https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/kaceni-tisicu-stromu-v-alejich-si-pohlidame-rika-mzp?ids%5Bx0aedcba738d2db7c204a065b310166e3%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Kácení tisíců stromů v alejích si pohlídáme, říká MŽP

5.2.2010 13:08 | PRAHA (Ekolist.cz)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vybralo k pokácení 3300 stromů v alejích podél silnic, převážně kvůli bezpečnosti řidičů. Seznam vybraných stromů předložilo Inspekci životní prostředí, která žádost posoudí. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) dohlédne na to, aby celá akce proběhla podle nejnovější legislativy, kterou sama prosadila.
 

Přerovská alej.
Aleje podle MŽP přispívají k bezpečnosti silničního provozu, neboť silnice zastiňují, čímž se omezuje přehřívání asfaltu a následné vyjíždění kolejí. Fungují též jako větrolamy, snižují prašnost a za špatné viditelnosti mohou posloužit pro lepší orientaci na vozovce.
Foto: Adin Vyhlídka

Díky novele, kterou MŽP prosadilo k 1. prosinci 2009, je nutné mít na kácení dřevin na silničních pozemcích a u železničních drah řádné povolení od obecního či městského úřadu. Zároveň je potřeba dohoda i s příslušným silničním nebo železničním úřadem. Nepodaří-li se dohoda obou stran, rozhoduje o věci nejbližší nadřízený orgán, nejčastěji krajský úřad. Až doposud stačilo podle MŽP ke kácení stromů u silnic pouhé oznámení příslušným orgánům ochrany přírody.

Aleje podél silnic jsou podle MŽP důležité jakožto nepřehlédnutelný prvek v krajině, ale zejména poskytují azyl mnoha drobným živočichům – hmyzu a ptákům. Zároveň přispívají k bezpečnosti silničního provozu, neboť silnice zastiňují, čímž se omezuje přehřívání asfaltu a následné vyjíždění kolejí. Fungují též jako větrolamy, snižují prašnost a za špatné viditelnosti mohou posloužit pro lepší orientaci na vozovce.

Kácení jde snadno, vysazovat se úřadům nechce

„Dohlédneme, aby byly opravdu pokáceny jen ty stromy, které bezprostředně ohrožují bezpečnost silniční dopravy. Posouzení, který strom porazit, musí proběhnout podle poslední novely zákona o ochraně přírody," uvedl náměstek ministra životního prostředí František Pelc. Řada silničních správ podle sdružení Arnika využila toho, že zákon platí od 1. prosince, a oznámila záměr kácet tisíce zdravých stromů před tímto datem.

Arnika svým celoročním průzkumem dospěla k číslu 25 tisíc stromů, které za posledních pět let zmizeli z našeho území. Poté co Arnika před rokem oslovila všechny silniční správy v Čechách a na Moravě, sestavila přehled kácení a vysazování stromů podél silnic. Vyšlo přitom najevo, že sázení nových náhradních stromů dochází oproti kácení sotva polovičním tempem. Mezi lety 2003 a 2008 bylo podle ankety pokáceno 53 744 stromů v alejích podél silnic II. a III. třídy. Vysázeno jich bylo 28 621. Do průzkumu nejsou zahrnuty kraje Královéhradecký, Středočeskýa Vysočina, neboť příslušné silniční správy odmítly poskytnout údaje. Přehled navíc nezahrnuje ani kácení podél silnic I. třídy, které jsou ve správě Ředitelství silnic a dálnic.

„Z vyjádření silničních správ vůbec nevyplývá, zda nově vysazené stromy rostou v alejích podél silnic. Je téměř jisté, že část stromů byla vysazena úplně jinde,“ vysvětluje Martin Skalský z Arniky. Nové aleje přibývají jen velmi zřídka a za jejich vznik se často zaslouží spíše místní občanské iniciativy. Arnika se obrátila na hejtmany všech krajů a vyzvala je, aby zastavili kácení zdravých stromů a připravili obnovu alejí. Stejně tak náměstek František Pelc zaslal dopis na Inspekci životního prostředí s připomenutím o řádné posouzení kácení stromů v alejích.


reklama

 
Dominika Patrovská

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Rozum do hrsti - 7. 2. 2010 - Aleš

Možná Vás překvapí statistika dopravních nehod, protože například na veškerých dálnicích a silnicích pro motorová vozidla zahyne cca 40 lidí ročně ostatní mrtví cca 950 připadá na zbytek. Pokud vezmete dopravní výkony , pak dálnice jsou cca 3,6x bezpečnější než silnice I třídy a 5,7x bezpečnější než silnice II tříd. Ty Vaše stromy , které podle Vás přispívají k bezpečnosti silnice znamenají statisticky 6x vyšší šanci na usmrcení řidiče než při normální nehodě. ( čelní, boční , srážka , příkop atd)
Jen na silnicích I tříd se jedná cca o 50 zabitých ročně a to je stromů kolem těchto silnic pomálu. Celkový počet je však mnohem vyšší loni z celkového počtu cca 900 osob zemřelo 180 po srážce se stromem. tj asi 20% celkového počtu úmrtí na silnicích. Příště než si uděláte na něco názor seznamte se alespoň se základními čísly. Například nápady typu , že regionální silnice se mají nechat regionální dopravě je blbbost neboť tyto silnice slouží v mnoha místech jako hlavní spojení mezi městy - dalších 25 let budeme dobudovávat základní dálniční síť. Neočekávejte že se budou budovat nové moderní silnice nahrazující stávající silnice II a III tříd. Stát do těchto silnic dlouhodobě neinvestuje jen dělá nutné opravy a tento stav se měnit nebude po desítky let. Právě vykácení nebezpečných stromů kolem je jedinnou reálnou cestou ke snížení počtu tragických nehod na těchto typech silnic.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist