https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/italsky-ministr-zakaz-spalovacich-motoru-uvrhl-automobilky-v-eu-do-vazne-krize
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Italský ministr: Zákaz spalovacích motorů uvrhl automobilky v EU do vážné krize

26.9.2024 01:24 | MILÁN (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | zhuzhu / Depositphotos
Zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory po roce 2035, který přijala Evropské unie v rámci své zelené dohody, takzvaného Green Dealu, způsobil evropským automobilkám vážnou krizi a musí být urychleně přepracován. Listu Financial Times (FT) to řekl italský ministr průmyslu Adolfo Urso.
 
Pokud Brusel nezmírní své ambiciózní ekologické cíle pro automobilový průmysl, jsou podle ministra ohroženy ve výrobě aut v Evropě statisíce pracovních míst. Chce proto tento týden využít jednání na vysoké úrovni v Bruselu k tomu, aby požadoval urychlenou revizi emisních pravidel a zákazu spalovacích motorů od roku 2035. Plán by podle něj měl být odložen a zmírněn, aby se umožnil prodej jiných vozů s čistými technologiemi, včetně aut využívajících biopaliva nebo syntetická paliva.

"Plán zelené dohody, jak byl navržen, už prokázal své rozpory v podobě kolapsu evropského trhu s automobily a vážné krize evropských automobilek," řekl Urso. "Údaje mluví samy za sebe. Už teď je jasné, že ten plán není udržitelný," dodal.

Snaha Italů přichází v době, kdy v Evropě sílí znepokojení, že automobilový průmysl by mohl prudce klesnout, jakmile začne platit zákaz spalovacích motorů. Už teď je přitom odvětví pod tlakem levnějšího dovozu čínských elektromobilů.

Automobilka Stellantis, která je největším výrobcem aut v Itálii, přerušila na měsíc, respektive do poloviny října, výrobu aut ve svém závodě v Turíně. Příčinou je slabá poptávka po elektrické verzi vozu Fiat 500. Jeho cena činí 30 000 eur (753 500 Kč), zatímco cena hybridní verze je 17 700 eur. Německá automobilka Volkswagen nedávno varovala, že už nebude moci poskytnout zaměstnancům garanci pracovních míst. Podle odhadů pracuje v italském automobilovém průmyslu 165 000 lidí a v německém zhruba 780 000.

Ministr Urso také řekl, že v poměru k příjmům Evropanů a Italů jsou elektromobily příliš drahé. Varoval také, že snaha o rychlé zavedení elektromobilů v EU bez toho, aby se nejprve rozvinul místní dodavatelský řetězec, by mohla způsobit, že region bude příliš závislý na Číně.

"Hrozí, že od závislosti na ruských fosilních palivech přejdeme k závislosti na kritických surovinách pocházejících z Číny, které tam byly vyprodukovány nebo zpracovány," řekl Urso. Evropa podle něj musí zvážit strategickou autonomii svých výrobních kapacit pro případ další války nebo pandemie.

Evropa má v plánu revizi zákazu nových aut se spalovacím motorem v roce 2026. Urso věří, že předsedkyně Evropské komise (EK) Ursula von der Leyenová vzhledem k hrozícímu nebezpečí ztráty pracovních míst tento proces urychlí. Zaváhání by mohlo vyvolat protesty podobné těm, které před časem zorganizovali proti Green Dealu evropští farmáři.

Urso dodal, že pokud bude EK trvat na splnění cíle zákazu aut se spalovacím motorem, měla by poskytnout významné ekonomické zdroje, aby navržený přechod urychlila.

"Průmyslová politika a environmentální politika se musejí sladit," uvedl Urso. "Souhlasíme s přechodem na elektromobily, pokud to bude udržitelné."


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

26.9.2024 06:20
Aby ne, když si to nechal jejich papalášové líbit, na rozdíl od jiných, kteří mají ty v Bruseli, na šňůrkách, že !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

26.9.2024 07:55 Reaguje na smějící se bestie
ono jde spíš o to, že Čína si sem valí svoje výroby. Sledovat EU komisaře pro průmysl, jehož jediný program je " hlavně nenaštvat Čínu" smrdí dost velkým průserem v zaměstnanosti.
A nebo si Čína koupí naše automobilky, zavře je a bude sem lifrovat svojí nadvýrobu, stejně co s námi udělal po 89. náš milovaný západ...skoupil naše výrobní kapacity, lidi poslal na pracák a výrobu zrušil, aby sem mohli vozit svoje výrobky ze " západu" a někteří politici jsou ještě dneska tak dutý, že si myslí, že nás sem přišli zachránit...skoupili naše výrobní kapacity a zničili je.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

26.9.2024 11:35 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Pokud se výrobní kapacity ve velkém přesunuly do Číny, nelze asi očekávat nic jiného. Každý chvilku tahá pilku. Firmy si snížily svoje náklady, aby za pár let umožnily Číně expandovat na evropské trhy.
Odpovědět

Radek Čuda

26.9.2024 13:36 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Čína sem valí výrobky, které si lidé mohou podstatně spíš koupit, kvůli jejich nižší ceně, než výrobky evropských výrobců.
A když se koupě výrobků, u kterých je Evropa pořád ještě kvalitativně lepší a nákladově konkurenceschopná administrativními zásahy EU čím dál víc komplikuje a zdražuje, tak jak to asi může dopadnout.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2024 14:53 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Fakt dobrý. A jak je teda možné, že do konce devadesátek jsme měli dvojnásobné HDP než v roce 1993, kdy řachl náš soc. průmysl? To nám sem poslali Paroubkovi Marťani?
A kde se vzal dobrý růst až do začátku krize 2009, kdy jsme měli HDP trojnásobný? Taky oni?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2024 14:59 Reaguje na Jaroslav Řezáč
"..skoupili naše výrobní kapacity a zničili je." Fakt? jaké máte na mysli?
Třeba Škodárnu s karbecovým favoritem a miliardovými dluhy?
Nebo Teslu Rožnov s čb. televizí Orava?
Nebo Spolanu neratovice, který vyráběla jádrové mýdlo s jelenem?
Nebo Metru Blansko s rafikovými měřáky?
Jak je teda možné, že všechny ty úžasné fabriky po otevření trhu zbankrotovaly?
Odpovědět
pk

pepa knotek

26.9.2024 17:50
Italové ani Evropané nemají mzdy na elektrická auta, no to je tedy objev italského ministra. Kapitáni evropského autolandu se nechali chytit do pasti, doufali že vlády kupujícím elektroauta zadotují a pojede se dál, ale prachy na dotace aut nejsou už ani v Německu. Kdo bude vyrábět co chce zákazník přežije, zbytek zkrachuje.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

26.9.2024 18:31
Jak víme z historie, zákazy jsou cestou pokroku. Kdybychom nezakázali koňské povozy, ještě dnes bychom cestovali koňmo. A teprve zákaz parních strojů otevřel cestu spalovacím motorům.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.9.2024 17:39
EU to přehnala s unáhlenými termíny přechodu k elektromobilitě a nyní neví,
jak z toho ven. Přiznat chybu se bojí a přitom už na ni doplácíme všichni.
Prví na to doplácení strůjci rychlého přechodu k eletromobilitě a k
přechodu na bezemisní energetiku(Německo). Ostatní jsme v jejich vleku
a propadáme se taky. Ono se zapomnělo na dvakrát měř a jednou řež a
hned se kvaltem řezalo, bez domyšlení dopadu špatného měření. Bez
surovin na baterie se musí baterie dovážet, bez záloh se neobejde
bezemisní energetika a po ztrátě levného plynu drahý dovozový plyn
prodražuje zálohy dotovaných OZE . Pár let rozhazování dotací na OZE
a podporu elektromobility vyčerpalo finanční rezervy a podpora Ukrajiny
spolu s Covidem ekonomiku dorazila. Co dál? Covid pominul, válka trvá
i naší zásluhou dál a Gryndýl se zadrhl na výpadku dotací. Jak z toho
ven? Politicky z toho cesta není a tak přijde ke slovu ekonomika i s
jejími dopady na občany EU. Ti totiž zaplatí zpackaný Gryndýl a válku
vyhovující někomu jinému. Horká jižanská(Italská) krev je radikální
a nazývá problém pravým jménem na rozdíl od naší lokajské vlády. Ta
vyčkává na noty z Bruselu i kdyby byly nepoužitelné a špatné. Saudové
razantně snížili cenu ropy a pouze hlupák ji nebude levnou kupovat
proto, aby draze jezdil elektromobilem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2024 15:01 Reaguje na Břetislav Machaček
Čína má konec spalováků taky v roce 2035 a v Šanghaji si nezaregistrujete dýzlový auto už dnes.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist