Index: ČR má nejhustší železniční síť v EU, v kvalitě silnic je mezi posledními
"Příčinou jsou především kvalita silnic, relativně nízké pokrytí vysokorychlostním internetem a nízká úroveň digitalizace státní správy. Česko ale naopak v rámci EU patří k těm zemím, které do dopravy investují nejvyšší podíl svého HDP a které mají nejhustší železniční síť," uvedl Milan Mařík z analytického projektu Evropa v datech.
V Česku připadá na tisíc čtverečních kilometrů 121,25 kilometru železnic, zatímco ve druhé Belgii je to 118,15 kilometru a v třetím Německu 107 kilometrů. Nejhůře Česko dopadlo v hodnocení kvality silnic, v němž skončilo až na 23. místě. Indikátor nevychází přímo ze stavu vozovek, ale z toho, jak ho hodnotí občané dané země. Češi tak patří k nejméně spokojeným občanům v EU, co se týká kvality silnic.
Podle zástupců indexu jde o paradoxní situaci, protože Česko se současně v podílu výdajů na dopravu umístilo mezi nejlepšími. ČR na ni ročně vynaloží 3,6 procenta HDP, což je třetí nejvyšší hodnota v EU. Takřka totožná situace je i u Slovenska a Maďarska, které na silnice vynaloží ještě větší podíl HDP než ČR, ale v hodnocení kvality silnic jsou také v poslední desítce. Podle někdejšího ministra dopravy a současného člena vědecké rady na Dopravní fakultě ČVUT Petra Moose je jednou z možných příčin takto nesourodé situace nesystematický přístup českých vlád. Dodal, že českou silniční infrastrukturu trápí i nízká propojenost.
Nedílnou součástí infrastruktury státu je i její digitální složka a to, jak ji lidé využívají. V Česku je vysokorychlostní připojení k internetu dostupné na 52,5 procenta území, což odpovídá 22. místu v EU. Například v sousedním Německu, které se umístilo na 14. místě, vysokorychlostní internet pokrývá 74,9 procenta území. Tristní je v Česku podle indexu dostupnost vysokorychlostního internetu v nízko osídlených oblastech. V tomto případě pokrytí dosahuje pouhých sedm procent, přičemž horší situace nastává už jen v Řecku, kde takové oblasti nejsou pokryty vůbec. Průměr EU přitom dosahuje 37 procent, nejlépe si vedou státy jako Malta, Nizozemsko či Lucembursko, kde se pokrytí blíží 100 procentům. Podle operátorů je v tomto případě překážkou stavební legislativa, svou roli hraje ale také nedostatečná poptávka. "Mnoha uživatelům mohou sítě s ´ne velmi vysokou kapacitou´ pro jejich potřeby dostačovat," sdělil bývalý předseda Českého telekomunikačního úřadu Jaromír Novák
V digitalizaci státní správy skončilo Česko na 20. místě. Vyplývá to z dat z indexu DESI, v nichž bylo jednotlivým státům uděleno skóre v kategoriích, jako jsou otevřená data, úroveň eGovernmentu pro občany i firmy či možnosti automatického předvyplnění on-line formulářů. Česko v tomto hodnocení získalo 58,6 bodu, zatímco první Estonsko 91,7 bodu, a poslední Rumunsko 21,5 bodu.
Přesto se však Češi učí komunikovat se státem on-line, eGovernment využívá 68 procent obyvatel, což odpovídá 15. místu v EU. "Z dlouhodobého hlediska se situace u nás zlepšuje. Například ještě v roce 2013 s úřady on-line komunikovalo jen 29 procent Čechů," uvedli zástupci indexu. Velkým krokem vpřed bylo pro Česko zavedení bankovní identity, kterou pro přihlašování a ověřování totožnosti při komunikaci se státem či soukromými firmami využívá přes 1,3 milionu uživatelů.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (5)
Jaroslav Řezáč
26.7.2022 09:12Měli by jsme přibrzdit v pohádkách o vláčcích a snech o dálnicích kamkoliv
vladimír šmídl
26.7.2022 09:22 Reaguje na Jaroslav Řezáčwww.zsr
(Železnice Slovenskej Republiky) a zadejte si cestu z Bratislavy do Chebu. -Prográmek vám nabídne několik variant a za pár minut máte jasno. Pozor na zhoršení nálady!
smějící se bestie
26.7.2022 11:46Místo aby byla využívána, zdokonalována ! K tomu nespolupracuje s autobusovou dopravou/roztříštěnost - jak to fungovalo za dob ČSD + ČSAD. A dá se říci, že to trvá dodnes, když se teprve uvažuje o vysokorychlostní železnici.
Břetislav Machaček
26.7.2022 19:18 Reaguje na smějící se bestienejnutnější údržbu tratí a bylo pouze na návěstí o pomalých jízdách.
Lokomotivy a vagóny se při opravách vykrádaly a do ŽOS(opravny)
šly doslova vykuchané, když se vybraly funkční díly a nefunkční
se pouze naházely do strojovny. Mašiny pak byly půl roku a více
v opravně, kde čekaly až přijede jiná s funkčními díly. I dnes
tu tak jezdí v pravidelné službě mašiny staré 50 let a kdo se
na nich vyučil, tak z nich odchází do penze. No a o propojení
železnice a autobusů máte plně pravdu, neboť si dnes místo
spolupráce konkurují. Ekologie šla stranou a železnici nahradily
autobusy a kamiony pouze proto, že na sklad už se nenaváží ani
uhlí pro teplárnu. Zásoby elektrárny klesly z tří měsíců na tři
týdny a přijít mrazy jako za socíku, tak nemají ani co spalovat,
protože rozmrazovací haly mladší zaměstnanci neznají. Všechno se
lepí operativně bez dlouhodobého plánu a pouze s výhledem bez závazného rozhodnutí. Třicet let se plánuje rychlotrať a není
plně funkční ani koridor na kterém je 30 úrovňových přejezdů
stejně nebezpečných jako ten ve Studénce. Jezdit s Pendolinem s laminátovou kabinou a vidět u přejezdu kamion je na infart.
Vědět to cestující, tak do vlaku jedoucího 150 km/h nesednou.
vaber
26.7.2022 16:03dám příklad:
silnice 1.třídy Plzeň-Budějovice ,přes Písek se nedávno kladli nový koberec i když silnice v Písku byla dobrá, nový povrch už se na jednom místě, po měsíci provozu, deformuje
naopak na silnici z Písku na Plzeň jsou v JČ úseky zcela deformované od kamionů,tam se nedělá nic,
potom někdy se tyto deformace zalepí novým asfaltem a za pár týdnů to kamiony opět zničí,
jde o kvalitu oprav, ta je nízká
kdo dostane peníze na opravy, tam se opravuje,stav silnice nerozhoduje