https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/horska-silnice-na-serlich-nedostala-vyjimku-jez-by-v-zime-umoznila-jeji-soleni
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Horská silnice na Šerlich nedostala výjimku, jež by v zimě umožnila její solení

23.1.2024 00:34 (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Horská silnice II/311 z Deštného v Orlických horách na Šerlich bude stále patřit mezi komunikace, které se v zimě chemicky neudržují. Agentura ochrany přírody a krajiny (AOPK) ČR nevyhověla žádosti Údržby silnic Královéhradeckého kraje (KHK) o povolení výjimky z ochranných podmínek chráněných krajinných oblastí, která by umožnila tuto frekventovanou silnici solit. AOPK informovala o rozhodnutí na webu. Nedávno opravená silnice vede CHKO Orlické hory. V zimě se pro udržení sjízdnosti sype kamenou drtí.
 

Krajští silničáři proti tomuto rozhodnutí odvolání k ministerstvu životního prostředí nepodají, uvedli zástupci hejtmanství. "Nepovolení výjimky bereme na vědomí. Zimní údržba bude i nadále probíhat tak jako v minulých letech v souladu se zákonem o pozemních komunikacích a plánu zimní údržby, tedy pluhováním a inertním posypem," řekl ČTK mluvčí hejtmanství Dan Lechmann.

Sedlo pod Šerlichem, kudy silnice vede, patří k oblíbeným místům turistů a lyžařů pro nástup na hřebenové turistické trasy. Silnice kolem Šerlichu je důležitou spojnicí mezi Deštným a Orlickým Záhořím.

"Ze zákonného zákazu solení v chráněných částech přírody je možné v odůvodněných případech udělit výjimku. Žádost jsme pečlivě posuzovali. Neobsahuje žádné údaje, které by naznačovaly, že stávající způsob údržby, tedy pluhování a inertní posyp, vede k vyšší nehodovosti či problémům při průjezdu vozidel IZS," uvedl David Rešl z AOPK ČR.

O zamítnutí žádosti o výjimku rozhodlo podle něj i to, že jde o úsek po Šerlich, z čehož vyplývá, že jde o snahu zajistit komfortnější přístup k několika rekreačním objektům a parkovišti, nikoli o dopravní obslužnost Orlického Záhoří. "Zvážili jsme veřejné zájmy a přihlédli i k nesouhlasnému stanovisku obce Deštné v Orlických horách," uvedl Rešl.

Obavu z možného poškození přírody dali najevo i někteří obyvatelé Deštného a dalších obcí. Petici proti chemickému posypu podepsalo téměř 300 lidí. "S používáním chemického posypu v tomto úseku nesouhlasí obec Deštné v Orlických horách, spolek Přátelé Bedřichovky. Vznikla i petice, kterou podepsala řada místních obyvatel," uvedl Rešl.

V současnosti je možné v CHKO Orlické hory chemicky udržovat úseky některých komunikací druhé třídy, které zajišťují základní dopravní obslužnost obcí včetně bezpečné dostupnosti pro vozidla IZS. V případě úseku Deštné v Orlických horách – Šerlich podle ochranářů potřeba tohoto přístupu nebyla doložena.

Čtyřkilometrový úsek mezi křižovatkou se silnicí II/310 Šerlich-Zákoutí a parkovištěm v horském sedle pod Šerlichem loni prošel rekonstrukcí, do předčasného užívání byla silnice uvedena 28. října. Náklady na rekonstrukci dosáhly více než 84 milionů korun včetně asi 500.000 korun za dodatečné úpravy. V této zimě tam uvázlo několik aut, která zatarasila cestu.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

23.1.2024 07:11
Což je dobře.
Jenom to chce větší dohled cestářů i policie, že !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.1.2024 16:14
nedávno, tu byl článek, jak se sladkovodní řeky zasolují.
Je určitě dobré posolit si chleba, ale krajina toto neocení.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

23.1.2024 20:19
Zase toto téma je složitější. Je ekologické, každý rok těžit X tun kameniva , rozhazovat jednorázově po silnicích - defakto ho vyhazovat?
Po svých zimních cestách po Alpách v Rakousku a Itálii jsem zjistil, že tam takovou útlocitností netrpí. Je pravda, že v první řadě se snaží silnice velice dobře vypluhovat, ale pak na hodí sůl s nástřikem solanky. A tak k našemu údivu se po celonočním sněžení dostanete v 9,00 ráno bez problémů autem na lanovku v nadmořských výškách 1500m a výše.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist