerpavacky vam vykrejou tak spicky ve stabilni siti - s tim to taky bylo projektovane. Tezko vam na nasem uzemi nahradi cele chybejici zdroje. Baterie, setrvacniky a podobne kraviny vam dodaji minimalne o rad mene energie (mozna to nejvetsi pokreje temelinskej reaktor na hodku dve ;-) ale ten vykon stejne neda - tusim v UK a Australii) a to jen po max par hodin ;-) Realne opet ve stavajicim provedeni k nicemu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2021 20:57 Reaguje na Martin Svárovský
Stávající provedení je v normálních zemích v začátcích, u nás se jen žvaní a nic.
Ale maká se na tom intenzivně, nebojte. Vodíky by měly mít do konce dekády terrawaty výkonu, větrné pobřeží Evropy má přes 10 tisíc kilometrů a bezvětrné dny se tam spočítají ročně na prstech jedné ruky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2021 22:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Taky dobře funguje záloha zvaná "dlouhý drát", prozože se nikdy nestává, že přestane foukat po celém pobřeží.
Odpovědět
MS

Martin Svárovský

8.11.2021 23:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Nemate pravdu. Zjistete si o poklesu vykonu vetrnych turbin v letosnim roce nejen v DE ale vicemene v cele Evrope. Pak tady nebude psat nesmysl. Proto jsme ted v riti.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

9.11.2021 09:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo , takže kafemlejnek na pobřežní ptactvo bude teď velký 10 tis km. Do doby , než ekotlupa přijde na to , že živočichové jaksi mizí
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

9.11.2021 09:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Znovu se Vás táži , kde konkrétně jdou do provozu ty avizované obří hydrolyzéry ?
Jo a mám autíčko na setrvačník , tak ho asi taky zapojím. Prostě ani toto nefunguje , smiřte se s tím.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2021 15:51 Reaguje na Petr Pekařík
https://oenergetice.cz/plyn/equinor-ztrojnasobil-svuj-cil-vyrobni-kapacity-vodiku-ve-spojenem-kralovstvi-18-gw

"Za podpory EU vybudovaly společně v Rýnské rafinerii společnosti Shell jeden z největších elektrolyzérů na světě – závod, který vyrábí vodík pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů".
https://ec.europa.eu/info/strategy/recovery-plan-europe/recovery-coronavirus-success-stories/environment-and-climate/hydrogen-drive-eus-green-recovery_cs

https://oenergetice.cz/vodik/svetove-investice-vodiku-vyrazne-rostou-cele-stoji-evropa-cina-dotahuje


Odpovědět
va

vaber

9.11.2021 08:20 Reaguje na Jarka O.
občané nejsou vystresováni ,drtivou většinu to vůbec nezajímá a navíc , k přírodě se chovají zcela bezohledně
Odpovědět
JO

Jarka O.

9.11.2021 17:38 Reaguje na vaber
Můžete mít pravdu. Ale účty za elektriku je zajímat budou, nemyslíte?
Odpovědět
va

vaber

10.11.2021 08:49 Reaguje na Jarka O.
to ano ,ale příčin růstu energií je také více, nejpodstatnější je hloupost politiků v přístupu k energiím všeobecně, ne samotná snaha o výrobu ekologické energie ,
prostě každý šroubuje cenu až tam, co mu trh dovolí a nyní je na šroubování dobrá doba
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.11.2021 11:58
Obskurně pojatý boj proti sodovkáči ze strany zejména Evropské unie je krásným případem jak by se postupovat nemělo.

Strašení veřejnosti hesly jak se "upečeme" , extrémní zisky pro vybrané skupiny prodávající "zelené technologie" a jejich dotace obřími částkami z veřejných rozpočtů , neúčast klíčových hráčů na CPP26 a ožebračování lidí zeleným údělem , i to je dnešní reálný život.

Když jsem včera v TV viděl jak Uršula Leyenová v přímém přenosu otočila o 180 stupňů a jádro je naopak v boji vítáno, jsem málem spadl ze židle.

Tak se proti klimatické změně skutečně nebojuje.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2021 12:53 Reaguje na Miroslav Vinkler
To je dnešní medialita vytvořená ropáky, nikoliv "reálný život".
"extrémní zisky pro vybrané skupiny" se ovšem týkají ropáků a uhlobaronů. Ti inkasují gigantické zisky s minimem nákladů.

Všechny technologie OZE jsou dost drahé a když vidíte ty gigantické kapacity už vybudovabných technologií, tak jasně vidíte, kam byly investovány ty " dotace obřími částkami z veřejných rozpočtů".

Jádro si logicky získává pozici v boji proti sodovkáči a jaderní ropáci musí tleskat nadšením, na Layenové je jasně vidět, že EU se snaží najít cestu a nevytváří žádné "zelené ideologie".

"Tak se proti klimatické změně skutečně nebojuje".

Tak už proboha napište, jak se teda bojovat má, když se vám nic nelíbí........................


Odpovědět

8.11.2021 13:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Jaderní ropáci :-) dokážete vymyslet fakt unikáty.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2021 14:31 Reaguje na
To je pořád jedna skupina obyvatel. Poznají se podle toho, že volí Babiše a Zemana, chtějí vystupovat z EU, protože ji nenávidí a vše, co z ní pochází je od ďábla. Většina vůbec nepochopila, že se blíží klimatická tragédie, takže by pálila ropu a uhlí neomezeně, ovšem někteří to trochu chápou, ale jediný systém je pro ně jádro.

Prostě přesně kopírují zájmy Kremlu, jsou to první padlí v hybridní válce, kterou proti nám Rusko vede už skoro od začátku století.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

8.11.2021 15:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Jasánku, tohle je normálně na vopušťák!!!

Ještě to trochu rozvést a normálně to bude článek do časopisu Rudá ... tedy vlastně Zelená vatra jak víno:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2021 16:35 Reaguje na Svatá Prostoto
Vy jste padl mezi prvními.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

8.11.2021 19:28 Reaguje na Svatá Prostoto
No, prostě agent provokatér z Kremlu...
Jestli toto dokáže napsat svéprávný člověk???
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

8.11.2021 19:28 Reaguje na Jaroslav Studnička
Myslím experta Hanzla :-)
Odpovědět
MS

Martin Svárovský

8.11.2021 16:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Neni problem, ze OZE je drahe. Problem je, ze OZE je samo o sobe nefunkcni ;-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2021 17:05 Reaguje na Martin Svárovský
Loňských 55% veškeré spotřebované elektřiny v EU z OZE svědčí o přesném opaku.
Odpovědět
MS

Martin Svárovský

8.11.2021 19:45 Reaguje na Pavel Hanzl
:-D tak to jste me pobavil. Mozna pokud za OZE povazujete i jadro ;-) A tech 15pct (minimalne) z neodsirenych elektraren na balkane v tom mate taky ;-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2021 21:00 Reaguje na Martin Svárovský
V Dánsku loni (2020) vítr a solární energie pokrývaly potřebu elektřiny ze 61 procent, což byl nejvyšší podíl v EU. V České republice a na Slovensku však podíl elektřiny z obnovitelných zdrojů činil méně než pět procent.
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/studie-obnovitelna-energie-uz-je-hlavnim-zdrojem-elektriny-v-eu
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2021 21:02 Reaguje na Pavel Hanzl
https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/nemecko-letos-vyrobilo-vice-nez-50-elektriny-oze-solarni-elektrarny-dosahly-noveho-rekordu/

"V roce 2020 bylo v USA vyrobeno z obnovitelných zdrojů energie (OZE) rekordních 834 TWh elektrické energie, což znamenalo 21% podíl na celkové výrobě elektřiny".
To je 10x tolik, jaká je spotřeba celé ČR.
Odpovědět
MS

Martin Svárovský

8.11.2021 23:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Aha , uz to vidim. Posledni zpravy co mate jsou z roku 2020 :-DD To pak jo. To bylo vsechno jeste krasny :-). Tak se musite ale podivat na letosek a to jak u nas tak v USA - Texas... zima byla vesela...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2021 15:54 Reaguje na Martin Svárovský
Od loňska se vybudovaly zase gigawatty nových zdrojů v OZE.
Mrkněte se na web oenergetice.cz
Odpovědět
MS

Martin Svárovský

9.11.2021 18:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Jj, energie , ktera je akorat kdyz fouka a sviti :-D Dneska jsem jel domu vlakem (elektrika). Uz byla tma a temer bezvetrno. A zrovna jsem si rikal, kterej ten OZE ze ho pohani vpred :-DD Heledte s vama to je porad dokola. To nema cenu, zadna sranda. Nic konkretniho nemate. Jen obecne tlachy zelenejch bez jedine konstruktivni myslenky.
Odpovědět
MS

Martin Svárovský

8.11.2021 23:16 Reaguje na Pavel Hanzl
v nemecku letos -20pct? Pomerne trvale... takze pruser. To podle vas jako budeme svitit kazdej sudej rok??? Tak to je fakt technologie snu.
Odpovědět
ms

9.11.2021 14:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy zase schválně opomíjíte fakta: v Dánsku letos v září stoupl podíl uhlí na výrobě energie z 9,7 na 21 procent celého mixu. 20% růst enrgie z uhlí je v průměru v celé Unii. Jaksi nám už od podzimu nefouká a nesvítí, což je pro zelené magory překvapení. https://ekonomickydenik.cz/rekarbonizace-evropy-plynove-elektrarny-vyrabeji-mene-naopak-podil-uhli-je-na-vzestupu/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=6&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_req_id=zTaNzNOeyGX-202110231610&dop_id=13987005
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2021 15:57 Reaguje na
Ono se nám ztratilo Slunce z oblohy a ten vítr taky není, to co bývával.

Letos byl rok zcela mimořádný, sešlo se víc rizikových faktorů naráz, z nichž ani jeden memá sílu vytvořit takovou krizi. (pí Drábová).
A tohle využil mistr světa ve vydírání soudruh Vladimir Vladimirovič a přiškrtil nám plyn.
A už to jelo, normálka.
Odpovědět
JO

Jarka O.

9.11.2021 17:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Jaký mimořádný rok??? Rok byl teplotě a celkově úplně obvyklý, to znamená, že OZE nejsou dělané na normální evropské teploty. Vidíte, kdyby byla levná JE, proti které jste tu celou dobu doteď protestoval, tak by nám ceny plynu mohly být jedno.
Odpovědět
MS

Martin Svárovský

9.11.2021 18:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Clovece, co to melete??? Jakejch rizikovejch faktoru? Evropa si povypinala vlastni stabilni zdroje a spolehla se na plyn od Rusu. A je uplne jedno jakou maji rusove zrovna naladu, tohle je proste spatnej model. A uz jen to, ze priznavate,ze jedeme na plyn tak jen potvrzujete, ze vetrniky nefunguji tak jak Zeleni ocekavaji. To jest stabilne. Usvedcujete se z vlastnich lzi :-D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2021 13:12 Reaguje na Miroslav Vinkler
Vy jste skutečný komik.
Jediné, co uznáváte, je jádro.
Když to uzná i Layenová, tak to kritizujete "Tak se proti klimatické změně skutečně nebojuje".

Tak co vlastně chcete?

Já vím, pouze prudit a plácat ropácké demagogie, nic dalšího.....
Odpovědět
VS

Va Shek

9.11.2021 06:52 Reaguje na Miroslav Vinkler
Výsledky měření a výzkum v oblasti změny klimatu tedy ignorujte?

PS: zajímavá formulace s tím otočením o 180 stupňů. Četl jsem to dnes v mnoha diskuzích pod články. Různá jména, stejně formulace ke stejnému tématu... Jakoby to mělo jeden zdroj...
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.11.2021 13:30
Pane Hanzle, schází vám nejen přehled, ale i nadhled.
Snad si nemyslíte, že to co předvádí OSN/EU/USA je nějaké skutečné úsilí o zajištění trvale udržitelného rozvoje pro lidstvo. Je to doslova fraška , která se skutečným zeleným údělem nemá 99% nic společného.

Je to slohové cvičení pro oblbování prosťáčků, kteří v dobré víře sednou na lep kdejaké blbosti. Hlavně, že o tom psali v novinách a říkali to v TV.
Skutečný problém teprve zaklepe na dveře a pak se snad státníci proberou.

V tomto případě jsem na straně profesora Bárty a jeho teorii o kolapsu společnosti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2021 14:36 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pořád plácáte dokola stejné demagogie.
Zkuste někdy argumentem podložit tvrzení že "je to fraška.....atd. že to na 99.9% nemá nic...". Ve skutečnosti Evropa i USA silně snižují uhlíkovou stopu, OZE dělají stále větší procento ze spotřebované energie, gigantické terrawaty z OZE šetří gigatuny vytěženého uhlí.
Odpovědět
MS

Martin Svárovský

8.11.2021 16:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to mi asi staci :-DDDDDDDDD
Odpovědět
ms

9.11.2021 14:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Uhlí znovu zvyšuje všude své podíly, protože nespolehlivé OZE nefungují jaksi dle zelených plánů: https://ekonomickydenik.cz/rekarbonizace-evropy-plynove-elektrarny-vyrabeji-mene-naopak-podil-uhli-je-na-vzestupu/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=6&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_req_id=zTaNzNOeyGX-202110231610&dop_id=13987005
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2021 15:59 Reaguje na
Letos je vyjímečný rok a ještě toho Putin využil k vydírání. Tak čemu se čemu?
Odpovědět
VS

Va Shek

9.11.2021 06:59 Reaguje na Miroslav Vinkler
Omlouvám se za osobní poznamku, ale z mého pohledu jste krásný příklad toho kam vede konzumace podivných textu na internetu a konfirmační zkreslení.

Vaše názory jsou čím dál více extrémní a vzdalujici se realitě. Vám už nejde ani o diskuse, názor nebo naslouchání.
Vedete už svatou diskuzní válku...
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.11.2021 14:36
SVĚT: Co vám klimatičtí propagandisté neřeknou

https://neviditelnypes.lidovky.cz/klima/svet-co-vam-klimaticti-propagandiste-nereknou.A211106_162059_p_klima_wag
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2021 15:13 Reaguje na Miroslav Vinkler
Je zcela příznačné, že autor tam nezmínil těch 50 mld. fosilního CO2 emitovaných lidmi každý rok.
Je na tom vidět, že celou problematiku vůbec nepochopil.
Bavit se s člověkem, který nepochopí ani že 1+1=2, nemá cenu ani o malé násobilce.
Navíc vůbec nechápe rozdíl mezi fosilním a oběhovým uhlíkem.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.11.2021 16:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Ten nechápající člověk je Milan Šálek, meteorolog .

O sobě napsal:
Od roku 1988 do roku 2013 jsem pracoval v Českém hydrometeorologickém ústavu (ČHMÚ) na různých pozicích (meteorolog – prognostik, pozorovatel počasí, letecký prognostik, IT administrátor, vývojář, výzkumník, vedoucí předpovědní jednotky). Jsem autorem provozního rozboru srážek.
Po téměř 25 letech práce v ČHMÚ jsem v dubnu 2013 nastoupil do společnosti UBIMET, kde jsem pracoval do května 2015. V červnu 2015 jsem nastoupil do Centra výzkumu globální změny jako technik a meteorolog, poté jsem pracoval pro některé meteorologické a klimatologickými společnostmi/institucemi jako kontraktor, nedávno jsem nastoupil na pozici Chief Forecaster ve společnosti Amper Meteo Company.
---------------------------------------------------------
Už chápu , vedle pana Hanzla se jedná o trpaslíka.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2021 16:40 Reaguje na Miroslav Vinkler
Když je někdo špičkový meteorolog neznamená to přece, že chápe klimatologii.

Pochopit celý problém je silně psychologická záležitost. Člověk má sklony věci takového rozměru prostě vytěsnovat.
Člověk jedná čistě pocitově, rozum používá jen k tomu, a by si zdůvodnil citová rozhodnutí.
Příkladem je, že i velmi inteligentní a vzdělaní lidé jsou schopni volit Miloše Zemana, nebo Andreje Babiše....
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.11.2021 16:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Hanzle, neztrapňujte se .
Sám jste obětí klimaalarmistické hysterie , kterou je dnes vystavena celá populace s jediným cílem. Získat na svoji stranu veřejnou podporu a doslova překopat celý společenský řád na úroveň dystopické společnosti.

Všimněte si laskavě, že z našeho života vymizela tak normální věc jakou je občanská diskuze politiků s veřejností o jejich rozhodování ve věcech, které silně ovlivní společnost.
Brusel a nikým nevolená Evropská komise jsou toho zářným případem. Tuto praxi je nutno zavrhnout.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2021 17:15 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pořád dokola opakujete ty Kremedlské lži bez jediného důkazu.
Cílem je překopat celosvětovou energetiku (také dopravu a průmysl) až zoufale závislé na fosilním uhlíku. To je něco natolik jednoduchého, že nechápu, že to někdo nechápe.
Společenský řád nikoho nezajímá, taky je taky v každé zemi jiný.
Diskuse s politiky probíhá přes sociální sítě daleko intenzivněji, než dříve. Brusel (asi myslíte EP) je volen přímo všemi občany EU (taky tam máme si 27 zástupců), Evropská komise je samozřejmě volená členy parlamentu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2021 17:18 Reaguje na Miroslav Vinkler
Jediný, kdo má zásadní problém s Green dealem je Rusko, které je bytostně závislé na vývozu uhlíkových paliv, proto proti nám jede tu hybridní válku.
Nic jednoduššího fakt neznám.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.11.2021 17:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Tápete i v počtech a názvech

ropa
USA
Saúdská Arábie
Ruská federace
Irák
Kanada
Spojené arabské emiráty

zemní plyn
1. USA
2. Rusko
3. Írán
4. Kanada
5. Katar
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2021 17:43 Reaguje na Miroslav Vinkler
Tohle jsou všechno země, které se bez exportu fosilu obejdou. Třeba s problémy, ale jsou dost bohaté a už dávno dobře investovaly.
Ne tak Rusko, to žije z ruky do huby a bez fosilu beznadějně zbankrotuje.
Odpovědět
Jan  Knap

Jan Knap

8.11.2021 18:08 Reaguje na Miroslav Vinkler

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2021 21:06 Reaguje na Jan Knap
Zajímavé, že já doložím svoje názory solidními odkazy, ale ropáci NIKDY NIC.
Čím to asi bude???
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

8.11.2021 22:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Myslíte p. Zamouril? Aké sú tie vaše odkazy? Stále len lamentujete a nadávate na ropákov.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2021 16:11 Reaguje na Vladimir Mertan
P. Zamouřil celou problematiku vysvětlil velmi srozumitelně a krátce, proto na něho rád dávám odkaz.
Odpovědět
MS

Martin Svárovský

8.11.2021 23:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Co jste kdy dolozil Vy??? Jedine cim celou dobu operujete jsou nesmyslna cisla vycucana z prstu pripadne absolutne neaktualni informace....
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

8.11.2021 17:22 Reaguje na Pavel Hanzl
To ste napísal veľmi múdro. Len pocitové jednanie a vytesňovanie reality pozorujem práve u Vás.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2021 21:07 Reaguje na Vladimir Mertan
Pořád dokola žádám )především pana Vinklera) aby mi dal nějaký link mna nějakou solidní informaci, která by podložila jeho výroky.
NIKDY NEDAL ANI ŤOK.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

8.11.2021 22:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Máte článok skúseného meteroológa. Ak si trúfate, vyvráťte jeho tvrdenia. P. Vinkler odkaz dal, je rada na Vás.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2021 16:10 Reaguje na Vladimir Mertan
https://www.respekt.cz/tydenik/2021/33/jako-kladivo?issueId=100524

https://www.czechsight.cz/vychazi-nova-souhrnna-zprava-o-klimatu-zpresnuje-poznani-o-extremnich-jevech/

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0est%C3%A1_hodnot%C3%ADc%C3%AD_zpr%C3%A1va_IPCC#cite_note-16

Nečekám, že to budete všecno číst, ale všimněte si grafů teplot. Jsou z různých zdrojů prakticky totožné. Čím to asi bude??

Samozřejmě panel IPCC má x násobně větší váhu než jedinec, který není ani klimatolog.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

9.11.2021 18:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Prečítal som si všetko čo sa dalo. 1 článok je zamknutý. Nakoniec som si preštudoval p Zamourila. Príde mi ako rozumný človek. Jeho články majú hlavu a pätu. Žiaľ úplne ignorujú fakt, že sa nedajú kombinovať proxy merania s meraniami teplomerov.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

8.11.2021 17:20 Reaguje na Miroslav Vinkler
Najlepší koment z diskusie:
Hodnoty oteplení se odvozují od konce Malé doby ledové. Novější termín je Předindustriální éra. Podstatné je, že tehdy bylo chladněji než dnes. Klima podléhá cyklickým změnám, v současnosti se otepluje. Máme se připravit na sérii katastrof, zabránit tomu lze jen za cenu velkých nákladů a omezování většiny lidí. Jinak dojde k nevratným katastrofickým změnám. Takže co nás čeká v roce 2100?
Pevninský ledovec na severu roztál, mořská hladina se zvýšila asi o 3 m. Zimy se staly mírnější a kratší než dnes. Průměrné roční teploty se zvýšily o 3 – 4 stupně proti současnosti. Doubravy vystoupily o 200 – 250 m výše než dnes. Horní hranice lesa se zvýšila o 300 – 400 m.
To ovšem není výsledek klimatických modelů, ale ověřitelná realita. Tak to vypadalo v atlantiku před 7750 – 5050 lety. Je to klimatické a i vegetační optimum současné doby meziledové. Ještě je nutné podotknout, že v té době došlo k výraznému zvlhčení klimatu. Nevratná katastrofa to nebyla, později se opět ochladilo. A jak na to reagovali lidé? Z teplejších oblastí se k nám rozšířilo zemědělství. A lidí začalo přibývat.
Jen tak přemítám, jak by vypadalo oteplovací náboženství, kdyby se jako etalon vzala třeba průměrná teplota předchozí doby meziledové. Ta byla totiž teplejší, než ta současná.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2021 17:59 Reaguje na Vladimir Mertan
Před 7 - 5 tisíce lety bylo o něco málo chladněji, než dnes.
Nějakých +4°C bylo naposled snad za dinosaurů, kde by člověk nepřežil bez skafandru.
Žádné doubravy u nás dávnou nebudou, lesy taky ne.
Netuším, kam na tyhle nesmysly chodíte.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

8.11.2021 22:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Je to doložené peľovými nálezmi, duby vo Vysokých Tatrách boli realita a hranica lesa v Alpách posunutá o 300 výškových metrov tiež. To by ste ale musel prestať sledovať hokejkové grafy a zobrať do úvahy reálne dáta.
Odpovědět
va

vaber

9.11.2021 09:00 Reaguje na Vladimir Mertan
pyl může být nafoukán kamkoliv,
po celém světě se nachází různá sídliště dokazující, že tam žili lidé,že tam bylo klima ve kterém se dalo žít i bez klimatizace ,jinak by tam lidé nežili ,ale dnes jsou tam taková místa prakticky neobyvatelná,
vůbec nepochybuji ,že pás planety od Sahary až po Indii byl zelený v době kdy byly ledovce v Evropě a právě ty způsobovaly srážky a ochlazování v tomto dnes suchém a horkém pásu, jak začaly ledovce mizet, začalo se ještě více oteplovat a mizely i srážky,
ledovce mizely a dnes se z vrtů v ledovcích určuje klima ,jak se vrty časují ,když podstatná část povrchových vrstev ledovců zmizela,
malé oscilace teplot jsou bezvýznamné ,trend posledních tisíců let je jasný ,stále se otepluje ,
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2021 16:16 Reaguje na vaber
Podívejte se na graf teplot za posledních 20 tisíc let. Žádné "stálé oteplování" tam nenaleznete.
Odpovědět
va

vaber

10.11.2021 08:54 Reaguje na Pavel Hanzl
strčte si graf za kolobouk ,pokud tam není růst teplot vidět, je špatný,
důkaz je tání ledovců a stoupání hladiny oceánů ,to nikdo nemůže popřít a příčina je jen růst teploty planety
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

9.11.2021 10:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak Mertan tu pořád operuje s tím že bylo o 3-4 stupně tepleji. Nesmíte mu ale vše věřit. On a mnoho zdejších diskutérů nerozlišuje lokální od globálního - asi proto, že se mu to nehodí do krámu. Natož aby se zmínil o příčinách.

Zkuste se podívat třeba sem:

The temperature of Europe during the Holocene reconstructed from pollen data (volně ke stažení)

https://www.researchgate.net/publication/37470178_The_temperature_of_Europe_during_the_Holocene_reconstructed_from_pollen_data

A nebo třeba na článek v Nature:

A global database of Holocene paleotemperature records

https://www.nature.com/articles/s41597-020-0445-3
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.11.2021 17:37
Tak jsem si všiml, že posledním zoufalým bojovníkem za "gryndýl" je
zde už pouze jeden a obdobné to už je i mezi zbytkem populace, která
o tom začala přemýšlet a ne pouze papouškovat ty bludy. Gréta asi už
nebude mít radost ani z Leyenové, která koriguje původní prohlášení.
Chce to ještě pár výpadků proudu, tepla a následné problémy a bude
vymalováno. Začne se zase myslet a jít na to bez svazáckých závazků
kdo dříve a lépe. Každý na to půjde podle svých možností a tak, aby
se to obešlo bez nějakých otřesů. Fanatici si to mohou vyzkoušet
v ostrovním systému s důsledným odpojením od sítí a tím, že nikdy
nebudou používat nic, co nebylo vyrobeno "čistě". U fotovoltaiky
budou požadovat certifikát o její bezemisní výrobě, u elektromobilů
rovněž a zbytku zboží doufám taky. Pak prokážou, že žádný CO2 ani
oni neprodukují a že je to reálné. Zatím pouze blouzní a užívají
si plnými doušky "nečisté" produkce a sami dál CO2 produkují.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2021 21:12
Mohl by někdy někdo z našich místních ropáků doložit svoje názory nějakým solidním odkazem??
Pořád melete totální nesmysly o "energetické bídě" a "ztráty konkurenceschopnosti EU" a desítky podobných nesmyslů, ale argument nikdy žádný nedáte.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.11.2021 06:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Odkazů jste dostal plno , argumentů také a výsledek u vás je velké NIC.
Nedokážete prostě zpracovat informace a chybí vám logická zpětná vazba.
Vaše chování navenek neumožňuje přizpůsobování se měnícím se podmínkám prostředí, absentuje vytváření dočasných nervových spojení, jejichž základem jsou podmíněné reflexy.
Ve smyslu školy I. P. Pavlova (1849 – 1936) ,který první formuloval podstatu teorie o učení , nejste již schopen se něco naučit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2021 16:18 Reaguje na Miroslav Vinkler
Žádné "plno odkazů" jsem nedostal, jen občas poměrně amatérské názory lidí mimo obor. Všechny si přečtu a většinou na první pohled vidím, kde je ta klíčová chyba, na které je celá demagogie postavena.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

9.11.2021 09:33
Takže 1788 klimatická změna , výkyv = neúroda , zdražení základních potřeb = revoluce a svržení elit.
Nyní klimatická změna = zdražení potřeb a energií díky Green Dealu = ? A nestačilo by ekotlupu a elity jen někam vystěhovat , např. shrnovat nový sníh v Antarktidě ?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2021 16:28 Reaguje na Petr Pekařík
A co kdyby nás nezačal vydírat Putin přes plyn. Nebylo by to přece jen jednodušší??
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.11.2021 18:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Jak vydírat? Ještě nedávno jste tu tvrdil, že se obejdeme
bez plynu z Ruska, že ho nakupujeme na burze a najednou
nás vydírá? Plyn z Ruska proudí podle nasmlouvaných
dodávek a to, že se nakupuje přes burzu bez dlouhodobých
smluv, zavinilo to, že se jeho cena řídí poptávkou a
nabídkou. Poptávka díky zvýšení spotřeby v EU enormně
vzrůstá a tak to žene plynu nahoru. Kde je ten váš tak
výhodný nákup na burze? Povím vám to, on je v pr..li.
Kdo nakoupil přímo a dlouhodobě, tak nepláče a má ho
dostatek a levně. Kdo chytračil, dochytračil, protože
Eu už není jediným kupcem, ale Rusko je stále dominantním
dodavatelem. Ano mohl by nás vydírat, ale to bychom asi
nerozchodili, protože bez plynu zmrznete vy první a
většina velkých měst. My venkované máme většinou záložní
zdroje a budeme pozorně sledovat, jak se nevyplácí nemít
záložní řešení.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist