https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/idnes-poslanci-domu-letaji-i-kdyz-maji-vlak-zadarmo
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

iDnes: Poslanci domů létají, i když mají vlak zadarmo

20.6.2003 14:17 | PRAHA (EkoList)
Někteří poslanci, zejména ti, kteří zastupují voliče z Moravskoslezského kraje, nejsou spokojení s rychlostí, kterou se dostanou domů i tím nejrychlejším vlakem SuperCity. Řeší to tím, že z Prahy do Ostravy létají letadlem. Letenky, které stojí více než 5 tisíc korun, jim hradí stát. Uvedl to ve svém dnešním vydání internetový deník iDnes.
 

Podle iDnesu raději než vlakem létají do Ostravy letadlem například poslanci KSČM Jaroslav Gongol, Svatomír Recman a Karel Vymětal, ČSSD Radim Turek a ODS Pavel Hrnčíř. Poslanci Jaroslav Gongol či Pavel Hrnčíř, podle údajů iDnesu absolvovali trasu Praha - Ostrava letecky již více než šedesátkrát.

Ze státní pokladny přitom na jednu letenku odchází od 5256 do 6823 korun. Poslanci přitom dostávají od Sněmovny příspěvky na benzín a mají zadarmo vlak, včetně první třídy. Zatímco letadlo ČSA na vnitrostátní lince Praha - Ostrava potřebuje 2 hodiny času, nejrychlejší spojení vlakem SuperCity Manažer trvá cesta dvakrát tolik. A to zřejmě zaměstnaným poslancům nestačí. Jízdenka do Ostravy ovšem stojí běžným rychlíkem 420 Kč (260 Kč s Kartou Z), vlakem EuroCity nebo InterCity 480 Kč (320 Kč s Kartou Z) a se SuperCity by stát platil za poslance 800 Kč. I nejluxusnější vlakové spojení je tedy téměř sedmkrát levnější, než nejlevnější letenka.

Kromě toho poslanci zjevně naprosto nezohledňují při svém rozhodování jak budou jezdit z práce domů environmentální ohledy, což je v rozporu například s programy jejich stran, jež bez rozdílu všechny hovoří o směřování k udržitelnému rozvoji. Například porovnáme-li dopady letecké dopravy a železniční dopravy na životní prostředí metodou tzv. "ekologické stopy", vychází letadlo více než dvakrát hůř. Jak ukazují ve své studii, věnované ekologické stopě jednotlivých druhů dopravy, John Barrett a Anthony Scott, stopa letecké dopravy totiž činí 500 m2, zatímco stopa vlaku je pouze 210 m2 (vztaženo na 1000 osobokilometrů). Podle britské Aviation Environment Federation přispívá letecká doprava výrazným způsobem k akceleraci klimatických změn.

Podle moravskoslezského poslance Pavla Hrnčíře (ODS) všichni zmínění zákonodárci raději létají, protože tak prý ušetří čas na své voliče. "Když sednu do toho letadla, tak ještě v pátek mohu mít třeba nějaké setkání s občany nebo stranickou schůzi," vysvětluje Hrnčíř pro iDnes. Někteří ovšem své rozhodnutí, které daňové poplatníky stojí tolik peněz, vysvětlovat nehodlají vůbec: "Vzhledem k tomu, že jste z Mladé fronty, nebudu se s vámi bavit," reagoval na dotaz redaktora iDnesu Dolanského komunista Vymětal.

Kompletní zprávu iDnesu naleznete zde.


reklama

 
Jan Šatoplet

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist