Interpol: Zločiny proti přírodě jsou čtvrtý největší problém. A je tu prostor k dalšímu růstu
Ve francouzském městě Nimes se v těchto dnech konala třídenní konference, věnovaná právě environmentálním zločinům, nebo chcete-li zločinům poškozujících životní prostředí či přírodu.
Mimo jiné zazněl trochu překvapivý fakt: environmentální zločiny jsou co do působených škod v pořadí čtvrtý největší problém. Hned po obchodu s drogami, po padělání a po obchodu s lidmi. Odhady jsou, že ekozločin vynáší zločincům mezi 70 a 213 miliardami dolarů ročně.
Interpol si stěžuje, že o řešení tohoto druh zločinu nejeví mezinárodní společenství dostatečný zájem. Přestože se konference konala jako jakýsi předskokan prosincového klimatického summitu v Paříži, už teď je jasné, že toto téma se na summitu diskutovat nebude.
„Důsledky obchodu s drogami jsou patrné snad každému. To samé se ale nedá říci o zločinech poškozujících životní prostředí,“ říká Cees Van Duijn, který u Interpolu vede oddělení environmentálních zločinů. „Na lidi to působí jako abstraktní věc. Proto je těžké tomu přisoudit patřičnou prioritu,“ vysvětluje dál. Zároveň podle něho platí, že obětí ekozločinu jsme my všichni, bez ohledu na tom, kde se konkrétní zločin stal.
Podle něho není ani snadné říci, zda environmentální kriminalita narůstá. „Jde o relativně nový obor a nemáme zatím dostatek údajů pro porovnání. Ale je nepochybné, že se tento druh zločinu zabydluje,“ říká Van Duijn.
Podle něho má tento „sektor“ velký potenciál k růstu. Celá řada zdrojů, jako vzácné dřeviny a organismy nebo fosilní paliva, se stávají čím dál vzácnější. Tím roste i jejich hodnota a tím i lukrativnost pro zločinecké organizace.
Že životní prostředí může být zdrojem nelegálních zisků ví i klasická mafie, tvrdí Van Duijn. Jako příklad uvádí nakládání odpadů v Itálii, kterého se zmocnila tamní mafie. V oboru environmentálního zločinu ale operují i méně zavedené a strukturované organizace, respektive často ani nejde o organizace či jasnou strukturu. To podle vyšetrovatele velmi znesnadňuje jejich odhalování.
reklama