Italský ministr: Zákaz spalovacích motorů uvrhl automobilky v EU do vážné krize
"Plán zelené dohody, jak byl navržen, už prokázal své rozpory v podobě kolapsu evropského trhu s automobily a vážné krize evropských automobilek," řekl Urso. "Údaje mluví samy za sebe. Už teď je jasné, že ten plán není udržitelný," dodal.
Snaha Italů přichází v době, kdy v Evropě sílí znepokojení, že automobilový průmysl by mohl prudce klesnout, jakmile začne platit zákaz spalovacích motorů. Už teď je přitom odvětví pod tlakem levnějšího dovozu čínských elektromobilů.
Automobilka Stellantis, která je největším výrobcem aut v Itálii, přerušila na měsíc, respektive do poloviny října, výrobu aut ve svém závodě v Turíně. Příčinou je slabá poptávka po elektrické verzi vozu Fiat 500. Jeho cena činí 30 000 eur (753 500 Kč), zatímco cena hybridní verze je 17 700 eur. Německá automobilka Volkswagen nedávno varovala, že už nebude moci poskytnout zaměstnancům garanci pracovních míst. Podle odhadů pracuje v italském automobilovém průmyslu 165 000 lidí a v německém zhruba 780 000.
Ministr Urso také řekl, že v poměru k příjmům Evropanů a Italů jsou elektromobily příliš drahé. Varoval také, že snaha o rychlé zavedení elektromobilů v EU bez toho, aby se nejprve rozvinul místní dodavatelský řetězec, by mohla způsobit, že region bude příliš závislý na Číně.
"Hrozí, že od závislosti na ruských fosilních palivech přejdeme k závislosti na kritických surovinách pocházejících z Číny, které tam byly vyprodukovány nebo zpracovány," řekl Urso. Evropa podle něj musí zvážit strategickou autonomii svých výrobních kapacit pro případ další války nebo pandemie.
Evropa má v plánu revizi zákazu nových aut se spalovacím motorem v roce 2026. Urso věří, že předsedkyně Evropské komise (EK) Ursula von der Leyenová vzhledem k hrozícímu nebezpečí ztráty pracovních míst tento proces urychlí. Zaváhání by mohlo vyvolat protesty podobné těm, které před časem zorganizovali proti Green Dealu evropští farmáři.
Urso dodal, že pokud bude EK trvat na splnění cíle zákazu aut se spalovacím motorem, měla by poskytnout významné ekonomické zdroje, aby navržený přechod urychlila.
"Průmyslová politika a environmentální politika se musejí sladit," uvedl Urso. "Souhlasíme s přechodem na elektromobily, pokud to bude udržitelné."
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (10)
smějící se bestie
26.9.2024 06:20Jaroslav Řezáč
26.9.2024 07:55 Reaguje na smějící se bestieA nebo si Čína koupí naše automobilky, zavře je a bude sem lifrovat svojí nadvýrobu, stejně co s námi udělal po 89. náš milovaný západ...skoupil naše výrobní kapacity, lidi poslal na pracák a výrobu zrušil, aby sem mohli vozit svoje výrobky ze " západu" a někteří politici jsou ještě dneska tak dutý, že si myslí, že nás sem přišli zachránit...skoupili naše výrobní kapacity a zničili je.
pavel peregrin
26.9.2024 11:35 Reaguje na Jaroslav ŘezáčRadek Čuda
26.9.2024 13:36 Reaguje na Jaroslav ŘezáčA když se koupě výrobků, u kterých je Evropa pořád ještě kvalitativně lepší a nákladově konkurenceschopná administrativními zásahy EU čím dál víc komplikuje a zdražuje, tak jak to asi může dopadnout.
Pavel Hanzl
5.10.2024 14:53 Reaguje na Jaroslav ŘezáčA kde se vzal dobrý růst až do začátku krize 2009, kdy jsme měli HDP trojnásobný? Taky oni?
Pavel Hanzl
5.10.2024 14:59 Reaguje na Jaroslav ŘezáčTřeba Škodárnu s karbecovým favoritem a miliardovými dluhy?
Nebo Teslu Rožnov s čb. televizí Orava?
Nebo Spolanu neratovice, který vyráběla jádrové mýdlo s jelenem?
Nebo Metru Blansko s rafikovými měřáky?
Jak je teda možné, že všechny ty úžasné fabriky po otevření trhu zbankrotovaly?
pepa knotek
26.9.2024 17:50Richard Vacek
26.9.2024 18:31Břetislav Machaček
28.9.2024 17:39jak z toho ven. Přiznat chybu se bojí a přitom už na ni doplácíme všichni.
Prví na to doplácení strůjci rychlého přechodu k eletromobilitě a k
přechodu na bezemisní energetiku(Německo). Ostatní jsme v jejich vleku
a propadáme se taky. Ono se zapomnělo na dvakrát měř a jednou řež a
hned se kvaltem řezalo, bez domyšlení dopadu špatného měření. Bez
surovin na baterie se musí baterie dovážet, bez záloh se neobejde
bezemisní energetika a po ztrátě levného plynu drahý dovozový plyn
prodražuje zálohy dotovaných OZE . Pár let rozhazování dotací na OZE
a podporu elektromobility vyčerpalo finanční rezervy a podpora Ukrajiny
spolu s Covidem ekonomiku dorazila. Co dál? Covid pominul, válka trvá
i naší zásluhou dál a Gryndýl se zadrhl na výpadku dotací. Jak z toho
ven? Politicky z toho cesta není a tak přijde ke slovu ekonomika i s
jejími dopady na občany EU. Ti totiž zaplatí zpackaný Gryndýl a válku
vyhovující někomu jinému. Horká jižanská(Italská) krev je radikální
a nazývá problém pravým jménem na rozdíl od naší lokajské vlády. Ta
vyčkává na noty z Bruselu i kdyby byly nepoužitelné a špatné. Saudové
razantně snížili cenu ropy a pouze hlupák ji nebude levnou kupovat
proto, aby draze jezdil elektromobilem.