Jízda na sušáku na prádlo? Ne to je elektrokolo zítřka
Skládací kola jsou relativně těžká a spíše se vejdou do kufru auta, než aby s nimi lidé v pohodě nastoupili do autobusu nebo tramvaje. Bike Intermodal ale nyní představil prototyp skládacího kola, které váží 7,5 kg. To je podstatně méně, než dnešní skládací kola. Ta nejlehčí začínají kolem 9 kilo, průměr je ale 12 – 15 kilogramy.
Přitom váha a velikost skládacích kol jsou jedním z klíčových faktorů, který jejich používání k dopravě ve městech ovlivňuje. Pokud budou „skládačky“ dostatečně malé a lehké, budou lidé mít tendenci dát jim přednost před autem, slibují si autoři Bike Intermodal.
Bike Intermodal se odklání od tradiční stavby kola a inspiruje se spíše automobilovým průmyslem. „Posílili jsme pevnost kola omezením počtu součástek a využitím těch nejodolnějších a zároveň nejlehčích materiálů, jako je například hořčík,“ vysvětluje Alessandro Belli ze společnosti Tecnologie Urbane, jedním z partnerů projektu. Každá část kola je testována, lze ji vysledovat a je recyklovatelná. „Náš výrobní proces se soustředí na kontrolu kvality, přehledný životní cyklus produktu a ekologický přístup,“ zdůrazňuje Belli.
Základem bicyklu připomínajícího sušák na prádlo, je předpjatý rám tvořený tlakově litým hliníkem nebo hořčíkem, který se otevírá a zavírá jako podvozek letadla. A upínací lana. V budoucnu by hliník mohl nahradit grafen, což by ještě zpevnilo a odlehčilo rám. Přímo v zadním kole je zabudován motor švýcarské firmy Maxon Motor. Podle tvůrců váží kolo i s motorem jen polovinu toho, co normální skládací kola s řetězem.
Podle Alessandra Belliho by se kolo mohlo prodávat v bezmotorové verzi za 800 eur (zhruba 22 000 korun) a na 1300 eur (zhruba 36 000 korun) by přišlo kolo s elektro pohonem. Chudá varianta s pevným převodem by prý mohla stát pouhých 500 eur (zhruba 14 000 korun).
Kolo sice vypadá jako skládací sušák na prádlo, to je ale dáno hlavně tím, že jde o prototyp. Bicykl tedy zatím není designově "atraktivní", komerční produkt prý bude vypadat výrazně lépe.
reklama
Protoyp Bike Intermodal
předchozí další 






Hradec Králové začal opět stavět osm let chystanou cyklostezku do městských lesů
U Vápenic v Bílých Karpatech by mohly vzniknout terénní trasy pro cyklisty
České Budějovice zřídily první přívoz pro pěší a cyklisty ve městě