Jeskynní lidé dovedli zvířecí pohyb zachytit lépe než moderní umělci
Zkoumáním toho, jak věrohodně je na malbách pohyb zvířat zachycen, se zabývali vědci z maďarské univerzity Eotvos. Jednotlivé fáze kroku či běhu většiny čtyřnohých zvířat se v základu podobají. Lze to dobře sledovat na snímcích, kterými se na konci 19. století proslavil fotograf Eadweard Muybridge.
Gabor Horvath se svými kolegy porovnal, jak přesně a správně se podařilo pohyb zvířat zachytit umělcům. Zkoumali jak nástěnné jeskynní kresby krav, slonů, koní a dalších zvířat, tak moderní malby a sochy zvířat v pohybu. Celkem se zabývali tisícem obrazů.
Podle maďarských vědců jsou na většině všech zkoumaných obrazů nohy zvířat v pozici, která neodpovídá skutečnému pohybu. Prehistoričtí umělci kreslili své objekty přeci jen přesněji. Vědci jejich chybovost vyjádřili 46,2 %. Moderní umělci, kteří malovali ještě před tím, než Muybridge zachytit zvířecí pohyb na fotografii, měli míru chybovosti 83,5 %.
Po té, co se na fotografii zachycené fáze pohybu staly známé, tedy po roce 1887, klesá chybovost kreseb na 57,9 %.
Podle vědců není jasné, zda za nepřesně zachyceným pohybem stojí umělecká licence, nebo nepochopení jednotlivých fází pohybu.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Je zde více problémů: - 8. 12. 2012 - Jan Šimůnek1. Ten pravěký umělec viděl ta zvířata denně a v jejich přirozených podmínkách, ten předfotografický moderní jen vzácně, případně v nepřirozených podmínkách. Zato třeba v ZOO mohl vidět i atypicky se pohybující kusy, které by v přírodě nepřežily (např. postižené artrózou).2. Ten pravěký umělec kreslil ta zvířata za zcela jiným účelem než moderní (zpravidla jako poučení pro mladší členy tlupy, případně pro náboženské - asi - rituály) 3. V tom pravěku zřejmě ty kresby dělala absolutní špička (pokud platí etnografické analogie s domorodci na podobném stupni vývoje), zatímco v předfotografické době byla kresba součástí výuky středních a vyšších vrstev a jejich příslušníci si běžně kreslili to, co my dnes nafotíme (třeba na mobil), takže kreslířský průměr byl mnohem níž (kreslili i vysloveně nenadaní). 4. Moderní umělec byl ovlivněn malířskou manýrou své doby, pravěký patrně nikoli. Bylo by zapotřebí to srovnat spíše s tzv. naivním uměním, které soudobou výtvarnou manýru ignoruje. |