https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/jablonec-nad-nisou-testuje-elektrobus-v-mestskem-provozu-zatim-bez-lidi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jablonec nad Nisou testuje elektrobus v městském provozu, zatím bez lidí

9.3.2024 00:14 | JABLONEC NAD NISOU (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Jablonec nad Nisou testuje elektrobus. V náročných podmínkách podhorského města jezdí zatím bez cestujících, místo nich vozí pytle s pískem. V únoru testoval ve městě menší autobus, v březnu městská společnost Jablonecká dopravní přijde na řadu velký autobus, řekla ČTK mluvčí magistrátu Jana Fričová. Vedení města chce zjistit, na jakých linkách je možné elektrobusy v Jablonci využít.
 

"Výpůjčkou elektrobusů si chceme otestovat jejich technické vlastnosti v náročném horském terénu. Jde o již vyzkoušenou a ověřenou metodu testování, kterou jsme využili například v srpnu 2018 před zavedením linky MHD do areálu nemocnice. Tehdy jsme si pro testování vypůjčili malokapacitní autobus z Dopravního podniku České Budějovice," doplnil primátor Miloš Vele (ODS). V únoru město testovalo 9,5 metru dlouhý autobus E-WAY od společnosti Iveco Czech Republic, na březen půjčilo dvanáctimetrový elektrobus výrobce SOR Libchavy.

"Potřebujeme získat přesná data z provozu při zatížení autobusu tzv. mrtvou vahou. Třicetikilogramové pytle s pískem tak simulují zatížení do tří tun, což odpovídá zhruba obsazení autobusu 40 cestujícími, což je 60 procent celkové kapacity autobusu," řekl ředitel Jablonecké dopravní Luboš Wejnar. Při testování bez cestujících je podle něj možné vyzkoušet různé podmínky v provozu bez ohledu na jízdní řád. Vozy testují nejen přímo ve městě, ale i v Bedřichově nebo Maxově.

MHD v Jablonci nad Nisou zajišťuje od loňského února dopravní společnost ČSAD Slaný ze skupiny ICOM Transport. Zakázku získal dopravce na pět let, ve druhém největším městě v Libereckém kraji bude jezdit do konce ledna 2028. ICOM pořídil pro Jablonec 27 nových hybridních autobusů - 23 velkých mercedesů a čtyři minibusy Rošero. "S dopravcem jednáme o dočasném zařazení elekrobusů do běžného provozu s cestujícími během podzimních měsíců," řekl Wejnar.

První elektrobus koupil dopravní podnik v sousedním Liberci, kvůli splnění emisních norem plánuje příští rok koupit čtyři další. Podnik měl v předchozích měsících půjčený elektrobus od firmy SOR s jedním centrálním motorem, teď koupil za 5,9 milionu předváděcí vůz Solaris Urbino. "Ten se liší tím, že má dva motory v kolech," řekl dopravní ředitel Martin Hettner. Cílem je podle něj získat zkušenosti z provozu dvou odlišných elektrobusů.

Autobus s elektrickým pohonem testoval v minulosti i krajský dopravce ČSAD Liberec, šlo o prototyp, který se v náročných podmínkách Libereckého kraje neosvědčil. Kraj vůz nasadil v Jizerských horách na linku kolem přehrady Souš. Podle předsedy představenstva Martina Bobka je využití elektrobusů výhodné v městské dopravě, kde se jezdí takzvaně kolem komína. Nedokáže si ale představit, jak nákladné by bylo vybudovat infrastrukturu pro elektrobusy v regionální dopravě, tam vidí Bobek prostor spíš pro vozy s hybridními pohony.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

9.3.2024 10:21
dobijení autobusů trvá tak dlouho, že některé nemusí na ráno ani vyjet.
Odpovědět
pk

pepa knotek

9.3.2024 16:48
Aby to mohlo fungovat nesmí být moc velká zima, teplo, trasa nesmí být moc do kopce a nesmí do toho nastoupit moc lidí. K tomu je zapotřebí mít software, který data sbírá a všechno to vošéfuje. Pak se projekt vyhodnotí a je to - nebo se zeptat u sousedů v Liberci.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

10.3.2024 09:08 Reaguje na pepa knotek
pokud nejsme takový optimisti, že bude od Listopadu do Dubna teploty jako na Jaře, je podle toho co píšete elektrobus nepoužitelný.
Jnak dobijení, trvalo sedm hodin.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist