https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/iea-emise-oxidu-uhliciteho-souvisejici-s-energii-loni-stouply-na-rekord
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

IEA: Emise oxidu uhličitého související s energií loni stouply na rekord

3.3.2023 01:59 | LONDÝN (ČTK)
Licence | Volné dílo (public domain)
Zdroj | Piqsels
Globální emise oxidu uhličitého související s energetikou se v loňském roce zvýšily o 0,9 procenta na rekordních 36,8 miliardy tun. A to i přesto, že více čistých technologií, jako jsou elektromobily nebo produkce elektřiny ze slunce, pomohlo omezit dopady zvýšené spotřeby uhlí a ropy. Vyplývá to ze zprávy, kterou zveřejnila Mezinárodní agentura pro energii (IEA).
 

Emise z uhlí loni stouply o 1,6 procenta, neboť mnoho zemí se po ruské invazi na Ukrajinu a následném snížení dodávek ruského plynu do Evropy obrátilo k tomuto palivu, které je považováno za jedno z nejvíce znečišťujících. Emise z ropy vzrostly o 2,5 procenta, ale zůstaly pod úrovní z doby před pandemií covidu-19. Přibližně polovina nárůstu emisí spojených s ropou byla způsobena zvýšením letecké dopravy, která se zotavila z minima v době pandemie.

Ke zvýšení objemu emisí souvisejících s energetikou přispěla také nižší produkce elektřiny z jaderných elektráren a extrémní povětrnostní jevy, včetně vlny veder. Celkové emise částečně kompenzoval nárůst obnovitelných zdrojů energie, jako jsou větrné a solární elektrárny, opatření v oblasti energetické účinnosti a také elektromobily. Díky tomu se podařilo zabránit dalším 550 milionům tun emisí.

Podle vědců bude v příštích letech nutné emise ještě výrazně snížit, hlavně ty pocházejí ze spalování fosilních paliv, pokud mají být splněny cíle pro omezení globálního růstu teplot a pokud se má zabránit nekontrolovatelné změně klimatu.

"Stále vidíme, že emise z fosilních paliv se zvyšují, což brání úsilí o splnění světových cílů v oblasti klimatu," uvedl generální ředitel IEA Fatih Birol.

Zpráva přichází jen několik týdnů poté, co velcí producenti fosilních paliv, jako jsou firmy Chevron, ExxonMobil a Shell, oznámili rekordní zisky. Společnost BP také ustoupila od plánů na snížení těžby ropy a plynu a snížení emisí, uvedla agentura Reuters.

"Mezinárodní a nadnárodní producenti fosilních paliv dosahují rekordních tržeb. Musejí také převzít svůj díl odpovědnosti," řekl Birol.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (70)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

3.3.2023 04:22
výroba neklesá, proč by se emise měly snižovat? To, že si žijeme zelený armagedon neznamená, že tak žijou v Indii nebo Číně. V tomto jednání vidím velký deficit a v podstatě nesmysl, to co v Evropě zregulujeme dovážíme odjinud, kde se to vyrábí stejně neekologicky. Jsme jen za hlupáky nebo za blázny, ať tak či tak vyjde to na stejno, tedy až na to, že ty Bruselský blázny platíme našimi mozoly a když se na ně neusmíváme podle nařízení, tak nás pokutují.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

3.3.2023 06:07
A náklady fosilu platíme všichni. V podpoře elektřiny z fosilních paliv, ve vlivu klimatické změny na naše životy, v poškozování životního prostředí.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

3.3.2023 06:16 Reaguje na Katka Pazderů
Jak teplejší zimy ovlivňují váš život? Vidím tam úsporu za vytápění, možná nepotřebujete dva svetry a místo lyží se projedete na kole.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

3.3.2023 17:08 Reaguje na Richard Vacek
V zimě úspora za vytápění, v létě vyšší náklady na ochlazování.
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

4.3.2023 10:04 Reaguje na Majka Kletečková
V létě na ochlazování můžete použít elektřinu z FVE, úspora za vytápění v zimě je vhodná - tedy samá plus, pokud se k tomu nepřidá např sucho.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.3.2023 10:05 Reaguje na Katka Pazderů
Možná máte pravdu. Ale co navrhujete?
Snížit počet lidí v evropě na 1 milion?
a co postavit v česku 15 temelínů?
a co postavit v česku 15 tisíc vrtulí, 15 tisíc km fve a 15 tisíc 10MW baterek?
nebo chovat 40 milionů koní?
nebo co?
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

3.3.2023 11:03 Reaguje na Katka Pazderů
Ano, lidi chtějí umřít ve zamořeném prostředí, ale v blahobytu. Myšlení lidí se bude měnit dlouho a konzumní společnost a vše co je na ni napojeno taky. Je otázka, jestli se to změní, než planeta přestane být pro lidi obyvatelná.
Přijde doba, kdy silnější vyhrává. z Evropy se stane pevnost, tak jako z jiných států.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.3.2023 12:38 Reaguje na Michal Uhrovič
Lidé hlavně nechtějí umřít. A jak jinak snížit spotřebu 20x ? Navrhněte. To je celé.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

3.3.2023 15:02 Reaguje na Slavomil Vinkler
Přechod na udržitelnost nás čeká dříve nebo později. Buď ho vyvoláme "uměle" zpoplatněním devastace planety nebo nás k tomu zdevastovaná planeta donutí. Myslím, že to druhé není rozumné.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

3.3.2023 17:11 Reaguje na Jiří Svoboda
Ano!!!
Odpovědět

Viktor Šedivý

4.3.2023 19:50 Reaguje na Majka Kletečková
Bohužel ne. Sobě uvážeme na krk šílené zpoplatnění - a zbytek světa pojede úplně stejně dál.
Jednoho dne tedy bude všechno uhlí spálené - akorát my v tu chvíli budeme dávno ekonomicky v háji.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

4.3.2023 20:50 Reaguje na Jiří Svoboda
V první fázi můžeme emise snížit tím, že ekoteroristum kopneme do stoličky.....stylové pod zeleným stromem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.3.2023 14:18 Reaguje na Michal Uhrovič
To píšete o Rusku nebo Číně? A našich ropácích?
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

4.3.2023 10:12 Reaguje na Michal Uhrovič
Pane Uhrovič, to je přesné popsání skutečnosti.Současnému byznysu konzumní společnost vyhovuje a reklama se konzum snaží všemožně podporovat.Všechna média jsou propagátory konzumu - i reklamy na Ekolistu.
Odpovědět

Viktor Šedivý

4.3.2023 19:29 Reaguje na Katka Pazderů
Žádné "náklady fosilu" neplatíme. Platíme šílené peníze za podporu neefektivních technologií, nasazovaných z čistě ideologických důvodů.
A až nás doženou důsledky téhle šílené politiky, to teprve bude darda.

Celý svět bude samozřejmě uhlí a ropu pálit dál. A budou rádi, protože nižší evropská poptávka bude znamenat nižší ceny.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

4.3.2023 20:48 Reaguje na Katka Pazderů
Vy platíte kulové, nelzete tady. Jste placená z rozpočtu, který se plní penězi ze zdanění fosilních paliv.
Odpovědět
mara polasek

mara polasek

3.3.2023 06:56
jakoze vsecky ty vyhozene prachy, buzerace, omezeni a prikazy .... vysledek snizeni 1,5% emisi co2??? si delate kozy ekologisti.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

3.3.2023 07:36
https://neviditelnypes.lidovky.cz/klima/evropska-unie-v-pasti-boje-s-klimatem.A230301_180235_p_klima_nef Celkom slušné zhrnutie situácie.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

3.3.2023 07:58 Reaguje na Vladimir Mertan
Velmi trefné...
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.3.2023 11:33 Reaguje na Vladimir Mertan
1*. Trefný 1., ale hlavně 2. odstavec. P. Metelka to myslím vlastně odkýval, dovolím si kopyrajt jeho textů v tamní diskuzi: "Předpovědi klimatu se dělat nedají, dají se dělat jen nějaké scénáře a důvod je v tom, že neznáme budoucí vývoj koncentrací skleníkových plynů (je to závislé ne na fyzice, ale na politice). Ale scénáře se dělají celkem běžně. Ke sluneční aktivitě - dejte její přesnou předpověď do roku 2100 a není problém ji do modelů dát. "
"Opakovatelný pokus v geovědách taky ne, nemáme dvě Země, abychom měli srovnávací vzorek. Ale rozhodně to není o domněnkách, je to o fyzice." Ano? Politici se schovávají za vědce a naopak, a všichni za holku, o které museli lhát, že je nemocná. Chápe ten fyzik lidský a politický dosah toho, čemu slouží, zná dějiny a má možné předpovědi, modely, scénáře budoucnosti ..?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

3.3.2023 15:30 Reaguje na Jarka O.
K prvnímu diskusnímu příspěvku co citujete: Jde poměrně slušně "vypočítat" předpověď změny klimatu a jejich důsledků, pokud známe scénář vývoje antropogenních emisí CO2 případně dalších skleníkových plynů. To je zjevně rozhodující faktor a to by nás mělo nějak ovlivnit.

Každopádně lze s panem Jirsou v mnohém souhlasit. Vadí mi ale jeho bohorovnost, že ví, že za současné drastické globální oteplování člověk nemůže a tudíž lze tento problém ignorovat. V tom je opravdu nechutný.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

3.3.2023 17:15 Reaguje na Jiří Svoboda
Naprosto souhlasím.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

3.3.2023 17:41 Reaguje na Majka Kletečková
Zato Vy aj s p. Svobodom 100% viete že nás CO2 ohrozuje.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

4.3.2023 18:54 Reaguje na Vladimir Mertan
Co je to ohrožuje?

Emise CO2 zvyšují skleníkový jev v atmosféře a tím se zvyšuje globální teplota. S tím souhlasíte?

A to má řadu negativních důsledků + i pozitivní důsledky. Má se za to, že ty negativní převažují. S tím souhlasíte?

Zatím je to docela sranda. Až bude globální teplota o 3-5 °C vyšší, taková sranda to asi nebude. My ji ale nezažijeme. S tím souhlasíte?

Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

5.3.2023 13:18 Reaguje na Jiří Svoboda
Bod 1: Emisie CO2 zvyšujú skleníkový efekt veľmi nepatrne. Že sa zvyšuje globálna teplota nesúvisí iba zo skleníkovým efektom, ale pôsobia tu aj iné činitele. Jednak je to prirodzený cyklus po veľmi studenom období Malej doby ľadovej logicky nasleduje teplé obdobie. Samozrejme tomu prechodu dala najväčší impulz zvýšená slnečná aktivita v prvej polovici 20 storočia. Najzásadnejšie ovplyvňuje skleníkový efekt Zeme oblačnosť a tá sa neustále mení. Podľa rozmiestnenia oblačnosti na Zemi potom kolíše celkový skleníkový efekt oveľa viac ako len prostým zvýšením koncetrácie CO2 o 0.01%.
Bod 2: Pozitívne následky zvýšenia teploty absolútne prevládajú nad negatívnymi. Je úplne isté, že teploty a tiež meteorologické extrémy počas Malej doby ľadovej (1300-1900) priniesli smrť miliónom ľudí. Ak by nás také niečo postihlo dnes budú následky oveľa horšie, preotože medzitým stúpol počet obyvateľov a znížené úrody by priniesli desivé hladomory a pravdepodobne aj vojny.
Bod 3: globálna teplota o 3-5°C vyššia bola naposledy počas predchádzajúceho Eemskeho interglaciálu a určite nepriniesla na Zem žiadnu katastrofu. Teplota v tropických oblastiach sa nezmenila, oteplilo sa len v stredných a vyšších zemepisných šírkach. Problémom môže byť zvýšená hladina mora, ktorá bola v tom čase o 5-8 m vyššia ako dnes. Takéto priaznivé obdobie trvalo len 15 000 rokov, potom prišlo náhle ochladenie a zatiaľ posledná Veľká doba ľadová. Myslím si že tú by nikto nechcel zažiť. Človek prežil aj takéto nepriaznivé obdobie ktoré trvalo nejakých 100 000 rokov. Súčasné teplé obdobie Holocén ešte nedosiahlo teploty predchádzajúceho interglaciálu a podľa všetkého ich ani tak skoro nedosiahne.
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.3.2023 20:55 Reaguje na Jiří Svoboda
Mně přijde nechutná podpora záškoláctví a nekompromisní výuka a přizpůsobování se něčemu neověřitelnému. Proč tihle lidi nikdy nepodpořili bezuhlíkové JE? Mluvilo se o nějakých procentech, kterými člověk možná ovlivňuje teploty Země, bylo to pod 10%, jestli se nemýlím.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

4.3.2023 18:47 Reaguje na Jarka O.
Kdo vám nakukal těch 10 %? Skleníkový efekt CO2 a dalších skleníkových plynů lze změřit i vypočítat velmi přesně a pokud tomu nerozumíte/nevěříte pak to je váš subjektivní problém, který nemůžete generalizovat. A ten nárůst globální teploty o 0.8 °C za posledních 40 let vysvětlíte jak? Kalendovými "modely"?

Jistě, boj ekoaktivistů proti JE je od nich hnusný.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

4.3.2023 20:32 Reaguje na Jiří Svoboda
Čím vysvetlíte, že globálna teplota stagnovala či dokonca klesala cca 40 rokov pri neustále stúpajúcej koncetrácii CO2? Myslím tým roky 1940 - 1980. Len prosím nie tie aerosoly zo spaľovania hnedého uhlia, to nie je veľmi presvedčivé. V rokoch 1900 až 1940 pritom globálna teplota stúpala podobne rýchlo ako dnes. Ani historicky v minulých dobách nestúpala vždy teplota pri stúpajúcej koncetrácii CO2. Tvrdíte, že skleníkový efekt CO2 sa dá vypočítať veľmi presne, tak to som naozaj zvedavý kto to spočítal a ako pri tom postupoval. Nechám sa prekvapiť :-)
Odpovědět
JO

Jarka O.

5.3.2023 21:35 Reaguje na Jiří Svoboda
Co jsou Kalendovy modely? Zde se mluví o jiných modelech: Zvyšuje se možná průměrná globální teplota a koncentrace CO2. Není ale důkaz pro to, co je příčina a co následek. Vám nestačí znalost toho, že se na Zemi měnily teploty v průběhu milionů let, ani že rozpustnost plynů ve vodě záleží na teplotě vody? Vzoreček, o kterém mluvíte, na výpočet závislostí teploty vzduchu na konc. CO2 opravdu existuje? A pokud vědec povídá, že není možné ziskat důkaz, tak má ke studiu sousední vesmírná tělesa, nebo může vymyslet pokus na Zemi. Několik skleníků se dá naplnit syntetickým vzduchem a CO2 v koncentracích od 0 do 1%, vystavit je po libovolnou dobu vlivům počasí, měřit teploty uvnitř, případně pak nasytit směsí s vodní parou, metanem, příp. živými rostlinami, a měřit kombinované působení na teplotu, porovnat s teplotami okolního vzduchu, měřit IR spektrum pokusných skleníků, atp, co já vím. Pak by možná začal krystalizovat i vzoreček těchto údajných závislostí. Bez pokusů se nedá rozumět, jen věřit. Na to potřebujete ty nedoučené děti možná.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

3.3.2023 17:50 Reaguje na Jarka O.
P. Metelka pomerne dosť diskutoval opäť spôsobom sebe vlastným. Povie len to čo podporuje teóriu GO vplyvom CO2. Tak napríklad podľa neho slnečna aktivita už 60 rokov klesá. Ale to že je aktivita slnka oproti minulosti aj tak veľmi vysoká nepovie hoci to dobre vie. Nakoniec aktivita slnka stúpla aj okolo roku 1998 kedy dosiahla druhé maximum po roku 1950. Aktivita Slnka je vysoká aj teraz a dokonca môžeme pozorovať aj polárnu žiaru v našej zemepisnej šírke.
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.3.2023 20:52 Reaguje na Vladimir Mertan
V dobách meziledových ledovce vždy úplně roztály, ekosystémy se plynule měnily, a v tom procesu se nacházíme i teď. Pravdě to někdy trvá i stovky let, než se ukáže, tak já bych si počkala:), než bych dávala ty zatím krátkodobé změny do nějakých zákonů a nařízení. Ale v Severní Americe byla letos na velkém území pořádná kosa! V Ománu sněžilo, záběry z Turecka a Sýrie taky ukazovaly na nepříjemnou zimu, na severu Evropy celou zimu lilo a lilo nebo sněžilo, tak na průměry teplot z minulého a tohoto roku jsem zvědavá.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

4.3.2023 19:01 Reaguje na Jarka O.
A u nás v obýváku jsme měli celou zimu 22 °C téměř bez výkyvů. Opravdu se není čeho obávat!

Pokud se vám zdá, že hloupě argumentuji, pouze přeháním způsob vaší argumentace.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

5.3.2023 07:37 Reaguje na Jiří Svoboda
Ten obývák je dobrý príklad. Predstavte si, že máte doma rodinnú oslavu a v obýváku sedí 12 ľudí. Teplota v miestnosti stúpne na 24°C hoci kúrenie máte vypnuté. Zároveň stúpne aj koncetrácia CO2 na 1200 PMM. Predsa ale nebudete tvrdiť že tá teplota v miestnosti stúpla kvôli skleníkovým plynom.
Odpovědět
JO

Jarka O.

5.3.2023 21:39 Reaguje na Jiří Svoboda
Vy neargumentujete, srovnáváte teplotu vašeho obýváku s teplotou planety. Snižte teplotu v obýváku a ušetříte spalování fosilu a zlé emise.
Odpovědět

Viktor Šedivý

4.3.2023 19:53 Reaguje na Jarka O.
Průměry budou stále vyšší a vyšší.
Ono totiž vůbec nezáleží na tom, jak je teplo. Záleží na tom, kde měříte, jak měříte a hlavně co potom s těmi čísly děláte.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

5.3.2023 13:22 Reaguje na Viktor Šedivý
Áno.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.3.2023 12:42 Reaguje na Vladimir Mertan
No ale je třeba říci ve volbách, že císař je nahý,
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.3.2023 08:01
Porovnám-li "úspěchy" omezení globálních emisí CO2 se snížením životní úrovně v EU , zejména díky nárůstům cen energií na nichž se podílí bezhlavé prosazování OZE , potom se ptám "Kde soudruzi z NDR udělali chybu ?"

Čistě akademicky, kdyby se stejné prostředky na zelenou energii nalily do výstavby jaderných elektráren , mohli jsme lidově "být za vodou".

Jak dokázal profesor Václav Smil v řadě svých prací , změna energetické infrastruktury je dlouhodobou záležitostí a nikoli jednotek roků v podání bruselských ekomagorů. Kteří napáchali více škod než užitku násilným implementováním zeleného náboženství do společnosti.
Odpovědět
va

vaber

3.3.2023 09:49 Reaguje na Miroslav Vinkler
kdyby se peníze nalily do stavby JE, to by ropné společnosti nepotěšilo,
ty potěšily rekordí zisky,
zelené náboženství jako i to druhé náboženství nese velké peníze pro určité lidi a plebs náboženství chce
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

3.3.2023 11:04 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ano, JE by to třeba vyřešila. Ale u nás v ČR s tím máme problém, neumíme postavit nic. Bud eto za nás muset udělat někdo jiný.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.3.2023 12:39 Reaguje na Michal Uhrovič
Ale pak jediné co umíme je tedy umřít?
Odpovědět
EN

Emil Novák

3.3.2023 22:40 Reaguje na Michal Uhrovič
Zatím vždy když se ta JE u nás v ČR postavit zkoušela, tak se to docela pěkně povedlo. JE tvoří základ naší energetiky a bez nich bychom byli úplně v háji.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.3.2023 15:02 Reaguje na Miroslav Vinkler
Soudruzi z OSN uděli fatální chybu už dávno, že z toho ouřadu udělali zcela impotentí žvanírnu.
Pokud by zařezali tu kremelskou zrůdu už v době, kdy vyvražďovala Čečence, nebude ani krutá genocida c Sýrii a především a na Ukrajině. A tím by nebyla v Evropě žádná energetická krize.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

3.3.2023 09:37
Světové cíle v oblasti klimatu? Nic takového neexistuje. Jsou jen snahy bruselských politiků přesvědčit zbytek světa, že mají patent na perpetuum mobile na bezemisní výrobu neomezeného množství energie (které zatím bohužel nikdo neobjevil) a právo buzerovat dodavatele zboží a technologií do Evropy za to, že při výrobě a dopravě emise produkují. Svět jim to rád odkývá a emisně a draze Evropě zajistí to, co si sama nezvládne nebo nechce vyrobit doma. Když k tomu přičtete snahu většiny zemí lepšit svůj životní standard na evropskou úroveň, jste ve využívání emise produkujících zdrojů až po uši. Celosvětový cíl ve snižování emisí jsou jen kecy, které berou vážně jen bruselští politici.
Odpovědět
va

vaber

3.3.2023 09:38
velcí producenti fosilních paliv, jako jsou firmy Chevron, ExxonMobil a Shell, oznámili rekordní zisky,
tak místo bankrotu mají rekordní zisky - vidíme jak Putin pomáhá těmto společnostem v USA a ještě mu za to spílají ,
kdo si myslí že jde o CO2 nebo o Ukrajinu , je opožděný
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.3.2023 15:08 Reaguje na vaber
Puti bude asi fakt americký agent.
Odpovědět
va

vaber

4.3.2023 09:22 Reaguje na Pavel Hanzl
jo spojil se s USA a vše platí magoři v Evropě, které chválí takoví myslitelé jako Hanzl
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.3.2023 08:32 Reaguje na vaber
A celý to šéfuje žlutý komunista, jak dycky.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.3.2023 13:27
Čína má „ohromující náskok“ ve 37 ze 44 kritických a nově vznikajících technologií, protože západní demokracie prohrávají globální konkurenci o Výsledky výzkumu, oznámil ve čtvrtek bezpečnostní think-tank ASPI pro sledování obrany, vesmíru, energetiky a biotechnologií.

Australský institut pro strategickou politiku (ASPI) uvedl, že jeho studie ukázala, že v některých oblastech všech 10 nejlepších světových výzkumných institucí sídlí v Číně.
Čínská akademie věd, vládní výzkumný orgán, se umístila na prvním nebo druhém místě ve většině ze 44 sledovaných technologií, které zahrnovaly obranu, vesmír, robotiku, energetiku, životní prostředí, biotechnologie, umělou inteligenci (AI), pokročilé materiály a kvantové technologie.

Zatímco EU/USA blouzní o zeleném světě a nesmyslně vyhazují bilióny $ do koše, Čína dál buduje i uhelné elektrárny a posiluje energetický sektor, sodovkáč-nesodovkáč.
Už jsem to zde psal, pár desítek let a čínští turisté budou obdivovat zelený skanzen EU s žebrotou v chatrčích.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.3.2023 15:07 Reaguje na Miroslav Vinkler
Čína dál buduje i uhelné elektrárny a posiluje energetický sektor, sodovkáč-nesodovkáč.
Čína se umisťuje na předních místech třeba v ekologii, váš svět naopak se skutečně nemíní nechat svazovat realitou, jak říkal váš guru, Vladimir Veliký liliput.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

3.3.2023 13:58
"Stále vidíme, že emise z fosilních paliv se zvyšují, což brání úsilí o splnění světových cílů v oblasti klimatu," uvedl generální ředitel IEA Fatih Birol.

"Mezinárodní a nadnárodní producenti fosilních paliv dosahují rekordních tržeb. Musejí také převzít svůj díl odpovědnosti," řekl Birol.

To bude asi nějaký hodně velký myslitel ten Birol!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.3.2023 14:17
Ten článek je trochu zmateční. Píše o globálních emisích a v textu se zabývá Evropu, aniž by to autor ráčil napsat.
takže se z něho nezjistí, kdo vlastně tennrůst udělal. Zisky Schell a Chevron určitě ne, tan klíč je v Číně. Ta staví neskutečné gigawatty výkonu ročně v nových uhlácích.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

3.3.2023 15:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Čína staví uhláky, protože je a bude zájem o její výrobky v "emisně neutrální" EU. Přesně v intencích konceptu Green Dealu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.3.2023 16:09 Reaguje na Jiří Svoboda
Čína je pohlcena mamonem a kvůli pár eurům a dolarům dokáže zprasit celou planetu. Samozřejmě bude vždy zájem o jejich šunty zalevno.............
Odpovědět
va

vaber

4.3.2023 09:29 Reaguje na Pavel Hanzl
co meleš stále o Číně,
kdo kupuje od Chevron, ExxonMobil a Shell a co se s tím co prodají stane ?
spálí se to a vyprodukuje CO2 ,kde? v Číně ,nebo v Evropě a USA
jaká je tvoje odpověď, Hanzl
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.3.2023 08:33 Reaguje na vaber
Čína pálí víc uhlí než celý ostatní svět dohromady a právě uhel je nejhorší prasák.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

4.3.2023 19:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Odkud je ten počítač, co do něho civíte? Je to šunt?

A kdyby se to zboží dnes dělalo jinde, třeba v Evropě, byla by jeho uhlíková stopa lepší? Nemusela by pak Evropa dostavovat uhláky protože by neměla FV panely z Číny?

Vaše zkratkovité myšlení je obdivuhodné!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.3.2023 15:40 Reaguje na Jiří Svoboda
Evropa vyrábí vše daleko čistěji, než Čína, ale je to dražší. Ta jde podcenu za každou cenu a prqsáctví ji absolutně nepálí, Evropani zase kupují rádi podcednou.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

3.3.2023 15:46
Navrhuji přestat diskutovat a začít konat.
Naše populace v EU patří mezi těch 10 % nejbohatších na planetě. Všichni.
Co kdyby jste se trošku chytili za nos a přestali tolik spotřebovávat? NERŮST, potřebujeme NERŮST!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.3.2023 16:15 Reaguje na Katka Pazderů
Pan ekonom Sedláček dává opakovaně za úkol studujícím ekonomie navrhnout model, kdy by nějaká ekonomika prosperovala, byla stabilní a při tom nerostla aspoň pár procent ročně.
Nikdo to nezvládl, asi to v našem světě nejde.
Ale určitě by šlo ten růst nasměrovat dovnitř, k intenzivní hospodářství, k cirkulární ekonomice, k čistým energiím a recyklaci odpadu.
Ale jak k tomu lidi přesvědčit? Jediný tak silný hybatel je náboženství, něco jako Gaia (ta je ale jen iluzorní), nebo něco takového, ale silně racionálního.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

4.3.2023 19:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Jediný dosti silný hybatel jsou peníze a lidi není třeba jakkoliv přesvědčovat. Všeho, co píšete, lze docílit správným zpoplatněním těžby.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.3.2023 08:40 Reaguje na Jiří Svoboda
Vývoj naší civilizace je postaven na křesťanství a částečně na judaismu. Taky naše historické bohatsví je především sakrální.
Jak křesťanství s technickou revolucí ustoupilo, objevily se dvě nová náboženství, nacismus a komunismus. Po jejich krachu ale nic dalšího nenastalo, tak se lidé zaměřili na konzum. Což vede ale k daleko horšímu krachu.
Pro rozvoj náboženství Gaia je dnes ideální doba, jenže to chce Ježíše, Buddhu nebo Mohameda.
A ten se ještě neobjevil.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.3.2023 18:45 Reaguje na Katka Pazderů
Všechno, co neroste - umírá. Uvědomujete si to?
Odpovědět
va

vaber

4.3.2023 09:33 Reaguje na Slavomil Vinkler
vy už jste vyrostl, nebo už umíráte?
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

4.3.2023 10:29 Reaguje na Katka Pazderů
Paní Pazderů, populace v Evropě prakticky neroste(když odpočítáme migranty), energeticky náročný průmysl nadnárodní společnosti odstěhovali do asie.Především roste populace,emise a výroba v Asii, ti mezi ty bohaté nepatří a nesmíří se s tím, zkuste je přesvědčit, že nemají nárok na stejnou životní úroven jako my
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

4.3.2023 19:21 Reaguje na Katka Pazderů
Růst můžeme, ale musíme při tom stále méně zatěžovat planetu. Růst a zátěž planety nemusí být svázány.

To ten hloupý "volný" trh připouštějící negativní externality k tomu vede. Pokud bychom měli opravdu volný trh, kde jsou negativní externality odstraněny jejich řádným zpoplatněním, mohlo by to začít fungovat zásadně jinak. Proč si toto Zelení nedají do programu, jen skuhrají, chtějí předělávat lidi a nahrazovat kapitalizmus.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

4.3.2023 20:58 Reaguje na Katka Pazderů
Emise CO2 v EU už klesají více, než 40 let. Tak co ještě chcete????
Odpovědět

Viktor Šedivý

5.3.2023 08:25 Reaguje na Katka Pazderů
Nemilá osobo Pazderů,
to vám fakt nedochází,
že pokud my zchudneme, nic se neušetří, protože to spotřebují jiní - třeba v Asii?



(A tohle působí na české VŠ !!!)
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.3.2023 16:19
Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků (ČKAIT) varuje před méně kvalitním zemním plynem.

Zhasínání hořáků kotlů, nestandardní chování plynového topení (vafek), červené konce plamenu na plynovém sporáku i jeho nižší výkonnost… To jsou některé vnější projevy plynových spotřebičů, které se v poslední době začaly objevovat v českých domácnostech a firmách. Důvodem je jiné složení plynu v distribuční soustavě České republiky: dodávky z Ruska na základě oprávněných sankcí nahradily jiné zdroje, převážně (ale nejen) z Norska. „Tamní plyn však obsahuje vyšší procento sirovodíku, který se při spalování mění na síranové soli a ty pak ucpávají hořák a potrubí,“ vysvětluje Ing. Mgr. Václav Petráš Ph.D., MSc., autorizovaný inženýr v oborech Pozemní stavby a Požární bezpečnost staveb a garant oboru Pozemní stavby v Autorizační radě České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT).

Máme sice ideologicky čistý zemní plyn , ale zasírá to plynové spotřebiče a přívody.
Hanzle - nemají nějakou dobrou radu pro české domácnosti ?

Náhradní hořáky vyjdou na 10 000 Kč, práce spojená s jejich výměnou, případným čištěním a kontrolou vyjde zhruba na dalších 5 000 Kč, podle velikosti zařízení a rozsahu eventuálního poškození. Speciální filtr, jenž by u řady plynových kotlů měl stačit, stojí přibližně 1 200 Kč, k čemuž ovšem musíme přičíst náklady za práci.

dostupné zde : https://www.ckait.cz/prechod-od-ruskeho-plynu-klade-vetsi-duraz-na-obezretnost-projektantu-i-techniku


Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.3.2023 08:44 Reaguje na Miroslav Vinkler
Krvavý plyn má zase problém s embolickými sraženinami krevních destiček, takže si nevyberete. Ani hemoglobin hořákům neprospívá.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist