https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/izraelska-studie-netopyri-nestoji-za-prvopocatkem-pandemie-covidu-19
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Izraelská studie: Netopýři nestojí za prvopočátkem pandemie covidu-19

5.9.2022 09:33 | TEL AVIV (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Izraelští vědci přišli s dalšími argumenty, které podle nich svědčí o tom, že na začátku pandemie covidu-19 nebylo přenesení koronaviru na člověka od netopýrů. Vyplývá to ze studie týmu Telavivské univerzity, o níž informoval server The Jerusalem Post.
 

Netopýři mají špatnou pověst a jsou označováni za "krvelačné draculy" či za šiřitele různých virů, včetně koronaviru SARS-CoV-2, napsal izraelský server. Tato tvrzení jsou ale podle nové studie vědců z Tel Avivu chybná, netopýři mají naopak pozitivní vliv, například v hubení hmyzu či opylování plodin.

"Netopýři mají vysoce účinný imunitní systém, který jim umožňuje relativně snadno bojovat s viry, včetně těch, jež jsou považovány za smrtelné," tvrdí vědci z týmu, jehož studie byla publikována v prestižním časopise iScience Journal. Vědci z Telavivské univerzity se zabývali desítkami článků a studií na toto téma a došli k závěru, že spojování netopýrů s počátkem pandemie covidu-19 koncem roku 2019 "není podloženo dostatečnými vědeckými důkazy". Ani téměř tři roky od začátku této pandemie tak vědci stále neznají její prvotní příčinu.

Maya Weinbergová, která se na této studii podílela, vysvětlila, jak je to s imunitním systémem netopýrů. "Všeobecně jsou netopýři mylně považováni za rezervoár mnoha nakažlivých nemocí, a to jenom proto, že byli shledáni sérologicky pozitivními, tedy že měli protilátky," citoval Weinbergovou server The Jerusalem Post. "To ale znamená, že nemoc přežili a vytvořili si protilátky, tudíž už nejsou nositeli viru," dodala.

V posledních letech došla podle izraelského deníku řada vědců k závěru, že netopýři jsou schopni bojovat s různými viry, včetně smrtelných, lépe než člověk a většina dalších savců. Proto by vědci měli jejich imunitní systém hlouběji studovat, což by mohlo pomoci vnést více světla do boje s nakažlivými nemocemi, stárnutím i rakovinou, uvedli vědci z Telavivské univerzity.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (12)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

5.9.2022 10:34
Stejně to asi zůstane sporné. Mohli testovat desítky kusů s imunutou, ale ten jeden, který měl viry aktivní a byl rozporcován a sněden, mohl rozšířit nákazu na člověka. Nicméně stejně pravděpodobná je verze laboratorního původu s gmo "obyčejných" chřipkových virů. Ta časová variabilita se spoustou mutací c-19 tomu jen nasvědčuje.
Odpovědět
MS

Michael Stanovský

11.9.2022 18:44 Reaguje na Karel Zvářal
Ano, náhoda je blbec.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

5.9.2022 13:00
Abychom po covidu nezačali vše převracet naruby. Netopýři jsou snad rezervoárem všech možných patogenů. Pro nezkreslený pohled je lepší se dívat po zdrojích před covidem, namátkou ze souhrnu z bakalářské práce z roku 2018:
"Netopýři, jako velmi stará vývojová větev savců, jsou významnými rezervoáry virových patogenů a v mnoha případech jsou i vědecky doloženými přenašeči daných virů. Tyto viry se stále více dostávají do povědomí, hlavně díky zvětšující se lidské populaci, a tedy častějšímu kontaktu lidí a netopýrů. ...."
https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/98624
Odpovědět
JR

Jan Rosan

6.9.2022 08:10
Závěr článku je velmi dobré a optimistické hodnocení výzkumu a pokud by se mohlo využít těch znalostí, byl by to ohromný krok medicíny, podobný vynálezu penicilínu.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

6.9.2022 08:24 Reaguje na Jan Rosan
Podobně objevná a užitečná byla vakcinace oslabenými viry pro postupné získání imunity. Jenže těm tupým antivaxerům jméno Louis Pasteur nic neříká, bohužel...
Odpovědět
pp

pavel peregrin

6.9.2022 09:23 Reaguje na Karel Zvářal
Pane Zvářale, myslím, že třeba Prof. RNDr. Turánek, DrSc. není zrovna tupý antivaxer. To, co říkal, má hlavu a patu a je to když ne víc, tak minimálně k vážnému zamyšlení.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

6.9.2022 12:34 Reaguje na pavel peregrin
Pro člověka, který je od dětství něčím očkovaný, nemůže být sebemenší problém se s tím psychicky vyrovnat. Mně stačilo, jak to frčelo právě v Izraeli, to u nás tak hladce nešlo. Nejmenovaný odborník to neuměl jednoduše vysvětlit, na otázky redaktorů odpovídal jak vysokoškolák u zkoušky, takže laický divák se v těch lékařských pojmech ztrácel. Vím o dvou případech z okolí (pánové mého věku), kteří se statečně vyhýbali očkování, a v tom čase se ztratili jak pára nad hrncem… Každý svého štěstí strůjcem.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

6.9.2022 13:12 Reaguje na Karel Zvářal
Zde nejde o psychické vyrovnání. Šlo o to, že byla použita mmR vakcína, dle vyjádření prof. Turánka a nejen jeho, naprosto nešťastně, protože tato vakcína byla primárně vyvíjena pro úplně jiný účel použití. Bohužel i v mém okolí došlo přesně k takovým případům po očkování, které Turánek uváděl, nehledě k tomu, že nikdo nemůže seriozně říci, co se u očkovaných osob mladší a střední generace později objeví. Jenže to již samozřejmě nikdo nebude přičítat očkování. Jsou to zajímavé rozhovory, zkuste si to vyhledat.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

6.9.2022 12:16 Reaguje na Jan Rosan
Ano, podobné výzkumy netopýrů by mohly inspirovat k lidskému poznání toho, jak zlepšit lidskou imunitu. Netopýři prý vůbec netrpí záněty; těmi lidský obranný systém reaguje na poškození, ale časté záněty predisponují k rakovinnému bujení. U netopýrů se snad (?) díky tomu nevyskytují rakoviny.
Odpovědět
IVAN FILIPEC

IVAN FILIPEC

6.9.2022 20:18
Když si člověk pěstuje imunitu, tak nepotřebuje očkováni proti chřipce.
Kovid není přirozený, ten přirozený způsobuje rýmu, mnoho známých, kteří se nechali očkovat, mají dnes značné zdravotní problémy. Oficiálně Němci přiznali mnoho úmrtí po očkováni. Mnoho očkovaných prodělalo opakovaně kovid s velmi těžkým průběhem. Byl sem mezi nemocnými a žádnou nemoc nechytil, už i chřipku, na kterou ročně umírá kolem 10 000 nemocných jsem nikdy neměl. Chce to cibuli, česnek, kysané zelí a kvašenou zeleninu a budete zdraví.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

6.9.2022 20:31 Reaguje na IVAN FILIPEC
Souhlas! Chce to cibuli, česnek, kysané zelí a kvašenou zeleninu a budete zdraví - a nějaká srandovní vakcína vám nemůže ublížit.

Ano, po očkování bylo mnoho úmrtí. Vakcína není záruka nesmrtelnosti, jen významně snižuje pravděpodobnost vážnějšího průběhu covidu.

To bych také mohl operovat s tím, aby senioři nevečeřeli. Neb je statisticky doloženo mnohoa mnoho případů, že povečeřel a do rána zemřel...
Odpovědět
MS

Michael Stanovský

11.9.2022 18:52 Reaguje na Karel Zvářal
Ale koroňáka dostat můžete. Vím o takové, co spadá do kategorie "cibule, česnek, kysané zelí a kvašená zelenina" a třeba ještě zázvor. Tři dny jí bylo na umření, pak dostala nějaký neregistrovaný experimentální lék a za dva dny byla jak rybička. Já jsem si na rozdíl od ní došel už dávno pro 4. injekci, a nic jsem nedostal, ač jsme sdíleli kuchyň i ložnici. A teď babo raď. Každopádně spolužačka, co vede jednu covidovou JIPku, mi říkala, že už s třetí dávkou se u nich pacienti nevyskytují. Na ventilátorech skončí maximálně ti neočkovaní, neumírá nikdo. Generalizovat se to sice nedá, ale zkušenosti spolužačky se za ty dva roky covido-války snad stojí za zamyšlení.
Statistika je sviňa, ale na to antivaxeři nedají.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist