https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ifs-britanie-by-mela-najit-zpusob-zdaneni-ridicu-elektroaut
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

IFS: Británie by měla najít způsob zdanění řidičů elektroaut

7.10.2019 00:07 | LONDÝN (ČTK)
Británie bude potřebovat nový přístup ke zdanění řidičů, protože přesun k elektrickým vozům zřejmě způsobí významný výpadek daňových příjmů z prodeje benzinu. / Ilustrační foto
Británie bude potřebovat nový přístup ke zdanění řidičů, protože přesun k elektrickým vozům zřejmě způsobí významný výpadek daňových příjmů z prodeje benzinu. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Británie bude potřebovat nový přístup ke zdanění řidičů, protože přesun k elektrickým vozům zřejmě způsobí významný výpadek daňových příjmů z prodeje benzinu. Příjmy z daně z pohonných hmot činí 28 miliard liber (809 miliard Kč) ročně, což jsou téměř čtyři procenta celkových vládních příjmů. Tyto příjmy se však s nástupem elektrických aut v příštích desetiletích vytratí, varoval britský Institut pro rozpočtová studia (IFS).
 

Příslib Británie, že do roku 2050 sníží emise na nulu, je pro vládu z hlediska rozpočtu obrovský problém. Znamená totiž, že příjmy z daní z benzinu a nafty se budou postupně snižovat až na nulu. Jejich pokles by se mohl navíc urychlit, pokud se potvrdí spekulace, že vláda hodlá snížit daň z pohonných hmot o dvě pence na litr.

Vláda by podle IFS měla uvažovat o zavedení daní také proto, že hrozí obrovské zácpy na silnicích. Nová automobilová daň by měla odrážet vzdálenost jízdy a mohla by se lišit tím, kdy a kudy se jízda uskuteční, navrhuje IFS. Další možností by bylo zavedení paušální daně za ujeté kilometry.

IFS ale také varuje, že čím déle bude vláda tuto změnu odkládat, tím to bude obtížnější. Mnoho lidí totiž přechází k hybridním a elektrickým vozům v očekávání, že budou platit nižší daně, poznamenala agentura Bloomberg.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

8.10.2019 08:35
Tím nastane problém, protože jedině levnější pohon je jakési plus pro elektromobil. Ve všem jiném za normálním autem silně zaostává (s výjimkou ceny, ta je zase oproti normálnímu autu naprosto šílená).
Lidi se tedy budou chovat tržně a vrátí se k autům a současný přechod movitějších k elektromobilům se zastaví. Je dobře, že se to provalilo tak brzy.
Druhou věcí je, že zatím žádný stát nemá dost kapacity elektráren aby mohl převést auta na elektromobily. Nejprve by se musely v EU postavit stovky elektráren (a jiné než jaderné to v podstatě být nemohou).
Odpovědět
ig

8.10.2019 11:14 Reaguje na Jan Šimůnek
On je tam i jeden vedlejší problém a to technická realizace zdanění elektromobilů. Pomocí spotřební daně z PHM to jde celekm elegantně, ale u elektromobilů by musely být nějaké fiskální zaplombované tachometry. Ne že by to vůbec nešlo, na Islandu to tak třeba funguje, ale nedovedu si představit jak to realizovat například v naší zemi kutilů a vyčuránků :-)

Druhá věc by bylo napařit vysokou spotřební daň na elektřinu obecně, ale tam si vůbec nedovedu představit důsledky.
Odpovědět

Jan Šimůnek

8.10.2019 19:36 Reaguje na
Jo, a zvlášť zdaněnou elektřinu na nabíjení elektromobilů a máme tu další kauzu LTO v bledě modrém a s jiskřičkami.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist