https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/jihokorejske-konglomeraty-chteji-vyrazne-investovat-do-vodiku
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jihokorejské konglomeráty chtějí výrazně investovat do vodíku

22.3.2021 11:29 | SOUL/BRUSEL (ČTK)
Jižní Korea plánuje do konce roku zdvojnásobit počet čerpacích stanic pro vodíková vozidla na 180. S budováním těchto stanic počítá i jihokorejská automobilka Hyundai, která chce zvýšit i výrobu aut poháněných vodíkem.
Jižní Korea plánuje do konce roku zdvojnásobit počet čerpacích stanic pro vodíková vozidla na 180. S budováním těchto stanic počítá i jihokorejská automobilka Hyundai, která chce zvýšit i výrobu aut poháněných vodíkem.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Pětice jihokorejských konglomerátů chce do roku 2030 investovat celkem 43,4 bilionu wonů (zhruba 845 miliard Kč) do vodíkové technologie. Oznámilo to tamní ministerstvo obchodu, průmyslu a energetiky. Země tak hodlá soupeřit se světovým lídrem, kterým je Evropa, upozornila agentura Bloomberg. Podle prosincového odhadu společnosti IHS Markit vloží Francie, Německo, Itálie, Portugalsko a Španělsko do technologie vodíku v tomto desetiletí úhrnem 44 miliard dolarů (asi 967 miliardy Kč).
 

Spalováním vodíku se nevytvářejí emise. Při reakci vodíku s kyslíkem v palivovém článku vzniká pouze energie a čistá voda. Technologie je ekologičtější než sluneční či větrná energie a očekává se, že bude nakonec hrát klíčovou roli v globálním energetickém mixu. Přesto je tato technologie stále v plenkách a než bude tržně udržitelná, vyžádá si velké investice.

Jižní Korea plánuje do konce roku zdvojnásobit počet čerpacích stanic pro vodíková vozidla na 180. S budováním těchto stanic počítá i jihokorejská automobilka Hyundai, která chce zvýšit i výrobu aut poháněných vodíkem.

Konglomerát SK Group, který vlastní největší jihokorejskou rafinerii ropy, chce do období let 2023 a 2025 postavit dva největší závody na výrobu šedého a modrého vodíku. Šedý vodík je z fosilních paliv a při jeho výrobě vzniká oxid uhličitý. Pokud zařízení tento plyn zachytí, produkt se nazývá modrý vodík. Získaný vodík má pak pohánět vozový park společnosti.

Cíl uhlíkové neutrality si stanovila společnost Posco, která chce při výrobě oceli používat vodík. Energetická společnost Hanwha Energy loni postavila závod na výrobu vodíkových palivových článků o výkonu 50 megawattů (MW). Loňská investice skupiny SK v objemu 1,5 miliardy dolarů do americké společností Plug Power, která se zabývá systémy vodíkových palivových článků, zatím patří k nejvyšším v tomto odvětví.

"Jižní Korea bezpochyby stojí spolu s Evropany v čele vodíkové ekonomiky," uvedl Alex Klaessig ze společnosti IHS Markit. Americká analytická společnost IEEFA upozornila, že v plánu Jižní Koreje chybí zelený vodík, tedy jeho nejčistší forma, která se vyrábí pomocí energie z obnovitelných zdrojů.

Jižní Korea se na technologii vodíku začala soustředit, když si po Číně a Japonsku nastavila cíl uhlíkové neutrality. Té chce dosáhnout do roku 2050. Podle plánu Green New Deal, který Soul představil loni v červenci, Jižní Korea do roku 2025 ztrojnásobí množství elektřiny získané z obnovitelných zdrojů. V současné době má polovina elektřiny v zemi původ v uhlí a jádru.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

22.3.2021 12:55
Jak je to dlouho, co jsem tu četl pořád, jak EU zešílela, jak páchá energetickou sebevraždu, jak nás převálcuje Východní Asie, jaký nesmyl jsou všechny OZE a vodík je úplná debilita.
Kde je pan Šimůnek, aby mi vysvětlil, že úplně blbí jsou už skoro všichni energetici celýho světa....

Že by našim nechumelistům začlo svítat.....já vím....ani ťok.....
Odpovědět
PB

Petr Blažek

22.3.2021 19:02
Pane Hanzl tento článek naopak dokazuje to šílenství dnešní doby. V Evropě se tlačí elektroauta, která sice mají velkou účinnost elektromotoru, ale přísun, nabíjení a ukládání energie je naprosto neekonomické a určitě i neekologické ve srovnání se spalovacími motory na plyn. Vy tady pak jásáte nad tím, že se bude investovat do vodíku. A co ty obrovské investice do těch nabíječek , to se zahodí?
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist