https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/jedna-z-nejvzacnejsich-selem-nalezena-na-dobrissku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jedna z nejvzácnějších šelem nalezena na Dobříšsku

8.2.2021 14:41 | PRAHA (Ekolist.cz)
Kočka divoká zachycená fotopastí v Javorníkách. Ilustrační snímek.
Kočka divoká zachycená fotopastí v Javorníkách. Ilustrační snímek.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Poprvé po zhruba sto letech se na Dobříšsku podařilo zdokumentovat výskyt kočky divoké. Zvíře bylo nalezeno mrtvé místními obyvateli na cestě u Nového Knína. Že se skutečně jedná o samce kočky divoké, potvrdila genetická analýza, kterou provedl Ústav biologie obratlovců AV ČR.
 

Česká republika má z hlediska současného areálu rozšíření kočky divoké ve střední Evropě strategickou polohu. Na hranicích s Německem žije menší populace, která byla na bavorské straně podpořena v 80. a 90. letech reintrodukcí, tzn. vypuštěním nových jedinců zpět do přírody. Z východu mohou do Česka přicházet kočky z karpatské populace.

Podle genetické analýzy patřil samec nalezený u Nového Knína k bavorské populaci koček divokých. „Dobříšsko představuje oblast, která není přímo napojena na pohraničí a na areál výskytu v sousedních státech, což by mohlo být důkazem, že nejde jen o ojedinělý výskyt jedince, který se k nám zatoulal z Německa,“ uvádí zooložka Jarmila Krojerová z Ústavu biologie obratlovců AV ČR. To potvrdili i nálezci uhynulého zvířete: podobně vyhlížející sraženou kočku zde nalezli již loni v květnu.

Kadáver kočky divoké nalezené na Dobříšsku.
Kadáver kočky divoké nalezené na Dobříšsku.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Josef Růžička / Hnutí DUHA Olomouc

Podle existujících záznamů byla kočka divoká na Dobříšsku běžně lovena ještě v polovině 18. století. Zastřelenou kočku divokou zmiňují zdejší archivy naposledy v roce 1914, jednalo se ale o jedince vypuštěného z lidského chovu. Od té doby byla v této oblasti až doteď považována za vyhubenou.

Kočka divoká je skrytě žijící druh, který může snadno unikat pozornosti. Hlášení veřejnosti pomáhá vědcům zdokumentovat výskyt šelmy i na územích, kde podrobnější monitoring neprobíhá. „O výskytu kočky divoké u nás víme díky záznamům z fotopastí, používaným k monitoringu velkých šelem, zejména rysa ostrovida. Ty prokázaly její pohyb na česko-slovenském pomezí v oblasti Bílých Karpat a Javorníků, ale také na Šumavě nebo v Doupovských horách. Nález na Dobříšsku potvrzuje naše domněnky, že kočka divoká se na území Čech a Moravy po delším období vrací a nachází zde vhodný biotop,“ říká zoolog Martin Duľa z Hnutí DUHA Olomouc a Ústavu ekologie lesa Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity v Brně.

Poznávací znaky, kterými se liší kočka divoká od kočky domácí, jsou známé. Přesné určení ovšem komplikuje možný výskyt hybridů mezi oběma druhy. „Oba druhy se mohou bez problémů vzájemně křížit a mít plodné potomstvo. Určení těchto hybridních jedinců dle vzhledu je obtížné i pro zkušené odborníky. Pomůže pouze správně provedená analýza DNA,“ vysvětluje Jarmila Krojerová, která se genetickým analýzám u obou našich kočkovitých šelem, kočky divoké a rysa ostrovida, dlouhodobě věnuje.

„Navzdory intenzivnímu monitoringu jsou informace od veřejnosti v mnoha ohledech důležité, proto prosíme o sdělení pozorování kočky divoké, nálezu jejích stop nebo mrtvého zvířete, které vykazuje typické znaky této šelmy. Veřejnost se tak může přímo zapojit do monitoringu chráněného a vzácného druhu živočicha,“ dodává Martin Duľa.

Informovat vědce mohou lidé prostřednictvím nálezového formuláře na webových stránkách projektu www.kockadivoka.cz.

Uhynulé tělo připomínající kočku divokou nalezl na cestě u Nového Knína Josef Růžička s manželkou. Na nález upozornili prostřednictvím e-mailu na stopy@selmy.cz Hnutí DUHA Olomouc, které po předběžném určení požádalo o pomoc Agenturu ochrany přírody a krajiny. Ta zajistila převoz zvířete na další analýzu do Brna.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (37)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.2.2021 09:13
Rys , medvěd i kočka divoká jsou schopny adaptace a únosného soužití s lidmi a jsem všemi deseti pro.

Na rozdíl od vlka obecného, kde je tato možnost absolutně vyloučena , jak doloženo v minulosti i přítomnosti.
Odpovědět
Sl

Slovan

8.2.2021 10:32 Reaguje na Miroslav Vinkler
Kdyby zde žilo cca. 120 medvědů, voláte po jejich odstranění taky, tak nelžete. Protože zatímco nyní máte “strach” o chovatele ovcí, tak v případě medvěda byste ho měl o svůj život. I já se totiž při toulkách po slovenských nebo rumunských horách více bál setkání s medvědem nežli vlkem. Tedy... spíše takového toho náhodného setkání, kdy by medvěd reagoval spíše z vylekání. A jelikož chodím do odlehlých míst, pak by mi pomohli asi jen všichni svatí. Naštěstí se mi to nestalo, nicméně s touhle možností vždy počítám. To k tomu prostě patří. Neb “kdo se bojí, nesmí do lesa” - bez toho pocitu by to stejně nebylo to správný dobrodružství, které v našich horách bez těch zvířat prostě nezažijete.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.2.2021 11:15 Reaguje na Slovan
Zase vy byste potřeboval zapřáhnout do práce někde v pohraničí na statku a starat se o dobytek, aby vás ty legrácky přešly.
Taky jsem znal jednoho, pod Mount Everest/Nepál musel,
a jeho znalosti místního okolí byly tragické. Ale v Himalájích byl a všemu rozuměl.
Odpovědět
Sl

Slovan

8.2.2021 12:27 Reaguje na Miroslav Vinkler
Starat se o zvířata mě vždy bavilo, tudíž pokud bych za to byl odměněn jako normální člověk, rozhodně by mi taková věc nevadila. Není to nejlehčí práce, ale rozhodně mnohem příjemnější a i zdravější než brigáda, kterou jsem měl během studií - 12h směny ve fabrice, denní i noční :)
No vidíte, já však preferuji asi "trošku" jinou turistiku než váš Mt. Everesťák :) Pokud bych šel do Himalájí, tak Everest rozhodně vynechám, protože se jedná o dosti navštěvovanou oblast. Takže bych dal přednost třeba treku Mardi Himal.
Že bych všemu rozuměl jsem nakonec ani nikde nenapsal. Jen svůj názor.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

8.2.2021 12:02 Reaguje na Slovan
Ono záleží na přístupu. Pokud by ti medvědi věděli, že nemají lidi otravovat a mají se živit v lese, bylo by to asi klidné soužití. Pokud by ale jejich ochrana byla pojata stejně jako současná ochrana vlků, určitě by tam docházelo ke knfliktům. Kupříkladu v USA a Kanadě žijí početné populace medvědů a soužití s lidmi bylo celkem bezproblémové. Pak pár chytráků napadlo lákat medvědy na újeď a dělat medvědí safari pro lidi chtivé fotek a situace se změnila. Nakonec to došlo tak daleko, kdy se musely vystřílet tisíce medvědů, kteří ztratili schopnost obživy v lese a byli agresivní vůči lidem.
Odpovědět
Sl

Slovan

8.2.2021 12:46 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Medvědi se v oblastech kde žijí často dostávají až do obcí a městeček. Hlavně pokud jsou odpadky nezabezpečený. Je logické, že pokud si medvěd navykne na takový zdroj potravy a pak je i nebezpečný, měl by být odstraněn a pokud ho to někdo naučil, měl by být ten člověk potrestán. Není v zájmu nikoho, aby se stalo, že nedej bože někoho zabije. Jsem však přesvědčen, že ti lidé už jsou na tyhle občasné návštěvy prostě zvyknutý a žádná tragédie se z toho nedělá. Pokud by se něco podobného stalo u nás třeba s vlkem, bude odstraněn také a nikdo proti tomu ani protestovat nebude.
Já se spíše bavil o divokých horách. Právě z US i Kanady jsou známé případy, kdy medvěd zabil nebo vážně zranil člověka. Často v momentě, kdy medvědice bránila mladé. O tom, že by tohle ale udělal vlk fakt nevím. Proto jsem si vždy u nějaké zatáčky, kde nebylo za roh vidět říkal: "hlavně ať tam není nakrknutej medvěd" :) Ale jak říkám, to k tomu prostě patří. Stejně jako v horách US a Kanady.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

8.2.2021 15:52 Reaguje na Slovan
Už i na Slovensku pochopili, že i v oblastech, kde žijí medvědi, je třeba zabezpečovat odpad, aby se k němu medvědi nedostali. Mimochodem, můj švagr má z totáče hezký "zážitek" s medvědem v Tatrách. Když bivakovali, medvěd jim v noci rozpáral stan. Naštěstí se jim ho křikem podařilo odehnat. Jo a zajímavé je, že taková hysterie je vyvolána akorát okolo medvědů a vlků. Když předloni tady u nás provokoval ten medvědí puberťák, tak se svolávaly schůze a požadoval se jeho odstřel. Loni v prosinci přímo v Praze Podolí divoké prase ohrožovalo lidi až nakonec muselo být zastřeleno, ale tomu se média prakticky nevěnovala. Přitom bachyně, když chrání selata, dokáže být stejně nebezpečná jako medvědí "mamka" s mladými.
Odpovědět
LB

Lukas B.

8.2.2021 16:06 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
v dřevních dobách internetu na jakémsi outdoorovém webu vyšla poměrně kvalitní série, jak se vypořádat s nebezpečnými divokými zvířaty. pamatuji si z toho to, že dramaticky nejvíce zraněných a zabitých turistů má na svědomí obyčejný tur domácí (v jeho krajových variantách), samozřejmě, nepočítáme-li srnčí a jelení zvěř při dopravních nehodách, ale to není úplně tak outdoorový příběh. k problematice medvědů bylo předloženo mnoho rázovitých slovenských historek, hajným na mopedu srazivším se za zatáčkou s medvědem počínaje, ale byla tam citována statistika, že na slovensku je mnohem více zraněných "outdooráků" (tedy se započtením houbařů) od divých sviní.
Odpovědět
Sl

Slovan

8.2.2021 16:44 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
V tomto s vámi samozřejmě souhlasím! Že se u nás dělá neuvěřitelná hysterie kvůli vlkům a případně toho JEDNOHO medvěda mi přijde fakt směšný. Jak říkáte, tahle zvířata nejsou pro člověka nebezpečnější než divočák nebo třeba jelen. Ale to není jen u nás. Když se zatoulal divoký zubr z Polska do Německa, okamžitě byl zastřelen. Proč proboha? Někdy je to prostě směšný. Ukazuje to ale jen na jednu věc - jakmile zmizí některý druh většího zvířete, lidi se začnou při jeho návratu bát protože na něj nejsou po celý život zvyklí. To nějakou dobu trvá. Přitom třeba zubr se v Polsku často "toulá" po polích jak u nás srnky :) Medvěd je zase normální v zahraničních horách. Viz. třeba vámi zmiňované Tatry, kam spousta Čechů jezdí a podle mě si ani neuvědomují, kolik medvědů okolo nich pobíhá.

Nicméně to, co popisujete na začátku o Slovensku - to je přesně to důležité a účinné opatření o která v takových případech jde.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

12.2.2021 11:12 Reaguje na Slovan
Chápu, že bavit se o šelmách jako je medvěd nebo vlk je zajímavější - ale zažil jste někdo, jak pěkně se umí nas--t bachyně, když ji někde překvapíte se selátky?
Přitom prasata jsou přemnožená přímo děsivě a zdá se, že to nikoho příliš netrápí.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

12.2.2021 19:48 Reaguje na Karel Ploranský
Můžete se rozepsat o tom děsivém přemnožení. Nějaká čísla pro ilustraci.
Z čeho prosím čerpáte?
Odpovědět
Sl

Slovan

14.2.2021 14:18 Reaguje na Karel Ploranský
Budu citovat sám sebe: "tahle zvířata (myšleno šelmy) nejsou pro člověka nebezpečnější než divočák nebo třeba jelen." :)

Odpovědět
MU

Michal Ukropec

9.2.2021 10:41 Reaguje na Slovan
V polských Tatrách jsem viděl asi 3 letého zapuzeného samečka jak klidně konzumuje borůvky cca 120 metrů od plné turistické cesty. Dále mezi Malým Toporowym stawem a Brzezinami medvědici s dvěma medvíďaty cca na 6 metrů. Opatrně jsem vycouval a klid.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

9.2.2021 10:46 Reaguje na Slovan
Souhlasím s tím, že ve vztahu k člověku může být medvěd a to hlavně s ohledem na jeho proporce, hodně problematický. Překvapit ho na krátkou vzdálenost ( překonání útěkové vzdálenosti) nebo se dostat mezi medvědici a medvíďata nemusí dopadnout dobře.
V polovině devadesátých let zimoval medvěd po dvě zimy v Rychlebách na Smrku. První setkání bylo trochu šokem. Co se to tu objevilo? Na podzim na prvním sněhu stopy ( délka zadní tlapy 22 cm a odhad váhy kolem 180 kg) a stopy ve sněhu na jaře. Druhý rok se jeho zimní návštěva opakovala. Další rok již nepřišel. Jo ti slavní ochránci " všeho živého" se ho někde na Blanensku (jsem přesvědčen, že to byl on) pokusili uspat. No a jak takové pokusy ochranářů dopadají? Nepřežil.
Na Slovensku si zadělávají na dost velký problém. Ty lesy tolik medvědů prostě neuživí.
Odpovědět
Sl

Slovan

9.2.2021 11:25 Reaguje na Jarek Schindler
On i medvěd se člověku raději vyhne obloukem. Občas se ale prostě taková setkání stávají a ačkoli to i tak z 99% končí podobně jako u pana Ukropce (viz. příspěvek nad vaším), je zde i riziko, že to medvěd pochopí jako ohrožení. To se ale může stát u všech větších zvířat... úplně stejně jako medvěda bych takhle na pár metrů nechtěl potkat třeba ani bachyni s malýma. V ten moment bych se začal modlit asi úplně stejně. Hold se tohle při pobytu v divokých horách stát může, nejsme v městském parku a kdo se bojí, ať tam ani nechodí.
O tom případu z Rychlebek nevím, avšak takový zážitek z našich hor vám popravdě závidim. Rychlebky jsou krásný kout naší země a zrovna tam by pár medvědů sedlo jak... však víte :)
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

8.2.2021 13:37 Reaguje na Miroslav Vinkler
Myslím, že byste to měl nechat na odbornících, kteří vlky skutečně znají nejen od nás, ale hlavně ze zahraničí...
Odpovědět
LB

Lukas B.

8.2.2021 09:30
na pohled obyčejná mourovatá micina, kterých se válí podél silnic stovky a tisíce. k obyčejné přejeté kočce se přece žádný zoolog nevolá.
má vůbec šanci rozeznat přírodymilovný laik divokou kočku od trochu huňatější pouliční směsky?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.2.2021 09:34 Reaguje na Lukas B.
Když si pozorně prohlédnete chvost sraženého kocoura a porovnáte s domácím mourkem, najdete určitě rozdíly.
Odpovědět
TP

Tomas Peltan

8.2.2021 09:36 Reaguje na Karel Zvářal
Mohl bych poprosit i o tajenku?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.2.2021 10:00 Reaguje na Tomas Peltan
Tlustší ocas s černým koncem, 2-3 výrazné černé pruhy.

Jinak viz. Anděra, Horáček (1982): Poznáváme naše savce.
Odpovědět
MG

Milan G

8.2.2021 13:02 Reaguje na Karel Zvářal
Koukal jsem na našeho Tima, znaky stejné tlustší ocas, černý konec a dva opravdu výrazné černé pruhy.
Je to bengál střihnutý kočkou evropskou :-))
Odpovědět
LB

Lukas B.

8.2.2021 09:50 Reaguje na Karel Zvářal
ano, samozřejmě, od standardního mourka se to trošku liší. ale když je populace mourků ovlivněna nějakou třeba mainskou mývalí huňatější krví...
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

8.2.2021 10:12 Reaguje na Lukas B.
Mimo jiné se liší povahou. Když si vezmete na klín mainskou mývalí a budete ji hladit, kočka zavře oči a bude vrnět. Když to zkusíte s divokou kočkou, okamžitě po pokusu vyhledáte lékaře. :)))
Odpovědět
ČM

Čech M.

8.2.2021 14:41 Reaguje na Lukas B.
Hlavni je genetická analýza a ta byla provedena.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

8.2.2021 10:02
Nejsem si jistý, zda podobné zprávy nejsou spíš kontraproduktivní, mohou totiž posloužit jako návod nějakému výtečníkovi s pikslou furadanu
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.2.2021 10:18 Reaguje na Jakub Graňák
Svým způsobem, ano.
I když tato kočka nenadělá takové škody, jako vlk, kormorán a přemnožení někteří další predátoři.
Odpovědět
DA

DAG

8.2.2021 11:06
Kdepak se tam Minda asi vzala?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

8.2.2021 11:54 Reaguje na DAG
Utekla zřejmě z Německa. Bývaly doby, kdy se od nás utíkalo směrem západ, dneska zvířata utíkají ze Západu k nám. Asi je něco prohnilého ve státě německém a pokud mohu doporučit, asi bychom měli zavést intenzivní ochranu hranic, aby to nenapadlo i jiný druh savců. :)))
Odpovědět
DA

DAG

8.2.2021 12:08 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Tak to je vtipná odpověď :) ale je to od všech areálů kočky divoké dost daleko pokud vím. Navíc nemyslím si, že má kočka divoká důvod cestovat takové dálky. Je to jistě v Brdech, tak mohla být pořád jen se o ni nevědělo nebo je to třeba obyčejná Micina domácí. :)
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

8.2.2021 12:46 Reaguje na DAG
Nevím, jak to je, nicméně v článku se píše: „Podle genetické analýzy patřil samec nalezený u Nového Knína k bavorské populaci koček divokých. ... Zastřelenou kočku divokou zmiňují zdejší archivy naposledy v roce 1914, jednalo se ale o jedince vypuštěného z lidského chovu. Od té doby byla v této oblasti až doteď považována za vyhubenou.“
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

8.2.2021 13:32 Reaguje na DAG
No to je těžko kočka domácí, pokud je dle genetické analýzy divoká..
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

9.2.2021 11:00 Reaguje na DAG
Dají se najít i jiná vysvětlení. Divoké kočky u nás jaksi ve velkém nemáme a je potřeba to napravit.
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

13.2.2021 21:47 Reaguje na DAG
Nový Knín je od Brd za dálnicí D4.
Odpovědět
ČM

Čech M.

8.2.2021 14:46
Bohužel budoucnost tato kočka nemá moc růžovou, bez problémů se kříží s všudypřítomnou kočkou domácí a pokud se bude vyskytovat v jakémkoli honebním pozemku bude lovena myslivci, kteří ji nemají šanci rozeznat.
Odpovědět
B5

Bohumil 56gogo

8.2.2021 18:02
jako dítě v roce 65 až 70 jsem jezdil na prázdniny na ostravsko kde mi děda ukazoval divokou kočku a ne jednu , jí to nepoznal on ano býval takový zálesák. choval holuby tak věděl o těch holubích predátorech všechno ! a myslím že tam žijí stále celou dobu !
Odpovědět
kk

karel krasensky

10.2.2021 22:57 Reaguje na Bohumil 56gogo
Bohušu nejen divoke kočky na ostravsku,ale i yeti v Beskydech. Doufam,že ti ho děda taky ukazal. Pokud to tedy nebyl ostravsko-karvinsky hornik po vyfarani
Odpovědět
kk

karel krasensky

10.2.2021 22:22
Mile děti to je přece Mikeš
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist