https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/islandska-divocina-ma-zmizet-pod-vodou
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Islandská divočina má zmizet pod vodou

15.1.2003 16:21 | PRAHA/REYKJAVÍK (EkoList)
Už desítky let se ochránci přírody snaží ubránit nedotčenou přírodu východního Islandu před nápady průmyslníků. Nyní se pokoušejí čelit velmi silnému protivníkovi. Zástupci hliníkárenského gigantu Alcoa a islandské státní energetické společnosti Landsvirkjun jsou totiž odhodláni v oblasti postavit hliníkárnu. A pro její napájení ještě vodní elektrárnu s nádrží.
 

Hliníkárna má být dílem Alcoy, přehrada s elektrárnou Landsvirkjunu. Většinu islandských politiků i obyvatel vede k podpoře projektu především příslib nových pracovních příležitostí v místech, odkud mladí lidé houfně odcházejí. Udržení populace ve vzdálených venkovských oblastech je podle nich nutné. Islandští ochránci přírody i představitelé Světového fondu na ochranu přírody (WWF) by ale na východě Islandu raději než hliníkárnu s přehradou viděli národní park. Díky němu by prý vzniklo víc pracovních míst a ještě za podstatně nižší cenu. Podle islandského premiéra Davida Oddssona je v oblasti dost místa pro průmysl i pro národní park.

Místa, která budou přehradou zasažena.
Foto: Jóhann Ísberg 2002

Vynese to nebo ne?
O tom, že celý projekt přírodu východního Islandu zasáhne, není sporu. Soustava přehrad (nejvyšší má měřit 190 metrů) by zcela změnila tvář druhé nejrozsáhlejší evropské divočiny (po norském souostroví Špicberky). Voda by zalila jedinečné hluboké kaňony, ale také husí hnízdiště (husa polní islandská nepatří mezi ohrožené druhy a ekologové doufají, že si k hnízdění najde jiné místo) a sobí pastviny. Spor se vede spíš o to, zda bude škoda na životním prostředí vyvážena ekonomickým ziskem. Studie, které dokazují buď ekonomickou výhodnost, nebo nevýhodnost projektu, mají obě strany.

EIA pro i proti
Islandská Plánovací agentura (Planning Agency) na základě studie o dopadech výstavby hliníkárny a vodní elektrárny na životní prostředí (dokumentace EIA) projekt minulý rok odmítla.

Státní společnost Landsvirkjun i mnoho východoislanďanů se ale proti rozhodnutí odvolali k ministryni životního prostředí Siv Fridleifsdóttir. Ta si nechala dokumentaci doplnit o podklady od dalších odborníků a nakonec celému projektu dala s mnoha podmínkami zelenou.

Její rozhodnutí však právně napadla Islandská asociace pro ochranu přírody (Iceland Nature Conservation Association - INCA). Soud začal na přelomu letošního listopadu a prosince.

I v případě, že INCA u soudu uspěje, ale k zastavení stavby nedojde. Dokumentaci EIA by však musela znovu posoudit Plánovací agentura, což by dalo ochranářům čas přesvědčit veřejnost a dostat ji na svou stranu. "Naším nejsilnějším argumentem je ekonomická nevýhodnost projektu," přiblížil EkoListu trumfy své organizace Arni Finnsson z INCy. Mezi odpůrci projektu se ale už objevila i svéráznější forma protestu, než je právní pře. Hildur Runa Hauksdóttir, matka slavné islandské zpěvačky Björk, totiž říjnu na protest proti projektu držela hladovku. Proti stavbě hliníkárny se ale vyslovila už i samotná zpěvačka.

Kaňon, který má být přehrazen jednou z hrází.
Foto: Jóhann Ísberg 2002

Image je na nic
Do projektu byl původně zapojen norský koncern Norsk Hydro, ten se ale na počátku letošního roku rozhodl v jednáních s islandskou vládou zatím nepokračovat. Radost ochranářů ale netrvala dlouho. V dubnu na scénu vstoupila americká Alcoa, která je přitom známá svým poměrně vstřícným vztahem k životnímu prostředí. Jelikož se chce stát společností, která se rozvíjí udržitelným způsobem, zavázala se například do roku 2010 snížit své emise oxidu uhličitého o 25 procent oproti úrovni z roku 1990.

"Zeleného" image Alcoy využili i představitelé WWF při svém apelu, aby se firma z projektu stáhla. "Vyzýváme Alcou, aby se chovala podle vlastních environmentálních pravidel a od projektu ustoupila," uvedla v prohlášení Samantha Smith, ředitelka Arktického programu WWF.

Alcoa však podle svého mluvčího Jakea Siewerta místo pro výstavbu hliníkárny pečlivě vybírala. Ve hře byla i Indie, Brazílie nebo Vietnam, na Islandu byla však podpora výstavbě nejširší. "Znáte nějaké místo, kde by byli všichni environmentalisté pro?" ptal se Siewert novinářů při vysvětlování postupu své firmy.

Už se staví
Islandská vláda s Alcoou podepsala předběžné memorandum o výstavbě hliníkárny v červenci, závěrečná jednání by ovšem měla být uzavřena až na počátku příštího roku. Přesto už bylo letos na podzim dokončeno prvních 24 kilometrů silnice, která vede divočinou k případné budoucí přehradní hrázi.

I tak ochránci přírody věří, že se hliníkárna a přehrada nakonec stavět nebudou. "Pokud k závěrečné dohodě nedojde, bylo tohle poškození přírody úplně zbytečné," komentuje spěch stavařů Arni Finnsson z INCy.


reklama

 
Jan Stejskal

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist